Actualitate
Tradiții de IGNAT. Cum poți afla dacă va fi o iarnă grea
Potrivit tradiţiilor păstrate de etnografi, în 20 decembrie se serbează Sfântul Ignatie, un sfânt martir, care a murit sfâșiat de fiare în amfiteatrul de la Roma. Sărbătoarea se pliază peste o credinţă veche, legată de animalul care este sacrificat în această perioadă, porcul.
Sfântul Ignatie Teoforul (35-107) – se crede că a fost sirian de origine și că, înainte de convertirea sa la creștinism, ar fi fost păgân și mare persecutor al creștinilor. Potrivit tradiției, Ignatie a fost episcop de Antiohia, al doilea sau al treilea în succesiune la scaunul episcopal dacă, așa cum susțin Eusebiu, Origen și Ieronim, Sf. Ap. Petru a fost primul episcop la Antiohia, Evodiu fiind al doilea. De la Eusebiu mai aflăm că Ignatie a suferit moarte martirică la Roma, în timpul domniei împăratului Traian (98-117). Ignatie a fost arestat, împreună cu alți creștini, în timpul persecuției din Antiohia și pedepsit cu moartea prin aruncare la fiare în amfiteatrul de la Roma. Astfel, el a fost transportat la Roma, însoțit de o gardă de 10 soldați, pe care el însuși îi numește „leoparzi”. În drum spre Roma s-a oprit la Smirna, unde a fost primit de Sf. Policarp și s-a întâlnit cu o seamă de reprezentanți ai Bisericilor creștine din Efes, Magnesia și Tralle. Acestor Biserici, el le adresează câte o epistolă, scrie creștinortodox.ro
„Se zice că porcul îşi visează cuţitul de Ignat, că nu mai mănâncă după această dată şi că dacă l-ai ţine mai mult decât ziua de Ignat, nu ar mai fi în plină formă. La romani exista o categorie de preoţi care ghiceau în măruntaiele animalelor sacrificate. La noi se păstrează credinţa că dacă splina porcului are o anumită formă, este îngroşată într-un capăt, va fi iarna mai grea. Probabil că modul în care se hrăneşte un animal determină nişte modificări pe organele interne. Porcul este sacrificat de Ziua Ignatului, care vrând-nevrând devine o zi cu dezlegare la porc. Se face aşa zisa tocană a porcului. Acest animal este respectat ca o fiinţă, căreia i se face pomană”, a povestit Carmina Maior, fost muzeograf la CNM Astra Sibiu, tradiţia „pomenii porcului”.
Maior mai spune că tradiţiile de la Ignat până la Crăciun sunt nenumărate, printre care şi cea legată de faptul că Moş Crăciun era, de fapt, un bătrân ursuz până a cunoscut miracolul Naşterii Domnului.
Despre porcul negru, tăiat de Ignat, Carmina Maior spune că aeastă culoare are, uneori, un sens negativ, dar câteodată înseamnă noroc.
„Sângele unui animal negru se presupune a avea anumite proprietăţi pentru că sângele transmite puterea. Se mânjea copilul cu sânge sau se bea sânge de urs ca cel mic să fie voinic. Considerat un obicei barbar, oamenii credeau că păcătuiesc şi nu încercau decriptarea acestei tradiţii”, mai spune Carmina Maior.
De Ignat, după ce erau pregătite preparatele, tradiţia spune că trebuie continuat Postul până în Ajunul.
sursa: romaniatv.net, crestinortodox.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News