Actualitate
Uniunea Europeană, măsuri pentru reducerea accidentelor rutiere. Mașinile, echipate cu tehnologii de salvare a vieţii
Conform datelor Parlamentului European, în perioada 2001 – 2017 numărul de decese rutiere a scăzut cu 57,5%. Ţările UE cu cele mai bune scoruri în domeniul siguranţei rutiere sunt Suedia, Marea Britanie şi Olanda, iar cu cele mai slabe România, Bulgaria şi Croaţia.
Drumurile din UE sunt cele mai sigure din întreaga lume, cu o medie de 49 de decese rutiere la un milion de locuitori, faţă de 174 de decese la un milion de locuitori la nivel global. Deşi numărul de accidente s-a înjumătăţit în ultimele două decenii, statisticile arată ca numărul deceselor este în faza de stagnare, ceea ce demonstrează că este nevoie în continuare să fie îmbunătăţită siguranţa rutieră pentru a salva cât mai multe vieţi.
În timpul şedinţei plenare din 11-14 martie, Parlamentul European a dat undă verde regulilor noi pentru ca echipamentele avansate de siguranţă rutieră să devină obligatorii pentru toate vehiculele vândute în UE. Propunerea urmăreşte, de asemenea, schimbarea legislaţiei existente, pentru a lua în considerare evoluţia tehnologică şi tendinţele sociale, precum îmbătrânirea populaţiei, noi surse de distragere a atenţiei şoferilor (în special utilizarea dispozitivelor electronice în timpul condusului) şi creşterea numărului bicicliştilor şi pietonilor pe drumurile europene, precizează Parlamentul European într-un comunicat de presă citat de Agerpres.
Cum ar trebui să fie echipate mașinile noi
Toate vehiculele noi ar trebui să fie echipate cu anumite tehnologii de salvare a vieţii umane, precum asistenţa inteligentă de viteză, care semnalează şoferului că a depăşit limita de viteza printr-o vibraţie în pedala de acceleraţie, alerta privind somnolenţa şi atenţia dacă şoferul nu este îndeajuns de vigilent, avertizare de distragere a atenţiei pentru a anunţa şoferul dacă nivelul de atenţie vizuală la situaţia de trafic este scăzut, semnalul intermitent al luminilor pentru a semnala şoferilor din spate că maşina frânează brusc, sistemul de detectare a obiectelor şi oamenilor din spatele vehiculului cu ajutorul unei camere, sistemul de monitorizare a presiunii anvelopelor, sistemul de monitorizare a nivelului alcoolului pentru a preveni condusul după consumul de alcool, aparatul de înregistrare a accidentelor care ar înregistra date relevante înainte, în timpul şi după un accident rutier.
Autoturismele şi vehiculele uşoare ar urma să fie dotate cu sisteme de avertizare de frânare de urgenţă şi sisteme de avertizare la ieşirea din benzile de circulaţie (ambele deja obligatorii la camioane). Camioanelor şi autobuzelor li s-ar cere să includă sisteme de vizibilitate directă, care le-ar permite şoferilor să vadă utilizatorii vulnerabili ai drumului chiar de pe scaunul lor, fără a utiliza oglinzi sau camere de luat vederi, precum şi sisteme ce ar detecta prezenţa bicicliştilor sau pietonilor în imediata vecinătate.
Elementele obligatorii de siguranță ar trebui, de asemenea, să ajute șoferii să se obișnuiască cu tehnologiile automate și să sporească tranziția către mașinile fără șofer.
După aprobarea din sesiunea plenară, noile norme trebuie să fie aprobate oficial de către Consiliul UE ca să poată intra în vigoare.
Conform datelor Parlamentului European, în perioada 2001 – 2017 numărul de decese rutiere a scăzut cu 57,5%. Ţările UE cu cele mai bune scoruri în domeniul siguranţei rutiere sunt Suedia, Marea Britanie şi Olanda, iar cu cele mai slabe România, Bulgaria şi Croaţia. 8% din accidentele rutiere au avut loc pe autostrăzi, 55% pe drumurile rurale şi 37% în zonele urbane.
Siguranța rutieră a UE în 2017
- între 2001 și 2017 numărul de decese rutiere a scăzut cu 57,5%;
- 95% din totalul accidentelor rutiere au fost cauzate de erori umane;
- 46% dintre decedați au fost pasageri;
- alți 46% sunt utilizatori vulnerabili ale drumurilor – 21% pietoni, 14% motocicliști, 8% bicicliști și 3% utilizatorii motoretelor;
- țările UE cu cele mai bune scoruri de siguranță în materie de siguranță sunt: Suedia, Marea Britanie și Olanda;
- țările cu cele mai slabe înregistrări privind siguranța rutieră sunt: România, Bulgaria și Croația;
- performanța României în domeniul siguranței rutiere nu s-a îmbunătățit între 2016 și 2017;
- 8% din accidentele rutiere au avut loc pe autostrăzi, 55% pe drumurile rurale și 37% în zonele urbane;
- aproape 14% dintre persoanele decedate pe drumurile UE au vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani, în timp ce doar 8% din populația europeană se încadrează în această categorie de vârstă;
- din cauza schimbărilor demografice, proporția deceselor oamenilor în vârstă (peste 65 de ani) a crescut de la 22% în 2010 la 27% în 2017;
- 76% din accidentele rutiere fatale au afectat bărbații și 24% femeile – victimele sub 15 ani reprezintă 2% .
sursa: hotnews.ro, europarl.europa.eu
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News