Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

VINERI: Festivalul Naţional „La Porţile Apusenilor” la Şcoala „Avram Iancu” din Alba Iulia. Peste 350 de participanţi îşi etalează măiestria artistică


Publicat

Vineri, 10 mai, Şcoala cu clasele I-VIII „Avram Iancu” din Alba Iulia organizează cea de-a V-a ediţie a Festivalului Naţional „La Porţile Apusenilor”. În cadrul acestui proiect s-au înscris aproximativ 350 de reprezentanţi din diferite zone ale ţării. Festivalul este o modalitate de a transmite şi perpetua tezaurul cultural al zonei Apusenilor, dar şi o competiţie pentru elevii care vor participa în secţiunile din cadrul acestui proiect.

Festivalul-concurs se va desfăşura pe patru secţiuni: concursul de eseuri şi lucrări „Obiceiurile şi tradiţiile populare – zestrea spirituală a neamului românesc”, concursul elevilor „Tradiţii oglindite în pictură”, ,Icoane pe sticlă” şi “Dansuri populare tradiţionale”. Concursul de pictură şi icoane pe sticlă va începe la ora 10.30, la Şcoala Avram Iancu, iar spectacolul concurs de dansuri populare tradiţionale se va desfăşura la Casa de Cultură a Studenţilor, de la ora 16.00, unde va avea loc şi premierea câştigătorilor.

În deschiderea spectacolului sunt invitaţi membrii ansamblului „Muguri de tezaur’’ al Centrului cultural Augustin Bena, precum şi laureaţii celei de-a patra ediţii, formaţia „Obârşii negreştene” de la Şcoala „Mihai David’’ Negreşti, judeţul Vaslui.

În cadrul celei de-a V-a ediţii sunt invitaţi să participe elevii claselor de meşteşuguri din cadrul Centrului de Cultură „Augustin Bena”, precum şi elevi de la Palatul Copiilor din Alba Iulia. Produsele tradiţionale lucrate manual de micii artizani de la clasele de pictură, ceramică, olărit, icoane pe sticlă, ţesături vor face obiectul unei expoziţii amenajate în curtea şcolii. De asemenea, va fi amenajată şi o încăpere tradiţională românească realizată cu sprijinul Muzeului etnografic din Cricău, dar şi al Asociaţiei Datini străbune Alba Iulia.

Fiind o manifestare de amploare, la această ediţie participă aproximativ 350 de reprezentanţi din mai multe zone etnofolclorice, dintre care amintim judeţele: Alba, Botoşani, Bihor, Cluj, Mureş, Sibiu, Maramureş, Harghita, Vaslui. Participanţii vor avea ocazia să îşi manifeste talentul, măiestria artistică şi creativitatea în cadrul celor patru secţiuni ale festivalului.

“Festivalul Naţional de Tradiţii şi Obiceiuri Populare „La Porţile Apusenilor” s-a născut din dorinţa de a-i învăţa pe copii să preţuiască şi să respecte obiceiurile şi tradiţiile, să cinstească portul românesc şi să preţuiască tezaurul nostru folcloric în care se regăseşte istoria şi mai ales sufletul neamului”, a declarat prof. Elena Ignat, coordonatorul proiectului.

 Camelia TOMA, Lorena DRĂGUŞIN – Junior.Alba24.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comment

  1. Pingback: WEEKEND plin în ALBA! Aflați evenimentele din județ pe care nu aveți voie să le ratați: concerte, târguri, lansări de carte, festivaluri și expoziții | Alba24

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Cum motivează Hava participarea la deschiderea autostrăzii: a vrut să facă lobby pentru Centura de Nord a orașului Alba Iulia

Publicat

Europarlamentarul Mircea Hava, fostul primar al municipiului Alba Iulia, a fost prezent joi, 3 decembrie, la deschiderea oficială a lotului 1 al Autostrăzii A10, între Sebeș și Alba Iulia. Într-o postare pe Facebook, acesta a transmis că a fost prezent la eveniment pentru a-i înmâna ministrului Transporturilor, Lucian Bode, un memoriu ce vizează centura ocolitoare a municipiului pe latura de Nord, drum care va lega A10 de DN 74 și Munții Apuseni. 

„Au fost foarte mulți cei care, de pe margine, de-a lungul anilor, au ținut companie autostrăzii recent inaugurate. Voci mai mult sau mai puțin autorizate, vorbind în neștire despre termene, progres, șantier, etape, unii uitând că acest subiect devenise enervant și decepționant pentru întreaga zonă, chiar pentru toată România, prin lentoarea de melc cu care s-au mișcat lucrurile.

Vezi și VIDEO: Traficul rutier a fost DESCHIS pe lotul 1 al Autostrăzii A10, între Sebeș și Alba Iulia

M-am prezentat, azi, la inaugurare, pentru simplul motiv că dincolo de planurile inițiale, la vremea la care șoseaua nu exista decât pe hârtie, am pretins ca Alba Iulia să poată avea cele două noduri pe care am considerat că le merită. În rest, la cât de firav s-a lucrat, indiferent de cine a fost la guvernare, faptul că azi se poate circula pe această bucată ar sta mai bine la o oarecare distanță de ideea de reușită.

Sunt de acord să privim cu optimism doar dacă trecem peste cât și ce a făcut nu știu cine, din ce partid, doar dacă acest obiectiv devine deplin funcțional. Cum? Foarte simplu! Devenind argument pentru investitori și crescând șansele de dezvoltare ale acestui culoar, dintre Alba Iulia – Teiuș – Aiud.

Vezi și VIDEO: Prima deplasare pe Lotul I al Autostrăzii Sebeș-Turda, înainte de inaugurare. Cum arată tronsonul de drum

Azi, scopul prezenței mele a fost aducerea pe masa ministrului Bode a următorului pas important pentru Alba Iulia: Centura Ocolitoare de Nord, care să facă legătura cu Țara Moților, și care să transforme zone din apropierea orașului în opțiuni clare pentru investitori.

I-am predat ministrului Lucian Bode un memoriu care aduce în discuție o inițiativă de pe vremea când eram primar. Acestui oraș, nouă, albaiulienilor, ne trebuie această legătură cu noua autostradă! Și din poziția de europarlamentar voi susține, în continuare, necesitatea ca această centură ocolitoare să fie inclusă în Master Planul General de Transport. Practic, există posibilitatea finanțării acesteia din fondurile nerambursabile la care România va avea acces în cadrul Programelor Operaționale și Mecanismului de Redresare și Reziliență. Alba Iulia a finalizat, deja, PUZ-ul pentru centură, fiind în faza de avizări finale ale acestuia. Comuna Ighiu face același lucru, apoi, împreună cu Consiliul Județean, ÎN ECHIPĂ, se va trece la depunerea cererii de finanțare. Sunt îndeplinite toate condițiile ca acest proiect să fie preluat așa cum am sugerat și solicitat. După parcurgerea memoriului de către cei cărora l-am adresat, voi reveni cu amănunte”, a scris europarlamentarul Mircea Hava, pe pagina de Facebook.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO Gropi apărute pe bucata din autostrada A7, inaugurată înainte cu o zi de Sebeș-Alba Iulia. Un șofer și-a făcut praf o roată

Publicat

La câteva ore după darea în trafic, miercuri, a tronsonului din Autostrada A7 – varianta de ocolire Bacău, au apărut și primele incidente. Asfaltul a sărit în zonele unde urmau a fi montate rosturile de dilatare la poduri, iar unii șoferi s-au ales cu jante îndoite și pneuri tăiate. Compania de Drumuri aduce clarificări și anunță că „Antreprenorul a semnalizat zona respectivă și a executat în regim de urgență lucrările de remediere”.

Preşedintele Klaus Iohannis şi premierul Ludovic Orban au participat miercuri, la deschiderea tronsonului de Autostradă A7 – varianta ocolitoare Bacău. Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, declara recent că acest tronson era realizat, în urmă cu un an, în proporţie de 27%.

„Referitor la imaginile apărute în spațiul public cu privire la deteriorări ale părții carosabile pe VO Bacău apărute după darea în trafic, CNAIR face următoarele precizări:

Deteriorările apărute au fost determinate de o eroare de fabricație a unui rost de la podul de la km 3+150, partea dreaptă.

Imediat ce a fost constatată această problemă, Antreprenorul a semnalizat zona respectivă și a executat în regim de urgență lucrările de remediere, astfel încât la această oră se circulă în condiții de siguranță pe toată lungimea VO Bacău.

Având în vedere că, până la recepția finală a lucrărilor, constructorul mai are de realizat astfel de rosturi, circulația pe acest obiectiv se desfășoară cu restricție de viteză de 90 km/h.”

După cum relatează utilizatorii forumului peundemerg.ro pe podul de la Ruși-Ciutea nu au fost montate încă unele rosturi de dilatare, dar asfaltul a fost deja tăiat pentru această operațiune, iar din cauza traficului a început deja să se crape și să sară bucăți din el.

Cei 16 km de autostradă care au fost deschiși circulației cu un an și o lună mai devreme decât termenul contractual fac parte din autostrada A7 care va brăzda Moldova de la Nord la Sud. Tronsonul de 16 km de autostradă face parte din proiectul Centurii Bacăului în lungime totală de 32 de km (restul de km fiind la profil de drum național).

sursa: hotnews.ro, foto: Facebook 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

De la 1 ianuarie 2021 se scumpesc țigările. Acciza totală va crește cu 5,3%, iar o a doua majorare este programată în aprilie

Publicat

Fumătorii vor susține și în 2021  bugetul de stat, acciza totală la țigări urmând să fie majorată cu 5,3%, în 2 etape, de la 533,97 lei/mia de țigarete, cât este în prezent, la 546,21 lei/mia de țigarete de la 1 ianuarie și la 563,97 lei/1.000 de țigarete de la 1 aprilie. La 1 ianuarie 2020, acciza a fost fixată la 500,80 lei per mie.

Statul va încasa cu un leu și 20 de bani în plus pentru fiecare pachet de țigări. În schimb, produsele noi cu tutun, vaporizator sau țigări electronice scapă de taxarea suplimentară.

Pentru cei 4 milioane de fumători din România, Statul va încasa 1 leu și 20 de bani pentru fiecare pachet de țigări. Raportat la puterea de cumpărare, românii fumează cele mai scumpe țigări din Uniunea Europeană. De 3 ori mai mult decât un francez și de 5 ori mai mult decât un german.

Motivația majorărilor este îndeplinirea unei prevederi a unei directive europene privind procentul minim de 60% pe care trebuie să-l aibă accizele în prețul mediu de vânzare cu amănuntul.

Lista cu nivelul accizelor în 2021 la mai multe produse poate fi consultată aici: TABEL ACCIZE 2021

Potrivit profit.ro acciza la țigarete va fi aliniată cerințelor impuse de reglementările europene, începând cu 1 ianuarie, ca urmare a Directivei care impune ca acciza totală la țigarete să reprezinte cel puțin 60% din prețul mediu ponderat de vânzare cu amănuntul. În prezent, în România, nivelul accizei reprezintă doar 58,7%.

Din prețul mediu al unui pachet de țigări, statul primește 15 lei de la companiile de tutun. Și restul de 5 lei se duc la producătorii și distribuitorii de tutun

Având în vedere că, începând cu 1 aprilie, acciza la țigarete se situează sub pragul minim impus de legislația UE, Parlamentul a adoptat recent un amendament la Codul Fiscal pentru corectarea situației și evitarea sancțiunilor din partea Comisiei Europene.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Congelator vs ladă frigorifică – pe care să îl alegeți? (P)

Publicat

Achiziția unui congelator suplimentar poate aduce nenumărate beneficii locuinței, oferind spațiu pentru depozitele de carne, legume și alte alimente. Cei care pregătesc mesele din timp ar putea avea nevoie de mai mult spațiu pentru aceste articole. Persoanele care doresc să cumpere în vrac, pentru a economisi bani sau pentru a se pregăti pentru o situație de urgență, ar putea dori să aibă spațiu suplimentar la îndemână. Deoarece multe modele de combine sau frigidere nu au spații mari de depozitare, ar putea fi necesar un alt congelator. În acest ghid, explicăm diferențele dintre un congelator vertical și o ladă frigorifică și care poate fi cea mai potrivită alegere pentru nevoile dumneavoastră.

Aspect

Lăzile frigorifice stau orizontal pe podea și sunt mai adânci, în comparație cu congelatoarele verticale. Acest lucru poate fi ideal atunci când adăugați alimente în el, dar înseamnă, de asemenea, că va trebui să săpați mai mult, pentru a ajunge la alimente mai vechi.

Pe de altă parte, congelatoarele verticale seamănă foarte mult cu frigiderele. Ele stau în poziție verticală și funcționează în același mod ca un frigider, pentru a ține alimentele pe diferite rafturi și compartimente. Acestea economisesc mai mult spațiu decât o ladă frigorifică, ceea ce facilitează găsirea spațiului în casă în care să le plasați. Lăzile frigorifice tind să aibă o lungime și o lățime mai mari, ceea ce face ca găsirea unui loc să fie mai dificilă.

Eficiență energetică

Lăzile frigorifice sunt mai eficiente din punct de vedere energetic decât congelatoarele verticale. În general, acestea costă mai puțin pe lună pentru a rula. Congelatoarele verticale costă de aproximativ 3 ori mai mult pe lună să funcționeze. Ambele opțiuni vin în modele eficiente din punct de vedere energetic, ceea ce vă poate ajuta să economisiți costurile.

Lăzile frigorifice utilizează un sigiliu de închidere etanș în partea de sus, pentru a menține alimentele din interior proaspete și congelate. Datorită acestui fapt, se folosește mai puțină energie pentru a menține recipientul rece. Congelatoarele verticale au spații mici în mecanismul ușii, ceea ce poate lua mai multă energie, pentru a menține alimentele reci.

De asemenea, dacă se stinge curentul, lăzile frigorifice pot păstra alimentele congelate timp de 2-3 zile la rând. Acest lucru se datorează din nou etanșării de pe marginea exterioară a congelatorului. Congelatoarele verticale pot ține lucrurile înghețate doar o zi.

Lăzile frigorifice trebuie să fie dezghețate manual, în timp ce modelele verticale pot veni cu o opțiune de dezghețare automată. Aceasta înseamnă că înghețul este îndepărtat din interiorul congelatorului. Congelatoarele echipate cu decongelare automată tind să fie mai zgomotoase sau mai puternice în general decât cele care nu au decongelare automată. Acest lucru se datorează circulației suplimentare a aerului, precum și faptului că necesită mai multă energie pentru a funcționa, producând uneori un zumzet electric mai puternic.

Depozitare

Ambele opțiuni de congelare sunt disponibile în diferite dimensiuni, ceea ce oferă mai mult sau mai puțin spațiu, după cum este necesar. Cu toate acestea, modul în care mâncarea este organizată în interiorul congelatorului face o diferență uriașă.

Lăzile frigorifice au doar un coș de sârmă în interiorul lor pentru a asigura organizarea, ceea ce înseamnă că alte produse alimentare pot deveni îngropate unul sub altul. De asemenea, este necesară aplecarea, ridicarea și mișcarea pentru a găsi ceea ce căutați. Acest lucru poate deveni obositor atunci când căutați o pungă mică de mazăre, dar ați aruncat pungi de carne deasupra. Cu toate acestea, datorită inovațiilor produselor din industria congelatorului, multe lăzi au acum coșuri de depozitare și compartimente suplimentare care pot fi utilizate pentru a face organizarea mai ușoară. Unele modele au sertare care pot fi scoase și utilizate pentru acces rapid. Acest lucru face ca utilizarea unei lăzi frigorifice să fie mai ușoară.

Unul dintre beneficiile utilizării unui model de ladă frigorifică este totuși capacitatea de a depozita obiecte mai mari. Lipsa de rafturi face mai ușor ca un singur obiect mare, cum ar fi un curcan, să se încadreze, iar multe lăzi frigorifice au până la 20% mai mult spațiu utilizabil decât un congelator vertical. Deci, dacă intenționați să păstrați obiecte mari, acest tip de congelator vă oferă cea mai mare utilitate.

Congelatoarele verticale au compartimente pentru rafturi, la fel ca un frigider. Aceasta oferă o modalitate ușoară de organizare a articolelor pe diferite niveluri în congelator. În trecut, se considera că congelatoarele verticale sunt mai convenabile din acest motiv. Numeroasele rafturi permit o organizare mai bună, mai ales dacă alegeți un model care vă permite să mutați rafturile pentru a utiliza mai bine spațiul. Recipientele de depozitare reglabile și detașabile ale ușilor și rafturile reglabile cu coșuri pot face un congelator vertical mai ușor de utilizat. Cu toate acestea, articolele înghețate mai mari nu se vor potrivi bine în congelator datorită compartimentelor de rafturi. Acest lucru reduce spațiul pe verticală, necesar pentru obiectele înalte, cum ar fi un curcan.

În plus, temperatura ușilor poate fi uneori mai înaltă decât temperatura din interior. Deci, în timp ce câștigați niște spațiu de depozitare pe uși, este posibil să aveți dificultăți în a menține totul la o temperatură uniformă.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate