Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

VREMEA până în 1 februarie. Zile cu ploi și ninsori. Temperaturi mai mari față de cele obișnuite în sezonul de iarnă


Publicat

Meteorologii anunță temperaturi mai mari față de cele obișnuite sezonului de iarnă, în luna ianuarie. Vor fi perioade cu ploi, urmate de ninsori, și în zonele mai joase, în următoarele săptămâni.

Vor fi și intensificări ale vântului, în special la altitudini mai mari.

În zonele mai joase, în județul Alba, este posibil să plouă în intervalul 4-7 ianuarie, apoi în perioada 12-13 ianuarie sunt anunțate ninsori și din nou în 17-26 ianuarie (ploi/lapoviță/ninsori). Temperaturile maxime vor fi de 6-7 grade Celsius, mai scăzute spre finalul lunii.

La munte, vremea va fi mai caldă până în 6 ianuarie, apoi vor fi maxime negative (-1 grad … -4 grade Celsius). Vor fi ploi, urmate de ninsori în intervalul 4-13 ianuarie și apoi 17-26 ianuarie.

Săptămâna 4-10 ianuarie 2021

Temperaturile vor fi mai ridicate decât cele specifice pentru această perioadă, în toate regiunile, cu o abatere termică pozitivă mai accentuată în cele sud-estice.

Va ploua excedentar în toată țara, dar mai ales în zonele montane și sub-montane din jumătatea sudică a țării.

Săptămâna 11-17 ianuarie

Temperatura medie a aerului va avea valori apropiate de cele normale pentru acest interval, la nivelul întregii țări, posibil ușor mai ridicate în sud-est.

Cantitățile de precipitații vor fi excedentare în toate regiunile, dar mai ales în jumătatea nordică a țării.

Săptămâna 18-24 ianuarie

Temperaturile medii ale aerului vor fi ușor mai ridicate decât cele normale pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României.

Regimul pluviometric estimat pentru această perioadă va fi în general apropiat de cel normal pentru acest interval, posibil ușor mai ridicat în nord-vest.

Săptămâna 25 ianuarie – 1 februarie

Mediile valorilor termice se vor situa în general în jurul celor normale pentru acest interval, posibil ușor mai ridicate în regiunile sudice.

Cantitățile de precipitații vor putea fi excedentare în toată țara, dar mai ales în zonele montane din vestul țării.

surse: meteoromania.ro, accuweather.com



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ECONOMIE

Sfaturi pentru încheierea contractelor de energie electrică. Cum trebuie analizate ofertele furnizorilor

Publicat

contor curent

Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) prezintă recomandări pentru consumatorii casnici care vor încheia un nou contract la energie pe piaţa liberă.

Reamintim că, din 1 ianuarie 2021, piaţa de energie electrică pentru clienţii casnici s-a liberalizat.

ANRE recomandă clienţilor casnici încheierea unui contract în piaţa concurenţială cu oricare furnizor de energie electrică licenţiat.

Procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică este gratuit şi nu implică modificări de ordin tehnic.

În derularea procesului de schimbare a furnizorului nu există niciun risc de deconectare.

În scopul încheierii unui nou contract de furnizare a energiei electrice, clienţii casnici trebuie să ia legătura cu orice furnizor de energie electrică, să aleagă cea mai bună ofertă accesând „Comparatorul de oferte-tip” de pe site-ul ANRE sau să aştepte acasă o informare privind procesul de liberalizare, precum şi un Formular de selecţie ofertă de la furnizorul actual.

Până la data încheierii noului contract, dar nu mai târziu de 30 iunie 2021, clienţii casnici vor primi din partea furnizorului actual o reducere comercială care să acopere diferenţa dintre preţul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 şi preţul din oferta concurenţială cu valoarea cea mai mică la data de 20 ianuarie 2021.

Formularul de selecţie ofertă transmis de furnizorul actual conţine oferta concurenţială cu valoarea cea mai mică, o ofertă concurenţială alternativă şi oferta de serviciu universal, oferte aplicabile în semestrul I 2021, precum şi valoarea reducerii comerciale acordate şi perioada de aplicare.

Pentru încheierea unui contract nou cu actualul furnizor nu mai este necesară deplasarea la sediile centrelor de relaţii cu publicul ale furnizorului.

Prin completarea acestui Formular de selecţie ofertă clientul poate alege direct oferta concurenţială din cele două propuse, iar transmiterea formularului prin selecţia unei oferte constituie acordul de contractare şi, implicit, obligaţia contractuală pentru ambele părţi.

Furnizorul are obligaţia ca, după cel puţin 5 zile de la data primirii Formularului de selecţie ofertă completat, să transmită clientului final, odată cu prima factură, o copie a contractului de furnizare semnat.

Nu există un termen limită pentru a trece în piaţa concurenţială. Toţi clienţii casnici au dreptul oricând să îşi schimbe furnizorul/contractul de energie electrică în termen de 21 de zile calendaristice de la data solicitării.

Miercuri, ANRE a aprobat un ordin potrivit căruia companiile pot acorda discounturi egale cu diferenţa dintre preţul serviciului universal şi cea mai bună ofertă a lor fără abonament pentru piaţa concurenţială în primul semestru al acestui an.

”Cel puţin până la data de 30 iunie 2021, clienţii casnici vor primi din partea furnizorului actual cea mai bună ofertă, fără abonament, şi vor putea beneficia de o reducere comercială care să acopere diferenţa dintre preţul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 şi preţul din oferta concurenţială cu valoarea cea mai mică”, spun reprezentanţii ANRE.

Sfaturi InfoCons. La ce trebuie să fie atenți consumatorii când aleg un furnizor de energie / încheie un contract nou:

– preţul energiei electrice, fix sau variabil, inclus în preţul de furnizare;

– facturarea unei componente fixe stabilită în lei/zi sau lei/lună;

– perioada pentru care urmează a se aplica preţul menţionat în ofertă;

– perioada pentru care urmează a se încheia respectivul contract;

– comisioane de încetare a contractului înainte de ajungerea la termen a acestuia;

– termenele, modalităţile şi condiţiile privind plata facturilor;

– modalităţi de transmitere a facturii şi a documentelor anexate acesteia;

– drepturile şi obligaţiile părţilor;

– condiţiile privind reînnoirea/prelungirea/rezilierea/ denunţarea unilaterală anticipată a contractului de furnizare;

– garanţiile solicitate, după caz.

Drepturile consumatorilor de energie:

– Dreptul de acces la reţelele de energie electrică şi gaze naturale;

– Dreptul de a-şi alege furnizorul de energie electrică şi gaze naturale fără plata vreunei taxe pentru schimbarea acestuia;

– Dreptul de a fi informat în legătură cu condiţiile generale de contractare, preţurile şi tarifele aplicabile, întreruperile programate în furnizarea gazelor naturale etc;

– Dreptul de a solicita furnizorului modificarea şi completarea contractului de furnizare şi a anexelor acestuia, atunci când apar elemente noi ori când consideră necesară detalierea sau completarea unor clauze contractuale;

– Dreptul de a solicita furnizorului să ia măsuri pentru remedierea defecţiunilor şi a deranjamentelor survenite în reţelele de energie electrică şi gaze naturale;

– Dreptul de a beneficia de serviciul universal;

– Dreptul de a primi informaţii despre utilizarea mai eficientă a energiei;

– Dreptul de a adresa o plângere furnizorului referitor la activităţile prestate de acesta;

– Dreptul de a vă adresa ANRE dacă nu sunteţi mulţumit de răspunsul furnizorul.

sursă: agerpres.ro, anre.ro, InfoCons

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

PENSII 2021: Vechimea în muncă s-a scumpit, cei care vor să cumpere plătesc mai mult față de anul trecut. Cauza modificărilor

Publicat

bani

Casa Naţională de Pensii Publice (CNPP) a anunţat că toate veniturile asigurate înscrise în contractele de asigurare socială al căror nivel se situează sub nivelul salariului minim se vor modifica, prin notificarea asiguratului.

Cei care vor să cumpere vechime în muncă vor plăti din acest an mai mult. O diferență considerabilă pentru maximul de 6 ani vechime care pot fi cumpărați

De asemenea, odată cu majorarea salariului minim brut pe țară a crescut și suma pentru cumpărarea retroactivă a vechimii.

Potrivit CNPP, începând cu data de 13 ianuarie 2021 salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată este de 2.300 lei. 

În cazul asiguraților care au încheiat contracte de asigurare socială conform Legii nr. 263/2010, cu modificările și completările ulterioare, baza lunară de calcul al contribuției de asigurări sociale o constituie venitul lunar asigurat înscris în contractul de asigurare socială, dar nu mai puțin decât valoarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată.

În consecință, începând cu data de 13 ianuarie 2021, nivelul minim al venitului lunar asigurat înscris în contractul de asigurare socială încheiat în baza Legii nr. 263/2010, cu modificările și completările ulterioare, este de 2.300 lei.

Din inițiativa casei teritoriale de pensii, toate veniturile asigurate înscrise în contractele de asigurare socială al căror nivel se situează sub nivelul minim de 2.300 lei se vor modifica, prin notificarea asiguratului.

 De asemenea, salariul minim brut pe țară garantat în plată de 2.300 lei se va utiliza și în cazul contractelor de asigurare socială încheiate în baza O.U.G. nr. 163/2020 începând cu data de 13 ianuarie 2021.

Noua valoare de 2.300 lei nu are implicații în ceea ce privește contractele de asigurare socială ce au fost încheiate până la data de 13 ianuarie 2021, în temeiul O.U.G. nr. 163/2020.

Având în vedere că, potrivit legii, contribuţia pentru pensii este de 25% din salariul brut, înseamnă că aceasta se va majora de la 558 de lei (prin rotunjirea făcută de CNPP pentru suma de 557,5 lei, cât era anul trecut) la 575 de lei pe lună. Adică 17 lei în plus în fiecare lună.

Cât costă să cumperi vechimea în muncă

În toamna anului trecut, prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 163/2020, a fost reglementată posibilitatea asigurării retroactive în baza unui contract de asigurare socială pentru o perioadă de maxim 6 ani.

Încheierea unui astfel de contract, pentru cumpărare retroactivă a vechimii pe o perioadă de maximum 6 ani, poate fi solicitată numai în perioada 28 septembrie 2020 – 31 august 2021.

În intervalul de 6 ani, poate fi solicitată asigurarea pentru una sau mai multe perioade de timp, continue sau disparate, anunţa atunci CNPP.

„Contractul de asigurare socială se încheie doar în vederea obţinerii pensiei pentru limită de vârstă şi numai pentru perioade anterioare.

Perioadele de timp pentru care se poate încheia contract sunt perioadele cuprinse între data împlinirii vârstei de 18 ani şi data împlinirii vârstei standard de pensionare”, se mai arată în ordonanţă.

Baza de calcul a contribuţiei de asigurări sociale, respectiv venitul asigurat la care se achită contribuţia de asigurări sociale, înscris în contractul de asigurare socială, este ales de persoana care încheie contractul şi nu poate fi mai mic decât salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, în vigoare la data încheierii contractului de asigurare socială.

Pentru anul 2020, valoarea salariului minim brut pe ţară garantat în plată utilizat la calculul contribuţiei de asigurări sociale datorate a fost de 2.230 lei, respectiv o sumă minimă lunară de plată de 558 lei.

Cum din 13 ianuarie salariul minim brut pe ţară a fost majorat la 2.300 de lei, rezultă o sumă minimă lunară de plată de 575 de lei, respectiv 6.900 lei pentru cumpărarea unui singur an de vechime şi 41.400 de lei pentru cumpărarea a 6 ani de vechime.

Suma este considerabil mai mare decât cea percepută anul trecut pentru cumpărarea a 6 ani de vechime în muncă, diferenţa fiind de 1.224 lei.

sursa: cnpp.ro, adevărul.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Proiectarea Bazei sportive cu bazine de înot din Alba Iulia, la licitație. Detaliile unei investiții îndelung așteptate

Publicat

Noua administrație locală reia problema construcției unei baze sportive și de agrement, cu bazine exterioare de înot și locuri de joacă pentru copii, în zona Bazinului Olimpic din Alba Iulia. Primăria Alba Iulia a lansat recent o licitație pentru servicii de proiectare a obiectivului de investiții. 

Proiectul a fost tărăgănat ani întregi și relocat în mai multe poziții de vechea adiministrație condusă de Mircea Hava, astfel încât orașul nu are în prezent un ștrand public.

Primăria Alba Iulia a lansat recent în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru servicii de proiectare faza DTAC+PT+DDE+CS, verificarea tehnică de calitate a documentațiilor, inclusiv servicii de asistență tehnică din partea proiectantului pe perioada execuției lucrărilor privind obiectivul „Regenerare urbană a zonei Bazinului Olimpic prin amenajarea de zone verzi și construirea unei baze sportive și de agrement – municipiul Alba Iulia”.

Valoarea totală estimată este de 477.452,2 lei, fără TVA.

Primarul Gabriel Pleșa a declarat pentru Alba24 că investiția ar putea începe la toamnă și va trebui finalizată în 16 luni. Asta înseamnă că sezonul în care Alba Iulia va avea un ștrand municipal va fi cel din 2023.

”Investiția aceasta este direct legată și de introducerea canalizării pe strada Alcala de Henares, urmată de asfaltarea ei până la intersecția cu strada Gheorghe Șincai. Sper să o pot da în execuție cât mai repede către Apa CTTA, unde suntem acționari”, a spus primarul Gabriel Pleșa.

Citește și MODIFICĂRI în proiectul ștrandului de lângă Bazinul olimpic din Alba Iulia. Zona de plajă, extinsă. La ce se RENUNȚĂ

Reamintim faptul că Primăria Alba Iulia a actualizat în primăvara anului 2020 studiul de fezabilitate privind construirea unei baze sportive și de agrement în zona Bazinului Olimpic.

Printre modificările propuse atunci s-au numărat renunțarea la terenul de sport și la gradene aferente acestuia, pentru a crește suprafața aferentă șezlongurilor și zonei de plajă, renunțarea la funcțiunile din clădirea corpului administrativ (nivel mansardă), montarea de pompe de căldură care să asigure 33% din totalul de energie și creșterea numărului locurilor de parcare.

Citește și Baza de agrement – Bazinul Olimpic și centura de sud-vest Alba Iulia. Cât costă investițiile și când vor începe proiectele

În luna septembrie 2020, Primăria Alba Iulia a semnat un acord de parteneriat cu ADR Centru pentru pregătirea proiectului de investiții. Astfel, buget eligibil estimat total al investiției este de 6.855.676,76 euro (TVA inclus) / curs inforeuro august 2020.

Potrivit studiului de fezabilitate actualizat, baza sportivă și de agrement propusă va asigura pe perioada verii modalitati de petrecere a timpului liber, de relaxare şi de agrement prin realizarea următoarelor construcții și amenajări:

  • corp administrativ P+M;
  • bazin exterior pentru înot;
  • bazin exterior de agrement;
  • bazin exterior cu tobogan pentru copii mici și foarte mici;
  • spații tehnice subterante pentru instalații tehnologice;
  • dușuri exterioare în zona bazinelor;
  • platforme exterioare;
  • punct alimentar, filigorii și grup sanitar pentru public;
  • spațiu tehnic și depozitare recuzită;
  • gradene în zona bazinului de înot;
  • loc de joacă pentru copii ;
  • rețele de utilități (apă, canal, electrice);
  • parcaje, alei pietonale, suporturi biciclete;
  • spații verzi;
  • împrejmuire incintă;
  • instalații iluminat incintă;
  • sistem propriu de încălzire (panouri solare);
  • zona de relaxare;
  • sistem de colectare gunoi;
  • filigorii.

Corp administrativ

Corpul administrativ este clădirea prin care se face accesul publicului în incinta ștrandului, având regimul de înălțime de P+M.

Dimensiunile construcției sunt de 33,10 x 19,60 metri iar suprafața utilă totală este de 709,50 mp.

Spațiile sunt divizate în două zone:

  • zona accesibilă publicului, situată la parter, cuprinzând o recepție cu zonă de comerț și vestiare cu grupuri sanitare și dușuri
  • zona destinată personalului complexului, cuprinzând în zona parterului spații de serviciu, iar în zona mansardei spații cu destinație administrativă.

În ceea ce privește finisajele, pentru corpul administrativ se adoptă tencuieli decorative bleu marin și albe alternate cu placaj MDF de exterior.

Structura din lemn lamelar încleiat rămâne aparentă și susține învelitoarea din tablă fălțuită mată gri închis ce îmbracă întreaga structură într-o formă fluidă.

Bazin exterior de înot

Bazinul pentru înotători va avea dimensiunile de 25 x 15,4 m (conf. FR 2.5/pag. 115 din Cartea Federației Române de Natație și Pentatlon Modern și adâncimea cuprinsă între 1,40 și 2,0 m).

Acesta va fi dotat cu 6 blocstarturi pentru 6 culoare pe latura scurtă cu orientare vest și cu gradene pentru public pe partea laturii sudice.

Spațiul tehnic prevăzut în demisolul spatiului tehnic și depozitare recuzită (camera pentru instalații tehnologice) deservește bazinul de înot și cuprinde următoarele echipamente: filtre verticale bobinate, recipiente de dozare a substanțelor pentru tratarea și dezinfecția apei, pompe de recirculare, un schimbător de căldură pentru descărcare panouri solare și un schimbator de căldură cu agent termic de la centrala termică ca sursa alternativă și alte accesorii.

Bazin exterior de agrement

Acesta va avea o adâncime maximă constantă de 1,40 m, iar zona de relaxare va fi separată de cea de agrement/inițiere printr-un bloc solid pe care se vor monta sisteme de hidromasaj (sistem 1). Zona de relaxare primește o formă semicirculară și are amplasate central 12 paturi pentru hidromasaj, organizate circular (sistem 2). În centrul zonei create de grupurile de paturi cu hidromasaj, va fi desenat în finisaj simbolul „Celeilalte capitale – Alba Iulia” ce va marca un sistem de hidromasaj în pardoseală (sistem 3).

Pe unde va fi accesul

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Cine a fost Alexandru Ioan Cuza, artizanul ”Micii Uniri”. Lucruri mai puțin cunoscute din biografia acestuia

Publicat

24 ianuarie * Mica Unire * Unirea Principatelor Române de la 1859: Alexandru Ioan Cuza s-a născut la 20 martie 1820, la Bârlad și a murit la data de 15 mai 1873, la Heidelberg, în Germania. A fost un personaj secundar, cu o mamă de origine greco-italiană, ales domn al celor două principate, în speranța că va fi ușor de manipulat. Doar că nu a fost așa.

Enciclopedia României îl prezintă drept un om politic, domn al Principatelor Unite, care deşi nu era o personalitate de prim rang pe scena politică şi avea contracandidaţi cu o bogată experienţă administrativă, a apărut în prim plan la momentul 1859 deoarece grupările politice din Principate au preferat să sprijine un semi-necunoscut decât să îşi voteze un adversar iredutabil.

Cuza nu s-a lăsat manipulat şi a înţeles, la un moment dat, să preia controlul întregii vieţi politice crezând că va reuşi să creeze un sistem care să-i acorde puterea totală şi, în acelaşi timp, să patroneze modernizarea societăţii româneşti pe principii liberale.

În perioada regimului autoritar s-au putut lua acele măsuri necesare modernizării, însă lovitura de stat a suspendat orice manifestare a spiritului liberal şi chiar opera de modernizare a societăţii româneşti a fost pusă sub semnul întrebării.

Treptat, societatea a intrat în criză, ajungându-se la o gripare a sistemului instituţional, iar elita politică va recurge la o soluţie radicală pentru a debloca sistemul.

Familia lui Alexandru Ioan Cuza

Tatăl viitorului domn, Ioan Cuza, provenea dintr-o veche familie de boieri mici şi mijlocii din judeţul Fălciu (astăzi în judeţul Vaslui), proprietari de pământ cu funcţii în administraţiile domneşti din Moldova.

Mama sa, Sultana Cozadini, provenea dintr-o familie de origine greco-italiană din Constantinopol, dar românizată.

În 1835 îşi ia diploma de bacalaureat la Paris, apoi urmează studii universitare de drept şi medicină, pe care nu le finalizează, şi devine membru al Societăţii economiştilor de unde îşi va înainta demisia în 1840.

Activează ulterior ca preşedinte al judecătoriei Covurlui, perioadă în care se căsătoreşte (30 aprilie 1844) cu Elena Rosetti, fiica unui postelnic din Vaslui şi sora viitorului prim-ministru Theodor Rosetti.

A avut doi copii cu amanta Maria Obrenovici, pe care i-a recunoscut, iar soția sa i-a adoptat și s-a ocupat de creșterea și educația loc.

Personaj politic secundar

Cuza a participat la evenimentele de la 1848 din Moldova, însă a jucat un rol secundar. Domnul Moldovei, Mihail Sturdza, a retezat imediat orice tentativă de mişcare revoluţionară arestând pe majoritatea complotiştilor.

Cuza petrece un an în exil, la Viena, Paris şi Constantinopol, revenind în ţară odată cu numirea noului domn în Moldova, Grigore Alexandru Ghica.

Este numit preşedinte al Judecătoriei Covurlui (1849 – 1851; 1855 – 1856), apoi director al Ministerului de Interne (1851), primind în această perioadă şi rangul de vornic.

La 6 iunie 1856 este numit pârcălab de Galaţi, însă imediat după decesul domnului Ghica este destituit de caimacamul Teodor Balş.

După câteva luni, noul caimacam, Nicolae Vogoride, antiunionist şi dornic de a-şi face partizani îl renumeşte pe Cuza pârcălab şi îl reintegrează în cadrele armatei, avansând în numai două luni de la gradul de sublocotenent la cel de maior.

Toate aceste funcții nu îl fac un personaj important la nivel politic, la vremea respectivă, dar…

Demisia la momentul oportun

În perioada alegerilor pentru Divanul ad-hoc Cuza face un gest care îi va aduce un important capital de imagine.

Înşirând ingerinţele administraţiei în alcătuirea listelor electorale care urmau să aducă o majoritate antiunionistă în Divan, el îşi prezintă demisia din funcţia de pârcălab.

Alegerile sunt falsificate de Vogoride, însă, după tensiuni diplomatice, Puterile garante decid la 12 august 1857 o nouă consultare electorală.

De data aceasta, majoritatea unionistă este zdrobitare, Cuza numărându-se printre deputaţii aleşi să dezbată viitorul Principatelor. Având în vedere noul context, Vogoride îşi schimbă din nou atitudinea faţă de Cuza şi propune ridicarea acestuia la gradul de colonel. Viitorul domn acceptă fără probleme deşi cu câteva luni înainte acuzase faptele caimacamului.

Unirea Principatelor

Unirea Principatelor îşi datorează înfăptuirea conjuncturii internaţionale favorabile apărute după Războiul Crimeii (1853 – 1856) şi dorinţei de unire a românilor. Sesizând momentul internaţional favorabil, elita românească de la acea data, generaţia paşoptistă, a înteles şansa extraordinară care li se oferă şi a acţionat în consecinţă.

Dorinţa puterilor occidentale era aceea de a bloca Rusia din drumul spre controlul continentului european. Congresul de la Paris (13 februarie 1856 – 18 martie 1856) a încercat să pună bazele unei noi ordini europene după Războiul Crimeii, având la bază îngrădirea puterii ruseşti şi a influenţei sale în sud-estul Europei.-hoc.

Şedinţele Divanului ad-hoc din Moldova s-au deschis la 22 septembrie 1857, însă Cuza nu s-a remarcat printr-o activitate deosebită în cadrul dezbaterilor.

Având în vedere majoritatea unionistă zdrobitoare din ambele Divane, rezultatul formulat în rezoluţia din 7 octombrie a fost unul clar: Unirea Principatelor într-un singur stat sub numele de România şi Prinţ străin, cu moştenirea tronului, ales dintr-o familie domnitoare a Europei şi ai cărui moştenitori să fie crescuţi în religia ţării. A doua zi a fost adoptată rezoluţia şi în Muntenia, având practic aceleaşi concluzii.

Rezultatele au fost analizate într-un raport de comisari ai Puterilor garante şi dezbătute într-o Conferinţă care a durat trei luni.

La 7 august 1858 a fost semnată Convenţia de la Paris care stabilea viitorul politic al Principatelor. În fapt, acest document cu rol de constituţie era un compromis între Napoleon al III-lea şi regina Victoria. S-a stabilit ca unirea să fie una formală, fiecare principat având propriile sale instituţii legislative şi executive.

Contracandidații outsiderului Cuza

În perioada următoare au avut loc alegerile pentru Adunările Elective din fiecare principat, cele care trebuiau să aleagă domnii, de asemenea, câte unul pentru fiecare principat.

Configuraţia în ambele Adunări Elective era asemănătoare, împărţită în două grupări, una liberală şi alta conservatoare.

Fiecare dorea unirea, dar cu un domn al lor, care să le asigure păstrarea puterii politice. Însă, la rândul lor, în interiorul acestor grupări existau diverse tabere fiecare având candidaţi redutabili pentru funcţia supremă, personalităţi bine pregătite cu experienţă în administraţie.

În Moldova, în partea liberală se vehiculau nume precum Costache Negri, Vasile Alecsandri, Mihail Kogălniceanu, în timp ce la conservatori de departe cea mai bună expertiză o avea fostul domn Mihail Sturdza, existând şi voci care îl preferau pe fiul acestuia, Grigore M. Sturdza.

În Ţara Românească, situaţia era asemnătoare, luptându-se pentru domnie Barbu Ştirbei, Gheorghe Bibescu, Alexandru D. Ghica sau Dimitrie Ghica.

În acele clipe a apărut în prima plan numele lui Alexandru Ioan Cuza, care îndeplinea funcţia de hatman la acel moment.

El era un outsider pentru candidatura la domnie deoarece nu era o personalitate de prim rang pe scena politică şi nu se remarcase prin acţiuni deosebite în activitatea sa, făcând politică doar la nivel local.

În cele din urmă, toate grupările au preferat sa îl sprijine pe acest semi-necunoscut decat să îşi voteze un adversar redutabil.

Ei aveau convingerea că tânărul neexperimentat va putea fi manevrat uşor, însă a fost subestimat.

Cuza nu s-a lăsat manipulat şi a înţeles să ia la un moment dat în totalitate controlul vieţii politice din Principatele Unite. Pe 5 ianuarie 1859, Cuza a fost ales în unanimitate domn al Moldovei.

În Ţara Românească situaţia a fost mult mai simplă. Oricine ar fi fost ales în Moldova, trebuia ales şi la Bucureşti. Totuşi, surpriza a fost mare deoarece deputaţii munteni nu auziseră niciodată de tânărul colonel.

Problema a fost tranşată în noaptea de 23/24 ianuarie la hotelul Concordia. A doua zi, la şedinţa Adunării Elective, Alexandru Ioan Cuza a fost ales în unanimitate domn al Ţării Româneşti.

După realizarea unirii, domnitorul Alexandru Ioan Cuza și colaboratorul său cel mai apropiat, Mihail Kogălniceanu (ministru, apoi prim-ministru al României, fost coleg de școală de-al său), inițiază importante reforme interne: secularizarea averilor mănăstirești (1863), reforma agrară (1864), reforma învățământului (1864), reforma justiției (1864) ș.a., care au fixat un cadru modern de dezvoltare al țării.

Sursă: Enciclopedia României

Sursă foto: Foto: Facebook/Arhivele Diplomatice ale Ministerului Afacerilor Externe

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate