Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

ZILE LIBERE 2017: Minivacanţele de Paşti şi Rusalii. Weekenduri prelungite pentru unii salariaţi români


Publicat

zile libereDe un nou weekend prelungit vor avea parte unii salariaţi români, cu ocazia Sărbătorilor de Paşte 2017. După minivacanţa din perioada 15-17 aprilie, următoarea perioadă cu mai multe zile libere este de Rusalii, care în acest an pică în 4 iunie. Potrivit legislaţiei în vigoare, şi a doua zi de Rusalii, adică luni, 5 iunie, va fi liberă.

Salariaţii români au în acest an mai multe zile libere decât în 2016. Din cele 14 zile de sărbătoare, 11 sunt în timpul săptămânii. Prin urmare, în 2017, unii angajaţi vor avea cinci weekenduri prelungite, având libere şi zile de luni şi marţi. La capitolul noutăţi, va fi liberă şi 1 iunie, Ziua Copilului.

Codul muncii stabilește că prima și a doua zi de Paște sunt zile libere pentru salariați. Cum prima zi a acestei sărbători pică duminica, angajatorii sunt obligați să le dea liber salariaților luni, pe 17 aprilie.

Însă unele persoane trebuie să lucreze și în zilele de sărbătoare legală. În cazul lor, legislația muncii obligă la acordarea unor compensații, respectiv la acordarea de timp liber corespunzător în următoarele 30 de zile.

Dacă acordarea de zile libere nu este posibilă, ei trebuie să primească „un spor la salariul de bază ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de bază corespunzător muncii prestate în programul normal de lucru”, așa cum este prevăzut în Codul muncii.

Persoanele care lucrează în unităţile sanitare sau în cele de alimentaţie publică au un program special în zilele de sărbătoare legală, conform actului normativ: „Prin hotărâre a Guvernului se vor stabili programe de lucru adecvate pentru unităţile sanitare şi pentru cele de alimentaţie publică, în scopul asigurării asistenţei sanitare şi, respectiv, al aprovizionării populaţiei cu produse alimentare de strictă necesitate, a căror aplicare este obligatorie”.

De asemenea, Codul muncii stabilește că nu primesc liber în datele prezentate mai sus nici cei încadrați în „locurile de muncă în care activitatea nu poate fi întreruptă datorită caracterului procesului de producţie sau specificului activităţii”.

În ceea ce priveşte angajații care lucrează în centrele comerciale, în domeniul vânzării cu amănuntul a produselor nealimentare, aceştia pot fi chemați la muncă în zilele libere de sărbătoare legală, însă doar dacă primesc compensațiile legale cuvenite, conform unei decizii din 2015 a Înaltei Curți de Casație și Justiție.

Angajatorii care nu acordă timp liber cu ocazia sărbătorilor legale sau care nu acordă compensațiile legale pentru munca în aceste zile riscă să fie sancționați cu o amendă cuprinsă între 5.000 și 10.000 de lei.

Sărbători legale, până la sfârşitul anului 2017:

16 aprilie (duminică), 17 aprilie (luni) — Paștele ortodox şi Paştele catolic

1 Mai (luni) — Ziua Muncii

1 Iunie (joi) – Ziua Copilului

4 iunie (duminică), 5 iunie (luni) — Rusalii

15 august (marţi) — Adormirea Maicii Domnului

30 noiembrie (joi) — Sfântul Andrei

1 decembrie (vineri) — Ziua Națională a României

25 decembrie (luni), 26 decembrie (marţi) — Crăciunul



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

630 de persoane vaccinate în Alba, în ultimele 24 de ore. DSP anunță că nu a fost semnalată nicio reacție adverse

Publicat

DSP Alba anunță că sâmbătă, 23 ianuarie 2021 în județul Alba, au fost vaccinate anti-COVID 630 de persoane.  Instituția medicala precizează că nu au fost semnalate reacții adverse sau pierderi de vaccin.

”Sâmbătă, 23 ianuarie, în județul Alba au fost imunizate anti-COVID în total 630 de persoane, astfel: 540 în centrele fixe din județ amenajate pentru faza II (240 la Alba Iulia, 60 la Aiud, 60 la Sebeș, 60 la Blaj, 60 la Cugir, 60 la Câmpeni); 90 de persoane imunizate de echipele mobile în centre rezidențiale din județ. Fără doze de vaccin irosite, fără reacții adverse imediate.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Intervenție dificilă a salvamontiștilor Salvaspeo în zona Râmeț, pentru acordarea primului ajutor unui turist rănit

Publicat

Acțiune a salvamontiștilor din Alba în zona cătunului Cheia din comun Râmeț pentru acordarea primului ajutor pentru acordarea primului ajutor la unui turist care ar fi suferit o entorsă.  Serviciul Public Salvamont Salvaspeo Alba a fost solicitat în urma unui apel la 112.

Pentru acordarea primului ajutor și evacuarea din zonă a unei persoane de 40 ani de sex masculin care ar fi suferit o entorsă. Potrivit reprezentanților Salvaspeo Alba, pentru intervenția de la Râmeț, se intervine cu un număr de 10 salvatori montani, zona fiind foarte greu accesibilă.

Acțiunea este în desfășurare. revenim cu amănunte

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

LIVE-VIDEO: Ceremonie dedicată sărbătoririi a 162 de ani de la Unirea Principatelor Române, în Piața Cetății din Alba Iulia

Publicat

Cu ocazia sărbătoririi a 162 de ani de la Unirea Principatelor Române, duminică, 24 ianuarie, în Piața Cetății din Alba Iulia este organizată o ceremonie care va cuprinde, printre altele, o alocuțiune privind semnificația evenimentului și un moment tematic pe acordurile „Horei Unirii” interpretată de fanfara Centrului de Cultură „Augustin Bena”. 

Mica Unire – Unirea Principatelor Române din 24 ianuarie 185

  • 09.20 – 09.30 Primirea invitaților;
  • 09.30 – 09.35 Intonarea Imnului Național al României;
  • 09.35 – 09.40 Alocuțiune privind semnificația Zilei Unirii Principatelor;
  • 09.40 – 09.50 Moment tematic organizat pe acordurile „Horei Unirii” interpretată de către fanfara Centrului de Cultură ”Augustin Bena”

La eveniment participă reprezentanți ai Instituţiei Prefectului – Judeţul Alba, Consiliului Judeţean Alba, Primăriei municipiului Alba Iulia, Arhiepiscopiei Ortodoxe Române, unităților militare (M.Ap.N., M.A.I.) din Garnizoana Alba Iulia, Direcției Județeane de Informații Alba, Oficiului Județean de Telecomunicații Speciale Alba, Asociației Veteranilor de Război, Asociației Cadrelor Militare în Rezervă și Retragere, Asociației Militarilor Veterani și a Veteranilor cu Dizabilități din Teatrele de Operații și partidelor politice.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Ajutorul de înmormântare s-a majorat în 2021. La ce sumă ajunge, cine îl poate ridica și care sunt actele necesare

Publicat

Ajutorul de înmormântare următoarele persoane s-a modificat. În 2021, asigurații sau pensionarii vor primi 5429 lei, cu 266 lei în plus față de 2020, iar membrul de familie al asiguratului / pensionarului, cu 133 lei în plus, adică 2.715 lei. 

Ajutorul de deces se acordă în cazul decesului asiguratului, pensionarului, sau al unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.

Cine primește ajutorul

Ajutorul de deces se achită unei singure persoane care poate fi, după caz: soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul.

Dacă decedatul nu are pe nimeni, poate primi banii oricare persoană care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces.

În cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului ajutorul de deces se achită asiguratului sau pensionarului al cărui membru de familie a decedat.

În situaţia în care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru muncă, în vârstă de peste 18 ani, ajutorul de deces se acordă cu condiţia prezentării unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă cauza care l-a făcut inapt pentru muncă şi data ivirii acesteia.

Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare de către casa teritorială de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului respectiv al unui membru de familie al acestuia sau de către instituţia care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul decesului şomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia.

Actele necesare acordării ajutorului de deces:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces ( anexa nr. 11);
  • certificat de deces (original şi copie);
  • act de identitate al solicitantului (original şi copie);
  • acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
  • dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original);
  • adeverinţă care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani urma o formă de învăţământ organizată potrivit legii (original).
  • adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoana decedată avea calitatea de asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL, după caz.
  • dovada că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declaraţie pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces, dupa caz.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate