Contacteaza-ne si pe

Ce ascunde Râpa Roșie, rezervaţia naturală de lângă Sebeş. Descoperiri interesante ale cercetătorilor şi legendele locului

avatar

rapa-rosie-3Râpa Roşie este cu o rezervaţie naturală în apropiere de Sebeş şi Alba Iulia, cunoscută pentru peisajul spectaculos pe care-l oferă, dar şi pentru descoperiri ale cercetăorilor. Aflată la doar 3 kilometri de Sebeş, Râpa Roşie are milioane de “riduri” roşii, care se pot vedea din satelit.

Un perete imens, aproape vertical, cu aspectul unei orgi uriașe, lasă impresia unui monument ancestral ruinat. Ciudatele coloane și piramide etajate, separate de ravene, formează un microrelief pe care geografii îl numesc „badlands” (pământuri rele).

Râpa s-a format prin eroziunea apei asupra solului, care a provocat, în timp, alunecări de teren masive. Rezervaţia geologică uimeşte prin decorul de statui şi frontoane rozalii. Unicitatea este dată de alternanţa argilelor roşii cu gresii cenuşii, alcătuite în formaţiuni slab cimentate. Pe lângă decorul special pe care îl oferă râpa, poate fi admirat şi peisajul floral, cu specii protejate de lege.

Descoperiri ale cercetătorilor

balaurbondocRâpa Roşie, rezervaţia naturală de lângă oraşul Sebeş, judeţul Alba, precum şi zone din apropierea acesteia sunt faimoase în lumea ştiinţifică pentru varietatea de fosile din cretacicul târziu, în urmă cu aproximativ 68 de milioane de ani, pe care le adăposteşte, precum cele de crocodili, mamifere, broaşte ţestoase şi dinozauri.

Zona Sebeşului era, în urmă cu 70 de milioane de ani, una de uscat, tăiată de râuri şi mlaştini, în care au trăit multe animale. Cele mai celebre şi spectaculoase descoperiri au fost cele ale fosilelelor de dinozaur. Oase separate sau schelete parţiale au fost găsite în ultimii ani în această zonă, iar cercetările continuă existând mari şanse ca noi descoperiri să apară aici.

S-au descoperit aici oase de dinozauri pitici erbivori (Magyarosaurus dacus, Zalmoxes sp.), bucăţi din ţestoasa denumită Kallokibotion bajazidi şi oasele celei mai mari fiinţe care zburat vreodată pe Pământ, pterosaurul denumit de cercetători Hatzegopteryx sp.

Au fost găsite şi bucăţi dintr-un conifier pietrificat Telephragmoxylon transsylvanicum. Unul dintre cei mai celebri dinozauri ale cărui fosile au fost găsite lângă Râpa Roşie este ”balaurul bondoc”.

fosila balaur bondocEvenimentul a avut loc în 2010 şi a fost posibil graţie geologului Mátyás Vremir, de la Societatea Muzeului Ardelean. Cercetările au fost efectuate, ulterior, de o echipă formată din paleontologi de la Universitatea Bucureşti şi cercetători americani de la Universitatea Columbia din New York. Potrivit acestora, balaurul pitic reprezintă o specie înrudită cu velociraptorul şi a trăit în urmă cu aproximativ 80 de milioane de ani.

Specia avea o pereche de gheare pe fiecare dintre membrele sale inferioare, cu ajutorul cărora îşi imobiliza prada, fiind unul dintre cei mai mari prădători ai vremurilor în care a trăit. Animalul avea o lungime totală cuprinsă între 180 şi 210 centimetri, de la cap la coadă. În opinia oamenilor de ştiinţă, caracteristicile sale morfologice ”reflectă fauna specială a Europei, în ultimii ani din era dinozaurilor”, o perioadă în care continentul european se afla în mare parte sub nivelul mării, fiind alcătuit din doar câteva insule, din cauza creşterii nivelului oceanului planetar.

O altă descoperire importantă a fost cea a unor fragmente din scheletul unui pterozaur de talie medie, realizată în situl Sebeş – Glod, nu departe de Râpa Roşia. Fragmentele reprezentau o vertebră cervicală ce a aparţinut celei mai mari reptile zburătoare găsită vreodată şi care a trăit în urmă cu 70 de milioane de ani.

harta pterozaurDimensiunea vertebrei este de două ori cât cel mai mare Pterozaur găsit până acum în America de Nord. Vertebra respectivă a fost descoperită în în anul 2008, dar din motive obiective nu s-a ajuns la publicarea ei abia în 2013.

„Se pare că avem de-a face cu cea mai mare «bestie zburătoare». Chiar dacă anvergura aripilor era de circa 16 metri, probabil că acest Pterozaur nu cântărea mai mult de 100 de kilograme, pentru că era aproape imposibil să zboare altfel”, explica geologul Mátyás Vremir la momentul respectiv. Dimensiunea aripilor a pus problema eventualei existenţe a unei specii gigantice care îşi pierduse capacitatea de zbor şi care trăia în izolare. Printre descoperirile cercetătorilor se numără o specie nouă de dinozaur erbivor şi, mai important, ouăle şi cuibul unor păsări preistorice care au trăit în urmă cu 68 de milioane de ani. A fost prima dovadă că acest grup de păsări primitive cuibăreau în masă pe malul cursurilor de apă, asemănător unor specii actuale.

De asemenea, a fost găsit un mic schelet de mamifer care s-a păstrat parţial în umplutura unei vizuini. Potrivit paleontologilor, în zona Sebeşului trăiau o serie de specii comune cu cele din Bazinul Haţeg, dar şi forme care încă nu s-au descoperit acolo, şi asta nu atât datorită izolării geografice, cât mai ales condiţiilor de fosilizare diferite şi a diferenţelor temporale dintre diferite situri şi straturi geologice. În siturile de la Bărăbanţ şi Ciugud, ceva mai departe de Sebeş, au fost găsite două oase de dinozaur care în prezent se află în custodia Muzeului de Ştiinţe Naturale din Aiud.

VEZI ȘI: Dovezi ale existenţei dinozaurilor, descoperite în zona Sebeş, mediatizate la nivel internaţional: O nouă specie de reptilă zburătoare

Legende

S-au spus multe legende depre Gaura Hoţilor de la Râpa Roşie, însă ce mai credibilă este despre Lică „a lu Brânză”, al cărui singur talent era să se strecoare în spaţii înguste, ca o pisică. Muncea ca păstor la Râpa Roşie, pe care ajunsese să o cunoască forte bine. Într-o dimineaţă, însă, o bancă din Sebeş a fost spartă. Hoţul, spunea un poliţist de atunci, ar fi trecut printr-o ferestruică prin care doar un copil putea să treacă. Fireşte, autorităţile l-au întemniţat pe Lică-Pisică, deşi nici un ban n-a fost găsit în timpul anchetelor. Între timp, iubita lui Lică era văzută urcând mereu la Râpa Roşie. Astfel, lumea credea că la Gaura Hoţilor şi-ar fi ascuns Lică banii. S-a făcut şi acolo o anchetă, dar tot nimic… După eliberare, Lică a plecat cu iubita lui în America, de unde, la scurt timp, a început să trimită familiei sume mari de bani. Cum a reuşit Lică-Pisică să câştige atât de mult într-un timp atât de scurt, nu se ştie. Dar umblă vorba că aceştia ar fi fost banii furaţi de Lică şi ascunşi în Gaura Hoţilor sau, cine ştie, în crăpăturile Râpei Roşii.

Gaura Hoţilor este, de fapt, o groapă săpată în roca nisipoasă a râpei. Aici se găsesc nume scrijelite încă din secolul al XIX-lea şi ascunde numeroase legende cu hoţi, haiduci şi aventurieri.

ȘTIREA TA - Evenimentele nu se întâmplă doar în fața reporterilor profesioniști. Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite să vadă și alții ceea ce tu ai trait "live". Poți trimite prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1. Pingback: Râpa Roșie: acasă la Balaurul bondoc – Lumea lui Fede

VIDEO: Toți K1 pentru România, la Alba Iulia. Concert cu Nicolae Furdui Iancu, Paula Seling şi alţi artişti

avatar

Turneul național Toți K1 pentru România – Unirea, Visul unei Națiuni, a ajuns duminică, 27 mai, la Alba Iulia. Alături de Nicolae Furdui Iancu, pe scena din Piața Cetății au urcat Paula Seling, Proiect K1, Tuan, Iuliana Tudor, Vlad Rădescu, Sorin Francu, Daniel Lazăr și grupul Crai Nou.

Spectacolul a început duminică, 27 mai, în Piaţa Cetății din Alba Iulia, la ora 20.00.

concert toti k1 piata cetatii 3

„Unirea face puterea“ nu este doar un slogan. Este o realitate dovedită practic în situații dintre cele mai diferite. Acum, când ne pregătim să aniversăm Centenarul Marii Uniri de la 1918, a fi uniți devine imperativ pentru că doar împreună, sprijinindu-ne unii pe alții, și cu toții țara, putem spera într-o viață mai bună.

Nicolae Furdui Iancu alături de grupul Crai Nou, Paula Seling, Iuliana Tudor, Proiect K1 și Tuan, cărora li se alătură violonistul Daniel Lazăr și actorii Vlad Rădescu și Sorin Francu își dau mâna pentru realizarea unui spectacol unic, pentru unitate, pentru prietenie, pentru România. Toți românii sunt invitați să se bucure de un show de excepție, în care valoarea spirituală a cuvântului și a marilor cântece ale neamului românesc va găsi neașteptate reverberații în contemporaneitate.

Pentru proiectul Toți K1 pentru România – Unirea, Visul unei Națiuni, organizatorii evidenţiază sentimentul patriotic, iar prin aducerea în fața românilor a cântecelor artiştilor îşi doresc să readucă în atenţie ceea ce fiecare dintre noi poartă în suflet: dragostea de țară.

Spectacolul a fost organizat de Primăria Capitalei prin Teatrul EXCELSIOR în parteneriat cu Primăria Municipiului Alba Iulia.

Citește mai departe

FOTO VIDEO: Fanfara „Augustin Bena” a început seria concertelor în Cetatea Alba Carolina din Alba Iulia

avatar

Vremea plăcută de duminică perfectă pentru o plimbare în cetatea Alba Carolina a fost susținută de ritmuri de fanfară. Instrumentiştii formaţiei „Augustin Bena” a județului Alba au oferit albaiulienilor și turiştilor un concert lângă Poarta a IV-a a cetății.

La umbra esplanadei Catedralei romano-catolice instrumentiștii centrului cultural „Augustin Bena”, conduși de maestrul  Coriolan Honcaș, au încântat cu ritmuri de fanfară timp de aproximativ 40 de minute albaiulienii și turiştii prezenți în Cetatea Alba Carolina.

Reprezentația de astăzi deschide seria concertelor săptămânale care vor fi susținute în fiecare duminică începând cu  ora 13:00.

Citește mai departe

Vremea în ALBA, în săptămâna 28 mai-3 iunie. Zile călduroase, cu ploi scurte de vară. Maxime de 28 grade Celsius

De

soare
foto credit: Ionuţ Văidean

Vremea va fi plăcută în această săptămână. Chiar dacă se mai anunţă câteva averse sau furtuni, acestea nu vor fi la fel de dese ca săptămâna trecută. Primele zile de vară se anunţă călduroase, cu temperaturi ce ajung până la 28 de grade Celsius. Week-end-ul prelungit duce zile frumoase, numai bune pentru un grătar la iarbă verde.

Vă prezentăm mai jos prognoza meteo în perioada 28 mai-3 iunie, în localităţi din judeţul Alba:

Luni, 28 mai

Alba Iulia: minime de 9 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; parțial însorit

Sebeș: minime de 9 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; parțial însorit

Oaşa: minime de 6 grade Celsius, maxime de 14 grade Celsius; o aversă de ploaie sau furtună

Aiud: minime de 9 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; parțial însorit

Blaj: minime de 9 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; parțial însorit

Ocna Mureş: minime de 9 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; parțial însorit

Zlatna: minime de 10 grade Celsius, maxime de 25 grade Celsius; o aversă de ploaie sau furtună

Abrud: minime de 8 grade Celsius, maxime de 22 grade Celsius; o aversă de ploaie sau furtună

Cîmpeni: minime de 8 grade Celsius, maxime de 22 grade Celsius; o aversă de ploaie sau furtună

Arieşeni: minime de 7 grade Celsius, maxime de 19 grade Celsius; o aversă de ploaie sau furtună

Cugir: minime de 9 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; parţial însorit

Marţi, 29 mai

Alba Iulia: minime de 12 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; predominant însorit

Sebeș: minime de 12 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; predominant însorit

Oaşa: minime de 8 grade Celsius, maxime de 15 grade Celsius; predominant însorit

Aiud: minime de 12 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; predominant însorit

Blaj: minime de 12 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; predominant însorit

Ocna Mureş: minime de 12 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; predominant însorit

Zlatna: minime de 11 grade Celsius, maxime de 25 grade Celsius; predominant însorit

Abrud: minime de 9 grade Celsius, maxime de 23 grade Celsius; predominant însorit

Cîmpeni: minime de 9 grade Celsius, maxime de 23 grade Celsius; predominant însorit

Arieşeni: minime de 9 grade Celsius, maxime de 20 grade Celsius; predominant însorit

Cugir: minime de 12 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; predominant însorit

Miercuri, 30 mai

Alba Iulia: minime de 12 grade Celsius, maxime de 28 grade Celsius; predominant însorit

Sebeș: minime de 12 grade Celsius, maxime de 28 grade Celsius; predominant însorit

Oaşa: minime de 8 grade Celsius, maxime de 16 grade Celsius; parțial însorit

Aiud: minime de 14 grade Celsius, maxime de 28 grade Celsius; predominant însorit

Blaj: minime de 14 grade Celsius, maxime de 28 grade Celsius; predominant însorit

Ocna Mureş: minime de 12 grade Celsius, maxime de 28 grade Celsius; predominant însorit

Zlatna: minime de 11 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; predominant însorit

Abrud: minime de 10 grade Celsius, maxime de 25 grade Celsius; parţial însorit

Cîmpeni: minime de 10 grade Celsius, maxime de 25 grade Celsius; parţial însorit

Arieşeni: minime de 10 grade Celsius, maxime de 21 grade Celsius; o furtună în unele zone

Cugir: minime de 12 grade Celsius, maxime de 28 grade Celsius; predominant însorit

Joi, 31 mai

Alba Iulia: minime de 14 grade Celsius, maxime de 28 grade Celsius; câteva averse de ploaie şi furtuni

Sebeș: minime de 14 grade Celsius, maxime de 28 grade Celsius; câteva averse de ploaie şi furtuni

Oaşa: minime de 10 grade Celsius, maxime de 15 grade Celsius; câteva averse de ploaie şi furtuni

Aiud: minime de 14 grade Celsius, maxime de 28 grade Celsius; câteva averse de ploaie şi furtuni

Blaj: minime de 14 grade Celsius, maxime de 28 grade Celsius; câteva averse de ploaie şi furtuni

Ocna Mureş: minime de 14 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; câteva averse de ploaie şi furtuni

Zlatna: minime de 13 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; câteva averse de ploaie şi furtuni

Abrud: minime de 13 grade Celsius, maxime de 23 grade Celsius; câteva averse de ploaie şi furtuni

Cîmpeni: minime de 13 grade Celsius, maxime de 23 grade Celsius; câteva averse de ploaie şi furtuni

Cugir: minime de 14 grade Celsius, maxime de 28 grade Celsius; câteva averse de ploaie şi furtuni

Vineri, 1 iunie

Alba Iulia: minime de 14 grade Celsius, maxime de 29 grade Celsius; câteva averse și furtuni

Sebeș: minime de 13 grade Celsius, maxime de 29 grade Celsius; câteva averse și furtuni

Oaşa: minime de 9 grade Celsius, maxime de 16 grade Celsius; câteva averse și furtuni

Aiud: minime de 13 grade Celsius, maxime de 29 grade Celsius; câteva averse și furtuni

Blaj: minime de 13 grade Celsius, maxime de 29 grade Celsius; câteva averse și furtuni

Ocna Mureş: minime de 13 grade Celsius, maxime de 28 grade Celsius; câteva averse și furtuni

Zlatna: minime de 13 grade Celsius, maxime de 28 grade Celsius; câteva averse și furtuni

Abrud: minime de 12 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; câteva averse și furtuni

Cîmpeni: minime de 12 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; câteva averse și furtuni

Arieşeni: minime de 10 grade Celsius, maxime de 20 grade Celsius; câteva averse și furtuni

Cugir: minime de 13 grade Celsius, maxime de 29 grade Celsius; câteva averse și furtuni

Sâmbătă, 2 iunie

Alba Iulia: minime de 11 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; însorit spre parțial noros

Sebeș: minime de 11 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; predominant însorit

Oaşa: minime de 8 grade Celsius, maxime de 13 grade Celsius; o aversă de ploaie sau furtună

Aiud: minime de 11 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; predominant însorit

Blaj: minime de 11 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; predominant însorit

Ocna Mureş: minime de 11 grade Celsius, maxime de 25 grade Celsius; predominant însorit

Zlatna: minime de 11 grade Celsius, maxime de 25 grade Celsius; însorit spre parțial noros

Abrud: minime de 9 grade Celsius, maxime de 20 grade Celsius; parţial însorit

Cîmpeni: minime de 9 grade Celsius, maxime de 20 grade Celsius; parţial însorit

Arieşeni: minime de 8 grade Celsius, maxime de 17 grade Celsius; o aversă de ploaie sau furtună

Cugir: minime de 11 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; predominant însorit

Duminică, 3 iunie

Alba Iulia: minime de 14 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; vreme cu nori şi soare

Sebeș: minime de 14 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; vreme cu nori şi soare

Oaşa: minime de 12 grade Celsius, maxime de 21 grade Celsius; poisibil o aversă sau furtună

Aiud: minime de 14 grade Celsius, maxime de 28 grade Celsius; nori şi soare

Blaj: minime de 14 grade Celsius, maxime de 28 grade Celsius; nori şi soare

Ocna Mureş: minime de 14 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; posibil o aversă

Zlatna: minime de 14 grade Celsius, maxime de 28 grade Celsius; nori şi soare

Abrud: minime de 13 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; posibil o aversă sau furtună

Cîmpeni: minime de 13 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; posibil o aversă sau furtună

Arieşeni: minime de 13 grade Celsius, maxime de 23 grade Celsius; câteva averse sau furtuni

Cugir: minime de 14 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; vreme cu nori şi soare

sursa: accuweather.com

Citește mai departe

Guvern: SPOR de condiții periculoase pentru unii bugetari care lucrează în domeniul culturii

avatar

Lucrătorii din domeniul culturii care muncesc în condiţii considerate periculoase vor primi sporuri, potrivit unui Regulament-cadru aprobat în această săptămână de Guvern, arată un comunicat al Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale.

Guvernul a adoptat, în ședința joi, 24 mai, Hotărârea pentru aprobarea Regulamentului cadru privind stabilirea locurilor de muncă, a categoriilor de personal şi mărimea concretă a sporului pentru condiţii de muncă, precum şi condiţiile de acordare a acestuia pentru familia ocupaţională de funcţii bugetare „CULTURĂ”.

Adoptarea acestui regulament-cadru reprezintă o primă confirmare a faptului că măsurile pe care conducerea Ministerului Culturii și Identității Naționale (MCIN) și le-a asumat în ultimele zile, în cadrul întâlnirilor care au avut loc între aceasta și organizațiile sindicale din domeniul culturii, vor fi îndeplinite.

Proiectul cuprinde reglementări privind stabilirea locurilor de muncă considerate periculoase, stabilirea categoriilor de personal care pot beneficia de sporul pentru condiţii de muncă, mărimea concretă a acestui spor, precum şi condiţiile de acordare a acestuia.

Sporul pentru condiţii de muncă se acordă cu titlu de compensare materială a riscurilor la care persoanele vizate se supun prin desfăşurarea activităţii în altfel de condiţii decât cele prezumate a ocroti sănătatea şi integritatea fizică şi psihică a angajaţilor. Aceste condiţii de muncă periculoase sau vătămătoare se stabilesc şi sunt recunoscute potrivit buletinelor de determinare sau, după caz, de expertizare a locurilor de muncă respective.

sursa: cultura.ro

Citește mai departe

România urcă un loc în clasamentul competitivității. Primele cinci economii cele mai competitive din lume

calculator finante economie
România a urcat un loc în clasamentul global al competitivității, urcând pe poziția 49, potrivit calculelor elvețienilor de la International Institute for Management Development (IMD) Lausanne.

Primele cinci economii cele mai competitive din lume rămân aceleași ca în anul precedent, dar ordinea lor se schimbă ușor. Statele Unite revin pe primul loc (de pe locul al patrulea), urmate fiind de Hong Kong, Singapore, Olanda și Elveția. Hong Kong scade un loc, iar Singapore își menține poziția a treia. De notat că revenirea SUA în top se datorează puternicei sale performanțe economice și infrastructurii. Hong Kong are o abordare oarecum diferită, punând accentul pe creșterea eficienței guvernului și a businessului.

International Institute for Management Development (IMD) publică acest clasament anual, începând din 1989. Sunt luați în clacul 258 de indicatori din statisticile naționale și europene, care sunt ponderați cu opiniile exprimate prin sondaje prinvind percepția asupra unor chestiuni precum corupția, mediul și calitatea vieții.

Olanda urcă pe locul al patrulea, iar elvețienii coboară pe locul 5, în principal, din cauza încetinirii a exporturilor și, într-o mai mică măsură, a amenințările legate de relocarea centrelor de cercetare și dezvoltare.

Celelalte țări care ocupă primele 10 locuri în clasament sunt ”confiscate” de țările nordice: Danemarca, Norvegia și Suedia ocupă locul 6, 8 și respectiv 9. Aceste țări prezintă performanțe puternice în productivitatea globală a sectorului privat și în practicile sale de management. Emiratele Arabe Unite și Canada închid vârful clasamentului.

Alte economii care au performat foarte bine sunt Austria (locul 18) și China (poziția a 13-a ) care au urcat șapte locuri, respectiv cinc pozițiii. Profesorul Arturo Bris , directorul Centrului IMD pentru Competitivitate Mondială, declară că în cazul Austriei, „creșterea economică, reducerea datoriei publice și creșterea productivității afacerilor ”, au permis avansul acesteia, în timp ce în cazul Chinei, investițiile în infrastructură precum și îmbunătățirea cadrului juridic și de reglementare au dus la creșterea performanței acesteia”.

Rusia și Turcia urcă și ele un loc, respectiv pe 45 și 46.

La coada clasamentului întâlnim țări care au trecut prin suferințe economice și politice în ultimii ani. E vorba de Mongolia (62), Venezuela (63), Ucraina (59) și Brazilia (60), mai puțin Croația (61). Îmbunătățirea poziției ocupate de Brazilia este prima evoluție pozitivă din 2010, bazată pe trecerea pe plus a PIB-ului țării și a creșterii ocpării forței de muncă.

Arturo Bris observă că „țările aflate în fruntea clasamentului au o performanță mai mare decât performanța medie a tuturor factorilor luați în calculul competitivității, însă mixul lor variază. O economie, de exemplu, își poate construi strategia de competitivitate în jurul unui anumit aspect, cum ar fi de pildă infrastructura; altul poate aborda competitivitatea prin prisma eficienței guvernamentale”.

Asia

Asia prezintă rezultate mixte. Hong Kong și Singapore conduc regiunea. Pe de o parte, Japonia (25), Republica Coreea (27), Malaezia (22) și India (44), toate cunosc îmbunătățiri ușoare. De cealaltă parte, Taiwan (17), Thailanda (30) și Indonezia (43) scad câteva locuri. Australia (19) își îmbunătățește poziția cu două locuri, iar Noua Zeelandă (23) scade 7 locuri. Filipine înregistrează cel mai semnificativ declin în regiune, schimbând nouă locuri, până pe poziția 50. Motivele acestui recul țin de scăderea turismului și a locurilor de muncă, înrăutățirea finanțelor publice și creșterea preocupărilor legate de sistemul local de învățământ.

Europa

În Europa de Est există, de asemenea, rezultate mixte, deși majoritatea economiilor cunosc îmbunătățiri ale competitivității- Lituania (32), Polonia (34), Slovenia (37), Ungaria (47), Bulgaria (48) și România (49). E drept, din acest grup de state, Polonia, Slovenia și Ungaria au avansat cel mai mult: patru, șase și respectiv cinci poziții. Progresul Poloniei survine după o creștere sănătoasă a PIB-ului, o intensificare a exportului de servicii și o îmbunătățire a gestionării datoriei publice. Ungaria își mărește competitivitatea, parțial din cauza reducerii impozitelor pe profit, Slovenia datorită unei schimbări remarcabile a economiei interne și a faptului că nu are deficit bugetar, ci e pe excedent. Economiile în declin ale regiunii includ Republica Cehă (29), Estonia (31) și Republica Slovacă (55). Letonia (40 de ani ) își menține aceeași poziție.

Economiile din Europa de Vest au un model contrar, cu foarte puține țări avansând în clasament. Irlanda (12) și Luxemburg (a 11- lea ) părăsesc primele 10 locuri, scăzând șase și respectiv trei locuri. Germania (15), Finlanda (16), Regatul Unit (20), Islanda (24), Belgia (26) și Spania (36) coboară ușor. Creșterea în Portugalia se datorează îmbunătățirii activităților economice, asociate cu o schimbare pozitivă a percepțiilor privind eficiența instituțională, inclusiv o mai mare transparență guvernamentală. Grecia rămâne pe același loc (al 57- lea ).

Orientul Mijlociu

În Orientul Mijlociu, în ciuda creșterii tensiunilor politice din zonă, toate țările se confruntă cu îmbunătățiri ale competitivității, cu excepția Arabiei Saudite care scade cu trei locuri până pe 39. Emiratele Arabe Unite (7), Qatar (14), Israel (21) și Iordania (52) arată progrese în clasament. EAU și Qatar beneficiază de întărirea comerțului internațional. Israelul și Iordania își sporesc competitivitatea printr-o mai bună guvernare și eficiență în afaceri.

sursa: hotnews.ro