Contacteaza-ne si pe
Publicitate

ACTUALITATE

Lupta împotriva tăierilor ilegale de păduri: O analiză a sistemelor de control existente în România pentru supravegherea transporturilor de lemn

avatar

Publicat

camion lemne transportProblema tăierilor ilegale de păduri este un subiect fierbinte în acest moment în România, iar specialiştii din industria lemnului şi activişti ai organizaţiilor de mediu cred că există o cale pentru combaterea acestor infracţiuni, prin urmărirea camioanelor care transportă lemnul de la locul recoltării până la fabricile de prelucrare.

Igor Hornak, expert IT , CEO Factory Solutions-partener Oracle, face o scurtă analiză comparativă a sistemelor de control asupra transporturilor de lemn, intens discutate în România de azi.

Ideea bazată pe controlul prin GPS nu este nouă, dar implementarea ei în România are caracteristici  specifice.

Să începem cu sistemele care se folosesc deja. Discutăm despre Inspectorul Pădurii şi Radarul Pădurii. Practic, Inspectorul Pădurii este reprezentarea grafică a datelor de localizare geo, furnizate de Sistemul de Urmărire a Lemnului (cunoscut sub numele de Radarul Pădurilor). Una dintre cele mai folosite funcţii este afişarea avizelor (documente speciale care trebuie să însoţească transporturile de lemn) pe www.inspectorulpadurii.ro.

Iată care este procedeul obligatoriu de urmat pentru fiecare transport de lemn efectuat în România: înainte ca maşina încărcată cu lemn să poată pleca, vânzătorul trebuie să înregistreze încărcătura în aplicaţia de urmărire a lemnului prin intermediul unui telefon mobil sau tabletă. Această înregistrare include datele de bază, cum ar fi numărul de înmatriculare al camionului, numărul avizului, volumul încărcăturii şi numărul APV (în cazul în care transportul se face direct din pădure), iar aceste date se transmit la un server central denumit SUMAL.

lemn confiscatDin păcate, acest gen de sistem public (SUMAL, Inspectorul Pădurii, Radarul Pădurii) are dezavantaje serioase. De exemplu, un utilizator nu are cum să verifice dacă acele coordonate în sistemul SUMAL sunt exacte. Se întâmplă acest lucru pentru că se înregistrează doar coordonatele dispozitivului mobil. Asta nu înseamnă că şi camionul se află în acelaşi loc cu telefonul sau tableta pe care s-a efectuat înregistrarea. Este posibil ca dispozitivul să se afle într-o altă locaţie – furnizând astfel coordonate GPS false despre locul de încărcare a camionului care de fapt poate încărca din altă locaţie. Din moment ce avizul nu indică cu exactitate care este locul de plecare (în cazul livrărilor direct din pădure menţionează numai unitatea administrativă – Ocolul Silvic) pentru autorităţi este imposibil să verifice dacă dispozitivul mobil s-a aflat cu adevărat la locul de încărcare sau doar într-o relativă apropiere – sau chiar mult mai departe. Chiar mai mult decat atât, site-ul Inspectorul Pădurii în acest moment înregistrează erori. Din cauza unei defecţiuni de sistem, cele mai multe avize afişate sunt înregistrate cu devieri de câţiva kilometri. Motivul erorii nu este cunoscut. Recent, www.inspectorulpadurii.ro a adăugat o notă prin care spune că acest sistem trebuie considerat ca fiind în faza de testare.

Conform noii legi (Hotărârea de Guvern nr. 1004 care iniţial trebuia să intre în vigoare în luna aprilie, dar se pare că va fi amânată pentru octombrie 2017), şoferul camionului va fi obligat să aibă asupra sa dispozitivul mobil pe durata cursei. Presupunem că acest lucru va ajuta la înregistrarea întregului traseu prin intermediul GPS-ului. Dar, pe lângă îngrijorările privind acurateţea senzorului GPS de pe acel dispozitiv mobil, sistemul este vulnerabil pentru că nimeni nu poate şti dacă acel dispozitiv mobil se află cu adevărat la bordul camionului. Ar fi posibil de exemplu ca dispozitivul să fie dus într-un autoturism care merge cu viteză redusă, timp în care camionul poate devia de la traseu pentru a livra lemn tăiat ilegal unui procesator. La fel cum o încărcătură falsă poate fi înregistrată de la un depozit – în timp ce camionul încarcă de fapt lemn tăiat ilegal în pădure, undeva între depozit şi procesator. Între timp, dispozitivul mobil poate fi transportat cu o maşină, de la depozit până la locul de încărcare real şi acolo se predă şoferului de camion. Când camionul ajunge la fabrică, va părea că buştenii (tăiaţi ilegal de fapt) vin direct din depozit.

actiune politie 3 lemneExistă un sistem alternativ denumit TIMFLOW care deocamdată funcţionează în faza de testare, dar care îşi arată deja avantaje remarcabile. În primul rând, în sistemul TIMFLOW, dispozitivul GPS de urmărire este integrat în sistemul electronic al camionului şi nu este detaşabil. Şi, cum este un dispozitiv de urmărire dedicat, calitatea coordonatelor este mult mai mare decât în cazul unui telefon mobil sau al unei tablete. Sistemul mai are, de asemenea, faţă de celelalte prezentate anterior, avantajul transparenţei. Cei interesaţi vor putea să verifice transporturile pe site-ul www.timflow.com, unde toate informaţiile vor fi disponibile publicului în 24 de ore după ce transportul este încheiat (este necesar acest interval de timp pentru a respecta dreptul şoferului la intimitate). Vor fi disponibile inclusiv fotografii de la locul de încărcare şi ale camionului. Cum funcţionează acest sistem în condiţii reale de lucru se va vedea în curând. Deocamdată, mai mult de 350 de camioane sunt deja echipate cu dispozitivul GPS TIMFLOW, iar la finalul primului trimestru din 2017 vor fi peste 400.

Sistemul TIMFLOW a fost prezentat în presă ca fiind dezvoltat de către compania Holzindustrie Schweighofer şi funcţionează în reţeaua unuia dintre cei mai mari operatori de telefonie mobilă din România.

În decembrie 2016, HS a început să echipeze toate camioanele care livreaza buşteni la fabricile şi depozitele sale cu aceste dispozitive GPS. Acest lucru a produs schimbări în procedura de livrare: furnizorii şi companiile de transport trebuie să prezinte ruta pe care a venit camionul, pe lângă toate documentele cerute de lege şi de standardele companiei. Traseul înregistrat de GPS este verificat cu rigurozitate. Astfel, compania se asigură că transportul provine într-adevăr din locaţia specificată de documente şi că transportatorul nu a deviat de la traseu şi nu a abuzat de documentele emise pe numele HS, pentru a livra lemn ilegal altor procesatori. Procedura nu este una complicată, dar va garanta legalitatea provenienţei buştenilor. La locul de încărcare, şoferul camionului face fotografii încărcăturii, introduce Avizul şi numărul de înmatriculare al autovehiculului şi apasă butonul START. Din acel moment, transportul este marcat drept „iniţiat”. Pe timpul transportului, dispozitivul de urmărire prin GPS care este integrat în circuitele electronice ale camionului, înregistrează poziţia la intervale de 30 de secunde şi trimite datele unui cloud-server. Când camionul ajunge la fabrică, este marcat drept „sosit”, de către angajaţii HS. În mod automat, toate datele înregistrate de dispozitivul din camion sunt afişate pe o tabletă aflată în posesia şefului de recepţie de la poarta fabricii Holzindustrie Schweighofer. Acesta verifică datele, iar dacă observă nereguli, ca de exemplu o deviere inexplicabilă de la traseu sau diferenţe între fotografiile realizate în pădure şi aspectul încărcăturii de la poartă, camionul nu va fi acceptat la descărcare.

Apoi, după o perioadă de aşteptare de 24 de ore, după cum am mai menţionat anterior, datele încărcăturii vor fi afişate pe www.timflow.com unde publicul va avea acces la orice transport, la documentele şi fotografiile încărcăturilor şi va putea raporta catre HS orice lucru suspect. Compania va investiga imediat cele sesizate şi va răspunde reclamantului dacă suspiciunile lui se confirmă, dacă s-a făcut sesizare către autorităţi sau dacă nu există dovezi de încălcare a regulilor şi legislaţiei.

Şi ROMSILVA a anunţat propriul sistem de control al provenienţei lemnului. În 2015 au cumpărat cu 1 milion de dolari un sistem de monitorizare produs de Totalsoft şi Softwin. Se presupune că acest sistem va permite accesul la o bază de date comună a tuturor celor care activează în domeniul forestier şi în acelaşi timp va preveni tăierile ilegale. Însă nu am găsit nici o informaţie despre cum funcţionează mai exact acest sistem şi când va deveni funcţional.

Vedem cu satisfacţie că România face paşi prin noi metode în lupta împotriva exploatărilor ilegale de pădure. Din păcate, nu toate funcţionează în practică. Toate întârzierile de ordin birocratic încetinesc procesele de implementare a noilor reglementări la nivel legislativ. Totuşi, trebuie observat faptul că reprezentanţii mediului de afaceri din acest sector înţeleg că este necesară exploatarea raţională a pădurii, iar eradicarea fenomenului de tăieri ilegale este una dintre principalele lor priorităţi.

ȘTIREA TA - Evenimentele nu se întâmplă doar în fața reporterilor profesioniști. Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite să vadă și alții ceea ce tu ai trait "live". Poți trimite prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

loading...
loading...
Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

Publicitate

EVENIMENT

FOTO-VIDEO: ACCIDENT MORTAL pe Autostrada Sibiu-Deva. Un bărbat a decedat după ce s-a răsturnat cu o autoutilitară

avatar

Publicat

Un bărbat în vârstă de 32 de ani și-a pierdut viața sâmbătă dimineața într-un accident rutier petrecut pe Autostrada A1 Sibiu-Deva. Bărbatul conducea o autoutilitară în momentul în care a pierdut controlul volanului și a lovit glisiera mediană. În urma impactului deosebit de puternic, șoferul a fost proiectat prin parbriz în afara autovehiculului.

Centrul Infotrafic din Inspectoratul General al Poliţiei Român a transmis că pe Autostrada A1 Sibiu-Deva, la kilometrul 337, pe sensul de mers către Deva, a avut loc un eveniment rutier, în care şoferul unei autoutilitare a pierdut controlul volanului şi a lovit glisiera mediană. În urma impactului, autovehiculul s-a răsturnat, iar şoferul a decedat.

În zonă traficul rutier a fost oprit temporar pe sensul de mers Sibiu – Deva.

Potrivit ISU Hunedoara, pompierii orăştieni au intervenit la un accident rutier produs pe autostradă, în care şi-a pierdut viaţa un bărbat de 32 de ani.

Impactul dintre autoutilitara, pe care acesta o conducea şi parapetul din beton care separă sensurile de mers, s-a produs la km 337 al autostrăzii A1, Sebeş-Deva.

Deşi salvatorii Detaşamentului Orăştie s-au deplasat în cel mai scurt timp au găsit la locul accidentului trupul bărbatului proiectat prin parbriz, care prezenta leziuni incompatibile cu viaţa.

Foto, video: ISU Hunedoara, Info Trafic Jud. Hunedoara

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

STUDIU: Pacienții care se confruntă cu obezitate au mai multe șanse de a supraviețui unei infecții

avatar

Publicat

Obezitatea poate scurta viața, însă persoanele obeze care sunt spitalizate pentru boli infecțioase, pneumonie sau septicemie au o șansă mai mare de a supraviețui decât cei care au o greutate normală, relatează The Guardian.

Așa-numitul „paradox al obezitătii” a fost ilustrat de trei prezentări separate la Congresul european pentru obezitate de la Viena. Un studiu efectuat în Danemarca, la peste 18.000 de persoane internate cu o boală infecțioasă a descoperit că cei care erau supraponderali aveau cu 40% mai puține șanse de a muri, iar cei a căror greutate se încadra la obezitate, cu 50% mai puține șanse.

Un al doilea studiu, care a analizat datele a 1,7 milioane de persoane care au fost internate în spitale din SUA între anii 2013 și 2014, a constatat că pacienții supraponderali aveau cu 23% mai multe șanse de supraviețuire, pe când pacienții obezi cu 29%.

Datele pacienților de la spitale din SUA, care se confruntau cu septicemie, au arătat că pacienții supraponderali prezentau cu 23% mai puține șanse să moară, în timp ce pacienții obezi aveau cu 22% mai puține.

sursa: hotnews.ro, theguardian.com

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

FĂRĂ TIR-uri pe Valea Oltului, de Rusalii. Trafic restricţionat pe DN7 Piteşti – Veştem, trei zile

avatar

Publicat

În minivacanţa de Rusalii sunt restricţii de circulaţie pe Valea Oltului. Nu au acces autovehiculele cu masa totală maximă autorizată mai mare de 7,5 tone, cu excepţia celor de transport persoane.

Potrivit CNAIR, circulaţia vehiculelor rutiere cu masa totală maximă autorizată mai mare de 7,5 tone altele decât cele destinate exclusiv transportului de persoane, este interzisă în zilele de sâmbătă 26 mai, duminică 27 mai şi luni 28 mai 2018 (prima şi a doua zi de Rusalii şi ziua premergătoare).

Segmentele de drum pe care sunt valabile aceste restricţii rutiere sunt:

DN 7 – Piteşti (ieşire din municipiu) – Râmnicu Vâlcea – Veştem (intersecţia DN7 cu DN 1) pe ambele sensuri – pentru vehiculele rutiere cu MTMA mai mare de 7,5 tone:

Sâmbătă, 26 mai, în intervalul orar: 16.00-22.00

Duminică, 27 mai, în intervalul orar: 6.00-22.00

Luni, 28 mai, în intervalul orar: 6.00-22.00

A2 – Bucureşti (intersecţia A2 cu Centura Bucureşti) – Fundulea – Lehliu (intersecţie A2 cu DN3) – Feteşti (intersecţie A2 cu DN 3B) – Cernavodă (intersecţie A2 cu DN3) – Murfatlar (intersecţie A2 cu DN3), pe ambele sensuri – pentru vehiculele rutiere cu MTMA mai mare de 3,5 tone:

Sâmbătă, 26 mai, în intervalul orar: 16.00-22.00

Duminică, 27 mai, în intervalul orar: 6.00-22.00

Luni, 28 mai, în intervalul orar: 6.00-22.00

DN 39 – Agigea (intersecţie DN39 cu DN 39A) – Mangalia (intrare municipiu), pe ambele sensuri – pentru vehiculele rutiere cu MTMA mai mare de 7,5 tone:

Sâmbătă, 26 mai, în intervalul orar: 16.00-22.00

Duminică, 27 mai, în intervalul orar: 6.00-22.00

Luni, 28 mai, în intervalul orar: 6.00-22.00

Încălcarea acestor restricţii constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

MOŞII de VARĂ, sărbătoarea din ajunul RUSALIILOR. Semnificații, tradiții și credințe păstrate din străbuni

avatar

Publicat

mosii de vara

Cu o zi înainte de sărbătoarea Rusaliilor, sâmbătă, 26 mai, sunt pomeniţi cei trecuţi în nefiinţă. Potrivit credinţei populare, sufletele morţilor (moşilor) părăsesc mormintele în Joia Mare (cea de dinaintea Paştilor), rătăcesc printre cei vii şi se întorc la locul lor în Ajunul Rusaliilor. Momentul poartă denumirea populară „Moşii de vară” sau „Sâmbăta Morților”. În toate bisericile ortodoxe se vor oficia Sfinte Liturghii, urmate de slujbe de pomenire a celor trecuţi la cele veşnice.

Pe parcursul Anului Bisericesc (1 septembrie-31 august), creștinii ortodocși îi pomenesc în biserici și mănăstiri pe moșii și strămoșii lor adormiți în 18 sâmbete din an. Totodată, în acest interval există două sâmbete când se oficiază slujbe speciale pentru pomenirea generală a morților (cunoscute în tradiția populară cu numele de ”Moși”).

Una dintre cele mai importante pomeniri generale pentru toți morții se oficiază în ajunul Rusaliilor, pe 18 iunie , sub numele de Moşii de Vară sau Moşii Cireşelor.

Sărbătoarea Pogorârii Duhului Sfânt a fost numită, în româneşte, Rusalii, de la sărbătoarea trandafirilor din lumea romană, consacrată cultului morţilor (Rosalia, Sărbătoarea Trandafirilor, era o zi închinată cultului morţilor, se aduceau ofrande: alimente şi trandafiri pentru îmbunarea sufletelor celor dispăruţi).

Este considerată că fiind ziua de naştere a Bisericii creştine.

În această zi, Duhul Sfânt s-a pogorât asupra Sfinţilor Apostoli, dându-le darurile spirituale necesare propovăduirii Evangheliei în toate colţurile lumii.

Credinţa populară arată că Rusaliile sunt fiinţe asemănătoare Ielelor, care umblă prin văzduh începând cu ziua de Strat de Rusalii (a 25-a zi după Paşti) şi provoacă mult rău oamenilor: îi pocesc, îi schimonosesc şi îi înnebunesc pe toţi cei care nu le respectă zilele. De aceea, femeile nu lucrau nimic în toate miercurile de la Stratul de Rusalii până la Duminica Mare. Pentru a apăra gospodăria de invazia acestor spirite, în sâmbăta Rusaliilor oamenii obişnuiesc şi astăzi să pună la porţi, în foişoare, pe ganguri sau la intrările în case, ramuri verzi de tei.

În credinţa populară, Rusaliile sunt spiritele morţilor care, după ce au părăsit mormintele la Joimari şi au petrecut Paştele cu cei vii, refuză să se mai întoarcă în locaşurile lor subpământene şi încep să facă rele oamenilor. În satele din Bărăgan, credincioşii spun că acestea sunt în stare să ia minţile oricui.

Spre deosebire de strigoii care apar şi le provoacă necazuri oamenilor în anotimpul friguros al anului, Ielele sunt prezente numai pe timpul verii.

lumanareSâmbăta Rusaliilor este momentul de comemorare a morţilor. Se credea că sufletele morţilor, după ce au părăsit mormintele în Joia Mare şi au zburat timp de 50 de zile, se întorc în lumea subterană. Pentru ca trecerea lor să fie liniştită, oamenii săvârşeau rituri de înduplecare şi de îmbunare a spiritelor morţilor: împodobeau gospodăriile şi mormintele cu ramuri de tei şi făceau pomeni bogate.

Pentru ca această reîntoarcere să se desfăşoare fără incidente, oamenii săvârşeau rituri de înduplecare şi de îmbunare a spiritelor morţilor: împodobeau gospodăriile şi mormintele cu ramuri de tei şi faceau pomeni fastuoase, practici ce s-au păstrat până astăzi.

De Rusalii, se dau de pomană vase de lut sau de porţelan, căni, străchini şi vase de lemn împodobite cu flori şi umplute cu lapte, vin sau apă.

Tradiția spune că este bine ca mâncarea dată de pomană să fie caldă, deoarece mirosul bucatelor calde îi satură pe cei trecuţi la viaţa veşnică. În acelaşi timp, pomana care se dă pentru sufletele rudelor adormite este pusă în vase noi de lut , cumpărate pentru această ocazie.

Mormintele sunt curăţate şi împodobite din timp, iar lumânările ard pe timpul slujbei.

La porţile cimitirelor, se întind mese pline cu colaci şi sticle de vin împodobite cu verdeaţă şi flori şi au loc slujbe de pomenire, oficiate de preotul satului, după care acesta parcurge întregul cimitir, pentru a sfinţi fiecare mormânt. După încheierea ceremonialului, sătenii îşi dăruiesc unii altora ofrandele sfinţite de către preot sau le împart săracilor.

În această zi de sărbătoare, femeile merg la biserică cu ramuri de nuc şi de tei care se aşează la icoană, pentru a le feri gospodăria de lucruri rele. Unele ramuri de tei de la Rusalii sunt păstrate peste vară, ca să fie folosite în ritualuri de alungare a furtunilor şi a grindinii.

Credinţele populare spun că în această zi nu se mătură, întrucât morţii vor primi praf în loc de mâncare şi nici nu se spală.

fantanaChiar dacă stai la casă, este interzis să dormi în afara casei, pentru că te poţi întâlni cu spiritele morţilor care cutreieră pe pământ. De asemenea, nu este bine să treci pe lângă fântâni sau printr-o răscruce de drumuri, pentru că pe acolo trec duhurile rele.

Potrivit Sfintei Scripturi, după moarte urmează Judecata particulară, în urma căreia omul ajunge să se împărtăşească fie de fericire, fie de suferinţă. Stările date de modul în care şi-au dus viaţa pe pământ durează până la Judecata Universală, când va avea loc învierea întregului neam omenesc şi când vor avea loc hotărârile finale legate de acestea.

Moşii de Vară mai sunt numiţi şi Moşii Cireşelor, având în vedere anotimpul în care sunt sărbătoriţi. Reprezintă unul dintre cele mai importante momente ale cultului morţilor.

În ziua praznicului, se dau de pomană căni, iar toarta acestora se împodobeşte cu flori de tei şi cireşe. De asemenea, cănile dăruite de pomană trebuie umplute cu vin, cu suc sau cu apă îndulcită cu miere.

La sărbătoarea Moşilor de Vară se împlinesc ritualuri speciale, care încep chiar în dimineaţa Sâmbetei de Rusalii. La slujba de pomenire, se duc la biserică, pentru binecuvântare anumite ofrande: colivă, colaci, vin şi cireşe. Astfel de ofrande se mai duc în cimitire şi în ziua următoare, în Duminica Rusaliilor, numită şi Duminica Pogorârii Duhului Sfât sau a Cincizecimii.

ramuri de teiTradiţia spune că la Moşii de vară toţi morţii se duc pe Valea cu Dor. Acolo ei vor să vadă ce bucate au primit de pomană, până la Rusalii, atâta vreme cât au lipsit. Răposații care nu găsesc pomană pe Valea cu Dor se retag triști în mormânte lor și țin în braţe doar multe crengi cu flori de tei.

De Moşi se aduc la biserică frunze de nuc şi ramuri de tei, iar după ce sunt binecuvântate de preoţi, acestea se pun la streaşina casei sau la icoană pentru a ocroti acea gospodărie de pagubă şi de boală. Mai mult, potrivit acestei datini străvechi, după ce au fost sfinţite, florile de tei sunt folosite ca remediu care vindecă surzenia.

Totodată, credincioşii pot scăpa de necazurile pricinuite de furtuni şi de ploile de vară aruncând în curte, din pragul casei, o crenguţă cu flori de tei sfinţită la biserică în ziua Moşilor de vară.

O tradiție care se împlinește mereu spune că, dacă plouă în ziua Moşilor de Vară, recolta anului va fi foarte bogat.

Pentru praznicul Moşilor de Vară, în multe zone din țară se organizează târguri tradiţionale, aprovizionate cu produse artizanale și cu alimente specifice pentru pregătirea praznicului. Din aceaste târguri, credincioșii se aprovizionează cu cele necesare pentru ziua de prăznuire.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Unde sunt RADARE, în minivacanţa de Rusalii, în judeţul Alba. Poliţia monitorizează traficul rutier

avatar

Publicat

Dacă vă faceţi planuri să călătoriţi cu maşina în minivacanţa de Rusalii, nu uitaţi să respectaţi regulile rutiere. Poliţiştii rutieri din Alba vor fi la datorie şi vor monitoriza circulaţia, inclusiv cu aparate radar.

Amplasarea radarelor în perioada 26 – 29 mai 2018 în judeţul Alba:

Drumul Naţional 1: Alba Iulia – Sântimbru – Oiejdea – Galda de Jos – Teiuş – Aiud – Inoc – limită cu judeţul Cluj

Drumul Naţional 1; Sebeş – Cut – Cunţa – limită judeţul Sibiu

Drumul Naţional 7:  Săliştea –– Șibot – limită cu judeţul Hunedoara

Drumul Naţional 67C: Sebeş –Petreşti – Săsciori

Drumul Naţional 74: Ighiu – Zlatna – Feneş – Abrud –– Bucium Cerbu

Drumul Naţional 75: Cîmpeni – Gârda – Arieşeni

Drumul Naţional 75: Baia de Arieş – Lupşa

Alba Iulia: Bulevardul Încoronării – Bulevardului Ferdinand I – strada Clujului, strada Regiment V Vânători, Strada Calea Moţilor

Municipiul Sebeş – strada Lucian Blaga, strada Traian

Cugir – strada Victoriei

Ocna Mureş – Războieni – Noşlac

Radare mobile pot fi amplasate şi în alte locaţii, aşa că sunteţi sfătuiţi să respectaţi viteza regulamentară şi să conduceţi cu prudenţă.

Potrivit Codului Rutier, limitele maxime de viteză sunt de:

– 50 km/oră în localităţi (în unele cazuri, limita este mai mare, dar de maximum 80 km/oră sau mai mică, dar minimum 30 km/oră);

– 90 km/oră pe drumuri naţionale, judeţene, comunale

– 100 km/oră pe drumuri expres sau drumuri naţionale europene

– 130 km/oră pe autostrăzi;

Dacă depăşiţi aceste limite maxime admise de viteză riscaţi amenzi între 290 de lei şi 2.900 de lei.

– pentru depăşirea limitei cu 10-20 km/oră, se calculează 2 sau 3 puncte-amendă, adică 290 lei sau 435 lei, plus două puncte de penalizare;

– pentru depăşirea limitei cu 21-30 km/oră: 4 sau 5 puncte-amendă (580 lei sau 725 lei), plus trei puncte de penalizare;

– pentru depăşirea limitei cu 31-40 km/oră: între 6 şi 8 puncte-amendă (de la 870 la 1.160 lei), plus patru puncte de penalizare;

– pentru depăşirea limitei cu 41-50 km/oră: între 9 şi 20 puncte-amendă (de la 1.305 lei la 2.900 lei), plus sase puncte de penalizare;

– pentru depăşirea limitei cu mai mult de 50 km/oră: între 9 şi 20 puncte-amendă (de la 1.305 lei la 2.900 lei), dar şi suspendarea permisului pentru 90 de zile.

Ceea ce poate puţini şoferi ştiu este că pot fi amendaţi şi dacă circulă prea încet. Sancţiunea este de 2 sau 3 puncte-amendă dacă rulaţi nejustificat cu viteză de cel puţin 10 km/oră sub limita minimă impusă de lege.

Reamintim că este posibilă plata a jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege, dacă este făcută în primele două zile lucrătoare de la data primirii procesului-verbal de contravenţie și chiar pe loc direct la agentul constatator.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate