Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

AUTOSTRADĂ de la Alba Iulia la Bucureşti până în 2030. Comisia Europeană a APROBAT Masterplanul General de Transport pentru România


Publicat

autostrada55Până în 2030, vom putea circula de la Alba Iulia la Bucureşti pe autostradă. Cel puţin asta ar fi concluzia în urma anunţului că Masterplanul General de Transport pentru România a fost aprobat, după un an de amânări, de Comisia Europeană. Printre priorităţi, potrivit unor surse, ar fi şi autostrada Sibiu-Piteşti.

Dacă în prezent avem la dispoziţie tronsoanele de autostradă inaugurate de la Deva la Cunţa şi, cu puţin noroc, până la sfârşitul anului, şi cel până la Sălişte, de continuare către Sibiu, sunt semnale că în câţiva ani am putea avea “cale liberă” şi spre Piteşti.

Dacă până acum autorităţile au dat declaraţii contradictorii privind posibilitatea reală de realizare a proiectului de autostradă de la Sibiu spre Piteşti, atât în privinţa valorii acestuia, cât şi a termenului de începere sau finalizare a lucrărilor, acum Comisia Europeană a aprobat Masterplanul General de Transport pentru România.

Documentul strategic prevede ce proiecte de transport propuse de autorităţile de la Bucureşti vor fi finanţate de Comisia Europeană până în 2030, în condiţiile în care România a propus Comisiei să finanţeze proiecte de infrastructură rutieră, feroviară şi navală în valoare de 37 de miliarde de euro, scrie hotnews.ro.

Deocamdată, autorităţile de la Bucureşti nu precizează ce proiecte anume vor începe cu finanţare comunitară, însă potrivit Europa FM, care citează surse din Ministerul Transporturilor, printre priorităţi apar şi proiecte mult-asteptate precum Autostrada Piteşti-Sibiu, Piteşti – Craiova şi finalizarea parţială a Autostrăzii Transilvania.

Masterplanul general pe transport a fost aprobat săptaămâna trecută de Comisia Europeană, cu o întârziere de aproape un an, pentru că în mandatul lui Dan Şova Ministerul Transporturilor nu a reuşit să întocmească un document coerent. Întârzierea ar putea duce la pierderea a 2 miliarde de euro de către România, bani care ar fi trebuit să fie folosiţi pentru finalizarea unor drumuri noi.

Autostrada Sibiu-Piteşti ar urma să aibă o lungime de aproximativ 120 de kilometri şi este singurul tronson din Autostrada Nădlac-Constanţa care nu are studiu de fezabilitate actualizat. Construirea acestei autostrăzi a fost cerută de mai multe ori atât de companii din zonă, cât şi de şoferi.

CNADNR a stabilit pentru 23 septembrie, un nou termen limită pentru primirea ofertelor necesare revizuirii studiului de fezabilitate pentru acest proiect. Compania a cheltuit 2,5 milioane de euro pe vechiul studiu de fezabilitate finalizat 2008, care între timp a expirat. Acum a estimat că ar putea da alte 10 milioane de euro pentru unul nou.

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a comparat, la sfârşitul lunii iulie, Autostrada Sibiu-Piteşti cu „un nou Transfăgărăşan”, estimând că finalizarea studiului va dura un an şi proiectul tehnic încă un an. Rus a estimat că pentru realizarea acestei autostrăzi costurile ar putea ajunge la 30 milioane de euro pe kilometru.

La începutul lunii iunie în acest an, pe când la conducerea Ministerului Transporturilor se afla Dan Şova, CNADNR a lansat o nouă procedură de achiziţie pentru revizuirea mai multor SF-uri, între care şi Sibiu-Piteşti. În total au fost lansate la licitaţii SF-uri pentru aproape 20 de autostrăzi, toate fiind “atacate” prin contestaţii de firmele de consultanţă.  Firmele reclamau, printre altele, termenul prea scurt pentru elaborarea SF-ului.

În mai 2014, pe atunci ministru al Transporturilor, Dan Șova asigura că din 2019 autostrada Sibiu – Pitești va fi terminată integral. Preciza că în trei ani vor fi finalizate tronsoanele Sibiu – Boița (18 km) și Pitești – Curtea de Argeș cu ramificație către Râmnicu Vâlcea (70 de km). Declara la Alba Iulia că primit de la Uniunea Europeană finanțarea de 28 de milioane de euro pentru licitația pe studiul de fezabilitate al autostrăzii, care va avea 12 luni de realizare.

Acum, CNADNR solicită, potrivit documentaţiei de licitaţie, elaborarea a două alternative de traseu pentru întregul traseu al autostrăzii Sibiu-Piteşti, pentru a identifica opţiunea cea mai avantajoasă din punct de vedere tehnico-economic.

Autostrada va avea cinci secţiuni, la care se va putea adăuga secţiunea şase, în funcţie de rezultatele studiului de trafic şi analizei cost-beneficiu.

Va avea 82 de poduri şi pasaje cu lungimea mai mare de 100 m, 28 de poduri şi pasaje cu lungimea mai mică de 100 m, 7 tunele (cel mai lung tunel va avea 1.700 metri) şi 99 podeţe, dar şi opt noduri rutiere.

„Studiul de fezabilitate va lega actuala variantă de ocolire a Municipiului Sibiu, de lângă Şelimbăr, cu actuala variantă de ocolire a Municipiului Piteşti, din apropierea lacului de acumulare Bascov, ambele fiind construite la standard de autostradă”, se arată în documentaţia de atribuire.

surse: hotnews, gandul



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EDUCAȚIE

Universitatea ”Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, singura universitate din România, în clasamentul internațional Shanghai 2020

Publicat

Universitatea ”Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca (UBB) este singura universitate din România inclusă în clasamentul internațional al universităților Shanghai (Academic Ranking of World Universities/ARWU), ocupând, în anul 2020, poziția 701-800, anunță UBB, într-un comunicat.

UBB a înintervalul locurilor 700-800, ca și anul trecut. Acum trei ani, avea cea mai bună clasare, între locurile 600-700

„Mă bucur și mă îngrijorez în același timp. Mă bucur pentru că UBB este acolo, confirmându-și statutul de universitate internațională de prestigiu atractivă pentru studenți (în acest an numărul studenților din țară și internaționali la UBB a crescut față de anii trecuti), acceptată recent în GUILD, organizația exclusivistă a unora din cele mai importante universități «world-class» europene.

Asta este cu atât mai remarcabil pentru UBB cu cât clasamentul se bazează doar pe componenta de științe și științe sociale, în timp ce UBB are șapte facultăți în domeniul artelor/științelor umaniste. Mă îngrijorez în condițiile în care UBB este acum singura din țară, deoarece acest ranking arată capacitatea universităților de a genera cunoaștere competitivă internațional, iar faptul că România mai are doar o universitate aici nu este bine pentru mărimea țării și pentru forța țării în competitivitatea globalizată (ex. Ungaria are 5, Polonia 8, etc.); există mai multe universități românești cu potențial în acest sens, iar ministerul de specialitate trebuie să creeze un program dedicat lor (și am vorbit în multe contexte despre cum trebuie să arate un astfel de program), deoarece susținerea acestora înseamnă de fapt susținerea competitivității țării, cu impact apoi asupra bunăstării oamenilor“, declară rectorul UBB, prof. univ. dr. Daniel David.

În clasamentul Shanghai pe domenii, dat publicității în luna iunie 2020, UBB a avut de asemenea cele mai multe domenii incluse din țară (https://news.ubbcluj.ro/programele-ubb-ocupa-locuri-onorante-in-clasamentul-shanghai-2/) și a ocupat constant prima poziție în România în clasamentele internaționale majore ale universităților în 2020, incluse în Metarankingul Universitar și făcute publice până acum (ex. CWUR/Leiden/QS (aici alături de Universitatea din București)/Scimago/URAP).

În lume există aproximativ 30.000 de universități, dintre care aproximativ 2000 au trecut pragul academic minimal pentru a fi analizate, iar 1000 dintre acestea au atins nivelul unei vizibilități și al unui impact internațional de prestigiu pentru a fi incluse în rankingul Shanghai/ARWU.

Cunoscut şi ca „Clasamentul/Rankingul Shanghai” al universităţilor, Academic Ranking of World Universities este unul dintre cele mai prestigioase clasamente internaționale ale universităților prin prisma indicatorilor de excelenţă, de educaţie şi de cercetare folosiţi în analiză, și anume premii academice de prestigiu pentru angajați/absolvenți (ex. premii Nobel/Fields Medals/Highly Cited Researchers) și publicații de top (Nature/Science/Web of Science – science/social sciences). Indicatorii variază ca dependență față de profilul și mărimea instituției, oferind o perspectivă echilibrată prin faptul că unii sunt considerați esențiali în rolul și impactul lor internațional, indiferent de profilul/mărimea instituției, iar alții sunt adaptați la profilului și mărimea universităților.

surse: ubbcluj.ro, edupedu.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Profesorii ar fi trebuit să primească salarii majorate cu 16% de la 1 septembrie. Detalii de la Ministerul Educației

Publicat

examen profesor

De la 1 septembrie, majorarea salariilor profesorilor ar fi trebuit să fie cu 16%, potrivit unui comunicat al Ministerului Educației. De la 1 ianuarie, salariile acestora au crescut cu 8%, iar ultimele două tranșe de majorări ar fi urmat să fie operate de luna viitoare.

”Majorarea era prevăzută în Legea salarizării pentru anul 2022, dar a fost devansată și majorările au fost acordate mai devreme, ceea ce înseamnă că de la 1 ianuarie 2020 salariile pentru profesori au crescut cu 8% (prima tranșă).

Practic, majorarea de 16% (tranșele a doua și a treia), care semnifică atingerea nivelului majorărilor prevăzute pentru anul 2022 și care a fost mutată pentru 1 septembrie 2020 (devansată, deci, cu doi ani), este acum prevăzută pentru 1 septembrie 2021.

Mai exact, se menține un grafic de acordare a majorărilor stabilite inițial pentru anul 2022, mai devreme cu un an față de ceea ce s-a decis în Parlament”, se arată în comunicatul ministerului.

Reamintim că Guvernul a decis vineri ”aplicarea devansată a nivelului de salarizare stabilit pentru anul 2022, pentru personalul didactic de conducere şi personalul de îndrumare şi control din învăţământ” de la 1 septembrie 2021.

Dacă nu ar fi fost amânată majorarea cu 16%, salariile de bază din învățământ ar fi fost următoarele:

– pentru cei cu funcții de conducere (directori școli, inspectori): între 6.975 lei și 9.283 lei (în funcție de grad)

– profesori (grad I-II); între 4.236 lei și 5.517 lei (în funcție de grad și vechime)

– profesor debutant: 4.098 lei

– educator/învățător: între 4.280 lei și 4.372 lei

surse: edu.ro, edupedu.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Albaiulianul Mihnea Costachi, două victorii la prima selecție în echipa națională de seniori, la olimpiada internațională de șah

Publicat

Albaiulianul Mihnea Costachi a reușit două victorii, sâmbătă, la prima sa selecție în echipa națională de seniori la olimpiada internațională de șah.

Campionatul mondial pe echipe, la care participă peste 150 de țări, se desfășoară în acest an online.

Echipa României este lider în grupa B preliminară cu 5 victorii și un meci egal, fiind aproape calificată în faza următoare, care va reuni cele mai bune echipe din lume, transmite Marius Ceteraș.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

LISTA candidaților pentru Consiliul Local Blaj, prezentată de primarul Gheorghe Rotar. Cine sunt cele 24 de persoane

Publicat

Primarul municipiului Blaj, Gheorghe Valentin Rotar, a prezentat, sâmbătă, echipa propusă pentru Consiliul Local. Sunt 24 de candidați pe lista edilului.

”Vă prezint echipa de consilieri locali pe care v-o propun pentru Blaj! Sunt convins că parteneriatul Blăjeni – Primar – Consiliu Local va funcționa din plin, la fel ca în ultimii 12 ani!

Eu merg cu Rotar și Echipa lui… și Blajul va fi bine!”, a scris primarul, pe Facebook.

1. ROTAR GHEORGHE VALENTIN

Economist, primar – Primăria Municipiului Blaj

2. MUREȘAN LIVIA

Profesor, viceprimar – Primăria Municipiului Blaj

3. BALU NICOLAE DAN

Profesor educație fizică și sport – Colegiul Național „Inochentie Micu Clain” Blaj

4. NEMEȚI MIHAI

Medic specialist chirurgie cardiovasculară – Spitalul Municipal Blaj

5. PRIPON HOREA IOSIF

Medic primar obstetrică-ginecologie, șef Secție Obstetrică – Ginecologie Spitalul Municipal Blaj

6. STOICA TUDOR CĂTĂLIN

Inginer, inginer producție – SC Bosch Automotive SRL Blaj

7. NICUȘAN CLAUDIU ȘTEFAN

Teolog, administrator – SC Mitromedia SRL Blaj, Șef Birou Dezvoltare Strategică – Curia Arhiepiscopiei Majore

8. MOLDOVEANU PUIU VASILE

Inginer, inginer șef Departament Proiectare IAMU SA Blaj

9. POPA MARIA LILIANA

Profesor învățământ primar – Colegiul Național „Inochentie Micu Clain” Blaj

10. FRĂȚILĂ IOAN BOGDAN

Cântăreț bisericesc – Biserica Ortodoxă Tiur

11. HANDREA ALEXANDRU

Lucrător gestionar – întreprindere Individuală Mănărade

12. ZEDLER MIHAI

Economist în Management, consilier economist Departament Achiziții Indirecte – SC Bosch Automotive SRL Blaj

13. SIDERAȘ ALEXANDRU

Jurist, pensionar

14. DAMIAN AUGUSTIN AUROL

Profesor educație fizică și sport, director – Liceu Tehnologic „Timotei Cipariu” Blaj

15. IUGA MARCEL

Impiegat mișcare, expert securitate și sănătate în muncă – SC Aktor STA

16. ROTARU EUGEN MIRCEA

Profesor legislație/instructor – SC Rotaria Impex SRL Blaj

17. MARCU ANA

Profesor limba și literatura română, director adjunct – Colegiul Național „Inochentie Micu Clain” Blaj

18. FRĂȚILĂ LILIANA EUFIMIA

Inginer, impiegat mișcare Stația CFR Copșa Mică

19. BAN GHEORGHE

Contabil, pensionar

20. BOGDAN VASILE

Inginer – SC Prenis SRL Blaj

21. CLEJA IOAN

Medic veterinar – SC Blackie Vet SRL Blaj

22. SINEA SILVIU SIMION

Jurist, pensionar

23. TOMOTAȘ VALERIA CRISTINA

Profesor științe socio-umane – Colegiul Național „Inochentie Micu Clain” Blaj

24. TODEASĂ VIRGIL

Profesor educație fizică și sport, pensionar

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate