Economie
AUTOSTRADĂ de la Alba Iulia la Bucureşti până în 2030. Comisia Europeană a APROBAT Masterplanul General de Transport pentru România
Până în 2030, vom putea circula de la Alba Iulia la Bucureşti pe autostradă. Cel puţin asta ar fi concluzia în urma anunţului că Masterplanul General de Transport pentru România a fost aprobat, după un an de amânări, de Comisia Europeană. Printre priorităţi, potrivit unor surse, ar fi şi autostrada Sibiu-Piteşti.
Dacă în prezent avem la dispoziţie tronsoanele de autostradă inaugurate de la Deva la Cunţa şi, cu puţin noroc, până la sfârşitul anului, şi cel până la Sălişte, de continuare către Sibiu, sunt semnale că în câţiva ani am putea avea “cale liberă” şi spre Piteşti.
Dacă până acum autorităţile au dat declaraţii contradictorii privind posibilitatea reală de realizare a proiectului de autostradă de la Sibiu spre Piteşti, atât în privinţa valorii acestuia, cât şi a termenului de începere sau finalizare a lucrărilor, acum Comisia Europeană a aprobat Masterplanul General de Transport pentru România.
Documentul strategic prevede ce proiecte de transport propuse de autorităţile de la Bucureşti vor fi finanţate de Comisia Europeană până în 2030, în condiţiile în care România a propus Comisiei să finanţeze proiecte de infrastructură rutieră, feroviară şi navală în valoare de 37 de miliarde de euro, scrie hotnews.ro.
Deocamdată, autorităţile de la Bucureşti nu precizează ce proiecte anume vor începe cu finanţare comunitară, însă potrivit Europa FM, care citează surse din Ministerul Transporturilor, printre priorităţi apar şi proiecte mult-asteptate precum Autostrada Piteşti-Sibiu, Piteşti – Craiova şi finalizarea parţială a Autostrăzii Transilvania.
Masterplanul general pe transport a fost aprobat săptaămâna trecută de Comisia Europeană, cu o întârziere de aproape un an, pentru că în mandatul lui Dan Şova Ministerul Transporturilor nu a reuşit să întocmească un document coerent. Întârzierea ar putea duce la pierderea a 2 miliarde de euro de către România, bani care ar fi trebuit să fie folosiţi pentru finalizarea unor drumuri noi.
Autostrada Sibiu-Piteşti ar urma să aibă o lungime de aproximativ 120 de kilometri şi este singurul tronson din Autostrada Nădlac-Constanţa care nu are studiu de fezabilitate actualizat. Construirea acestei autostrăzi a fost cerută de mai multe ori atât de companii din zonă, cât şi de şoferi.
CNADNR a stabilit pentru 23 septembrie, un nou termen limită pentru primirea ofertelor necesare revizuirii studiului de fezabilitate pentru acest proiect. Compania a cheltuit 2,5 milioane de euro pe vechiul studiu de fezabilitate finalizat 2008, care între timp a expirat. Acum a estimat că ar putea da alte 10 milioane de euro pentru unul nou.
Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a comparat, la sfârşitul lunii iulie, Autostrada Sibiu-Piteşti cu „un nou Transfăgărăşan”, estimând că finalizarea studiului va dura un an şi proiectul tehnic încă un an. Rus a estimat că pentru realizarea acestei autostrăzi costurile ar putea ajunge la 30 milioane de euro pe kilometru.
La începutul lunii iunie în acest an, pe când la conducerea Ministerului Transporturilor se afla Dan Şova, CNADNR a lansat o nouă procedură de achiziţie pentru revizuirea mai multor SF-uri, între care şi Sibiu-Piteşti. În total au fost lansate la licitaţii SF-uri pentru aproape 20 de autostrăzi, toate fiind “atacate” prin contestaţii de firmele de consultanţă. Firmele reclamau, printre altele, termenul prea scurt pentru elaborarea SF-ului.
În mai 2014, pe atunci ministru al Transporturilor, Dan Șova asigura că din 2019 autostrada Sibiu – Pitești va fi terminată integral. Preciza că în trei ani vor fi finalizate tronsoanele Sibiu – Boița (18 km) și Pitești – Curtea de Argeș cu ramificație către Râmnicu Vâlcea (70 de km). Declara la Alba Iulia că primit de la Uniunea Europeană finanțarea de 28 de milioane de euro pentru licitația pe studiul de fezabilitate al autostrăzii, care va avea 12 luni de realizare.
Acum, CNADNR solicită, potrivit documentaţiei de licitaţie, elaborarea a două alternative de traseu pentru întregul traseu al autostrăzii Sibiu-Piteşti, pentru a identifica opţiunea cea mai avantajoasă din punct de vedere tehnico-economic.
Autostrada va avea cinci secţiuni, la care se va putea adăuga secţiunea şase, în funcţie de rezultatele studiului de trafic şi analizei cost-beneficiu.
Va avea 82 de poduri şi pasaje cu lungimea mai mare de 100 m, 28 de poduri şi pasaje cu lungimea mai mică de 100 m, 7 tunele (cel mai lung tunel va avea 1.700 metri) şi 99 podeţe, dar şi opt noduri rutiere.
„Studiul de fezabilitate va lega actuala variantă de ocolire a Municipiului Sibiu, de lângă Şelimbăr, cu actuala variantă de ocolire a Municipiului Piteşti, din apropierea lacului de acumulare Bascov, ambele fiind construite la standard de autostradă”, se arată în documentaţia de atribuire.
surse: hotnews, gandul
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News