Contacteaza-ne si pe
Publicitate

AIUD

AUTOSTRADA Sebeş-Turda. „Aproape 30 de km stau închişi din cauza unei hotărâri de guvern absurde”

Publicat


autostrada inchisa

Situaţia Autostrăzii Sebeş-Turda, mai exact a celor aproape 30 de kilometri finalizaţi între Aiud şi Turda, dar nedeschişi încă traficului rutier, generează noi reacţii.

Cătălin Drulă, deputat USR, membru în comisia de Transporturi, transmite premierului Dăncilă, într-o scrisoare deschisă, că situatia este la mâna Guvernului să schimbe regulamentele. Aminteşte că „autostrada stă închisă, în timp ce pe drumul naţional paralel (DN1) au periodic loc accidente cu victime”.

“Douăzeci și opt de kilometri de autostradă, între Sebeș și Turda, sunt gata de folosire, dar stau închiși din cauza unei hotărâri de guvern absurde adoptate în mai 2017. Rezolvarea situației este la îndemâna Guvernului care însă nu face nimic pentru a repune lucrurile în normalitate.

Este vorba de noul Regulament privind recepția construcțiilor adoptat de Guvern în mai 2017 la inițiativa Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice. Vă reamintesc că vechiul regulament era în vigoare din 1994 și nu a creat mari probleme în utilizare, dar, cum e tipic la noi, a fost schimbat pe principiul <de ce să nu stricăm ceva ce funcționează rezonabil>”, precizează parlamentarul, în scrisoarea deschisă adresată premierului.

Drulă menţionează că “printre prevederile nocive introduse de noul regulament este și aceea că nu mai permite efectuarea recepției lucrărilor cu specificarea într-o anexă a unei liste de observații privind defecte și lipsuri minore care nu afectează siguranța și utilizarea construcției. Pe cale de consecință, construcția respectivă, fie că e o clădire sau o autostradă, nu poate fi utilizată legal în condițiile în care există orice fel de defecte, fie ele absolut minore, sau dacă există mici lucrări care rămân de efectuat.

Să luăm exemplul unei case la care constructorul a finalizat toate lucrările, dar nu a montat un element decorativ pentru fațadă (spre exemplu, pentru că e o problemă de stoc la producător) care era prevăzut în proiectul tehnic. Pe vechiul regulament s-ar fi putut face recepția cu observația în anexă că “se va monta elementul decorativ în termen de 90 de zile” și proprietarul s-ar fi putut muta în noua sa casă. Pe noul regulament ar fi ilegal să se mute în casă, prin urmare proprietarul va sta să aștepte câteva luni până se montează ultimul șurub. Absurd!”.

Cătălin Drulă precizează că a cerut Departamentului pentru studii parlamentare al Camerei Deputaților să efectueze un studiu comparativ cu alte țări din UE privind recepția lucrărilor.

“Concluzia este că în toate aceste țări există conceptul de substantial completion, adică un stadiu al lucrărilor care permite utilizarea în siguranță a construcției conform destinației sale, fiind îndeplinite cerințele fundamentale. La acest stadiu, construcția poate fi preluată/utilizată de investitor/proprietar urmând ca eventuale lucrări și remedieri minore să se efectueze ulterior”, spune acesta.

Potrivit deputatului, “hotărârea de guvern dată anul trecut pentru modificarea Regulamentului privind recepția este un exemplu de prevedere legislativă introdusă la presiunea unor funcționari care n-au nicio legătură cu realitatea șantierelor. Din păcate, consecințele sunt deosebit de grave – de la forțarea practic a cetățenilor care-și construiesc o casă să încalce legea și până la blocarea marilor proiecte de infrastructură rutieră sau feroviară.

Este cazul loturilor 3 și 4 ale autostrăzii Sebeș-Turda unde tot ce ține de calea de rulare, asfalt, marcaje, indicatoare este finalizat. Sunt 28km pe care se așteaptă doar traficul, dar nu se pot deschide pentru ca nu este încă trasă apa la toalete (se realizează în prezent o aducțiune de apă de la câțiva km distanță care va fi gata în iunie), așa că autostrada stă închisă în timp ce pe drumul național paralel (DN1) au periodic loc accidente cu victime.

Și totuși a existat o tentativă de a repara problema introdusă. În luna decembrie 2017 pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost pusă în consultare publică o propunere de hotărâre de guvern care corecta aceste prevederi aberante. Din motive necunoscute, acest proiect de H.G. a dispărut din secțiunea de consultare publică și nimic nu s-a mai auzit de el ulterior”.

Adresându-se liderului Dragnea, parlamentarul spune că “e o situație simptomatică pentru funcționarea guvernelor PSD-ALDE în aceste ultime 15 luni – datul cu stângul în dreptul și blocajele reciproce dintre ministere pe care nu le tranșează nimeni. Iar în acest timp, stă abandonată infrastructură construită pe sute de milioane de lei care e gata de a fi folosită”.

Scrisoarea este adresată ministrului Transporturilor, Lucian Șova, premierului Viorica Dăncilă şi președintelui PSD, Liviu Dragnea.

Săptămâna trecută, ministrul Transporturilor, Lucian Şova, a făcut o vizită pe şantierul celor două loturi şi a constatat că se poate circula, însă a recunoscut că recepţia se va face abia în luna mai, din cauza prevederilor legislative.

Citeşte şi ANUNȚUL Ministrului Transporturilor: Loturile 3 şi 4 ale Autostrăzii Sebeş-Turda ar putea fi deschise în mai

În replică, Asociaţia Pro Infrastructură, ONG-ul activ care monitorzează proiectele de infrastructură, a reacţionat şi a acuzat termenul larg pe care ministrul îl invocă.

„Nu putem fi însa de acord cu obiectivul pe care vi l-aţi asumat de a deschide autostrada abia în luna mai, din moment ce ea este circulabilă deja astăzi. Cum îi serveşte pe cetăţeni ministerul pe care-l conduceţi dacă dumneavoastra veţi ţine o autostradă închisă timp de încă doua luni, după ce a stat deja închisă aproape 3 luni? Cum îi serviţi pe plătitorii de taxe dacă amânaţi darea în folosinţă a unei investiţii pentru motive care ţin pur şi simplu de încurcături legislative? Cine face legislaţia, dacă nu dumneavoastră, politicienii, guvernul din care faceţi parte şi majoritatea parlamentară care îl sprijină? Cetăţenii ştiu foarte bine că, dacă interesele o cer, legislaţia poate fi schimbata aproape peste noapte”, transmitea Asociaţia.

Citeşte şi Scrisoare deschisă către ministrul Transporturilor şi petiţie pentru deschiderea circulației pe Autostrada Sebeș-Turda

“Pro Infrastructură” a lansat de curând o petiţie online pentru deschiderea A10 Aiud-Turda. Au semnat-o deja peste 16.000 de oameni.

CNAIR a refuzat, la începutul anului, receptia lotului 3 din A10 Sebeş – Turda (12,5 km între Aiud şi Decea), pentru ca ar fi găsit neconformităţi, iar invocând lucrari nefinalizate, a amânat şi recepţia celor 16 km de pe lotul 4, între Decea şi Turda.

sursă: hotnews.ro


Vezi cele mai interesante video Alba24.ro


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. cineva

    joi, 22.03.2018 la 09:14

    Asa ca fapt divers, ce pot face unii in 15 ani si noi romanii in 28 de ani NU. In timpul dumneavoastra pretios pe care il alocati sa vedeti pe facebook ce au mai facut unii din prietenii vostri si voi nu, poate va aruncati o privire si pe autostrada de la greci Egnatia Odos la datele de pe internet. A fost construita din fonduri europene in 15 ani, lucrarile au inceput in 1994 si s-au finalizat in 2009. Are o lungime totala de 670 km. Numai pe autostrada Egnatia Odos există 76 de tuneluri de autostradă cu o lungime totală de 99 de kilometri și 1650 de poduri și podețe. Probabil ca grecii au vrut cu adevarat ca turistii sa vina la ei in tara, si sa castige bani din turism si probabil, cei care au construit autostrada aveau vilele facute dinainte. No coment.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

ACTUALITATE

Bosch Blaj, oportunităţi de dezvoltare profesională. Ciprian Arsene: ”Dintotdeauna am fost un om căruia i-au plăcut provocările”

Publicat

Ciprian Arsene (Coordonator Departament Logistică – Transporturi Bosch Blaj): ”Dintotdeauna am fost un om căruia i-au plăcut provocările şi proiectele noi” Recent, fabrica Bosch Automotive din Blaj şi-a relocat depozitul într-un nou centru logistic cu o suprafaţă de peste 20.000 de metri pătraţi. Zilnic, din fabrica din Blaj sunt transportate peste 200 000  de piese. […]

Citește mai departe
Publicitate

EDUCAȚIE

Legea pentru combaterea violenței psihologice în școli, promulgată de Iohannis. Poreclele, insultele, umilirile, sunt interzise

Publicat

bullying

Legea pentru combaterea violenței psihologice în școli a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis. Legea bullying-ului prevede ca în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare, Ministerul Educației Naționale să elaboreze norme metodologice de aplicare. Astfel, violenţa, care se poate manifesta fie fizic, prin comportamente repetate de lovire, piedici, îmbrânceli, plesnit sau […]

Citește mai departe
Publicitate

ECONOMIE

Casa de Pensii Alba, pe locul doi la nivel național în privința RESTANȚELOR la recalcularea pensiilor. Constatările ministrului

Publicat

Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a precizat într-o postare pe contul ei de Facebook că județul Alba este pe locul al doilea din țară ca nivel al întârzierilor la recalcularea pensiilor.  Aceasta a afirmat că există termene depășite de până la 6 luni, o concluzie pe care a tras-o după o videoconferință ținută cu toți directorii […]

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Adio Electroputere Craiova! Una dintre cele mai vechi fabrici din România îşi închide porţile după 70 de ani

Publicat

Electroputere Craiova, cândva simbol al industriei românești, îşi închide producţia din decembrie, după 70 de ani de activitate. Fabrica, patronată de investitori arabi, are pierderi de milioane de euro, iar în acest an uzina a avut un singur contract. Din 4 secţii câte avea înainte de privatizarea din 2007, Uzina Electroputere a mai rămas cu […]

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate