Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

BOBOTEAZA 2022: Slujbele de sfințire a apei de la Catedrala Încoronării din Alba Iulia. PROGRAMUL liturgic


Publicat

catedrala incoronarii alba iulia

În această săptămână, în 5 și 6 ianuarie, la Catedrala Încoronării din Alba Iulia se oficiază slujbele de sfințire a apei de Bobotează. Apoi, în 7 ianuarie este slujba cu ocazia Soborului Sfântului Prooroc Ioan Botezătorul.

Slujba de sfinţire cea mare a apei este oficiată mai întâi, în ajunul Bobotezei, iar cu această agheasmă mare sunt stropite casele credincioşilor.

Apoi, în ziua de Bobotează (6 ianuarie), apa sfințită este luată acasă de către credincioşi.

În cadrul acestei slujbe, spre deosebire de cea în care se sfințește agheasma mică, apa este sfințită printr-o dublă invocare a Duhului Sfânt.

PROGRAM liturgic Catedrala Încoronării (Reîntregirii) din Alba Iulia, 5-7 ianuarie 2022

Miercuri, 5 ianuarie

Sf. Mc. Teopempt și Teonas; Sf. Cuv. Sinclitichia (Ajunul Botezului Domnului)

  • orele 7.00-8.45 – Ceasurile Împărătești și Obednița
  • orele 8.45-11.00 – Vecernia unită cu Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare și Sfințirea cea mare a apei
  • orele 18.00-19.25 – Pavecernița mare cu Litie

Joi, 6 ianuarie

BOTEZUL DOMNULUI (BOBOTEAZA – DUMNEZEIASCA ARĂTARE)

orele 8.30-10.00 – Utrenia

orele 10.00-12.00 –Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Ioan Gură de Aur (predică Protos. Damaschin)

orele 12.00-12.35 – Sfințirea cea mare a apei

orele 18.00-19.25 – Vecernia mare cu Litie

Vineri, 7 ianuarie

SOBORUL SFÂNTULUI PROROC IOAN BOTEZĂTORUL

orele 8.30-10.00 – Utrenia

orele 10.00-12.00 –Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Ioan Gură de Aur (predică Pr. Silviu Florea)

orele 18.00-19.25 – Vecernia și Acatistul Sfântului Proroc Ioan Botezătorul

Vezi și SFÂNTUL IOAN 2022: MESAJE şi FELICITĂRI de SFÂNTUL IOAN Botezătorul. Felicitări pentru Ion, Ioana, Nelu, Oana

Agheasma, apa sfinţită prin slujba bisericească, se face când preotul cheamă asupra ei puterea Duhului Sfânt, pentru ca ea să aibă puterea de a sfinţi viaţa oamenilor şi a naturii înconjurătoare, pentru ca ele să capete binecuvântarea Domnului. Apa este simbolul curăţirii sufletești, a promovării şi a sfinţirii vieţii.

Vezi VIDEO: Minunea apei din Israel. De Bobotează, râul Iordan îşi schimbă cursul

Cu agheasma mare se pot stropi şi casa, curtea, grădina, animalele din gospodării şi livezile.

Preoții spun că agheasma nu trebuie înmulţită. O sticlă de agheasmă mare este suficientă pentru un an, fiind folosită mai rar decât cea mică. Slujba pentru sfinţirea aghesmei mici poate fi săvârşită oricând în an, atât în biserică, cât şi în casele credincioşilor; când facem sfeştanie în casă, preotul poate sfinţi o cantitate mai mare de apă, în funcţie de dorinţa şi nevoile fiecăruia.

Se spune că agheasma nu se strică niciodată, datorită prezenţei în ea a harului lui Dumnezeu.

Agheasma mare este păstrată cu multa grijă în Sfântul Altar, ea fiind folosită de preot la multe rugăciuni săvârșite peste an: agheasma mare este folosită în slujba Botezului, la sfințirea bisericilor, a antimiselor și a Sfântului și Marelui Mir; cu ea se stropesc și obiectele liturgice și icoanele ce urmează a fi sfințite.

În zilele de Bobotează, fiecare creștin ia acasă agheasma mare și o păstrează într-un loc curat. Credincioșii beau agheasma mare vreme de opt zile, începând din ziua Bobotezei și încheind în ziua de odovanie a praznicului (14 ianuarie); numai în această perioadă se poate bea agheasma mare fără post și spovedanie.

Se spune că apa sfinţită luată are puteri miraculoase, astfel, în ziua de Bobotează nu se spală rufe.

În satele de pe malul unei ape, în timpul slujbei de Bobotează, s-a împământenit obiceiul ca preotul să arunce o cruce de lemn în apa rece, uneori îngheţată, iar câţiva feciori curajoşi sar după ea şi o aduc înapoi.

Boboteaza este, simbolic şi o sărbătoare a purificării naturii de forţele răului, prin apa sfinţită. Tot acum, în anumite zone ale ţării, se fac previziuni despre condiţiile meteorologice din acest an, dacă acestea vor fi sau nu favorabile recoltei.

Dincolo de obiceiurile creştine din această zi, în tradiţia românească se practică şi unele ritualuri păgâne de purificare, de alungare a spiritelor rele din gospodării şi animale. Unii îşi afumă grajdurile şi vitele pentru a alunga duhurile rele din acestea, alţii aprind focuri pe câmp sau cântă melodii însoţite de strigături şi zgomote, pentru a îndepărta răul.

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ECONOMIE

Noi măsuri de sprijin pentru HoReCa. Ministerul Finanțelor pregătește un pachet de facilități fiscale pentru firmele din domeniu

Publicat

Ministerul Finanțelor propune măsuri pentru sprijinirea sectorului HoReCa. Sunt prevăzute modificări ale Codului Fiscal și de Procedură Fiscală.

Ministerul Finanțelor anunță că prelungește în anul fiscal 2022 scutirea de la plata impozitului specific datorat de operatorii economici din domeniul HoReCa pentru o perioadă de 180 de zile calculată de la data intrării în vigoare a ordonanței guvernamentale.

Concomitent s-a prevăzut și mecanismul de recalculare a impozitului specific datorat, în sensul scăderii acestei perioade din totalul de 365 zile ale anului fiscal.

Proiectul de act normativ mai prevede reglementări în privința comerțului online, flexibilizarea condițiilor de accesare a eșalonării la plată și reglementări ale unor dispoziții din Codul de procedură fiscală.

Modificări la Codul de procedură fiscală

  • Flexibilizarea condițiilor de accesare a eșalonării la plată prin crearea posibilității depunerii cererii de eșalonare și de către debitorii aflați în procedura insolvenței. Condiția este ca, până la data emiterii deciziei de eșalonare, aceștia să iasă din procedura de insolvență. Se creează posibilitatea acordării eșalonării la plată și pentru sumele pentru care s-a stabilit răspunderea, potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară. Măsura este necesară pentru redresarea contribuabililor care se află în dificultate financiară, pentru care eșalonarea la plată reprezintă un real sprijin.
  • Încetarea obligațiilor declarative pe perioada inactivității sau a suspendării activității pentru contribuabilii care au înscrisă în registrul comerțului mențiunea privind inactivitatea temporară sau au suspendată activitatea. Măsura are ca scop reducerea poverii administrative a contribuabililor care, în prezent, își mențin obligațiile declarative sau care pot obține un regim de declarare derogatoriu la cerere, cum este cazul profesiilor liberale.
  • Reglementarea expresă a modalității de restituire a impozitului pe dividende în cazul în care din regularizarea anuală a dividendelor distribuite parțial în cursul anului, potrivit art. 67 din Legea societăților nr. 31/1990, republicată, rezultă sume de restituit de la buget. Măsura este necesară pentru că, în prezent, Codul de procedură fiscală reglementează doar modalitatea de restituire a impozitului pe dividende în situația în care societatea efectuează distribuiri de dividende parțiale în cursul anului, dividendul și impozitul fiind achitate, fără ca textul să reglementeze și situația în care dividendul este distribuit, dar acesta nu este plătit și, pe cale de consecință, nu este plătit nici impozitul.
  • Reglementarea expresă a obligației de raportare (furnizare de informații) a contribuabililor/plătitorilor care oferă mijloacele necesare pentru facilitarea tranzacțiilor on-line (piață on-line, platformă, portal, alte mijloace). Măsura are scopul de a identifica și impozita persoanele fizice care comercializează produse în mediul on-line, fără a fi înregistrate ca plătitori de impozite și taxe și fără a declara veniturile obținute din această activitate. De asemenea, natura informațiilor, periodicitatea, precum și modelul declarațiilor se aprobă prin ordin al președintelui ANAF.

Modificări la Codul Fiscal

  • Instituirea obligației notarilor publici de declarare a tranzacțiilor din transferul dreptului de proprietate și al dezmembrămintelor acestuia situate sub plafonul neimpozabil de 450.000 lei. Măsura are în vedere situațiile în care contribuabilii persoane fizice nu au înregistrat în cartea funciară proprietățile imobiliare ca parte din patrimoniul afacerii și au declarat impozit pe venitul din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal, în condițiile în care aceștia erau obligați la plata impozitului pe venitul din activități independente. De asemenea, prin instituirea acestei obligații declarative se urmărește identificarea persoanelor fizice care efectuează tranzacții cu proprietăți imobiliare și care, cu toate că îndeplinesc criteriile pentru încadrarea în activitatea independentă, plătesc impozitul pe venit potrivit prevederilor art.111 din Codul fiscal. Astfel, în ambele situații prezentate, contribuabilii au beneficiat de deducerea din valoarea tranzacției a sumei neimpozabile prevăzută la art. 111 alin.(1) din Codul fiscal, fapt ce a condus la diminuarea impozitului datorat.
  • Modificarea prevederilor Codului fiscal în ceea ce privește autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistrați, a expeditorilor înregistrați și a importatorilor autorizați, în sensul că aceasta se va realiza de structurile de specialitate din cadrul Autorității Vamale Române, urmând ca stabilirea competențelor, procedurilor și condițiilor de autorizare a antrepozitelor fiscale, destinatarilor înregistrați, expeditorilor înregistrați, importatorilor autorizați să se realizeze prin ordin al ministrului Finanțelor, la propunerea președintelui Autorității Vamale Române.
  • Stabilirea unui nou termen-limită, respectiv 31 decembrie 2022, până la care operatorii economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum și de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, au obligația de a dota automatele comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale. Măsura este necesară pentru evitarea sancționării operatorilor economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale, pentru nerespectarea obligației de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale, în condițiile în care obligația nu a putut fi adusă la îndeplinire din motive neimputabile acestora, precizează reprezentanții Ministerului Finanțelor.

sursă: Mediafax

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

26 ianuarie: 34.255 cazuri COVID și 94 decese confirmate în România, în ultimele 24 de ore. Cifre record în pandemia din 2022

Publicat

Au fost înregistrate 34.255 cazuri COVID în ultimele 24 de ore, potrivit datelor transmise miercuri, 26 ianuarie, de Grupul de Comunicare Strategică.

Comparativ, marți erau 19.685 cazuri noi și 44 decese.

”Conform datelor existente la nivelul CNCCI la data de 26 ianuarie 2022, ora 10.00, în intervalul de 24 de ore, au fost înregistrate 34.255 cazuri de persoane pozitive cu SARS-COV-2.

De asemenea, au fost raportate 94 decese” au transmis autoritățile.

Datele complete la 26 ianuarie vor fi comunicate la ora 13.00. Revenim cu amănunte.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Noi REGULI de călătorie în statele Uniunii Europene, de la 1 februarie. Ce trebuie respectat

Publicat

Ţările membre ale Uniunii Europene au ajuns luni la un acord privind actualizarea regulilor pentru facilitarea liberei circulaţii în UE în condiţii de siguranţă în timpul pandemiei de COVID-19. Acordul a venit ca urmare a unei propuneri din 25 noiembrie anul trecut făcute de Comisia Europeană, indică un comunicat al executivului comunitar.

Principalele actualizări ale recomandării sunt eliminarea, în principiu, a restricţiilor suplimentare pentru titularii certificatului digital al UE privind COVID şi alinierea perioadei de valabilitate la actul delegat, respectiv 270 de zile pentru ciclul primar de vaccinare.

„Astăzi, statele membre au reconfirmat că deţinerea unui certificat digital al UE privind COVID valabil ar trebui să fie suficientă, în principiu, pentru a putea călători în timpul pandemiei.

Acordul la care s-a ajuns plasează, aşadar, certificatul digital al UE privind COVID în centrul abordării noastre coordonate. Este important ca statele membre să dea curs acestui acord şi să pună în aplicare fără întârziere normele convenite. Fiecare stat membru decide în funcţie de situaţia cu care se confruntă.

Varianta Omicron s-a răspândit până acum în întreaga Europă şi este timpul să analizăm dacă pot fi eliminate măsurile suplimentare privind călătoriile pe care o serie de state membre le-au introdus în ultimele săptămâni, îngreunând şi reducând previzibilitatea călătoriilor în întreaga UE. Le solicităm acum tuturor statelor membre să pună rapid în aplicare normele comune pentru a asigura coordonarea şi claritatea pentru cetăţenii şi călătorii europeni”, au declarat comisarii europeni Stella Kyriakides (sănătate) şi Didier Reynders (justiţie).

Aceştia au amintit că cele peste 1,2 miliarde de certificate emise sunt o dovadă a succesului acestui instrument, care a fost pus în aplicare în întreaga UE şi la scară mondială. ”Acesta reprezintă o adevărată poveste de succes europeană, replicată la nivel mondial”, au menţionat comisarii europeni pentru sănătate şi justiţie.

Măsuri coordonate la nivel UE

La 3 septembrie 2020, Comisia Europeană a formulat o propunere de recomandare a Consiliului menită să garanteze că toate măsurile care restrâng libera circulaţie adoptate de statele membre ca răspuns la pandemia de COVID-19 sunt coordonate şi comunicate clar la nivelul UE. În 13 octombrie acelaşi an, statele membre s-au angajat să asigure o coordonare mai bună şi un schimb de informaţii mai eficient prin adoptarea recomandării Consiliului.

Pe 1 februarie 2021, Consiliul a adoptat o primă actualizare a recomandării, care a introdus o nouă culoare, ‘roşu închis’, pentru marcarea zonelor de risc şi a stabilit aplicarea de măsuri mai stricte călătorilor care sosesc din zonele cu risc ridicat.

La 20 mai 2021, Consiliul a modificat recomandarea pentru a permite călătoriile neesenţiale ale persoanelor complet vaccinate, precum şi pentru a consolida măsurile de limitare a răspândirii variantelor care suscită îngrijorare.

În 14 iunie anul trecut, Parlamentul şi Consiliul au adoptat Regulamentul de instituire a cadrului referitor la certificatul digital al UE privind COVID. Pentru a utiliza în mod optim certificatul digital al UE privind COVID, Consiliul a adoptat, în aceeaşi zi, o a doua actualizare a recomandării Consiliului, care prevede derogări de la restricţiile de călătorie pentru persoanele complet vaccinate şi pentru persoanele vindecate.

Certificatul digital UE

Începând din iunie 2021, introducerea certificatului digital al UE privind COVID a progresat într-un ritm rapid. La 18 octombrie, Comisia a publicat primul raport privind sistemul certificatului digital al UE privind COVID, un instrument disponibil pe scară largă şi a cărui fiabilitate este larg acceptată, pentru a facilita libera circulaţie în timpul pandemiei de COVID-19.

La 25 noiembrie, având în vedere aceste evoluţii, Comisia a propus actualizarea abordării comune prevăzute în Recomandarea (UE) 1475/2020 a Consiliului, solicitare formulată şi de Consiliul European în concluziile sale din 22 octombrie 2021. La 21 decembrie, pentru a asigura o abordare comună în toate statele membre, Comisia a adoptat Regulamentul delegat (UE) 2288/2021 de stabilire, în contextul călătoriilor, a unei perioade standard de acceptare de 270 de zile pentru certificatele de vaccinare care indică finalizarea seriei de vaccinare primară.

sursă: Agerpres

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Locuitorii unei străzi din Alba Iulia au rămas fără apă potabilă, după ce o țeavă s-a spart și a inundat toată strada

Publicat

O avarie la o țeavă de apă potabilă s-a produs în noaptea de 25 spre 26 ianuarie, pe strada Arieșului din Alba Iulia. În urma avariei locuitorii de pe strada respectivă au rămas fără apă, până când muncitorii de la Apa CTTA vor remedia situația. 

Un cetățean din Alba Iulia a transmis pentru alba24.ro că după ce țeava s-a spart apa a inundat toată strada.

Reprezentații companiei de apă au transmis că în dimineața zilei de miercuri, 26 ianuarie, apa a fost oprită și că se lucrează pentru remedierea situației.

”La reluarea furnizării pot aparea local depășiri ale parametrului turbiditate, situație în care rugăm clienții, să folosească apa numai in scopuri menajere.
Eventualele perturbaţii, apărute în zona dumneavoastră după reluarea furnizării vă rugăm să le semnalați imediat Dispeceratului Sucursalei Alba Iulia la numărul de telefon 0723 – 212647 sau Dispeceratului Apa CTTA SA Alba la numărul de telefon 0258 – 834501, în vederea intervenţiei”, au transmis reprezentații companiei.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate