Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Canonizarea lui Arsenie Boca. O comisie va verifica dacă ”Sfântul Ardealului ” a colaborat cu securitatea comunistă

Publicat

Patriarhia Română a anunțat luni că Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a luat act de propunerea Sinodului mitropolitan al Mitropoliei Ardealului de canonizare a părintelui Arsenie Boca și de documentația înaintată în acest sens.

De asemenea, a fost aprobată transmiterea acestei propuneri Subcomisiei sinodale pentru canonizarea sfinților români.

”Această comisie va invita specialiști din diferite domenii de competență să redacteze referate privind canonizarea părintelui Arsenie Boca din perspectiva expertizei lor teologice, de pictură bisericească și de disciplină monahală”, potrivit basilica.ro.

Vor fi evaluate și referate ale cercetătorilor istorici permanenți desemnați de mitropolii să cerceteze documentele CNSAS, pentru a prezenta activitatea părintelui Arsenie Boca în perioada 1945-1989.

”Până la luarea unei decizii finale, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe recomandă clericilor și credincioșilor – indiferent dacă susțin canonizarea sau se opun acesteia – să aștepte cu rugăciune și răbdare rezultatul final al subcomisiei sinodale, evitând atât idealizarea excesivă a persoanei părintelui Arsenie Boca, cât și denigrarea lui. Canonizarea sfinților fiind un proces anevoios, nu se face în pripă sau sub emoții de moment, mai ales când este vorba despre persoane trecute de curând la Domnul, iar mărturiile prezente despre acestea sunt contradictorii”, mai arată Patriarhia.

Anul acesta se împlinesc 30 de ani de la moartea părintelui Arsenie Boca, supranumit de credincioşi „Sfântul Ardealului”, care este îngropat la Mănăstirea Prislop în judeţul Hunedoara.

Arsenie Boca s-a născut pe 29 septembrie 1910 în localitatea Vaţa de Sus (Hunedoara). A studiat la Academia Teologică „Andreiana” din Sibiu, pe care a absolvit-o în 1933. În Vinerea Izvorului Tămăduirii, după Paştile anului 1940, a fost tuns în călugărie la Mânăstirea Brâncoveanu – Sâmbăta de Sus, primind numele Arsenie.

A fost părinte ieromonah, teolog, artist plastic, stareţ la Mănăstirea Brâncoveanu şi apoi la Mănăstirea Prislop.

Odată cu instaurarea regimului comunist în anul 1945, Arsenie Boca a intrat în atenţia Securităţii ca opozant al regimului. Până la sfârşitul anilor 1950, stareţul a trecut prin calvarul anchetelor şi al arestărilor. A fost arestat şi torturat de fosta Securitate în anii 1948 şi 1951 pentru presupuse legături cu legionarii, fapte negate de acesta. Închis la Jilava, Bucureşti, Timişoara şi la Oradea, condamnat la muncă silnică la Ocnele Mari şi la Canal, părintele a revenit, la sfârşitul pedepsei, ca stareţ la Mănăstirea Prislop.

Arsenie Boca este considerat cel mai mare duhovnic român al secolului XX. A trecut la cele veşnice pe 28 noiembrie 1989 la Sinaia şi a fost înmormântat la Mănăstirea Prislop. La mormântul părintelui Arsenie se perindă zilnic sute de pelerini.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

ADMINISTRATIE

Alba Iulia: 15 stații de reîncărcare vehicule electrice vor fi amplasate în municipiu, prin programul național. Locațiile

Publicat

alba iulia

Investiția pentru amplasarea a 15 stații de reîncărcare vehicule electrice în municipiul Alba Iulia a intrat pentru aprobare în Consiliul Local.

Este vorba despre aproape 3 milioane lei, ce urmează să fie obținuți de municipiu, prin Programul național privind ”reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic: stații de reîncărcare pentru vehicule electrice în localități”.

Locațiile unde vor fi instalate stații electrice:

  • SR 1 B-dul. 1 Decembrie 1918
  • SR 2 B-dul Revoluției
  • SR 3 Str.Septimiu Severus
  • SR 4 B-dul Republicii
  • SR 5 Str Crisan (Arhive)
  • SR 6 Str. Iașilor
  • SR 7 Str. București
  • SR 8 Str. Trandafirilor
  • SR 9 Vasile Alexandri (parcare cămin armată)
  •  SR 10 Piața Consiliul Europei
  • SR 11 Str. Uranus
  • SR 12 Str. Mitropolit Alex Sterca Șuluțiu
  • SR13 Str. Francisca
  • SR 14 Calea Moților (Zona Kaufland)
  • SR 15 Str. Brândușei

Caracteristici tehnice ale stațiilor de reîncărcare vehicule electrice

Stația de încărcare va fi formată din minimum două puncte de reîncărcare, alimentate de același punct de livrare din rețeaua publică de distribuție, din care un punct de reîncărcare permite încărcarea standard în curent continuu la o putere ≥ 50 kW și un punct de reîncărcare permite încărcarea în curent alternativ la o putere ≥ 22 kW a vehiculelor electrice.

Stația de reîncărcare va permite încărcarea simultană la puterile declarate.

În programul național, alocarea maximă financiară pentru municipii de rang II este de 3.000.000 lei. Desemnarea câștigătorilor se va face după principiul primul venit, primul servit. În prezent, la nivelul programului de finanțare, din valoarea maximă a plafonului de 750.000.000 lei alocată la nivel de program pentru astfel de investiții, au fost deja depuse proiecte în valoare de aproximativ 640.000.000 lei, se arată în proiectul CL.

Pentru Alba Iulia, valoarea totală a investiției este de 2.998.547 lei (inclusiv TVA), din care valoare eligibilă 2.850.000 lei și 148.547 lei, cheltuieli neeligibile. Din suma totală, lucrările de construcţii-montaj reprezintă 749.636,75 lei. Durata de execuție este de 18 luni.

Alte proiecte pentru instalare de stații de reîncărcare electrică

Acest proiect este complementar cu alte investiții ale Municipalității aflate în implementare/ pregătire/ pentru alte stații de reîncărcare electrică pentru autovehicule electrice, mai precizează primăria.

Este vorba despre:

  • 3 stații de încărcare rapidă pentru autovehicule electrice au fost recepționate în cadrul programului gestionat de AFM- (strada Livezii, B-dul Revoluției și Piața Iuliu Maniu)
  • 6 stații de încărcare pentru autovehicule electrice sunt la stadiu de proiect tehnic în cadrul celor 2 proiecte de mobilitate urbană durabilă finanțate prin POR 2014-2020
  • alte 3 stații pentru autovehicule electrice sunt la stadiu de DALI (documentație de avizare a lucrărilor de interventie), care vor fi finanțate prin POR sau alte programe de finanțare – Lotul 3 de mobilitate
  • alte stații de încăcare pentru autovehicule electrice, inclusiv la nivelul cartierelor rezidențiale, o parte din acestea urmând a fi finanțate prin PNRR. (15 stații depuse pe componenta 5 Valul Renovării din PNRR – pe clădirile rezidențiale și 17 stații depuse pe aceeași componentă, pentru clădirile publice – unități de învățământ) și alte 45 stații depuse spre finanțare tot prin PNRR prin componenta 10 – Fondul Local (dacă proiectul va fi câștigător, cele 45 stații urmează a fi materializate în baza unei achiziții centralizate derulate de Ministerul Lucrărilor Publice Dezvoltării și Administrației alături de alte UAT-uri din România)

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Lemn fără acte, confiscat de la o firmă din comuna Unirea. Amendă de 10.000 de lei pentru reprezentantul societății

Publicat

Polițiștii din Alba au confiscat lemn fără acte de la o societate comercială din comuna Unirea. Reprezentantul societății a fost amendat cu 10.000 de lei.

Potrivit IPJ Alba, miercuri, 10 august, poliţiştii Secției 4 Poliție Rurală Ocna Mureș au efectuat un control la o societate comercială din comuna Unirea, specializată în depozitarea, prelucrarea şi comercializarea materialului lemnos.

În urma verificărilor efectuate, poliţiştii au constatat că reprezentanţii societăţii nu au putut prezenta documente legale pentru cantitatea de 56,9 metri cubi de material lemnos.

Întreaga cantitate de material lemnos a fost confiscată, iar reprezentantul societății comerciale a fost sancţionat contravenţional, în conformitate cu prevederile art. 19 din Legea 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, cu amendă în valoare de 10.000 de lei.

foto: arhivă

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Programul de lucru al RER Vest-RETIM în județul Alba, valabil în data de 15 august 2022, sărbătoare legală

Publicat

Asocierea RER Vest – RETIM informează clienţii şi colaboratorii săi din județul Alba asupra programului de lucru valabil în data de 15 august 2022, „Adormirea Maicii Domnului”, sărbătoare legală.

Colectarea de deșeuri

Activitatea de colectare a deşeurilor din toate localităţile din județul Alba în care operează Asocierea RER Vest – RETIM se va desfăşura la fel ca într-o ZI OBIȘNUITĂ.

Astfel, dacă în ziua de luni, 15 august2022, erau programate colectări de la adrese, acestea se vor face ca de obicei, compania RETIM asigurând permanența serviciului.

Utilizatorii serviciului de salubrizare sunt rugați să scoată la stradă recipientele de colectare a deșeurilor, ca de obicei.

Birouri de relații clienți din Alba Iulia, Sebeș, Cugir, Aiud, Teiuș, Ocna Mureș

Birourile de relaţii clienţi vor fi:

  • ÎNCHISE în ziua de 15 august 2022, sărbătoare legală.

  • DESCHISE din data de 16 august 2022, de când se va relua programul obișnuit, de la ora 08:00 până la ora 16:00

Asocierea RER Vest recomandă utilizarea cu precădere a instrumentelor de plată electronice disponibile pe site-ul www.rervest.ro , a sistemelor de plată rapidă PayPoint, Un-Doi, Self-Pay sau a aplicației mobile Pago.

Asocierea rămâne în contact direct cu clienţii săi pe canalele de comunicare online – website www.rervest.ro, www.retim.ro și pagina oficială de Facebook. De asemenea, operatorii serviciului de Call Center sunt disponibili la numărul +40 374 885 694, de luni până vineri, între orele 07:00 – 19:00.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Autoritatea pentru Reformă Feroviară cumpără 20 de trenuri electrice care vor atinge 200 de km/h. Alba Iulia, pe una dintre rute

Publicat

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) deschide seria achiziţiilor de material rulant prin PNRR, anunţul fiind publicat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SICAP), în urma validării de către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP.

Este vorba despre 20 de trenuri de lung parcurs, electrice. Trenurile se vor putea deplasa cu o viteză maximă de 200 km/h şi vor oferi o capacitate de transport de minimum 160 locuri fixe (clasa întâi şi clasa a doua) şi minim 160 locuri în picioare.

ARF menţionează că a fost lansată, prin PNRR, procedura de atribuire în vederea achiziţiei unui număr de 20 de rame electrice RE-IR2 de lung parcurs, destinate conectării centrelor urbane din România, precum şi achiziţionarea serviciilor accesorii de mentenanţă, instruire a personalului în ceea ce priveşte exploatarea, operarea trenurilor, transportul, asigurarea, punerea în funcţiune şi asistenţa tehnică în perioada de garanţie, conform Caietului de Sarcini.

„Precizăm că perioada de mentenanţă şi servicii de reparaţii este de 15 ani, necesară funcţionării respectivelor trenuri. Astfel, contractul de achiziţii are prevăzută o clauză de revizuire, respectiv posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional”, se arată în comunicatul ARF, citat de Agerpres.

Obiectivul Componentei 4 – Transport sustenabil, prevăzută în PNRR, este de a îmbunătăţi oferta de transport prin creşterea numărului de trenuri pe rută şi pe zi, corelat cu introducerea unei frecvenţe predictibile, asigurarea unor legături directe şi rapide între marile oraşe ale României, punerea în valoare a investiţiilor de modernizare derulate pe întreaga reţea feroviară TEN-T de pe teritoriul României, susţinerea programului de trecere la sistemul de comandă – control al trenurilor bazate pe standardul european ERTMS, precum şi înlocuirea tracţiunii diesel cu una electrică pe liniile ferate în prezent neelectrificate şi în curs de electrificare.

Ramele achiziţionate vor fi distribuite tuturor operatorilor feroviari de călători pe baza contractelor de servicii publice care urmează a fi elaborate în conformitate cu prevederile Regulamentului UE 1370/2007, cu modificările ulterioare şi în baza legislaţiei din România şi vor circula pe o serie de rute de pe reţeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare.

Trenurile vor circula și prin Alba Iulia

Rutele sunt: Oradea – Cluj Napoca – Sighişoara – Braşov; Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria (Deva) – Târgu Jiu – Craiova – Calafat; Braşov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Iaşi; Braşov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Suceava; Galaţi – Mărăşeşti (Focşani) – Bacău – Iaşi; Galaţi – Mărăşeşti (Focşani) – Bacău – Suceava; Galaţi – Brăila – Constanţa – Mangalia.

Alte rute menţionate sunt: Iaşi – Bacău – Mărăşeşti (Focşani) – Barboşi (Galaţi) – Brăila – Constanţa – Mangalia; Suceava – Bacău – Mărăşeşti (Focşani) – Barboşi (Galaţi) – Brăila – Constanţa – Mangalia; Giurgiu – Bucureşti – Ciulniţa (Slobozia) – Călăraşi.

Valoarea estimată este cuprinsă între 1,201 miliarde lei, fără TVA şi 2,374 miliarde lei, fără TVA.

Finanţarea proiectului este asigurată prin PNRR şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.

Durata contractului/contractelor aferente loturilor atribuite va fi de 208 luni. Criteriul de atribuire este dat de cel mai bun raport calitate-preţ.

„Procedura de atribuire este licitaţie deschisă, iar modalitatea de desfăşurare este online pe site-ul www.e-licitatie.ro. Orice operator economic are dreptul de a participa la procedura de atribuire în calitate de ofertant individual ori în comun cu alţi operatori economici, inclusiv în forme de asociere temporară constituite în scopul participării la procedura de licitaţie”, se mai precizează în comunicat.

Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 26 septembrie 2022, ora 15:00.

Potrivit sursei citate, se pot solicita clarificări cu maxim 20 de zile înainte de termenul limită pentru depunerea ofertelor. Ofertele se transmit în limba română, iar moneda de referinţă este lei.

Autoritatea de Reformă Feroviară – structură specializată aflată în subordinea Ministerului Transporturilor – are ca obiect de activitate implementarea reformei în sectorul feroviar, conform Master Planului General de Transport, care este orientată pe câteva direcţii majore, cum ar fi: restructurarea reţelei de transport feroviar, atribuirea contractelor de servicii publice către operatorii de transport feroviar, introducerea indicatorilor de performanţă care să stea la baza monitorizării contractelor de servicii publice legal încheiate, introducerea unor programe de eficientizare a activităţilor desfăşurate în sectorul de transport feroviar, precum şi achiziţionarea de material rulant care se va preda, în condiţiile legii, operatorilor de transport public feroviar de călători.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax