Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

FOTO – VIDEO: Accident în lanț pe Autostrada 1 în zona Cunța. 31 de mașini lovite, patru persoane rănite. Circulația spre Sibiu a fost deviată pe DN1


Publicat

Mai multe mașini au fost implicate într-un accident rutier, duminică dimineața, pe Autostrada Orăștie-Sibiu, în zona Cunța. În urma evenimentului rutier, o persoană a fost rănită grav, iar alte trei s-au ales cu leziuni și au fost transportate la spitalele din Alba Iulia și Sebeș.

UPDATE: Potrivit IPJ Alba, în accident sunt implicate 31 de mașini. Din cauza poleiului care s-a format de carosabil, acestea au derapat și au intrat în tamponare față-spate. Sensul de mers Sebeș-Sibiu a fost blocat, iar polițiștii au deviat circulația pe DN 1.

UPDATE2: Potrivit ultimelor informații, sunt 4 persoane sunt rănite în accident. Una dintre acestea este rănită grav, iar celelalte trei au diverse leziuni și au fost transportate la spitalele din Alba Iulia și Sebeș.

Citește și Paula Seling implicată în accidentul de pe Autostrada Sibiu-Orăștie. „Slavă Domnului, noi suntem ok, dar sunt oameni foarte grav accidentați”

„Traficul este încă întrerurpt în zonă. O persoană rănită grav a fost descarcerată şi transportată la spital. De asemenea, au mai existat trei persoane rănite mai uşor care au fost transportate la spital”, a declarat Paul Ulieru, de la centrul Infotrafic.

Paul Ulieru, reprezentant centrul Infotrafic a explicat, în direct la Antena 3, că accidentul  a avut loc din cauza carosabilului alunecos, dar că circulaţia a fost deja deviată şi că nu mai există coloane de maşini blocate:

„Traficul este întrerupt pe autostrada A1, din cauza unor tamponări. Conform primelor informaţii, o persoană a fost rănite. De altfel, pentru judeţul Alba este valabilă o avertizare nowcasting referitoare la ceaţă şi depunere de chiciură. Recomandăm reducerea vitezei pe carosabilul umed. Încă nu am primit informaţii despre persoana rănită. Coloane nu mai sunt, pentru că traficul a fost deviat, dar sunt maşinile implicate în carambol. Acestea vor fi trimise înapoi, prin Sebeş. Atunci se va acţiona şi cu material antiderapant şi circulaţia va fi reluată. Este singura situaţie de acest gen dar nu ne-au fost semnalate situaţii deosebite. Accidentul acesta s-a produs din cauza carosabilului alunecos”.
Punctele SOS de pe autostrada Orăștie-Sibiu nu au fost încă desigilate și nici nu funcționează. Iar problemele de pe autostrada inaugurată acum câteva zile nu se opresc aici. Mai multe ieșiri/ intrări de pe autostradă nu sunt marcate corespunzător atât în zona Sebeș, cât și la Săliște.

Dimineața, în jurul orei 8.00, pe același tronson s-a mai înregistrat o tamponare ușoară. Din cauza poleiului, poliția rutieră a oprit accesul autovehiculelor pe autostradă, traficul auto fiind deviat pe DN1 la ieșirea din centura Sebeșului spre Sibiu. Cei de la Drumuri Naționale au intervenit cu material antiderapant. De la Săliște se poate intra din nou pe a A1 unde traficul se desfășoară fără probleme.

UPDATE3: La o oră după producerea carambolului, pe autostrada Sibiu-Orăștie a mai avut loc un accident. O mașină s-a răsturnat. Șoferul – care este teafăr – a spus că mașina, pe care abia o cumpărase, s-a răsturnat pentru că nu s-a dat cu material antiderapant pe șosea.

Firma responsabilă cu întreținerea autostrăzii este CCCF Drumuri și Poduri Timișoara care face parte din holdingul CCCF – SA Bucureşti. Reprezentanții CNADNR au declanșat o anchetă pentru a stabili motivele pentru care firma desemnată cu întreținerea autostrăzii nu a intervenit cu material antiderapant pe autostradă în condițiile în care carosabilul era acoperit de polei.

Șeful punctului de întreținere a autostrăzii de la Pianu, Robert Mallasz, a fost suspendat din funcție – au anunțat surse din CNADNR.

Vezi mai jos video:

Reacție

Într-un comunicat transmis redacției Alba24, PDL Alba cere sancționarea celor responsabili de dezastrul de pe autostrada de la Sebeş. ”Dupa zece ani de așteptare, bucuria locuitorilor din Sebeș si a celor din Alba a fost scurtă. În aceasta dimineață, circa 40 de masini au fost implicate intr-un groaznic accident pentru ca cei responsabili de întreținerea noului sector de autostrada probabil nu s-au trezit încă din cheful de la iinaugurare pentru a interveni pentru întreținerea pe timp de iarnă.

Domnul Șova a avut norocul să scape de polei, intrând in ceata si nemaiajungand la Alba. Probabil tot ceața a fost cea care a contribuit la numirea politica în funcțiile de responsabili cu întreținerea drumurilor naționale și a autostrazilor a unor oameni care au ca singura competență carnetul de partid.

Cerem public, pe aceasta cale, sancționarea tuturor celor responsabili pentru dezastrul produs in aceasta dimineață pe autostrada de la Sebeş. Iata cum romanii primesc de sărbători încă un cadou otrăvit, marca Ponta.” se arată în comunicatul PDL Alba.

Citește și Vicepreşedintele CJ Alba cere demisia şefului CNADNR: În zona nodurilor rutiere de la Sebeş nu sunt puncte de deszăpezire. Oricând se pot produce accidente


Revenim cu amănunte, apăsați F5 pentru a vedea actualizările.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

40 Comentarii

40 Comments

  1. Ovidiu

    duminică, 22.12.2013 at 10:12

    Este abia inceputul. Avem autostrada dar nu stim sa circulăm pe ea. S-a gândit cineva să facă o campanie de informare despre CUM CIRCULĂM PE AUTOSTRADĂ?!

    • FG

      duminică, 22.12.2013 at 10:26

      subscriu!

    • Dani

      duminică, 22.12.2013 at 10:49

      ai mare dreptate!!!

    • cipri

      duminică, 22.12.2013 at 11:52

      Nu cred ca e vina soferilor doar, autoritatile din zona au primit (cred) avertizarea si trebuiau sa se conforme si sa intervina cu material pentru inlaturarea chiciurei si/sau poleiului ce s-a format pe autostrada.

      Dar mi se pare un pic ciudat cum o firma din TM sa aiba grija de A1 zona Orastie – Sibiu…

      • Kid

        duminică, 22.12.2013 at 16:59

        Sti cat este viteza permisa pe o autostrada in conditii meteo optime? 130 km /h .Sti cat este viteza permisa maxim legala in conditii de ceata si polei ? 50 km /h .

    • ion

      duminică, 22.12.2013 at 14:39

      Bravo PDL Alba.Sanctionati tot ce se intampla.Ponta,Sova si Iliescu sunt vinovatii zilei,primii ca nu au anuntat soferii de starea drumului la Sebes iar ultimul pentru sangele varsat.Combateti mereu asa cresteti in sondaje.

    • kolo

      duminică, 22.12.2013 at 20:07

      Mai, fratilor. Voi unde credeti ca traiti. Alo!!! Sunteti in Romania si nu in Germania. Aici totul e cu kuru’n sus. Pai daca vezi un semn undeva ca e polei, il bagi in seama. Eu nu prea cred.Stiti poveste cu Petrica si lupu? Cate semne cu obligatoriu de 30 km n u ati vazut in ultimul an si ati avut un drum perfect? Eu am vazut cel putin vreo 10, dar nu am respectat niciunul pentru ca stiu ca semnalizarilele la noi se fac deanp……. Conduc la bunul simt dupa urmatorul principiu: fac ce vreau, astfel incat nu vreau sa oblig pe nimeni sa puna frana din cauza mea. Cred ca asta ar trebui sa fie motto pe cartea de invatat teste la scoala de soferi. Pe bune

  2. kolo

    duminică, 22.12.2013 at 10:47

    Se poate intampla oricui, oriunde. Nu va mai dati destepti pe teme de hazard. S-au intalnit 40 de nestiutori ? Lasati….

    • FG

      duminică, 22.12.2013 at 11:17

      Cand ai polei pe autostrada circuli incet! e destul unul sa aiba viteza, ca pe urma sa se intample tamponarea in lant. ia pune tu frana pe polei, sa vedem daca prind franele..plus ca unul a alunecat si s-a dus in celalalt si celalalt in vecinul din fata si tot asa.. nu e chestia de desteptaciune aici, e chestie de prudenta si preventie!

      • FG

        duminică, 22.12.2013 at 11:19

        si asa cum zice Dacone, si autoritatile sunt responsabile, pentru ca nu au informat conducatorii auto despre conditiile de la ora cu pricina, pentru ca iti dai seama destul de greu ce-i pe carosabil: polei sau chiciura( e un start de gheata, alunecos sau doar carosabil umed)?

      • Kid

        duminică, 22.12.2013 at 17:02

        De sistem ABS ai auzit? Vorbesc in conditii de circulatie adecvate soselei.Daca circuli pe autostrada asta nu inseamna ca esti zmeu .

        • RrAaUuLl

          luni, 23.12.2013 at 08:19

          sa itii bagi **** in ABS si ESP o data ce esti pe gheata teai dus ***** ori ce masina ai avea !

        • MIRCEA

          marți, 31.12.2013 at 18:24

          Fratilor nu ma laud dar sunt satul de condus pe autostrazile den europa, dar si acolo e haos cand e pole, dar au un stil daca vad un indicator cu limitare de viteza il respecta.si autoritatile instaleaza indicatoare la greu.

  3. Dacone

    duminică, 22.12.2013 at 10:59

    Nu asi spune ca de vina sunt soferii, cred ca vina apartine in primul rand celor care supravegheaza autostrada. Soferii nu si-au dat seama ce este polei pe sosea… Trebuiau informati prin mesaje postate pe panourile electronice de pe autostrada si prin prezenta politiei care sa indemne soferii sa reduca viteza. Masurile luate de catre autoritati ulterior, trebuiau luate mai devreme…

    • kolo

      duminică, 22.12.2013 at 20:05

      Mai, fratilor. Voi unde credeti ca traiti. Alo!!! Sunteti in Romania si nu in Germania. Aici totul e cu kuru’n sus. Pai daca vezi un semn undeva ca e polei, il bagi in seama. Eu nu prea cred.Stiti poveste cu Petrica si lupu? Cate semne cu obligatoriu de 30 km n u ati vazut in ultimul an si ati avut un drum perfect? Eu am vazut cel putin vreo 10, dar nu am respectat niciunul pentru ca stiu ca semnalizarilele la noi se fac deanp……. Conduc la bunul simt dupa urmatorul principiu: fac ce vreau, astfel incat nu vreau sa oblig pe nimeni sa puna frana din cauza mea. Cred ca asta ar trebui sa fie motto pe cartea de invatat teste la scoala de soferi.

  4. Vasile Dincale

    duminică, 22.12.2013 at 11:05

    Cum sa circulam pe autostrada, scrie in decretul privind circulatia pe drumurile publice Pui mina si citesti , fara nici o campanie, …asta daca nu ai luat carnetul la Pitesti ,si nu stii sa citesti…nu le mai dati idei de cheltuire a banilor publici,sa se faca o comisie sa ne explice cum sa mergem pe autostrada, alta cum sa trecem strada etc…

    • andrei

      duminică, 22.12.2013 at 15:24

      In toate tarile civilizate au fost campanii de genul, asta in perioade diferite, pe vremea cand altii aveau autostrazi noi stateam la coada la paine. Ideea e ca degeaba citesti, la scolile de soferi nu s-a pus accent pe asta ca, ghici ce, nu aveam/prea avem autostrazi. Ce-aveam pana nu demult? Bucuresti-Pitesti si Bucuresti-Constanta.
      Sunt de acord cu tine dar trebuie sa evitam cacat ca asta petrecut azi. Un mic documentar prezentat la scoala de soferi+de ce nu, licee si am rezolvat.

  5. Lili

    duminică, 22.12.2013 at 11:50

    Cei din Sebes au aruncat prea repede cu artificii…

  6. horica

    duminică, 22.12.2013 at 12:06

    Ce poti sa ceri de la soferi din romania ……. Basesc a gandit bine sanu faca strazi bune ………. acum se vede dc 😀

  7. cornel

    duminică, 22.12.2013 at 12:26

    nu poti cere pra multe autoritatilor ca pe ei ii intereseaza numai colectarea banilor nu si conditiile din trafic

  8. mihai

    duminică, 22.12.2013 at 12:42

    nu n-ati inteles ca de vina este ,,,Basescu”’ cind ceva nu merge scuza vine repede de vina este Basescu,Boc,Udrea.etc.

  9. dinu

    duminică, 22.12.2013 at 12:53

    Ala care a pus primul frana ca prostul pe gheața…a fost din Sebes?!

  10. WTF

    duminică, 22.12.2013 at 12:58

    au si papagalii de ALBA autostrada si dupa 2 zile au facut ditamai botezul cu 40 de invitati.
    Cine spunea ca trtebuie sa te feresti de masinile cu numere de ALBA mare dreptate avea !

    • MpO

      duminică, 22.12.2013 at 13:50

      Inteligentule cu numele WTF, esti cumva Oltean ?! S.au care e problema ta, accidente au fost de la aparitia primelor masini, nu doar in judetul Alba !
      Te.ai trezit tu mare sofer peste noapte sa judeci tu pe cei din Alba si poate nici n.ai permis ! (s.au poate ai permis de pitesti)

    • jeje

      duminică, 22.12.2013 at 13:51

      papagali? hai sa gandim logic creiere: autostrada ocolitoare sebes: oare cine circula pe ea, albaiulienii … ? nuuuuuu. sunt soferi grabiti care se intorc acasa catre Arad, TM,… si foarte probabil ceva mitici care daca i scoti din Bucuresti nu stiu cum sa se comporte … am vazut destule incidente , fiind din zona , nu trecea o saptamana sa nu moara unu care se credea la cursa pe dealurile astea cu vizibilitate 0, crezand ca pe aici merge ca la Bucuresti, cu tupeu treci …

  11. Pingback: Paula Seling implicată în accidentul de pe Autostrada Sibiu-Orăștie. „Slavă Domnului, noi suntem ok, dar sunt oameni foarte grav accidentați” | Alba24

  12. CCCF DP TM

    duminică, 22.12.2013 at 14:29

    Pai din ce sa ia firma nisip si sare pentru intretinerea autostrazii, daca banii au fost mancati de patron. Nici bani pentru motorina nu au. Stiti ca nu au primit salariile pe luna octombrie inca, dar banii pe lucrari au fost platiti la timp de catre beneficiari dar au disparut. Este o firma ce face parte din Grup SCT – un grup falimentar, un grup de TEPARI. A se vedea sechestrul facut in 15.11.2013 in organizarea de santier de la Cunta. Atentie mare cum circulati pe tot sectorul de la Deva la Sibiu, macar pana poate se va rezilia contractul.

  13. Bogdan

    duminică, 22.12.2013 at 14:56

    Pentru WTF: poti sa-i pupi direct sub coada pe soferii din Alba sudist imputit! Tu poti sa stai la voi acolo la campie sa astepti ajutoare din Ardeal ca numai de furat si trait pe spatele Ardealului sunteti in stare!
    Referitor la accident clar vina nr.1 o au baietasii de pe sararite sau sefii lor ca nu au iesit la timp cu material antiderapant dar si dobitocii de soferi care au provocat accidentul! Fara nici o scuza ca nu au fost avertizati! Dar cat de tampit sa fii incat sa mergi ca orbu’ cu viteza cand afara vezi bine ca e ceata si toata vegetatia este plina de chiciura!? Chiar trebuie sa te avertizeze cineva ca pe jos poate fi polei!?

    • WTF

      duminică, 22.12.2013 at 16:09

      nu sunt sudist dar am stat intre voi si stiu cat sunteti de BOI !

      • Bogdan

        duminică, 22.12.2013 at 20:23

        Aaaaa si ai plecat unde iti este locul! sa poti obtine si tu un carnet de la Pitesti si chestii de genu! Ai plecat sa nu mai muncesi ca aici nu era de tine!

  14. sssss

    duminică, 22.12.2013 at 15:29

    tot timplu dam vina pe drumuri ! dar nimeni nu zice neadaptare vitezei la conditile meteorologie , copii care abea si au luat carnetu care vor sa testeze viteza dar fara pic de experienta ,da au si autoritatile o vina ,dar majoritate vinei o au soferi .mergeti cu viteza legala si pastrati distanta si vedeti sa mai intampla asa ceva? in timpul cu ceata ,ploaie ,zapada , pe autostrada se circula cu 80km/h maxim

  15. Pingback: Circulația a fost reluată pe Autostrada Sibiu-Orăștie. După cinci ore de așteptare se circulă în condiții normale pe sensul de mers Sebș-Sibiu | Alba24

  16. Pingback: Vicepreşedintele CJ Alba cere demisia şefului CNADNR: În zona nodurilor rutiere de la Sebeş nu sunt puncte de deszăpezire. Oricând se pot produce accidente | Alba24

  17. jon

    duminică, 22.12.2013 at 21:05

    SA VA FIER RUSINE DE4 CE S-A INTAMPLAT! NU RASPUNE NIMEMENI DE CEEA CE SE INTAMLPLA DE 23 DE ANI! ROMANI TREZITI-VA!

  18. jon

    duminică, 22.12.2013 at 21:11

    Iresponsabili ca intotdeauna! NOI POP[ORUL ROMAN SUNTEM DE VINA, CA VA MAI SUPORTAM !!!

  19. ovy

    duminică, 22.12.2013 at 23:08

    E adevarat ca nu stim sa circulam in conditii dificile si nu adaptam viteza la conditiile de drum, insa daca interventia celor de la CNADR era eficienta, adica actionau PERMANENT !!! cu solutii antiderapante din momentul in care temperatura ajunge la limita de inghet adica 2-4 grade C si cu 3-4 utilaje simultan!!!

  20. ovy

    duminică, 22.12.2013 at 23:12

    Politia sta si priveste, sunt total neinstruiti pentru astfel de situatii, autoritatile locale trebuiau sa mobilizeze toti factorii de la ISU si POMPIERI pentru a stabiliza si evalua situatia! Din pacate ca intotdeauna noi cautam vinovatul si nu actinam urgent pentru a salva oamenii…DEZASTRU PESTE TOT!!!

  21. Marta Dragomir

    duminică, 22.12.2013 at 23:36

    Oare cantitatile uriase de abur tehnologic de la Kronospan nu au dus la formarea poleiului de pe autostrada ? Ca sambata seara, norul de abur de la Kronospan era deasupra autostrazii Sebes-Cunta? Aburul condenseaza si cade pe autostrada. E o ipoteza care merita studiata de catre specialisti !

  22. RMB

    duminică, 22.12.2013 at 23:58

    Exista pe noua autostrada panouri care sa avertizeze soferii despre conditiile meteo?
    Exista un contract semnat intre CNADR si o firma de specialtate pt asigurarea traficului pe timpul iernii
    Daca da,ei sut responsabili de accident
    Daca nu,cei care taie panglici

  23. Pingback: Precizări de la IPJ Alba privind CARAMBOLUL de pe autostradă. Secţia Drumuri Naţionale Deva, amendată cu 8.000 de lei | Alba24

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Vremea în luna MAI: vești proaste pentru agricultori. O lună săracă în precipitații și mai caldă decât normalul perioadei

Publicat

Luna mai a anului 2021 vine cu vești proaste, mai ales pentru agricultură. Vorbim de posibilitatea instalării unui fenomen de secetă cel puțin moderată în bună parte din teritoriul agricol al țării noastre, în condițiile unei luni mai mult mai caldă decât normalul și mult mai săracă în precipitații.

Vremea în luna MAI: Context sinoptic

Din orice manual de climatologie aflăm că luna mai este, conform datelor statistice, luna cea mai caldă dar și cea mai capricioasă a primăverii.

Zilele călduroase (uneori chiar spre sau depășind pragul de caniculă) sunt foarte rapid înlocuite de furtuni și ploi torențiale, uneori chiar violente potrivit prognozemeteo.ro.

Lucrul acesta se întâmplă pentru că, din punct de vedere sinoptic, avem o oscilație rapidă de la prezența unor cicloni mediteraneeni la avansul dorsalei Anticiclonului Azori sau a Anticiclonului Est – European.

Rar, spre foarte rar, spre țara noastră își face simțită prezența și anticiclonul nord african.

Mai 2021 ne scoate, cel puțin așa arată acum modelele, din discuție o activitate a Mediteranei care să aducă precipitații multe.

Zona va fi dominată de anticicloni de origine tropicală, care vor duce la o perioadă de acalmie, chiar spre secetă din punct de vedere al precipitațiilor.

Și la nivelul temperaturilor se va vedea aceeași influență a unor centri barici ridicați, de presiune ridicată, cu temperaturi crescute și vreme calmă.

Vremea în luna Mai: Temperaturi

– În aceste condiții, cei de la ECMWF estimează, în cea mai nouă rulare a lor, o lună mai mai caldă decât normalul perioadei, cu abateri termice la nivelul întregii țări spre 1 – 1.5 grade peste normal, iar prin Oltenia chiar spre 2 grade.

Structurat pe săptămâni am avea: săptămâna 3 – 9 mai o vreme mai rece decât normalul perioadei, urmată de o săptămână foarte caldă,  10 – 16 mai (cu temperaturi și cu 3 – 5 grade peste normalul perioadei) pentru ca ultimele două săptămâni ale lunii să aducă valori de temperatură normale pentru luna mai.

Vremea în luna Mai : Precipitații

– Veștile neplăcute vin din punct de vedere al precipitațiilor. Din popor știm că, dacă plouă în mai, avem mălai. Estimarea celor de la ECMWF este una pesimistă, cu secetă moderată și intensă pe întreg teritoriul țării noastre, doar prin nordul Transilvaniei și Maramureș ar putea fi posibile ceva cantități excedentare de precipitații.

Și defalcat pe săptămâni vedem același scenariu sumbru, doar în săptămâna 17 – 23 mai urmând să avem un regim pluviometric apropiat de normal în țara noastră, iar în ultima săptămână doar prin Moldova, în rest, ploi puține, deficitare. Deci, secetă.

Ce înseamnă aceste cantități deficitare? Vorbim de un maxim de 30 – 40, izolat 50 de l/mp în cea mai mare parte a țării, doar zonele montane, sudul și nordul Transilvaniei, Maramureșul, urmând să acumuleze un 60 – 80 de l/mp, iar în nordul extrem al Orientalilor se pot acumula un 90 – 100 de l/mp.

Iar asta în condițiile în care mediile multianuale de precipitații ne spun că ar trebui să avem peste 70 – 80 de l/mp în cea mai mare parte a țării.

Sursa: Prognoze Meteo- Vremea în România

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Schimbări la Academia de Poliție. Se desființează facultăți și doctoratele. Cum vor fi organizate studiile de licență. Proiect

Publicat

Reorganizarea studiilor de licenţă de la două facultăţi ale Academiei de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza”, dar şi eliminarea studiilor de doctorat au fost subiectele unei dezbateri publice organizate de Ministerul Afacerilor Interne.

Vezi și ADMITERE ACADEMIA de POLIȚIE 2021: Înscrieri, calendar, condiții, probe, documente, taxă. Detalii pentru candidați

Potrivit notei de fundamentare, proiectul de hotărâre al Guvernului propune reorganizarea studiilor de licenţă la nivelul Academiei de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza” exclusiv în cadrul a două facultăţi, în vederea formării iniţiale a ofiţerilor, respectiv:

  • Facultatea de Poliţie (domeniul de licenţă „Drept”, specializarea „Drept”, şi domeniul de licenţă „Ştiinţe militare, informaţii şi ordine publică”, specializarea „Ordine şi siguranţă publică”)

şi

  • Facultatea de Pompieri (domeniul de licenţă „Ingineria instalaţiilor”, specializarea „Instalaţii pentru construcţii-pompieri”).

Facultatea de Poliţie se înfiinţează prin reorganizarea Facultăţii de Poliţie, Facultăţii de Jandarmi, Facultăţii de Poliţie de Frontieră şi a Facultăţii de Ştiinţe Juridice şi Administrative din cadrul Academiei şi preluarea de la acestea a atribuţiilor formative, a elementelor de structură şi a personalului didactic.

AICI, proiectul de reorganizare a Academiei de Poliție.

Programele de studii universitare organizate de Facultatea de Ştiinţe Juridice şi Administrative, Facultatea de Poliţie, Facultatea de Poliţie de Frontieră şi Facultatea de Jandarmi din cadrul Academiei de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza”, aflate în desfăşurare la data intrării în vigoare a hotărârii, se vor desfăşura în continuare, până la finalizare, conform planurilor de învăţământ aprobate, în cadrul Facultăţii de Poliţie, nou înfiinţate.

Prin deciziile nr. 197 din 13 octombrie 2020, nr. 199 din 14 octombrie 2020 şi nr. 123 din 28 aprilie 2021, Senatul universitar a decis desfiinţarea Facultăţii de Arhivistică. Aceasta urmează să îşi desfăşoare activitatea, în lichidare, până la absolvirea programelor de studii universitare de licenţă de către toţi studenţii înmatriculaţi, personalul urmând a fi preluat în cadrul noilor structuri.

Vezi AICI integral Nota de fundamentare a proiectului

Potrivit proiectului de act normativ, MAI va putea realiza masterate profesionale destinate exclusiv persoanelor care au absolvit studii universitare de licenţă în specializări necesare MAI.

„Prin acest demers se creează premisele unor mecanisme de reducere a deficitului de personal înalt specializat, soluţia preconizând acordarea gradului profesional/militar şi repartizarea absolvenţilor în structurile MAI. Asigurarea calităţii acestor programe de studii reprezintă unul dintre principalele obiective ale procesului de reorganizare a Academiei de Poliţie”, se arată în nota de fundamentare a proiectului supus dezbaterii publice.

Potrivit sursei citate, se vor elimina studiile universitare de doctorat organizate la nivelul Academiei de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza”.

Programele de studii doctorale aflate în desfăşurare se continuă, până la finalizare, conform programelor individuale de cercetare ştiinţifică.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Cum să alegi aragazul ideal pentru casa ta? (P)

Publicat

Cumpărarea unui aragaz este o decizie foarte importantă pentru casă. Este un aparat pe care îl vom folosi în fiecare zi și, prin urmare, trebuie să luăm în considerare mulți factori înainte de a ne decide asupra unuia sau altuia.

După cum știm, aceasta poate fi o decizie foarte complicată din cauza unei largi varietăți de modele și funcții care există în prezent. Totuși, în acest ghid de cumpărare îți vom spune tot ce trebuie să știi pentru a cumpăra un aragaz potrivit pentru casa ta.

Ce ar trebui să iau în considerare înainte de a alege un aragaz?

Atunci când alegi un aragaz, trebuie luați în considerare mai mulți factori, dar cel mai important lucru este să îți definești nevoile, deoarece în funcție de acestea îți poți face o idee despre caracteristicile următorului tău aragaz. Iată câteva întrebări care te vor ajuta în acest prim pas:

Cum să alegi dimensiunea corectă a unui aragaz?

Primul lucru de care trebuie să ții cont înainte de a cumpăra orice aparat pentru casa ta este spațiul pe care îl ai la dispoziție. Dacă suprafața este mare, poți opta pentru un aragaz independent cu un cuptor încorporat. Dar dacă spațiul este mic, ceea ce ți se potrivește este un aragaz pentru blat care te va ajuta să optimizezi spațiul și să pregătești mesele într-un mod mai eficient.

Amintește-ți că trebuie să iei în continuare măsurătorile spațiului în care urmează să așezi aragazul pentru a alege modelul cu dimensiunea adecvată. Nu îți vei dori să cumperi un aragaz prea mare, deoarece nu vei avea unde să îl așezi.

Cum să alegi capacitatea ideală a unui aragaz?

Trebuie să iei în considerare numărul de arzătoare, astfel încât să ai suficientă capacitate pentru a pregăti mai multe tipuri de mâncare pentru membrii familiei tale. De exemplu, dacă locuiești singur sau cu partenerul, un aragaz cu 2 sau 4 arzătoare vă va oferi o performanță excelentă.

Cu toate acestea, dacă numărul de persoane din gospodărie crește, atunci probabil va fi nevoie ca și numărul arzătoarelor să crescă.

În tabelul următor îți vom spune numărul de arzătoare recomandate în bucătăria ta pentru a găti pentru un anumit număr de persoane.

  • 1 sau 2 oameni – 2 sau 4 arzătoare
  • 3 sau 4 oameni – 4 arzătoare
  • Familii numeroase – de la 5 arzătoare în sus

Aragaz pe gaz sau aragaz electric?

Această alegere a aragazului va depinde de conexiunile pe care le ai deja în locuință, indiferent dacă acestea sunt de gaze naturale sau doar energie electrică. Fiecare dintre acești combustibili oferă avantaje diferite atunci când gătești.

Principala diferență este, fără îndoială, costul, utilizarea gazului natural oferind economii mari în comparație cu energia electrică, este cea mai scumpă.

În ceea ce privește combustibilii gazoși, gazul natural emite mai puțin dioxid de carbon, dar, pentru a-l utiliza, este necesară racordarea la rețeaua de gaze a distribuitorului local.

În schimb, un aragaz electric vine, de obicei, ca model încorporabil, dar există și aragazuri electrice de sine stătătoare. În plus, acestea sunt diferențiate și de tipul de material al arzătoarelor lor, care pot fi plăci de fier sau sticlă-ceramică. Acest tip de bucătărie are un consum mare de energie electrică, ceea ce înseamnă o cheltuială mai mare decât cu un aragaz pe gaz.

Aragaz separat sau încorporabil?

Un aragaz separat este ideal pentru casele medii sau mari. Este cunoscut și sub numele de aragaz tradițional. Aceste modele au o structură care are cuptor încorporat și există mai multe dimensiuni, cu 4 până la 6 arzătoare. În general, funcționează pe gaz, dar în prezent există și modele electrice.

Avantajul acestui tip de aragaz este că instalarea sa este foarte simplă, trebuie doar să fie amplasat în spațiul destinat acestuia și conectat la conducta cu gaz sau la rețeaua de electricitate, în funcție de tipul său.

În schimb, un aragaz încorporabil este ideal pentru apartamente sau case mici. Cunoscut și sub numele de aragaz pe blat, acest model este instalat de obicei pe suprafețe plane, ceea ce permite o optimizare excelentă a spațiilor. În plus, există o mare varietate de dimensiuni, variind de la 1 la 5 arzătoare. Și un alt avantaj este că există atât modele electrice, cât și pe gaze.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

DOCUMENTAR: Apără Duckadam! 35 de ani de la Câștigarea Cupei Campionilor Europeni de STEAUA. Imagini video din timpul meciurilor

Publicat

”Apără Duckadam! Am câştigat Cupa! Cupa Campionilor Europeni e la Bucureşti!” sunt cuvintele emoționante și memorabile ale serii de 7 mai, 1986. Echipa Steaua realiza cel mai mare succes al fotbalului românesc. 

La 7 mai 1986, echipa de fotbal Steaua Bucureşti a cucerit Cupa Campionilor Europeni (CCE), aflată atunci la a 31-a ediţie, pe stadionul ”Ramon Sanchez Pizjuan” din Sevilla (Spania), după ce învingea în finală pe celebra FC Barcelona, cu scorul de 2-0, în urma loviturilor de departajare.

Este cea mai mare performanţă din istoria fotbalului românesc la nivel de club, pe care Steaua Bucureşti o putea repeta în 1989, când a jucat din nou finala competiţiei, dar a fost învinsă clar de formaţia italiană AC Milan cu scorul de 4-0.

Steaua a devenit, astfel, prima echipă din România care a jucat finale europene, singura echipă care a câştigat un trofeu european la nivel de cluburi şi singura dintr-o ţară comunistă care a obţinut trofeul continental suprem.

Steaua Bucureşti dobândea, în 1986, consacrarea ca o echipă de valoare a continentului, în mare parte şi graţie evoluţiei extraordinare a portarului Helmuth Duckadam, care a apărat patru lovituri de departajare consecutive în meciul de pe stadionul ”Ramon Sanchez Pizjuan” şi a intrat, astfel, în Cartea Recordurilor.

Tur de forță printre echipele din Europa

În drumul său până la finala de pe pământ spaniol, Steaua Bucureşti le-a eliminat, pe rând, pe campioanele Vejle BK (Danemarca), Honved Budapesta (Ungaria), Kuusysi Lahti (Finlanda) şi Anderlecht Bruxelles (Belgia).

În toamna anului 1985 primul adversar al Stelei din Cupa Campionilor Europeni a fost campioana Danemarcei, Vejle BK.

Formaţia daneză nu era atunci o forţă a fotbalului european, însă se baza pe experienţa lui Allan Simonsen, potrivit site-ului www.steaualibera.com.

De două ori câştigător al Cupei UEFA cu Borussia Mönchengladbach şi al Cupei Cupelor cu FC Barcelona, „fotbalistul anului 1977 în Europa” îşi încheia cariera la echipa din ţara natală. Pe un teren impracticabil, Steaua a reuşit să obţină o remiză decisivă (1-1) în Danemarca, graţie golului marcat de Marin Radu II, în minutul 89.

Returul nu le-a dat nicio şansă danezilor, Piţurcă, Bölöni, Balint şi Tudorel Stoica înscriind în meciul câştigat categoric de roş-albaştri.

Allan Simonsen avea să declare la sfârşitul partidei: „dacă nu-i veţi întâlni pe Barcelona, Bayern sau Juventus, aveţi toate şansele să ajungeţi în finală”.

În turul al doilea, Steaua a jucat cu Honved Budapesta, echipă care avea în componenţă opt internaţionali maghiari, printre care Lajos Detari, unul dintre cei mai talentaţi jucători europeni ai momentului.

După un eşec la limită înregistrat la Budapesta, scor 0-1, a urmat returul de la Bucureşti, unde steliştii au atacat în permanenţă echipa maghiară, care a fost nevoită să scoată de patru ori mingea din poartă.

Scor final 4-1 şi Steaua ajungea în primăvara europeană.

Sorţii au decis ca în sferturile de finală, echipa condusă de pe banca tehnică de Emeric Ienei (antrenor principal) şi Anghel Iordănescu (secund) să întâlnească formaţia finlandeză Kuusysi Lahti, un adversar facil la prima vedere, dar care în tururile anterioare eliminase campioanele din URSS şi Iugoslavia.


La Bucureşti, pe un teren îmbibat în apă, Steaua n-a reuşit decât un scor alb, 0-0, formaţia finlandeză obţinând un rezultat la care nu îndrăznea să spere la începutul meciului.

Returul a fost „de foc”, românii dominând şi ratând ocazii uriaşe la fel ca la Bucureşti. Când mai erau zece minute, Victor Piţurcă, golgheterul Stelei din acea ediţie a cupelor europene, a înscris din interiorul careului de 16 m un gol echivalent cu calificarea în semifinale.

Povestea continuă cu Anderlecht

În penultimul act, campioana României urma să întâlnească cea mai galonată formaţie belgiană, Anderlecht Bruxelles.

După un meci tur, pierdut cu 1-0, steliştii încercau să se califice în finală, performanţă neatinsă până atunci de vreo altă echipă românească.

Meciul a început „furtunos”, Victor Piţurcă şi Gavrilă Pele Balint înscriind în minutele 7 şi 23, pentru ca acelaşi Piţurcă să înscrie un alt gol în repriza secundă şi să închidă partida. Scorul de 3-0 şi maniera de joc cu care Steaua câştiga meciul retur au fost elogiate de întreaga presă internaţională, antrenorul belgienilor, Arie Haan, declarând după meci:

„Aşa cum a jucat Steaua cred că niciun alt club de pe glob nu-i putea rezista. Primele 25 de minute au fost infernale! Eu n-am văzut o formaţie jucând în ritmul, cu inspiraţia şi cu precizia cu care a evoluat campioana României în această partidă.

Nu spun asta pentru a scuza înfrângerea noastră, ci, dimpotrivă, spre a sublinia marile merite ale învingătorilor”.

La rândul său, cel mai valoros fotbalist belgian, internaţionalul Enzo Scifo, declara: „Steaua este una dintre cele mai bune echipe pe care le-am văzut de când joc fotbal. A avut o primă repriză fantastică”.

A urmat mult-aşteptata finală. La 7 mai 1986, în oraşul andaluz Sevilla, echipa de fotbal bucureşteană realiza cea mai mare performanţă din istoria fotbalului românesc.

A fost pentru întâia oară când o formaţie românească încheia triumfătoare un parcurs într-o competiţie de mare anvergură, învingând în finală, după prelungiri şi loviturile de la 11 metri, cu scorul de 2-0, puternica şi în acelaşi timp celebra echipă spaniolă FC Barcelona.

Echipa spaniolă revenise după o absenţă de 11 ani în competiţie europeană, fiind extrem de motivată să obţină trofeul european major.

Potrivit site-ului www.europeancuphistory.com, sub conducerea celebrului antrenor englez Terry Venables, cu temperamentalul play-maker german Bernd Schuster, cu eficientul Julio Carrasco „pe aripă” şi scoţianul Steve Archibald în faţă, FC Barcelona era una dintre favoritele câştigării CCE, ediţia 1985-1986.

Pe un stadion arhiplin, în care suporterii catalani, veniţi cu zecile de mii de la Barcelona, au creat pe întreaga durată a meciului o atmosferă incendiară. Steaua Bucureşti a fost susţinută de un grup de vreo 1.200 de suporteri.

Înainte de meci, oficialii Stelei au fost înştiinţaţi de UEFA că jucătorii români nu pot evolua în echipamentul tradiţional, roşu şi albastru, acestea fiind, de altfel, şi culorile folosite de FC Barcelona, menţionează www.fcsteaua.ro. Într-un final, s-a ales culoarea albă, neobişnuită pentru jucători şi suporterii stelişti.

Apără Duckadam! Am câştigat Cupa! Cupa Campionilor Europeni e la Bucureşti!

Meciul din 1986 a fost marcat de o miza uriaşă, jucătorii ambelor echipe evoluând extrem de concentraţi în multe momente.

De altfel, în minutul 73 al partidei, Emeric Ienei a decis să-l introducă în teren pe experimentatul Anghel Iordănescu, antrenorul secund şi un simbol al Stelei.

Prin evoluţia lor, steliştii au reuşit să atragă simpatia şi admiraţia celor prezenţi pe stadionul din Sevilla. Partida s-a încheiat cu scorul de 0-0, după 120 de minute, incluzând prelungirile.

Învingătoarea urma să fie decisă prin lovituri de la 11 metri, partida devenind un duel al portarilor, Duckadam şi Urruti, conform www.europeancuphistory.com.

Steliştii au executat primii. Majearu a şutat în partea dreaptă, dar Urruti a ghicit colţul, apărând primul penalty.

Duckadam nu s-a lăsat mai prejos şi a „scos” şi el mingea şutată de Alexanko.

A urmat Bölöni. A şutat în partea stângă, însă Urruti a respins din nou.

Duckadam a apărat şi el al doilea penalty al Barcelonei, executat de Pedraza.

Lăcătuş a fost cel care a deschis scorul la a treia serie de lovituri de departajare, cu un şut puternic, care a izbit mai întâi transversala.

Câteva minute mai târziu, Duckadam „scotea” încă o minge, a treia.

În a patra serie, Balint a înscris cu un şut plasat, în colţul stâng, iar Duckadam a închis meciul: a plonjat în stânga şi a apărat al patrulea penalty consecutiv, intrând în istorie.

Comentatorul român al partidei, Teoharie Coca Cosma, a rămas celebru cu exclamaţia sa din final: „Apără Duckadam! Suntem finalişti! Am câştigat Cupa! Cupa Campionilor Europeni e la Bucureşti!”

Finala Cupei Campionilor Europeni: 7 mai 1986, ora 20.15, Sevilla, Stadion „Ramon Sanchez Pizjuan”, spectatori: 70.000. Arbitri: Michel Vautrot – Alain Delmer, M. Girard (Franţa).

Steaua Bucureşti – FC Barcelona 0-0 (0-0, 0-0) – 2-0 după loviturile de departajare.

Steaua (antrenor Emeric Ienei): Helmuth Duckadam – Ştefan Iovan, Adrian Bumbescu, Miodrag Belodedici, Ilie Bărbulescu – Lucian Bălan (Anghel Iordănescu, 73), Gavril Balint, Ladislau Bölöni, Mihail Majearu – Marius Lăcătuş, Victor Piţurcă (Marin Radu II, 112).

FC Barcelona (antrenor Terry Venables): Francisco Gonzalez Urruticoechea – Gerardo Miranda Concepcion, Miguel Bernardo Blanquetti, Jose Ramon Alexanko Ventosa, Julio Alberto Moreno Casas – Victor Munoz Manrique, Bernd Schuster (Jose Moratalla Claramunt, 84), Marcos Alonso Pena, Angel Pedraza Lamita – Steve Archibald (Angel ‘Pichi’ Alonso Herrera, 111), Francisco Jose Carrasco Hidalgo.

Loviturile de departajare de la 11 metri: 0-0 Majearu (ratare), 0-0 Alexanko (ratare), 0-0 Bölöni (ratare), 0-0 Pedraza (ratare), 1-0 Lăcătuş, 1-0 Alonso (ratare), 2-0 Balint, 2-0 Marcos (ratare).

Meciul a înregistrat şi două recorduri la acea dată, ambele în dreptul echipei Steaua: cele patru penalty-uri apărate l-au inclus pe Helmuth Duckadam în Cartea Recordurilor; Anghel Iordănescu este singurul din Europa care într-un singur meci a câştigat Cupa Campionilor Europeni în dublă ipostază, jucător şi antrenor.

Victoria în presa internațională

Presa internaţională a reacţionat imediat după meci, lăudând jocul campioanei României. „Fotbaliştii catalani, susţinuţi de 50 de mii de suporteri, au luptat mult, dar s-au lovit de apărarea fermă a românilor, învingători merituoşi”, a scris agenţia de presă spaniolă EFE.

„Neaşteptatul triumf al Stelei, care va fi legat întotdeauna de Duckadam, nu trebuie să fie tratat ca o curiozitate”, a scris şi agenţia britanică Reuters, în timp de cotidianul italian „Gazzetta dello Sport” a titrat că „În Estul Europei s-a mai născut o stea”.

„S-a reparat un şir de injusteţi şi sunt de două ori satisfăcut. Mai întâi pentru victoria acestei admirabile campioane a României, care a urcat într-un timp record de pe poziţia de simplă concurentă a plutonului european pe cea mai de sus treaptă a consacrării.

Modul cum s-a calificat până în finală, fotbalul spectaculos pe care-l joacă, numeroşii jucători tineri pe care-i are, totul a reprezentat un sumum de argumente, pentru o victorie indiscutabilă.

Mă bucur şi fiindcă se repara nedreptatea seriilor de succese datorate mai mult hazardului, prin care Barcelona a ajuns în final”, scria, într-un editorial, Jean Filippe Rethacker, redactor-şef adjunct la „France Football” şi „L’Equipe”.

În presa din ţară, victoria Stelei a fost pusă în umbra politicului, în luna şi în anul în care Partidul Comunist Român împlinea 65 de ani de existenţă.

„Sportul”, unicul cotidian sportiv românesc de la acea vreme, deşi a scos peste 300.000 de exemplare, nu a dedicat numărul eroilor de la Sevilla, ci partidului.

În subsolul primei pagini un titlu mare anunţa doar că „Steaua a câştigat Cupa Campionilor Europeni”, făcând trimitere la paginile a patra şi ultima, unde se găseau comentariile corespondenţilor Ioan Chirilă şi Mircea Ionescu.

Celelalte ziare au scris şi ele despre performanţa Stelei, dar în articole mai mici şi doar în spaţiile unde a mai rămas loc liber.

După cinci zile de la finala de la Sevilla, într-un cadru solemn, clubului de fotbal Steaua i s-a acordat Ordinul Steaua Republicii Socialiste România clasa I.

Titularii, antrenorii Ienei şi Iordănescu, plus preşedintele Ion Alecsandrescu au primit Meritul Sportiv clasa I. Rezervele şi ceilalţi din staff au primit Meritul Sportiv clasa a II-a.

Imediat după meciul care a fost televizat de postul naţional, pentru prima dată în regimul comunist, oamenii au ieşit nechemaţi în stradă să se bucure pentru izbânda fotbaliştilor de la Steaua.

30.000 de oameni în întâmpinarea Stelei

Circa 30.000 de oameni au plecat spre Aeroportul Otopeni şi au ocupat esplanada să-şi întâmpine campionii. În aproape toate colţurile ţării, noaptea de 7 spre 8 mai 1986 a fost practic una albă.

„În acea noapte de vis toţi românii au fost stelişti. Peste o Românie cenuşie, înglodată în datorii, Steaua era Luceafărul speranţelor împlinite.

În inima fiecărui român, Steaua, Duckadam, 7 mai 1986, Sevilla, au fost întipărite cu litere de aur. Cupa Campionilor era, imaginar, pe masa tuturor.

Steaua încetase să mai fie doar ‘Steaua Bucureşti’. Devenise ‘Steaua României’ „, notează site-ul www.fcsteaua.ro.

Sursă: AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate