Actualitate
Ce trebuie să ştii despre ASIGURAREA OBLIGATORIE a LOCUINŢELOR. Modificările din legislaţie
Unele locuinţe vor trebui verificate printr-o inspecţie de risc, înainte de a fi asigurate, iar apoi se va putea cumpăra poliţa obligatorie. Dacă se achiziţionează o poliţă facultativă, este necesară o declaraţie pe proprie răspundere că există şi poliţa de asigurare împotriva dezastrelor, pentru imobilul respectiv.
Legea asigurărilor de locuinţe se schimbă, astfel încât vă prezentăm principalele modificări.
Societatea de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID) poate efectua o inspecţie de risc cu scopul stabilirii stării tehnice a locuinţei ce urmează a fi asigurată atunci când:
– locuinţa se află într-o zonă cu potenţial ridicat de risc în ceea ce priveşte riscurile acoperite prin poliţa de asigurare obligatorie (cutremure de pământ, inundaţii, alunecări de teren).
– locuinţa se află într-o zonă în care s-au produs, de-a lungul timpului, evenimente precum cutremure, inundaţii, alunecări de teren şi a fost în trecut avariată.
Aceste inspecţii de risc pot fi efectuate fie de către specialiştii Societăţii de Asigurare Împotriva Dezastrelor, fie de firme specializate şi autorizate în domeniu.
În cazul în care autorităţile consideră că locuinţa ce urmează a fi asigurată necesită, mai întâi, o inspecţie de risc, cheltuielile vor fi acoperite de PAID.
În ceea ce priveşte riscurile care sunt preluate pentru locuinţa asigurată, acestea privesc inclusiv elemente de construcţie şi dependinţele, dotările şi utilităţile care sunt legate structural de clădirea în care se află locuinţa. Aceste riscuri sunt cutremurele de pământ, inundaţiile şi alunecările de teren, ca fenomene naturale. Cu alte cuvinte, în cazul unui dezastru natural, nu numai casa îţi este asigurată, ci şi dependinţele: o bucătărie de vară, o cămară, un şopron etc., dacă acestea se află „lipite” de casă.
În categoria locuinţelor ce pot fi verificate sunt incluse construcţiile cu structura de rezistenţă din beton armat, metal ori lemn, cu pereţi exteriori din piatră, cărămidă arsă, lemn sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament chimic şi/sau termic.
Cei care locuiesc în clădiri cu bulină roşie nu pot să-şi asigure casele pentru nici un risc. Aceste clădiri sunt excluse de la asigurarea pentru oricare dintre riscurile acoperite de poliţa obligatorie: cutremur, inundaţii, alunecări de teren.
Potrivit reprezentanţilor Societăţii de Asigurări Împotriva Dezastrelor, „clădirile încadrate în clasa I de risc seismic nu se asigură pentru nici unul dintre riscurile prevăzute prin lege, până la data recepţiei la terminarea lucrărilor de consolidare a clădirilor”.
Cine vrea să încheie o poliţă de asigurare facultativă a locuinţei nu mai este obligat să facă dovada achiziţionării unei poliţe obligatorii, ci poate să declare pe proprie răspundere că o are încheiată.
Normele de aplicare a legii prevăd faptul că această declaraţie poate înlocui prezentarea poliţeide asigurare obligatorie (PAD) în momentul în care se încheie asigurarea facultativă. Condiţia este ca aceasta să fie prezentată ulterior. Potrivit conso.ro, nu există însă un termen până la care trebuie făcută dovada existenţei PAD.
Nu a fost stabilit dacă poliţa facultativă rămâne în vigoare, dacă până la producerea riscului asigurat clientul nu face dovada existenţei asigurării obligatorii.
Există riscul ca asiguraţii să fie induşi în eroare şi să încheie doar asigurarea facultativă pentru riscurile pe care le consideră posibile. De exemplu, dacă un client îşi asigură locuinţa doar împotriva cutremurelor, şi presupunând că poliţa facultativă nu este anulată de inexistenţa celei obligatorii, totuşi acel client nu va primi nici un ban în cazul unui cutremur, dacă dauna este mai mică de 20.000 de euro, suma maximă acoperită de PAD.
Potrivit legii, firmele de asigurări nu pot încheia poliţe facultative decât pentru sume asigurate care depăşesc sumele asigurate obligatoriu. Asta înseamnă şi că, în cazul unei daune de peste 20.000 de euro, clientul va primi doar ce depăşeşte această sumă.
Potrivit Legii nr. 260/2008, proprietarii de locuințe care nu încheie asigurarea împotriva dezastrelor naturale pot fi sanctionați, de primari sau persoanele împuternicite de către aceștia, cu amenzi cuprinse între 100 și 500 de lei.
Locuințele sunt împărțite în două categorii (tip A și tip B), în funcție de cum sunt construite. Pentru casele de tip A, prețul asigurării este de 20 de euro pe an, iar despăgubirile acordate ajung până la 20.000 de euro. Pentru casele de tip B, prețul este de 10 euro, iar despăgubirile ajung până la 10.000 de euro.
În momentul de față, 23 de societăți pot să încheie asigurări obligatorii de locuințe împotriva dezastrelor naturale (cutremure, alunecări de teren, inundații).
AICI, mai multe detalii.
surse: ampres.ro, avocatnet.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News