Eveniment
Centrele medicale și cabinetele ambulatorii vor putea asigura asistenţa medicală și prin telemedicină. OUG, adoptată de Guvern
Centrele medicale, cabinetele medicale ambulatorii ale medicilor de familie și de alte specialități, centrele de diagnostic și tratament, centrele de sănătate, laboratoarele, precum și unitățile sanitare publice și private cu paturi vor putea asigura asistenţa medicală profilactică şi curativă și prin telemedicină, potrivit unei ordonanțe adoptate joi de Guvern.
Lista specialităților medicale și a serviciilor medicale ce pot face obiectul serviciilor de telemedicină și normele de aplicare urmează să fie aprobate în următoarele 45 de zile, prin Hotărâre de Guvern.
Potrivit Ordonanței de Urgență pentru completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, telemedicina este totalitatea serviciilor medicale furnizate la distanță, fără prezența fizică simultană a personalului medical și a pacientului, pentru stabilirea diagnosticului, indicarea tratamentului, monitorizarea unor afecțiuni sau indicarea unor metode de preventie a bolilor, în mod securizat, prin intermediul tehnologiei informației și mijloacelor electronice de comunicare.
Serviciile medicale prin telemedicină pot fi acordate în mod nediscriminatoriu oricărei persoane, de toți profesioniștii din domeniul sănătății care folosesc tehnologiile informaționale și de comunicare, mijloace de comunicare la distanță, pentru schimbul de informații valide pentru diagnosticul, tratamentul și prevenirea bolilor și accidentelor, cercetarea și evaluarea medicală, precum și pentru asistența continuă a furnizorilor de servicii medicale, toate în interesul promovării sănătății.
Telemedicina presupune transmiterea în siguranță a datelor și informațiilor medicale, sub formă de text, sunet, imagine sau în alte formate necesare pentru prevenirea bolilor, diagnosticarea, tratarea și monitorizarea pacienților.
Telemedicina cuprinde următoarele servicii:
- teleconsultația;
- teleexpertiza;
- teleasistenţa;
- teleradiologia;
- telepatologia;
- telemonitorizarea;
Teleconsultaţia este serviciul medical realizat în relaţie cu pacientul, care discută de la distanţă cu medicul si poate fi realizată prin orice mijloace de comunicare, în vederea stabilirii diagnosticului, tratamentului și/sau a măsurilor necesare pentru prevenirea bolilor și a complicatiilor acestora, toate în interesul promovării sănătății pacientului.
Teleexpertiza reprezintă serviciul de telemedicină prin care are loc un schimb de opinii medicale între mai mulţi medici realizat prin orice mijloace de comunicare la distanţă, în vederea confirmării unui diagnostic şi/sau a unei conduite terapeutice, pe baza datelor din documentele medicale ale pacientului şi care nu presupune prezenţa fizică a acestuia.
Teleasistenţa reprezintă serviciul medical constând în ajutorul oferit de un medic unui alt practician, aflat la distanţă, care efectuează un act medical sau chirurgical, precum si serviciul medical efectuat atunci când cadrele medicale care acordă ajutor medical de urgenţă au nevoie de asistenţă.
Teleradiologia, respectiv radiologie și imagistica medicală la distanță, este un serviciu de telemedicină, ce presupune transmiterea electronică a imaginilor radiologice cu ajutorul
tehnologiilor digitale de captare a imaginii, în scopul interpretării lor de către specialiştii în radiologie – imagistică medicală şi stabilirii unui diagnostic.
Telepatologia este un serviciu de telemedicină care presupune transmiterea la distanță a datelor și imaginilor microscopice, în scopul interpretării acestora de către specialiştii anatomopatologi și stabilirii unui diagnostic.
Telemonitorizarea este un serviciu medical ce permite unui medic specialist să monitorizeze și să interpreteze de la distanță datele medicale despre pacient transmise de acesta prin mijloace de comunicare electronică la distanţă, necesare pentru urmărirea medicală, ajustarea conduitei terapeutice, a regimului de viaţă şi igieno-dietetic referitoare la îngrijirea acestui pacient, după caz.
Înregistrarea și transmiterea datelor medicale poate fi automatizată prin intermediul unor dispozitive medicale omologate care măsoară și transmit informații medicale cu privire la starea pacientului sau efectuată de către pacient, de către medic sau alt personal medical.
Potrivit OUG, serviciile medicale acordate prin telemedicină trebuie să respecte prevederile Legii nr. 46/2003, precum și următoarele cerințe:
a) stabilirea identităţii şi calitatii profesionale a medicilor care acorda aceste servicii;
b) informarea pacientului cu privire la serviciile medicale disponibile, scopul şi implicaţiile actului medical, precum şi la mijloacele de realizarea acestuia, inclusiv cu privire la mijloacele tehnice utilizate pentru transmisia de date;
c) respectarea dreptului pacientului de a-şi exprima consimţământul in mod liber și informat;
d) respectarea secretului medical;
e) asigurarea condiţiilor tehnice de transmisie a datelor şi a condiţiilor de prelucrare a acestor date de către personalul medical astfel încât să fie garantată confidenţialitate acestora;
f) securizarea şi introducerea în dosarul electronic de sănătate al pacientului a documentelor rezultate în urma acestor servicii;
g) asigurarea continuității asistenţei medicale.
Serviciile de telemedicină se acordă de către unităţile sanitare publice şi private, indiferent dacă acestea se află sau nu se află în relaţie contractuală cu casa de asigurări de sănătate.
Potrivit documentului citat, cheltuielile ocazionate de acordarea serviciilor de telemedicină de catre unităţile sanitare publice sunt cuprinse în bugetul de venituri şi cheltuieli propriu al acestora si se suportă din veniturile realizate. De asemenea, cheltuielile ocazionate de acordarea serviciilor de telemedicină de către unităţile sanitare private se suportă de către acestea potrivit legii.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News