Connect with us
Publicitate

ADMINISTRATIE

CJSU Alba: Măsuri noi la Aiud, Sebeș, Cugir, Ocna Mureș și 9 comune din județ, după creșterea incidenței. Ce trebuie respectat

Publicat

Comitetul pentru Situații de Urgență (CJSU) Alba a decis duminică noi măsuri de respectat la Aiud , Sebeș, Cugir, Ocna Mureș și în 9 comune din județ, după ce s-au înregistrat modificări ale ratei de incidență a cazurilor COVID.

Aceste măsuri intră în vigoare de luni, 4 octombrie, ora 00.00, pentru 14 zile.

Citește și OFICIAL: CARANTINĂ de noapte, vinerea, sâmbăta și duminica, la Alba Iulia. Noi RESTRICȚII și în alte localități. Hotărârea CJSU

Noile restricții sunt aplicate în:

  • Aiud (incidența 5,26 – măsuri litera A și E)
  • Sebeș (incidența 3,89 – măsuri litera A și D)
  • Cugir (incidența 5,00 – măsuri litera A și E)
  • Ocna Mureș (incidența 3,02 – măsuri litera A și D)
  • Albac (incidența 2,04 – măsuri litera A și C)
  • Berghin (3,13 – măsuri litera A și D)
  • Daia Română (incidența 6,05 – măsuri litera A și F)
  • Ighiu (incidența 3,40 – măsuri litera A și D)
  • Meteș (incidența 4,28 – măsuri litera A și E)
  • Mirăslău (incidența 9,12 – măsuri litera A și G)
  • Șibot (incidența 3,38 – măsuri litera A și D)
  • Stremț (incidența 2,06 – măsuri litera A și C)
  • Vințu de Jos (incidența 4,88 – măsuri litera A și E)

Măsurile stabilite pentru diminuarea riscului de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2 la nivelul tuturor unităților administrativ-teritoriale de pe raza județului Alba, sunt cele prevăzute în hotărârea Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Alba nr.208 din 10.09.2021, modificată și completată prin hotărârile Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Alba nr.216 din 19.09.2021, nr.222 din 24.09.2021 și nr.233 din 03.10.2021, în funcție de rata de incidență cumulată la 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2.

Vezi AICI Hotărârea CJSU Alba nr. 234 din 03.10.2021

A. Măsuri generale, indiferent de rata de incidență cumulată la 14 zile:

1. Se instituie obligativitatea purtării măștii de protecție în spațiile publice închise, mijloacele de transport în comun, la locul de muncă, spații comerciale, precum și în spații publice deschise, cum ar fi, fără a se limita la acestea, piețe, târguri, bâlciuri, talciocuri, spațiile comerciale, stații pentru transportul în comun, precum și în alte zone cu potențial de aglomerare identificate la nivelul Comitetelor Locale pentru Situații de Urgență de pe raza județului Alba;

2. Prin excepție de la punctul 1, nu este obligatorie purtarea măștii de protecție pentru persoanele aflate în locurile de muncă situate în spații închise, cu condiția prezenței unui număr de maximum 10 persoane pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare și cu asigurarea unei distanțe de 1 metru între ele, iar în zonele respective nu este permis accesul publicului sau al altor lucrători. Excepția nu se aplică în cazul spațiilor închise comune;

3. În funcție de evaluarea riscului, efectuată de medicul de medicina muncii al unității, pot exista unele excepții, astfel:

a) angajatul este singur în birou;

b) persoana suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare;

c) persoana desfășoară activități fizice intense și/sau în condiții de muncă solicitante (temperaturi ridicate, umiditate crescută etc.);

d) prezentatorii TV și invitații acestora, cu condiția respectării distanței de 3 metri între persoane;

e) copiii cu vârsta mai mică de 5 ani;

4. În condiţiile art. 5 alin. (2) lit. d) şi alin. (3) lit. f) şi art. 17 din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare, pe durata stării de alertă, angajatorii dispun organizarea muncii la domiciliu sau în regim de telemuncă, acolo unde specificul activităţii permite, în condiţiile art. 108-110 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale celor stabilite prin Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activităţii de telemuncă, cu modificările şi completările ulterioare;

5. În situaţia în care nu se poate desfăşura activitatea de către salariat în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu şi în vederea evitării aglomerării transportului public, angajatorii din sistemul privat, autorităţile şi instituţiile publice centrale şi locale, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, precum şi regiile autonome, societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile la care capitalul social este deţinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială, având un număr mai mare de 50 de salariaţi, au obligaţia organizării programului de lucru astfel încât personalul să fie împărţit în grupe care să înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferenţă de cel puţin o oră;

6. Organizarea activităţii la locul de muncă se va realiza cu respectarea prevederilor legale emise de autorităţile competente în ceea ce priveşte prevenirea contaminării cu virusul SARS-CoV-2 şi pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii în muncă a lucrătorilor, ţinând cont şi de gradul de vaccinare a angajaţilor de la acel loc de muncă, atestat prin certificat de vaccinare împotriva virusului SARS-CoV-2 prezentat de salariaţii pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, precum şi de numărul de angajaţi care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2 şi care deţin şi prezintă angajatorului adeverinţă eliberată de medicul de familie;

7. Se instituie obligația instituțiilor și autorităților publice, operatorilor economici și profesioniștilor de a organiza activitatea astfel încât să asigure, la intrarea în sediu, în mod obligatoriu, triajul epidemiologic și dezinfectarea obligatorie a mâinilor, atât pentru personalul propriu, cât și pentru vizitatori, în condițiile stabilite prin ordinul comun al ministrului sănătății și al ministrului afacerilor interne, emis în temeiul art. 13 și al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările și completările ulterioare;

8. În cazul evenimentelor private aferente nunţilor şi botezurilor, activităţile, se pot desfășura până la ora 2,00;

9. Sunt interzise organizarea și desfășurarea de mitinguri, demonstrații, procesiuni, concerte sau alte tipuri de întruniri în spații deschise, precum și a întrunirilor de natura activităților culturale, științifice, artistice, sportive sau de divertisment în spații închise, cu excepția celor organizate și desfășurate potrivit reglementărilor din prezenta hotărâre;

10. Activitățile de pregătire fizică în cadrul structurilor și bazelor sportive, definite conform Legii educației fizice și sportului nr. 69/2000, cu modificările și completările ulterioare, constând în cantonamente, antrenamente și competiții sportive organizate pe teritoriul României, pot fi desfășurate numai în condițiile stabilite prin ordinul comun al ministrului tineretului și sportului și al ministrului sănătății emis în temeiul art. 43 și al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările și completările ulterioare;

11. Se permite desfășurarea de către sportivii profesioniști, legitimați și/sau de performanță a activităților de pregătire fizică în bazine acoperite sau aflate în aer liber, iar activitățile de pregătire fizică în spații închise sunt premise, în condițiile stabilite prin ordinul comun al MTS și MS, emis în temeiul art. 43 și al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările și completările ulterioare;

12. Activităţile instituţiilor muzeale, bibliotecilor, librăriilor, cinematografelor, studiourilor de producţie de film şi audiovizuală, instituţiilor de spectacole şi/sau concerte, şcolilor populare, de artă şi de meserii, precum şi evenimentele culturale în aer liber se pot desfăşura numai în condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii şi al ministrului sănătăţii, emis în temeiul art. 44 și al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările și completările ulterioare;

13. Activitatea cultelor religioase, inclusiv slujbele și rugăciunile colective, se desfășoară în interiorul și/sau în afara lăcașurilor de cult, cu respectarea regulilor de protecție sanitară, stabilite prin ordinul comun al ministrului sănătății și al ministrului afacerilor interne, emis în temeiul art. 45 și al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările și completările ulterioare;

14. Pentru prevenirea răspândirii infecţiilor cu SARS-CoV-2, organizarea de procesiuni şi/sau pelerinaje religioase este permisă numai cu respectarea regulilor de protecţie sanitară, stabilite prin ordinul comun al ministrului sănătăţii şi al Secretariatului de Stat pentru Culte;

15. Se permite organizarea de cursuri de instruire și workshopuri pentru adulți, inclusiv cele organizate pentru implementarea proiectelor finanțate din fonduri europene cu un număr de participanți mai mare de 250 de persoane în interior și mai mare de 300 de persoane în exterior, cu asigurarea unei suprafețe de minimum 2 mp pentru fiecare persoană, dacă toate persoanele sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare;

16. Se permite organizarea de conferințe cu un număr de participanți mai mare de 300 de persoane în interior, cu asigurarea unei suprafețe de 2 mp pentru fiecare persoană, dacă toate persoanele sunt vaccinate împotriva virusului SARSCoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare;

17. Se permit organizarea și desfășurarea de către instituțiile cu atribuții în domeniul apărării naționale, ordinii și siguranței publice, în aer liber, a activităților specifice, sub supravegherea unui medic epidemiolog;

18. Se permit organizarea și desfășurarea activităților specifice din domeniul diplomatic, inclusiv la sediile misiunilor diplomatice și oficiilor consulare acreditate în România, astfel încât să fie asigurate o suprafață de minimum 4 mp pentru fiecare persoană participantă și respectarea regulilor de protecție sanitară;

19. Se permite desfășurarea activităților de prevenire și combatere a pestei porcine africane prin vânători colective la care pot participa cel mult 20 de persoane;

20. Operatorii economici care desfășoară activități de tratament balnear vor respecta normele de prevenire stabilite prin ordinul ministrului sănătății, emis în temeiul art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările și completările ulterioare;

21. Operatorii economici care desfăşoară activităţi de administrare a ştrandurilor exterioare, a piscinelor exterioare sau a sălilor de sport/fitness vor respecta normele de prevenire stabilite prin ordinul comun al ministrului tineretului şi sportului şi al ministrului sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;

22. Operatorii economici care desfăşoară activităţi de jocuri de noroc, îngrijire personală, primire turistică cu funcţiuni de cazare, precum şi activităţi de lucru în birouri cu spaţii comune în sistem deschis vor respecta normele de prevenire stabilite prin ordinul comun al ministrului economiei, antreprenoriatului şi turismului şi al ministrului sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, în baza căruia îşi pot desfăşura activitatea;

23. Operatorii economici care desfășoară activități de jocuri de noroc au obligația să respecte orarul de lucru cu publicul și restricțiile stabilite prin hotărâre a Comitetului Național pentru Situații de Urgență, la propunerea Grupului de suport tehnico-științific privind gestionarea bolilor înalt contagioase pe teritoriul României sau a comitetului județean/al municipiului București pentru situații de urgență. Măsurile se stabilesc pentru unitățile administrativ-teritoriale în care se constată o răspândire comunitară intensă a virusului și/sau un număr în creștere al persoanelor infectate cu virusul SARS-CoV-2;

24. Activitatea la nivelul cabinetelor stomatologice şi unităţilor sanitare non-COVID, se va desfășura în condiţiile stabilite prin ordinul ministrului sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;

25. Pentru prevenirea răspândirii infecțiilor cu SARS-CoV-2, în perioada stării de alertă se interzic efectuarea transportului rutier de persoane prin servicii ocazionale, precum și suplimentarea unor curse regulate, potrivit reglementărilor în vigoare, în scopul participării la procesiunile și/sau pelerinajele religioase către locurile unde se desfășoară aceste activități;

26. Activitatea în creşe şi after-school-uri este permisă numai cu respectarea condiţiilor stabilite prin ordin comun al ministrului educaţiei, al ministrului muncii şi protecţiei sociale şi al ministrului sănătăţii, emis în temeiul art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare;

27. În cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ sunt permise activităţile didactice şi alte activităţi specifice, precum şi organizarea şi desfăşurarea examenelor pentru elevi/studenţi, cadre didactice, în condiţiile respectării măsurilor de prevenire, stabilite prin ordin comun al ministrului educaţiei şi al ministrului sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;

28. La apariția a 3 cazuri de infectare cu virusul SARS-CoV-2 într-un interval de 7 zile consecutive, în spațiile destinate cazării elevilor sau studenților, se instituie măsura închiderii clădirii pentru o perioadă de 14 zile. Pentru elevii/studenții care nu au posibilitatea deplasării la domiciliu sau o altă locație se asigură de către unitatea/instituția de învățământ responsabilă cazarea în condiții de carantină, precum și măsurile necesare pentru sprijinirea asigurării necesităților de bază;

29. În condițiile art. 5 alin. (3) lit. f) din Legea nr. 55/2020, cu modificările și completările ulterioare, activitatea piețelor agroalimentare, inclusiv a piețelor volante, a târgurilor, bâlciurilor și a talciocurilor, definite potrivit art. 7 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 348/2004 privind exercitarea comerțului cu produse și servicii de piață în unele zone publice, cu modificările și completările ulterioare, se desfășoară în condițiile stabilite prin ordin comun al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului sănătății și al ministrului muncii și protecției sociale;

30. Transportul feroviar se desfăşoară cu respectarea măsurilor şi restricţiilor referitoare la igiena şi dezinfecţia spaţiilor comune din gări, halte, staţii sau puncte de oprire, a echipamentelor şi garniturilor de tren, procedurile şi protocoalele din interiorul gărilor, haltelor, staţiilor sau punctelor de oprire, dar şi în interiorul vagoanelor şi garniturilor de tren, gradul şi modul de ocupare a materialului rulant, regulile de conduită pentru personalul operatorilor şi pentru pasageri, precum şi privitor la informarea personalului şi pasagerilor, în scopul prevenirii contaminării pasagerilor şi personalului ce activează în domeniul transportului feroviar, stabilite prin ordin comun al ministrului transporturilor şi infrastructurii, al ministrului afacerilor interne şi al ministrului sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;

31. Transportul rutier se desfăşoară cu respectarea măsurilor şi restricţiilor referitoare la igiena şi dezinfecţia mijloacelor de transport persoane, procedurile şi protocoalele din interiorul mijloacelor de transport, gradul şi modul de ocupare a mijloacelor de transport, regulile de conduită pentru personalul operatorilor şi pentru pasageri, precum şi privitor la informarea personalului şi pasagerilor, în scopul prevenirii contaminării pasagerilor şi personalului ce activează în domeniul transportului rutier, stabilite prin ordin comun al ministrului transporturilor şi infrastructurii, al ministrului afacerilor interne şi al ministrului sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;

32. Transportul intern şi internaţional de mărfuri şi persoane se desfăşoară cu respectarea prevederilor din ordinul comun al ministrului transporturilor şi infrastructurii, al ministrului afacerilor interne şi al ministrului sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;

33. Atestarea vaccinării, testării sau vindecării de infecția cu virusul SARS-CoV-2 se realizează prin intermediul certificatelor digitale ale Uniunii Europene privind COVID-19, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 68/2021 privind adoptarea unor măsuri pentru punerea în aplicare a cadrului european pentru eliberarea, verificarea și acceptarea certificatului digital al Uniunii Europene privind COVID pentru a facilita libera circulație pe durata pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare;

34. Organizatorii/Operatorii economici care desfășoară activități potrivit anexei 3 la H.G. 932/09.09.2021 au obligația de a scana codul QR de pe certificatul digital al Uniunii Europene privind COVID-19 folosind secțiunea «Verificare reguli interne» din aplicația mobilă «Check DCC» pentru verificarea autenticității, valabilității și integrității certificatului, fără a se reține niciun fel de date sau informații din certificatul verificat;

35. În cazul persoanelor fizice provenite din state ale căror autorităţi nu emit certificate digitale ale Uniunii Europene privind COVID-19 sau documente compatibile cu aceste certificate, organizatorii/operatorii economici care desfăşoară activităţi potrivit prezentei anexe au obligaţia de a verifica existenţa documentelor, pe suport hârtie sau în format electronic, care să ateste vaccinarea, testarea sau vindecarea de infecţia cu virusul SARS-CoV-2 a acestor persoane;

36. Obligația de a prezenta rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2, nu mai vechi de 72 de ore, sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2, nu mai vechi de 48 de ore, nu se aplică în cazul persoanelor care au vârsta mai mică sau egală cu 6 ani;

37. Pentru cazurile prevăzute la art. 4 din anexa 2 la H.G. 932/09.09.2021, unde este necesară dovada faptului că persoanele fizice se află în una dintre următoarele situații:

a) sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 și au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare;

b) prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore;

c) prezintă rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore;

d) se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu SARS-CoV-2,

acestea vor face acest lucru prin intermediul certificatelor digitale ale Uniunii Europene privind COVID-19, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 68/2021 privind adoptarea unor măsuri pentru punerea în aplicare a cadrului european pentru eliberarea, verificarea și acceptarea certificatului digital al Uniunii Europene privind COVID pentru a facilita libera circulație pe durata pandemiei de COVID-19, cu modificările și completările ulterioare;

38. În cazul persoanelor fizice provenite din state ale căror autorități nu emit certificate digitale ale Uniunii Europene privind COVID-19 sau documente compatibile cu aceste certificate, dovada situațiilor prevăzute la art. 4 din anexa 2 la H.G. 932/09.09.2021 se face prin intermediul unui document, pe suport hârtie sau în format electronic, care să ateste vaccinarea, testarea sau vindecarea de infecția cu virusul SARS-CoV-2.

C. În toate localitățile unde incidența cumulată la 14 zile este mai mare de 2 și mai mică sau egală cu 3/1.000 de locuitori se instituie următoarele măsuri, în completare la măsurile prevăzute la lit. A:

1. Organizarea și desfășurarea activității în cadrul cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte sunt permise cu participarea publicului până la 70% din capacitatea maximă a spaţiului şi cu purtarea măştii de protecție;

2. Organizarea și desfășurarea spectacolelor de tipul drive-in sunt permise numai dacă ocupanții unui autovehicul sunt membrii aceleiași familii sau reprezintă grupuri de până la 4 persoane, iar organizarea și desfășurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice și private sau a altor evenimente culturale sunt permise numai cu participarea a cel mult 2.500 de spectatori, cu asigurarea unei suprafeţe de 2 mp pentru fiecare persoană, precum şi cu purtarea măştii de protecţie. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu SARS-CoV-2, în condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii şi al ministrului sănătăţii;

3. Organizarea și desfășurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice și private sau a altor evenimente culturale sunt permise numai cu participarea a cel mult 2.500 de spectatori și cu purtarea măștii de protecție. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2, în condițiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii și al ministrului sănătății, emis în temeiul art. 44 și al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările și completările ulterioare;

4. Se permite organizarea de evenimente private (nunţi, botezuri, mese festive etc.), cum ar fi, fără a se limita la acestea, în saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, cu un număr de participanţi de maximum 150 de persoane în exterior şi de maximum 100 de persoane în interior. La stabilirea numărului de persoane în exterior şi/sau în interior nu sunt luate în calcul persoanele care au vârsta mai mică de 16 ani;

5. Se permite organizarea de evenimente private (nunţi, botezuri), cu un număr de participanţi de maximum 300 de persoane în interior şi cu asigurarea unei suprafeţe de 2 mp pentru fiecare persoană. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu SARS-CoV-2;

6. Se permite organizarea de evenimente private (nunți, botezuri) până la capacitatea maximă a spațiului în exterior, cu asigurarea unei suprafețe de minimum 2 mp pentru fiecare persoană, dacă toate persoanele sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 24 de ore sau se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2;

7. Se permite organizarea de evenimente private (nunți, botezuri), cum ar fi, fără a se limita la acestea, în saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, până la capacitatea maximă a spațiului în interior, cu asigurarea unei suprafețe de minimum 2 mp pentru fiecare persoană, dacă toate persoanele sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare;

8. Se permite organizarea de evenimente private (nunţi, botezuri), cum ar fi, fără a se limita la acestea, în saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, până la capacitatea maximă a spaţiului în exterior, cu asigurarea unei suprafeţe de minimum 2 mp pentru fiecare persoană, dacă toate persoanele sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu SARS-CoV-2;

9. Se permite organizarea de evenimente private aferente meselor festive, cum ar fi, fără a se limita la acestea, în saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, până la capacitatea maximă a spațiului în exterior sau în interior, cu asigurarea unei suprafețe de minimum 2 mp pentru fiecare persoană, dacă toate persoanele sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 și au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare;

10. Se permite organizarea de cursuri de instruire și workshopuri pentru adulți, inclusiv cele organizate pentru implementarea proiectelor finanțate din fonduri europene, cu un număr de participanți de maximum 150 de persoane în interior și de maximum 200 de persoane în exterior, cu asigurarea unei suprafețe de 2 mp pentru fiecare persoană, cu purtarea măștii de protecție și cu respectarea normelor de sănătate publică stabilite în ordinul ministrului sănătății;

11. Se permite organizarea de conferinţe cu un număr de participanţi de maximum 150 de persoane în interior cu asigurarea unei suprafeţe de 2 mp pentru fiecare persoană, cu purtarea măştii de protecţie şi cu respectarea normelor de sănătate publică stabilite în ordinul ministrului sănătăţii;

12. Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor, în interiorul clădirilor, precum și la terase este permisă până la capacitatea maximă a spațiului și în intervalul orar 5,00 – 2,00;

13. Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare, precum și la terasele acestora este permisă până la capacitatea maximă a spațiului și în intervalul orar 5,00 – 2,00;

14. Măsurile prevăzute la pct. 12-13 se aplică și operatorilor economici care desfășoară activități în spațiile publice închise care au un acoperiș, plafon sau tavan și care sunt delimitate de cel puțin 2 pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;

15. În situaţia în care activitatea operatorilor economici prevăzuţi la pct. 12 şi 13 este restricţionată sau închisă se permite prepararea hranei şi comercializarea produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice care nu se consumă în spaţiile respective;

16. Activitatea în baruri, cluburi şi discoteci este permisă fără a depăşi 70% din capacitatea maximă a spaţiului şi în intervalul orar 5,00 – 2,00, dacă toate persoanele sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare;

17. Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este permisă până la capacitatea maximă a spaţiului;

18. Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfăşoară activitatea în spaţii închise în domeniul sălilor de sport şi/sau fitness este permisă până la capacitatea maximă a spaţiului, cu asigurarea unei suprafeţe de minimum 7 mp pentru fiecare persoană;

19. Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activitatea în spații închise în domeniul sălilor de sport și/sau fitness este permisă până la capacitatea maximă a spațiului, cu asigurarea unei suprafețe de minimum 4 mp pentru fiecare persoană, dacă toate persoanele sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare;

20. Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfăşoară activităţi de administrare a piscinelor interioare este permisă fără a depăşi 70% din capacitatea maximă a spaţiului;

21. Activitatea operatorilor economici care administrează locuri de joacă pentru copii în spații închise este permisă fără a depăși 70% din capacitatea maximă a spațiului și în intervalul orar 5,00-24,00;

22. Activitatea operatorilor economici care administrează săli de jocuri este permisă fără a depăşi 70% din capacitatea maximă a spaţiului şi în intervalul orar 5,00-2,00, dacă toate persoanele sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare;

23. În spaţiile închise sau deschise, competiţiile sportive se pot desfăşura pe teritoriul României cu participarea spectatorilor până la 50% din capacitatea maximă a spaţiului, cu asigurarea unei distanţe de minimum 1 metru între persoane. Participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2, în condiţiile stabilite prin ordinul comun al ministrului tineretului şi sportului şi al ministrului sănătăţii, emis în temeiul art. 43 şi al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare;

24. Se permit activitățile recreative și sportive desfășurate în aer liber, cu participarea a cel mult 30 de persoane care nu locuiesc împreună, stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, după caz, cu ministrul tineretului și sportului, ministrul mediului, apelor și pădurilor sau ministrul agriculturii și dezvoltării rurale;

25. Se permite, în condițiile Legii nr. 60/1991 privind organizarea și desfășurarea adunărilor publice, republicată, organizarea de mitinguri și demonstrații cu un număr de participanți de maximum 100 de persoane, cu respectarea următoarelor măsuri:

a) purtarea măștii de protecție, astfel încât să acopere nasul și gura, de către toți participanții;

b) dezinfectarea obligatorie a mâinilor, pentru toate persoanele care sosesc în spațiul în care se desfășoară mitingul sau demonstrația;

c) menținerea distanței fizice de minimum 1 metru între participanți și asigurarea unei suprafețe de minimum 4 mp/persoană, acolo unde este posibil;

d) dezinfectarea mâinilor persoanelor care distribuie eventuale materiale pe perioada desfășurării mitingului sau a demonstrației;

e) aplicarea regulilor de igienă colectivă și individuală pentru prevenirea contaminării și limitarea răspândirii virusului SARS-CoV-2;

D. În toate localitățile unde incidența cumulată la 14 zile este mai mare de 3 și mai mică sau egală cu 4/1000 de locuitori se instituie următoarele măsuri, în completare la măsurile prevăzute la lit. A:

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate

ACTUALITATE

Medicul Bogdan Popa, fost manager al Spitalului Aiud își lansează o carte de poezii. Poemele fericirii și schimbare de perspectivă

Publicat

Medicul Bogdan Popa, fost manager al spitalului din Aiud își lansează, în decembrie, primul volum de poezii. Intitulat ”Poemele fericirii”, volumul cuprinde versuri despre dragoste, zbor și speranță.

Despre cum a ajuns să scrie poezie, la prima vedere o pasiune mai puțin obișnuită pentru un medic, ce l-a determinat să aleagă exprimarea în versuri și semnificația volumului, l-am întrebat chiar pe autor.

Medicul Bogdan Popa a fost managerul Spitalului Municipal Aiud în perioada 2017 – iulie 2022. Spune că experiența de la unitatea medicală, în special cea din perioada pandemiei, l-a adus în fața unor situații unice, situații care i-au adus o schimbare de perspectivă.

Primul volum de poezie: ”Am simțit nevoia să  descriu ceea ce am trăit”

”Este primul volum de poezie pe care l-am scris. Mai sunt autorul unui capitol dintr-o carte de specialitate, de ecografie cardiacă, în urmă cu câțiva ani. În facultate am scris un eseu, am ținut un jurnal, dar am scris mai mult pentru mine.

Ceva s-a schimbat în timpul pandemiei, nu știu exact de ce atunci, dar atunci am trăit niște evenimente destul de intense, plus experiența din terapie intensivă, într-un fel pe care nu-l pot explica sută la sută. Am simțit nevoia să descriu ceea ce am trăit, și ca evenimente exterioare, și ca senzații, trăiri.

Am mai scris poezie, nepublicată, prima dată în anul VI de facultate. Am visat într-o noapte că am scris o poezie, m-am trezit dimineața nu-mi mai aduceam aminte nimic. După câteva luni, am scris prima poezie și apoi, sporadic, altele. Niciodată până acum nu am avut intenția sau material pentru a realiza un volum”, ne-a spus Bogdan Popa.

Pasiunea de a scrie: o sete care se autoalimentează

Autorul explică cum și-a conștientizat pasiunea de a scrie, ce înseamnă și de ce a ales să-și lanseze primul volum de poezie.

”Este o pasiune, talent nu știu dacă este. Am mai scris pe Facebook anumite articole și am văzut o reacție de interes și încurajări din partea celor care au citit.

Odată ce încep să scriu, fie că vorbim de proză sau poezie, timpul pentru mine trece altfel, mult mai repede. Apare ca o sete care se autoalimentează. Se întâmplă uneori să scriu ore în șir, fără să simt senzația de oboseală. Din ce am văzut, ce am citit și din experiența altora, este un fel de indicator că acea activitate este o pasiune”, spune Bogdan Popa.

Acesta explică cum, prin poezie, a reușit să diminueze din stresul vieții cotidiene, mai ales cel din perioada pandemiei.

”Este poezie autentică, personală, sunt senzații trăite, prin versuri am încercat să ilustrez în modul cel mai simplu posibil și cel mai fidel, emoțiile. Este vorba mai ales de perioada pandemică. E vorba de poezii cu temă ce se referă la dragoste, iubire, zbor, speranță.

Cred că suntem într-o fază – noi toți, eu pot să vorbesc în primul rând despre mine – în care multiple aspecte sociale, politice, sanitare, tot ce înseamnă viața socială determină un stres major. Cred că avem cu toții nevoie de o zonă de confort, de o pasiune, sigur pentru fiecare dintre noi aceasta poate să fie alta, dar eu am găsit-o în alesul cuvintelor și în creionarea acestora în poezii”, mărturisește Bogdan Popa.

Poemele Fericirii

Autorul spune că a ales titlul volumului, ”Poemele fericirii”, inspirat din opera unor poeți sau scriitori consacrați, ale căror creații le-a simțit mai aproape de suflet.

”Unul dintre motivele pentru care am ales titlul volumului <Poemele Fericirii> este faptul că îmi place foarte mult poezia lui Lucian Blaga, mai ales primele volume de poezie. <Poemele luminii> le-am simțit foarte cristaline și aproape de sufletul meu.

Pe de altă parte, este influența, fascinația chiar, de a citi Nicolae Steinhardt, autorul celebrei cărți <Jurnalul Fericirii>.

Titlul în sine cumva încearcă să reflecte interesul spre acești autori și o oglindire a unor trăiri personale, pe care eu le-aș încadra în zona de fericire”, a spus Bogdan Popa.

Acesta menționează sprijinul ”concret și foarte structurat”, în demersul său privind lansarea cărții, oferit de Ștefan Balog și Ioan Hădărig, de la Fundația Inter-Art.

”Un suport concret și foarte structurat am primit de la Ștefan Balog, care s-a ocupat, împreună cu editura, de realizarea efectivă a cărții. Prefața este scrisă de către Ioan Hădărig din Aiud, care are multe volume de poezie, un poet veritabil și un om de cultură.

Este prima dată când lansez un volum, sper să nu fie și ultima”, mai spune autorul.

Evenimentul de lansare a volumului de poezii ”Poemele Fericirii” are loc în 16 decembrie, de la ora 17.00, la Restaurantul ”La Conac” din Alba Iulia. Prezintă poetul Ioan Hădărig.

În lucru: o carte despre experiența de cinci ani la conducerea spitalului din Aiud

Bogdan Popa intenționează să continue să scrie și să publice. Acum lucrează la o altă carte, despre experiența avută la spitalul din Aiud.

”Am în lucru o carte, care este despre experiența pe care am trăit-o la spitalul din Aiud și în special în perioada pandemică. Au fost lucruri deosebite care s-au întâmplat, care ne-au scos pe toți din zona de confort, care ne-au obligat să trecem prin situații unice, chiar și pentru cei care lucrau în sistemul sanitar de mai multă vreme.

Va fi o carte legată de experiența avută la conducerea spitalului, cei cinci ani în care am activat la conducerea unității din Aiud”, a spus Popa.

Cartea va fi publicată, cel mai probabil la sfârșitul anului 2023 sau în primăvara anului 2024.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Vasile Șușca, tezaur viu UNESCO la Alba Iulia: Meșterul popular care ține în viață o tradiție veche de mii de ani

Publicat

De peste 20 de ani meșterul popular Vasile Șușca confecționează măști tradiționale românești. Este din Maramureș și a primit titlul onorifc de tezaur uman viu, o inițiativă UNESCO prin care se oferă recunoștință celor ce duc tradiția la nivel de artă. 

L-am găsit la Alba Iulia, la standurile amenajate în parcarea Casei de Cultură a Studenților, cu ocazia Zilei de 1 Decembrie 2022. La micul său stand are expuse măștile care l-au făcut cunoscut în România, dar și peste hotare.

Pentru câteva minute am vorbit cu meșterul popular despre ceea ce înseamnă măștile sale, dar mai ales ce semnificație au ele.

Măștile cu care a venit la Alba Iulia sunt cele tradiționale din Maramureș, mai exact din satul său natal Săcel. Sunt măști care se folosesc la ceea ce meșterul numește un ”teatru popular rimat”.

Un teatru care îmbină spectacolul, cu misticismul si tradiția populară. Fiecare mască primește un botez, un botez al celui care o poartă, acela este și cel care îi oferă măștii personalitate.

În trecut măștile se foloseau la mai multe sărbători, sau datini, dar cu trecerea timpului aproape toate au dispărut.

Însă unele au mai rămas, iar meșterii populari încearcă să le țină în viață prin ceea ce ei realizează. Una dintre tradițiile care încă mai sunt vii, este ”Viflaim-ul”, un teatru popular în versuri care se joacă pe ulițele satului, în perioada Crăciunului și unde se folosesc măștile tradiționale.

CITEȘTE ȘI: PROGRAM COMPLET 1 Decembrie 2022 la Alba Iulia. Evenimentele organizate de Ziua Națională în Capitala UNIRII

Măștile pe care Vasile Șușca le face sunt numai din produse naturale, din blană de oaie sau de capră, coarne de berbec. Măștile tradiționale care ies din mâna meșterului din Maramureș pot fi văzute și chiar cumpărate la Alba Iulia în cele două zile dedicate producătorilor locali, cu ocazia Zilei Naționale a României de la Alba Iulia.

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

BLAJ, 1 Decembrie: Te Deum în Catedrala Arhiepiscopală Majoră „Sfânta Treime”, de Ziua Națională a României

Publicat

1 Decembrie, Ziua Națională, Blaj: Biserica Română Unită cu Roma, Greco-Catolică marchează Ziua Națională a României prin celebrarea unui Te Deum solemn în Catedrala Arhiepiscopală Majoră „Sfânta Treime” din Blaj.

Evenimentul va avea loc joi, 1 decembrie 2022, de la ora 13.00 și va fi transmis în direct de TVR 3 și de canalul Youtube Radio Blaj TV.

Imediat după Te Deum-ul din Catedrala Blajului, TVR 3 va difuza Mesajul Preafericitului Cardinal Lucian Mureșan, Întâistătătorul Bisericii Române Unite cu Roma, cu ocazia Zilei Naționale a României.

De asemenea, postul public de televiziune va difuza, pe același canal, un documentar dedicat Cardinalului Iuliu Hossu, cu imagini de arhivă și vocea Episcopului Martir, în cadrul căruia vor vorbi scriitoarea Ana Blandiana, profesorul universitar doctor Ion Buzași și elevul blăjean Bogdan Barta.

La 1 decembrie se sărbătoresc 104 ani de la Marea Unire de la Alba Iulia, Fericitul Episcop Martir greco-catolic Iuliu Hossu fiind cel care a citit Declarația de Unire în acel moment istoric.

Vezi și PROGRAM COMPLET 1 Decembrie 2022 la Alba Iulia. Evenimentele organizate de Ziua Națională în Capitala UNIRII

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Festivalul „România Tradițională”, deschis la Alba Iulia. Produse gastronomice și târgul meșterilor populari

Publicat

Prima ediție a festivalului de tradiții și obiceiuri „România Tradițională” s-a deschis miercuri, 30 noiembrie, în zona monumentului lui Avram Iancu (Casa de Cultură a Sindicatelor) din Alba Iulia.

Vizitatorii vor putea găsi la târgul meșterilor populari produse de uz gospodăresc, pielărie, olărit, cusături și țesături, arta lemnului, dogărie, împletituri, decorațiuni de sărbători, icoane pe sticlă, măști populare, podoabe din ceramică, sticlărie, ceramică de Horezu.

De asemenea, aceștia vor putea degusta produse gastronomice tradiționale. 

Festivalul este dedicat României autentice și va uni, în perioada 30 noiembrie – 1 Decembrie, la Alba Iulia, târgul meșterilor populari, cu ateliere demonstrative de meșteșuguri și gastronomie tradițională, culminând cu spectacole folclorice extraordinare prin care toate provinciile românești vor fi reprezentate.

Vezi și PROGRAM COMPLET 1 Decembrie 2022 la Alba Iulia. Evenimentele organizate de Ziua Națională în Capitala UNIRII

Încă de la prima ediție, meșteri populari din județul Alba, dar și din zone geografice și etnografice ale țării, vor oferi publicului vizitator o diversitate impresionantă de obiecte create de aceștia – produse de uz gospodăresc, cojocărie, olărit, cusături și țesături, arta lemnului, dogărie, împletituri, decorațiuni de sărbători, icoane pe sticlă, confecționare măști populare, podoabe din ceramică, sticlărie, ceramică de Horezu.

Nici gastronomia tradițională nu va lipsi în aceste zile. Astfel, vor putea fi degustate bucate delicioase realizate cu multă atenție și respect față de rețetele strămoșești.

Atmosfera de sărbătoare va culmina cu spectacolul folcloric extraordinar, un adevărat „regal” tradițional susținut de soliști îndrăgiți, grupuri instrumentale, vocale și de dansuri, ce reprezintă toate regiunile istorice ale României, dar și din Republica Moldova (Bardar, Ialoveni) – Grupul „Tărăncuța”.

Program Festivalul de tradiții și obiceiuri România Tradițională, 30 noiembrie – 1 decembrie, la Alba Iulia:

30 noiembrie 2022

  • orele 12:00 – 20:00 – Târgul meșterilor și producătorilor tradiționali
  • ora 14:00 – Deschiderea oficială a Festivalului
    • Spectacol folcloric extraordinar

1 Decembrie 2022

  • orele 12:00 – 20:00 – Târgul meșterilor și producătorilor tradiționali
  • ora 14:30 – Spectacol folcloric extraordinar

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate


Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax