Economie
CNAIR va concesiona spațiile de servicii de pe A1 Sibiu-Deva. Stații de încărcare pentru vehicule electrice și alte facilități
Guvernul Orban pregătește terenul pentru concesionarea spațiilor de servicii aflate pe traseul autostrăzilor A1 Sibiu – Nădlac și A2 Cernavodă – Constanța. Un proiect de modificare a OUG 84/2003, ce reglementează activitatea CNAIR, a fost înscris pe ordinea de zi a ședinței de vineri seara.
Potrivit acestuia, ”se urmărește crearea cadrului legal necesar pentru asigurarea, în regim de concesiune, a serviciilor aferente desfăşurării traficului rutier, inclusiv cele utilizării stațiilor de încărcare pentru vehiculele cu motoare electrice, precum şi a altor activităţi economice”.
Cu excepţia spaţiilor de servicii de pe ruta Bucureşti-Cernavodă (A2), unde au fost concesionate lucrările şi serviciile la nivelul anilor 2008-2009, în prezent, cele finalizate situate pe autostrada Nădlac – Sibiu (A1) şi pe autostrada Cernavodă – Constanţa (A2), ce fac parte din rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T core/principală), ”oferă utilizatorilor un nivel minim de servicii (staţii mobile de distribuţie carburanţi şi comercializarea de produse alimentare şi non alimentare), prin urmare trebuie luate măsurile necesare prin care aceste spații să funcţioneze conform destinaţiei lor şi să îndeplinească cerinţele din standardele europene în privinţa dotărilor şi serviciilor oferite, în scopul asigurării confortului participanţilor la trafic şi creşterii siguranţei circulaţiei rutiere”, se mai arată în proiect.
În prezent, un spațiu de servicii, destinat asigurării serviciilor participanților la trafic generează, în principiu cheltuieli legate de operare și întreținere, realizarea lucrărilor necesare de amenajării (mobilier, amenajări peisagistice, etc.), pază, asigurarea utilităților necesare (iluminat, apă), evacuare ape uzate. În situația concesionării lucrărilor și serviciilor, CNAIR a estimat că redevența anuală minimă aferentă unui singur spațiu de servicii (stânga + dreapta), ar fi de 907.127,83 lei, fără a mai efectua cheltuieli în legătură cu spațiul de servicii. O astfel de redevență reprezintă o sursă de venit la bugetul de stat. Totodată, prin concesionarea lucrărilor și serviciilor, majoritatea riscurilor se transferă asupra concesionarului/ investitorului. Astfel, printr-un proiect de concesiune de lucrări și servicii, se transferă concesionarului 82,23% din riscurile aferente proiectului.
Spațiile pentru servicii sunt construcții anexe ale unei autostrăzi care asigură posibilități de repaus și refacere ale utilizatorilor prin dotarea cu baruri, restaurante, moteluri, magazine etc., precum și spații pentru asigurarea condițiilor de funcționare normală a autovehiculelor (stații de alimentare cu carburanți și stații de întreținere și reparații auto). Serviciile asigurate în prezent în spaţiile de servicii de pe aceste tronsoane de autostradă se situează la un nivel minim, de strictă necesitate.
În prezent, România se confruntă cu o problemă semnificativă în ceea ce privește numărul de accidente rutiere, prin comparație cu alte țări din cadrul Uniunii Europene (UE), în acest sens ocupând, conform statisticilor, locul 24 la nivelul Uniunii Europene. România are cea mai mare rată a accidentelor mortale din Europa, în ultima perioadă, înregistrându-se un număr de 8.401 decese doar pe rețeaua de drumuri naționale, aceasta echivalând cu un număr mediu de 1.400 decese pe an, urmare a accidentelor înregistrate pe rețeaua de drumuri naționale, potrivit documentului citat. Prin asigurarea serviciilor în spațiile de servicii, se va putea diminua rata accidentelor și, în consecință, va conduce la protejarea vieții tuturor participanților la trafic.
În scopul exploatării în condiţii de eficienţă maximă a spaţiilor de servicii şi asigurării unor servicii de calitate utilizatorilor autostrăzilor, CNAIR a identificat, ca soluţie optimă pentru a fi realizate toate lucrările şi dotările necesare spaţiilor de servicii, atribuirea unor contracte de concesiune de lucrări şi servicii în conformitate cu prevederile Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii.
Sectoarele de autostradă pe care sunt prevăzute spații de servicii sunt:
– Autostrada Nădlac – Arad VO Arad (la profil autostradă)
– Autostrada Arad – Timișoara
– Autostrada Timisoara – Lugoj
– Autostrada Lugoj – Deva, lot 1
– Autostrada Lugoj – Deva, lot 2, intre Traian Vuia și Margina
– Autostrada Lugoj – Deva, lot 4
– Autostrada Deva – Orăștie
– Autostrada Orăștie – Sibiu
– VO Sibiu (la profil autostradă)
– Autostrada București – Pitești (VO Pitești la profil autostrada)
– Autostrada București – Constanța
– VO Constanța (la profil autostradă) .
Prin proiectul de act normativ se vor crea premisele prin care se va asigura participanților la trafic posibilitatea utilizării stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice pe A1 și A2, stații care urmează a fi instalate în aceste spații de servicii.
Astfel, se propune completarea art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2003:
”C.N.A.I.R. poate încheia, în condițiile legii, contracte de concesiune de lucrări și concesiune de servicii pe terenurile proprietate publică a statului român, prevăzute la art. 3 alin. (1), destinate spaţiilor de servicii situate de-a lungul autostrăzilor şi drumurilor expres pentru asigurarea de servicii necesare desfăşurării traficului rutier, precum şi a altor activităţi economice”.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News