Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Consiliul Concurenței, cu ochii pe furnizorii de servicii TV, internet și telefonie: „Procesul de dezabonare de servicii multiplay este foarte complicat”


Publicat

tv fotbalProcesul de dezabonare a utilizatorilor de servicii multiplay (televiziune, internet fix şi telefonie mobilă) este foarte complicat, începând cu contactarea furnizorului, până la concretizarea şi soluţionarea cererii, a constatat Consiliul Concurenţei, în cadrul analizei serviciilor de comunicaţii electronice oferite sub forma pachetelor de servicii multiplay.

Potrivit unui comunicat al instituției, modalităţile de contactare a furnizorilor sunt greu accesibile, utilizatorii putând să se adreseze fie prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, fie printr-o cerere completată într-unul din punctele de lucru ale furnizorului desemnate în acest scop. De asemenea, există şi furnizori care nu menţionează modalitatea de adresare în situaţia dezabonării.

În acelaşi timp, costurile ce intervin pentru dezabonare îi determină pe clienţi, de foarte multe ori, să îşi reconsidere decizia. Peste 80% dintre cei care şi-au schimbat furnizorul sunt de părere că nivelul costurilor este unul ridicat, iar mai mult de jumătate dintre ei apreciază că au fost descurajaţi de costurile aferente dezabonării.

De asemenea, autoritatea de concurenţă a constatat existenţa unor dificultăţi şi în procesul de abonare: instalarea şi activarea serviciilor poate depăşi chiar şi 30 de zile. Aceste întârzieri sunt cauzate, în cea mai mare parte, de faptul că furnizorii solicită în primă fază semnarea contractului şi, abia pe urmă, verifică dacă există infrastructura necesară sau soluţia tehnică la locaţia clientului. Prin urmare, clienţii nu au garanţia că serviciile achiziţionate le vor fi furnizate.

În plus, se observă o lipsă a informării pe site-uri în privința procedurii de urmat în cazul dezabonării, în schimb, pentru abonare, există secțiune dedicată, ușor vizibilă pentru vizitatorul paginii de internet sau este facilitată achiziționarea de abonamente fie la secțiunea „Comandă rapidă”, fie prin comandarea directă a abonamentului dorit.

Consiliul Concurenţei a constatat că există şi alte probleme cu care se confruntă posesorii de pachete de servicii, cum ar fi: renunţarea la una din componentele pachetului atrage după sine renunţarea la întregul pachet, riscul potenţial de a avea mai multe servicii nefuncţionale în cazul unei probleme tehnice (atunci când furnizarea se efectuează prin intermediul aceleiași tehnologii) sau riscul deconectării tuturor serviciilor din pachet în caz de neplată a unuia dintre servicii.

Totodată, la nivelul unor zone, vânzarea pachetelor poate avea implicaţii negative asupra mobilității consumatorilor, având în vedere că nu există alţi furnizori care să ofere doar câte un serviciu sau furnizorii au disponibilitate limitată.

Spre exemplificare, un utilizator de pachet televiziune (TV) şi internet fix (IF), care ar fi nemulțumit doar de serviciul TV, va fi nevoit să renunțe și la IF nefiind posibilă retragerea doar de la serviciul TV.

Un alt exemplu, dar în sens invers, ar fi acela că, în situația în care un utilizator deține serviciul de IF și ar dori la un anumit moment să schimbe furnizorul, întâmpină dificultăți în a identifica o ofertă conținând numai serviciul IF. Similar, în cazul achiziționării de servicii individuale multiple, clientul se poate retrage doar de la un serviciu, dar ar putea pierde avantajele oferite inițial.

Autoritatea de concurenţă a identificat, în studiul realizat, existenţa unor clauze posibil abuzive în contractele furnizorilor de servicii de multiplay încheiate cu persoane fizice.

Dintre acestea, se menționează solicitarea de despăgubiri în cazul dezabonării anticipate, caz în care abonatul trebuie să achite, după caz, penalități reprezentând 50% din valoarea abonamentului aferent lunilor rămase până la încheierea contractului, contravaloarea tuturor taxelor şi tarifelor promoţionale, contravaloarea abonamentelor aferente fiecărui serviciu contractat, la prețul de listă înmulțit cu numărul de luni rămase până la încheierea perioadei minime.

Costurile mari de dezabonare descurajează schimbarea furnizorului, afectând mobilitatea clienților.

O altă clauză posibil abuzivă este reprezentată de obligativitatea încheierii contractului anterior verificării de către furnizor a posibilității sale tehnice de a efectua servicii în locația beneficiarului.

Instalarea și activarea serviciilor contractate poate dura între 30 – 90 zile și chiar extinsă cu încă 90 zile, perioadă în care, beneficiarul nu are certitudinea că serviciile îi vor fi furnizate, fiind nevoit să aștepte răspunsul furnizorului.

Ca urmare, Consiliul Concurenţei a discutat şi transmis autorității de protecție a consumatorilor (ANPC) lista posibilelor clauze abuzive cuprinse în contractele furnizorilor pentru a fi analizate. Ancheta sectorială realizată de Consiliul Concurenţei arată că piețele serviciilor fixe de comunicații electronice sunt puternic concentrate la nivel național, patru furnizori deținând peste 85% din totalul abonaților la serviciile de televiziune (TV) și internet fix (IF) și 95% la serviciul de telefonie fixă (TF).

Studiul relevă că, la nivel național, compania RCS&RDS deține cel mai mare număr de abonați la serviciul de TV prin cablu și internet fix, iar Telekom la serviciul de telefonie fixă, ponderile depășind 40%.

În urma anchetei realizate de autoritatea de concurenţă, a rezultat că, în cea mai mare parte, serviciile de TV, IF și TF sunt achiziționate împreună cu alte servicii, existând un număr mic de abonați care deţin servicii singulare de TV, IF și TF.

De asemenea, Consiliul Concurenţei a constatat că pachetele de servicii nu sunt oferite de toți furnizorii. Furnizorii care nu oferă pachete, ci servicii individuale multiple, au un comportament asemănător celor care își promovează ofertele la pachet, încurajând achiziția multiplă de servicii prin oferirea unor avantaje care nu apar în cazul abonării la un singur serviciu.

Consumatorii, la rândul lor, preferă să trateze cu un singur furnizor, decât să se îndrepte către doi sau trei furnizori pentru obținerea serviciilor de sunt interesaţi.

În cadrul analizei, Consiliul Concurenţei a fost solicitat date și informații de la societățile Digital Cable Systems, Orange Romania, RCS&RDS, Telekom Romania Communications și UPC Romania. În acelaşi timp, autoritatea de concurenţă a colaborat, ca de fiecare dată, cu instituţiile publice cu atribuții în domeniu, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) şi Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM). De asemenea, Consiliul Concurenţei a efectuat un sondaj la nivelul consumatorilor finali, utilizatori de servicii de comunicaţii electronice oferite sub forma pachetelor de servicii sau separat.

Rezultatele acestei anchete sectoriale vor fi utilizate de Consiliul Concurenţei în analiza cazurilor privind concentrările economice şi practicilor anticoncurenţiale.

Raportul Preliminar este supus consultării publice, pe pagina web a instituţiei, consiliulconcurentei.ro, până la data de 3 noiembrie.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Schimb de experiență Interregional în cadrul proiectului S3UNICA, organizat de Agenția Locală a Energiei Alba

Publicat

În data de 27.10.2021 s-a desfășurat Seminarul Interregional al proiectului european S3UNICA organizat de Agenția Locală a Energiei Alba. Acesta a avut loc în format online din cauza condițiilor impuse de pandemie.

Proiectul S3UNICA ”Specializare inteligentă pentru campusuri universitare” este cofinanțat prin Programul INTERREG Europe având ca principal obiectiv îmbunătățirea politicilor regionale și implementarea ciclului de inovare al eficienței energetice în clădirile din campusuri universitare (de la invenție, prin testare / validarea pieței, până la extindere) și îmbunătățirea ecosistemelor regionale și interregionale legate de acest sector.

În România instrumentul de politică regională abordat prin proiect este Planul de Dezvoltare al Regiunii Centru, principalul document de planificare și programare elaborat la nivel regional și asumat de către factorii de decizie din Regiunea de Dezvoltare Centru.

Un rezultat important al proiectului in România va fi elaborarea Planului de Acțiune pentru îmbunătățirea instrumentului de politica abordat.

”Seminarul Interregional S3UNICA” a avut drept scop reunirea părților interesate (stakeholderi) ale proiectului la nivel european pentru derularea de activități de schimb de experiență.

Activitățile care au avut loc în cadrul acestui eveniment au abordat în special schimbul de bune practici, know – how și soluții inovative legate de eficiența energetică în clădirile campusurilor universitare.

Au participat un număr mare de reprezentanți din toate regiunile europene implicate în S3UNICA, evenimentul bucurându-se de un număr semnificativ de participanți și din rândul părților interesate din România (intre acestea si reprezentanți a 7 universități tehnice).

Acest fapt arată interesul legat de acest domeniu atât din partea universităților cât și din partea autorităților locale și regionale din țara noastră.

Întâlnirea a fost deschisă de reprezentantul partenerului coordonator al proiectului S3UNICA – Regiunea Autonomă Friuli Venezia Giulia din Italia cu o descriere succintă a proiectului urmat de reprezentantul ALEA care a detaliat rezultatele obținute în implementarea S3UNICA la nivel național.

Apoi reprezentantul ADR Centru a evidențiat importanta domeniului eficienței energetice în planificarea dezvoltării regionale, exemplificând sursele de finanțare și politicile regionale în domeniu derulate de către ADR Centru.

A urmat o sesiune tehnică în care Universitatea Transilvania din Brașov, Universitatea Valahia din Târgoviște și Universitatea Tehnică din Cluj au expus inițiativele lor în domeniul abordat de S3UNICA – eficiența energetică in clădirile publice: au fost prezentate modele de management energetic al clădirilor publice, soluții inovative de eficiență energetică în clădirile universitare, soluții de monitorizare și management al consumurilor energetice, precum și echipamente instalate de producere si stocare a energiei din surse regenerabile.

În cadrul evenimentului a avut loc și o intensă activitate de networking între cei aproape 40 de participanți prezenți, prin care aceștia au putut să discute cu omologi din alte țări.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

29 – 30 octombrie: Maraton de vaccinare, la Sebeș. Ce seruri vor fi folosite pentru imunizare și care este programul

Publicat

Primăria Sebeș, în colaborare cu Direcția de Sănătate Publică Alba și cu Direcția Generală de Asistență Socială, Medicală și Comunitară Sebeș organizează în perioada 29 – 30 octombrie un maraton de vaccinare în municipiu. 

Cetățenii care doresc să se vaccineze se pot prezenta vineri și sâmbătă, în intervalul orar 08:00 – 20:00, la sediul Centrului de Zi pentru Persoane cu Dizabilități, aflat pe B-dul Lucian Blaga nr. 45 A, în spatele Centrului Cultural „Lucian Blaga”.

În cadrul maratonului de vaccinare este utilizat serul produs de Pfizer – BioNTech și de Johnson & Johnson.

Nu este necesară programarea prealabilă.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

LISTE noi cu dosare aprobate pentru programele Casa Eficientă Energetic și Casa Verde Fotovoltaice. Detalii de la AFM

Publicat

Administraţia Fondului pentru Mediu a publicat noi liste cu dosare aprobate în cadrul Programelor Programelor Casa Eficientă Energetic şi Casa Verde Fotovoltaice.

Casa Eficientă Energetic 2021

Totodată, în cadrul Programului Casa Eficientă Energetic a fost publicată o nouă listă conţinând 87 dosare aprobate în valoare de 4,27 milioane lei.

LISTA dosare aprobate Casa Eficientă Energetic – 27 octombrie

Prin acest program, beneficiarii pot deconta: instalarea de ferestre izolante, izolarea acoperișului, a pereților exteriori, montarea unei centrale mai eficiente, a panourilor solare, sisteme de ventilație, corpuri de iluminat cu LED, senzori de mișcare, robineți și conducte noi etc. Condiția eligibilității proiectului este ca eficiența energetică a locuinței să crească cu cel puțin o clasă energetică.

Casa Verde Fotovoltaice 2021

AFM a publicat şi 313 dosare acceptate în cadrul Programului Casa Verde Fotovoltaice în valoare de peste 6,257 milioane lei.

LISTA Casa Verde Fotovoltaice – 28 octombrie

Prin programul ”Casa verde”, persoanele fizice își pot instala sisteme fotovoltaice, pentru eficientizarea consumului de energie electrică în locuințe.

Potrivit AFM, sunt liste publicate și pentru programele Rabla Clasic și Rabla Plus, pe site-ul oficial.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Peste 2.400 de persoane controlate de Poliția Alba, pentru respectarea măsurilor în pandemie. Câte au fost sancționate

Publicat

Peste 2.400 de persoane au fost verificate de Poliția Alba, în ultimele 24 de ore, pentru respectarea măsurilor de prevenire a și combatere a efectelor pandemiei de COVID. Polițiștii au dat zeci de sancțiuni.

Potrivit IPJ Alba, au fost verificate 757 de persoane aflate în carantină, 1.385 aflate în izolare și au fost organizate 11 de acțiuni punctuale în cadrul cărora au fost verificate 288 de persoane. Alte 54 de persoane au fost verificate în cadrul altor activități în contextul pandemiei.

Au fost controlate 17 societăți comerciale/ persoane fizice autorizate, 113 terase, restaurante, fastfood-uri, iar reprezentanții acestora au fost informați în legătură cu regulile pe care trebuie să le respecte,  în contextul pandemic actual.

Au fost verificate 79 de mijloace de transport persoane, din care 28 mijloace de transport în comun.

Echipele de control au depistat și sancționat 38 de persoane care nu au respectat măsurile de protecție individuală și 5 care nu au respectat restricțiile de deplasare.

Acțiune cu efective suplimentare în Blaj

Cu ocazia unei acțiuni cu efective suplimentare care a avut loc pe raza municipiului Blaj și a secțiilor de poliție rurală arondate, au fost legitimate 212 persoane, 38 de autovehicule și 5 mijloace de transport în comun, precum și 48 de restaurante, cafenele, hoteluri terase și magazine neesențiale.

Au fost aplicate 41 de sancțiuni contravenționale, din care 17 la Legea 55/2020, pentru nerespectarea măsurilor de protecție individuală.

Care sunt restricțiile ce trebuie respectate – Poliția Alba

– este obligatorie purtării măștii de protecție, în toate spațiile publice închise și deschise, precum și la locul de muncă și în mijloacele de transport în comun.

– este interzisă desfășurarea activității operatorilor economici care activează în domeniul comerțului/prestărilor de servicii în spații închise și/sau deschise, în intervalul orar 21,00-05,00;

– activitatea restaurantelor, cafenelelor, etc, în interiorul clădirilor și la terase este permisă până la 50% din capacitatea maximă a spațiului, în intervalul orar 05.00-21.00; accesul este permis doar persoanelor vaccinate sau trecute prin boală, în baza certificatului verde Covid.

– este interzisă activitatea cluburi și discoteci precum și organizarea și desfășurarea evenimentelor private (nunți, botezuri, mese festive etc.), a concertelor și spectacolelor;

– este interzisă participarea spectatorilor la competițiile sportiv;

– accesul la toate activitățile și evenimentele este permisă doar persoanelor vaccinate sau trecute prin boală;

– accesul vizitatorilor în toate instituțiile publice centrale și locale, operatorilor economici, care funcționează în clădiri de birouri private, este permis doar persoanelor care fac dovada vaccinării, trecerii prin boală în ultimele 180 de zile sau testării;

– este interzisă circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 22,00-05,00, cu anumite excepții.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate