Economie
CONSTRUCȚIA AUTOSTRĂZII SEBEȘ – TURDA pornește pe 20 mai. Ministrul Transporturilor a semnat ordinul de începere a lucrărilor
Ministrul Transporturilor, Dan Şova, a semnat sâmbătă, la Turda, ordinul de începere a lucrărilor pentru Autostrada Sebeş-Turda, ce vor începe efectiv pe 20 mai. Tronsonul vizat are 28,75 kilometri, de la Turda până la intrarea în Aiud. Pentru celelalte două tronsoane, până la Sebeş, kilometrul zero al autostrăzii A10, de 70 de kilometri, mai trebuie rezolvate contestaţii în instanţă şi reevaluări ale ofertelor.
Autostrada care va face legătura între Autostrada Orăștie-Sibiu și Autostrada Transilvania este împărţită în patru loturi. Dan Şova a declarat că preţul mediu pentru tronsonul 3 (12,4 km) va fi de 7,5 milioane de euro/km, iar pentru tronsonul 4 (16,3 km) este de 6,4 milioane, urmând ca pentru tronsonul 1 (17 km) preţul să fie de 8,2 milioane de euro/km, în timp pentru tronsonul 2 (24 km) preţul să fie de 6,7 milioane de euro/km, potrivit Agerpres.
El a mai spus că termenul de execuţie este de 22 de luni, din care patru luni sunt pentru proiectare, dar speră ca lucrările să fie încheiate până pe 31 decembrie 2015.
Valoarea totală a investiţiei pentru construcţia celor 70 de kilometri ai Autostrăzii Turda-Sebeş se ridică la aproximativ 500 de milioane de euro. Proiectul este finanţat în proporţie de 85% din Fondul de Coeziune, iar 15% din bugetul de stat. Autostrada Turda-Sebeş va traversa de cinci ori râul Mureş, ceea ce presupune realizarea mai multor lucrări de – poduri, viaducte etc.
Contractele de proiectare şi execuţie pentru tronsoanele 3 şi 4 din Autostrada Sebeş-Turda vor fi executate de firmele Tirrena Scavi (Italia) şi Porr (Germania). Contractul de „Proiectare şi execuţie autostrada Sebeş – Turda, Lot 3, km 41+250 – km 53+700” a fost atribuit, prin licitaţie, Asocierii TIRRENA SCAVI SPA – SOCIETA ITALIANA PER CONDOTTE D’ACQUA SPA şi are o valoare totală de 420,5 milioane de lei, fără TVA. Finanţarea este asigurată din fonduri europene (85%) şi fonduri de la bugetul de stat -15%. Contractul de „proiectare şi execuţie autostrada Sebeş – Turda, Lot 4, km 53+700 – km 70+000” a fost atribuit Asocierii SC PORR CONSTRUCT SRL – PORR BAU GmbH şi are o valoare totală de 470 milioane de lei, fără TVA, conform Agerpres.
Tronsonul pentru care s-a semnat ordinul de începre a lucrărilor este 28,75 kilometri, de la Turda până la intrarea în Aiud. Pentru celelalte două tronsoane, până la Sebeş, kilometrul zero al autostrăzii A10, de 70 de kilometri, mai trebuie rezolvate contestaţii în instanţă şi reevaluări ale ofertelor.
Reamintim că în 17 aprilie CNADNR a semnat contractele pentru construcția loturilor 3 și 4 ale autostrăzii Sebeș – Turda, cu firmele care se vor ocupa de lucrări. Cele două contracte în valoare totală de aproape 200 de milioane de euro au fost semnate la aproape patru luni de la anunțarea inițială a câștigătorilor licitației. Cele două loturi trebuie finalizate în 22 de luni, mai exact în februarie 2016.
„Nu există niciun risc să se piardă bani europeni, în cazul în care lucrările nu vor fi finalizate până în decembrie 2015. Legislația europeană îți permite ca în septembrie 2015, văzând care este exact stadiul de construcție, să optezi pentru fazarea geografică și tehnologică a oricărui proiect.
Deci, dacă Sebeș – Turda nu se termină până în decembrie 2015, este suficient să spunem Comisiei Europene că până în decembrie terminăm o parte din autostradă, urmând ca restul să fie finalizat din banii aferenți lui 2014 – 2020. Este o procedură simplă, verificarea comisiei vine în martie 2017 și nu se pierde niciun fel de ban, tocmai de aceea s-a votat memorandumul pentru a se vota strategia de absorbție “, a declarat ministrul Dan Şova, pe 1 mai, la Alba Iulia.
Pentru cei 12,45 km ai lotului 3 al autostrăzii Sebeș – Turda, CNADNR a semnat contract cu asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana Per Condotte D’Aqua SpA, cu suma de aproximativ 421 milioane de lei fără TVA.
Cei 16,3 km de la lotul 4 al autostrăzii Sebeș – Turda vor fi executaţi de asocierea SC Porr Construct SRL – Porr Bau BmbH, pe baza unui contract de aproximativ 470 de milioane de lei fără TVA.
În ceea ce priveşte celelalte două loturi, Curtea de Apel Bucureşti a dat decizie definitivă în 10 aprilie, în cazul tronsonului 1 (17 kilometri) din Autostrada Sebeş-Turda. A admis în partea plângerea formulată de Impresa Pizzarotti şi a dispus reevaluarea ofertei câştigătoare a Salini Impregilo SpA. În ceea ce priveşte lotul 2, instanţa a amânat procesul pentru 15 mai: firmele RCM Construzioni SRL (declarată iniţial câştigătoare la licitaţie, ca reprezentant al unei asocieri de firme, cu oferta de 460.019.270 lei) şi Asocierea Aktor SA – Euroconstruct Trading 98 SRL au contestat în instanţă decizia CNSC. De asemenea, Teloxim Con SRL (în cadrul asocierii Lena Engenharia e Construcoes SA – Teloxim Con SRL – Consitrans SRL) a dat în judecată CNADNR. Termenul din mai este pentru conexiunea cererilor.
Citeşte şi Autostrada Sebeş-Turda: Decizie definitivă în instanţă pentru lotul 1. Termen în luna mai pentru tronsonul al doilea
Lucrările la tronsonul Sebeș-Turda erau anunţate să înceapă în primăvara anului 2014. Durata de construcție a autostrăzii este aproximată la 22 de luni, dintre care 4 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuția lucrărilor.
În aprilie, Comisia Europeană a anunțat că a acceptat includerea autostrăzii Sebeș – Turda în programul de finanțare nerambursabilă. Odată construită, autostrada ce a primit indicativul A10 potrivit CNADNR va lega autostrada A1 ce trece pe lângă Sebeș și autostrada Transilvania A3 aproape de Turda. CNADNR intenţiona să dea autostrada în concesiune la pachet cu autostrada de la Cluj la Borş.
Autostrada A10 Sebeş – Turda (potrivit proiectului tehnic, autostradă cu 2 benzi de circulaţie pe sens, lăţimea platformei de 26 metri şi acostamentul de 1,75 m pentru a permite amplasarea parapeţilor)
Lotul 1 – 17 km – de la intrarea pe autostradă de la Sebeș până la Pârâul Iovului (km 0+000 – km 17+000); inclusiv nodul direcţional Sebeş, o parcare de scurtă durată la km 4+200 (stânga), km 4+500 (dreapta); două noduri rutiere inclusiv bretele de acces: nodul rutier Alba Iulia Sud la km 8, nodul rutier Alba Iulia Nord la km 16.
Lotul 2 – 24,25 km – de la Pârâul Iovului până la intrarea în municipiul Aiud (km 17+000 – km 41+250), inclusiv un spaţiu de servicii tip S3 la km 22+800 (stânga), km 23+400 (dreapta); nodul rutier Teiuş la km 26, inclusiv bretele de acces; un centru de întreţinere şi monitorizare la km 26+000 amplasat în interiorul nodului rutier Teiuş.
Lotul 3 – 12,45 km – de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea (km 41+250 – km 53+700), cu două noduri rutiere inclusiv bretele de acces: nodul rutier Aiud la km 44+700, nodul rutier Unirea la km 53+200; un spaţiu de servicii tip S1 la km 46+800 (stânga), km 47+700 (dreapta).
Lotul 4 – 16,3 km – de la nodul Decea până la intrarea în autostradă în zona Turda (km 53+700 – km 70+000), inclusiv o parcare de scurtă durată la km 60+030 (stânga), km 60+280 (dreapta); un centru de întreţinere şi coordonare la km 61+375.
Proiectul autostrăzii Sebeș- Turda a intrat în atenția guvernului în ianuarie 2013 după ce Consiliul Județean Alba au reactivat un proiect mai vechi – drumul expres Sebeș – Turda. În 11 februarie 2013, vicepreședintele CJ Alba Florin Roman anunța că studiul de fezabilitate al drumului expres a fost aprobat în ședință de guvern. Proiectul inițial a suferit mai multe modificări, iar din septembrie 2013 ”drumului expres” a fost transformat în ”autostradă” în urma unei analize de trafic făcută de CADNR avizată de ministrul Dan Șova. La ceremonia desfășurată la sediul Primăriei Turda au fost prezenți mai mulți primari și parlamentari PSD. Reprezentanții CJ Alba, inițiatorii proiectului, nu au fost invitați.
sursă: agerpres
sursa foto: turdanews.net
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News