Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

De la 1 iunie, se aplică oficial TVA de 9% la ALIMENTE. LISTA bunurilor vizate şi exemple de calcul pentru produse, pachete şi servicii


Publicat

furt alimenteDe la 1 iunie, se aplică oficial TVA de 9% pentru alimente şi băuturi nealcoolice. Lista detaliată cu bunurile pentru care se aplică TVA redus apare în Normele de aplicare a Codului Fiscal, actualizate.

Potrivit noilor prevederi, cota redusa de TVA de 9% se va aplica pentru alimente, pe tot lanţul economic, de la producţie până la vânzarea către consumatorul final de către toţi furnizorii, indiferent de calitatea acestora, respectiv producători sau comercianţi.

Măsura se aplică pentru toate alimentele, fără diferenţieri, inclusiv la băuturile nealcoolice şi la serviciile de alimentaţie publică.

Se referă la următoarele livrări de bunuri şi prestări de servicii:

– alimente

– inclusiv băuturi, cu excepţia băuturilor alcoolice, destinate consumului uman şi animal

– animale şi păsări vii din specii domestice

– seminţe, plante şi ingrediente utilizate în prepararea alimentelor

– produse utilizate pentru a completa sau înlocui alimentele

De asemenea, TVA de 9% se va aplica din 1 iunie şi asupra serviciilor de restaurant şi de catering, cu excepţia băuturilor alcoolice.

Citeşte şi Clarificări privind TVA de 9 la sută de la 1 iunie la categorii de produse alimentare, aprobate de Guvern. Cum va fi aplicată cota pentru materia primă, vitamine şi pachete

TVA de 9% se va aplica pentru livrarea următoarelor bunuri:

– animale vii şi păsări vii, din specii domestice, care se încadrează la codurile NC 0101-0105, 0106 14 10, 0106 19 00, 0106 33 00, 0106 39 10, 0106 39 80, 0106 41 00 şi 0106 90 00 destinate consumului alimentar uman sau animal sau destinate producerii de alimente pentru consumul uman sau animal, de materii prime sau ingrediente pentru prepararea alimentelor pentru consumul uman sau animal, inclusiv în cazul în care acestea sunt utilizate pentru reproduce-ie;

– carne şi organe comestibile – codurile NC 0201-0210;

– peşti şi crustacee, moluşte şi alte nevertebrate acvatice – codurile NC 0301-0308, cu excepţia peştilor ornamentali vii – codurile NC 0301 11 00 si 0301 19 00;

– lapte si produse lactate – codurile NC 0401-0406;

– ouă de păsări – codurile NC 0407-0408, cu excepţia celor de la codurile NC 0407 11 00, 0407 19, 0408 11 20, 0408 19 20, 0408 91 20, 0408 99 20;

– miere naturală – NC 04090000;

– alte produse comestibile de origine animală – NC 0410 00 00, 0504 00 00, 0506 90 00, 0507, 0508 00 00, 0511 91, 0511 99;

– plante vii utilizate ca alimente destinate consumului uman sau animal ori ca materii prime sau ingrediente pentru prepararea alimentelor destinate consumului uman sau animal – cod NC 0602 90 50;

– legume, plante, radacini si tuberculi, alimentare – codurile NC 0701-0714, cu excepţia celor de la codurile NC 0701 10 00, 0703 10 11, 0712 90 11, 0713 10 10, 0713 33 10;

– fructe comestibile, coji de citrice sau de pepeni – codurile NC 0801-0814 00 00;

– cafea, ceai, mate si mirodenii – codurile NC 0901-0910;

– cereale – codurile NC 1001-1008, cu excepţia celor destinate însămânţării – codurile NC 1001 11 00, 1001 91, 1002 10 00, 1003 10 00, 1004 10 00, 1005 10, 1006 10 10, 1007 10 si 1008 21 00;

– produse ale industriei moraritului, malt, amidon si fecule, inulina, gluten de grau -codurile NC 1101 00-1109 00 00, cu excepţia celor de la codul NC 1106 20 10;

– seminţe şi fructe oleaginoase, seminte si fructe diverse, plante industriale sau medicinale, paie si furaje – codurile NC 1201-1214; excepţie, codurile 1201 10 00, 1202 30 00, 1204 00 10, 1205 10 10, 1206 00 10, 1207 21 00, 1207 40 10, 1207 50 10, 1207 91 10, 1207 99 20, 1209 si 1211;

– grăsimi şi uleiuri de origine animala sau vegetala, produse ale disocierii acestora, grasimi alimentare prelucrate – codurile NC 1501-1522 00; excepţie, codurile NC 1505 00, 1509 10 10;

– preparate din carne, din peste sau din crustacee, din moluste sau din alte nevertebrate acvatice – codurile NC 1601 00-1605;

– zaharuri si produse zaharoase – codurile NC 1701-1704;

– cacao si preparate din cacao – codurile NC 1801 00 00-1806;

– preparate pe baza de cereale, de faina, de amidon, de fecule sau de lapte, produse de patiserie – codurile NC 1901-1905;

– preparate din legume, din fructe sau din alte parti de plante – NC 2001-2009;

– preparate alimentare diverse – codurile NC 2101-2106, cu exceptia preparatelor ce contin alcool de la codul 2106 90 20;

– bauturi si otet – codurile NC 2201, 2202 si 2209 00;

– reziduuri si deseuri ale industriei alimentare, alimente preparate pentru animale – codurile NC2301-2309;

– gume, rasini si alte seve si extracte vegetale, care sunt utilizate ca ingrediente pentru prepararea alimentelor destinate consumului uman sau animal, ori pentru a completa sau inlocui alimentele destinate consumului uman sau animal – codurile NC 1301 si 1302, cu excepţia celor de la codul NC 1302 11 00;

– sare care este utilizata ca ingredient pentru prepararea alimentelor destinate consumului uman sau animal ori pentru a completa sau inlocui alimentele destinate consumului uman sau animal – codul NC 2501 00;

– produse chimice anorganice si organice care sunt utilizate ca ingrediente pentru prepararea alimentelor destinate consumului uman sau animal ori pentru a completa sau inlocui alimentele destinate consumului uman sau animal – codurile NC 2801-2853 si 2901-2942, cu excepţia codurilor 2805 40, 2815, 2818-2825, 2828, 2834, 2837, 2843-2846, 2849, 2850, 2852, 2853 00 50, 2901-2904, 2905 11-2905 39 95, 2909 11 00-2909 60 si 2910;

– alte bunuri care sunt utilizate ca ingrediente pentru prepararea alimentelor destinate consumului uman sau animal ori pentru a completa sau inlocui alimentele destinate consumului uman sau animal – codurile NC 3301, 330210, 3501-3505, 3507, 3823, 3824 60, 3824 90 25, 3824 90 55, 3824 90 62, 3824 90 64, 3824 90 80, 3824 90 92-3824 90 96.

Exemple de aplicare a cotei de TVA de 9%:

“Dacă un producator agricol vinde fructe catre un comerciant, atunci el va aplica cota de TVA de 9%. La randul sau, comerciantul va vinde fructele cu cota de 9% indiferent ce destinatie ulterioara vor avea fructele livrate: alimente, materie prima pentru dulceata, compoturi sau productia de alcool.

Dacă un producator de miere livreaza mierea atat catre magazine de vanzare cu amanuntul, cat si catre fabrici de produse cosmetice sau catre producatori de hidromel, atunci se va aplica cota redusa de 9% la livrarea mierii”

Dacă se vând la pachet două produse, unul alimentar şi altul nealimentar, atunci facturarea se va aplica cu cota TVA diferenţiată pentru fiecare produs.

De exemplu, la vânzarea unui pachet ce conţine un litru de lapte şi o cană, vânzătorul facturează cu preţuri distincte ambele produse. În aces caz, se va utiliza cota de 9% pentru lapte şi cota de 24% pentru cană.

Alt exemplu: “La vanzarea unui cos care are un pret total, care cuprinde atat produse alimentare, cat si bauturi alcoolice si produse cosmetice, se va aplica cota de TVA aferenta fiecarui produs in parte.

La vanzarea unui aragaz, daca vanzatorul ofera gratuit un pachet de spaghete, se considera ca acesta este acordat gratuit, in scopul stimularii vanzarilor, iar cota aplicabila pentru vanzarea aragazului va fi de 24%”.

La serviciile de restaurant si de catering, orice combinaţie de bauturi alcoolice si nealcoolice indiferent de concentratia alcoolica este considerata bautura alcoolica.

Pentru bauturile alcoolice servite la restaurant sau oferite in cazul serviciilor de catering se va aplica cota de TVA de 24%, dar nu se va considera ca are loc o livrare separata de bunuri, oferirea de bauturi alcoolice facand parte din serviciile de restaurant sau de catering. Iata si un exemplu:

“Un restaurant care vinde si mancare pentru a fi servita in afara locatiei restaurantului nu este considerata prestare de servicii de restaurant, ci livrare de bunuri, dar pentru care aplica cota redusa de TVA de 9%, inclusiv pentru caserola sau paharele in care sunt servite alimentele sau bauturile nealcoolice, chiar daca contravaloarea acestora ar fi evidentiata separat pe bonul fiscal. In acest caz se considera ca livrarea alimentelor este livrarea principala care atrage dupa sine aceeasi cota de TVA livrarii caserolei sau a paharului, acestea fiind livrari accesorii, nu un scop in sine pentru client”.

În situaţia cazarii cu demipensiune, cu pensiune completa sau cu all inclusive, cota redusa de TVA de 9% se va aplica asupra pretului total al cazarii, care poate include si bauturi alcoolice.

Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 250 din 14 aprilie 2015.

Hotărârea Gvernului nr. 367/2015 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 373 din 28 mai 2015.

sursă: avocatnet.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

CJSU Alba a emis joi o nouă hotărâre: Care sunt localitățile care rămân cu restricții și unde încetează aplicarea măsurilor

Publicat

Prefectura Consiliul Judetean Alba 1

Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Alba a emis joi seara Hotărârea cu nr. 51 privind stabilirea unor măsuri de limitare și prevenire a răspândirii virusului SARS-COV-2 pe raza localităților Alba Iulia, Aiud, Sebeș, Câmpeni, Ocna Mureș, Teiuș, Blandiana, Ciugud, Ciuruleasa, Cricău, Ighiu, Hopârta, Lopadea Nouă, Noșlac, Pianu, Rădești, Stremț, Săliștea, Șibot, Unirea și Vințu de Jos.

Potrivit documentului, în localitățile Alba Iulia, Aiud, Sebeș, Câmpeni, Ocna Mureș, Ciugud și Cricău (cu o incidență de peste 3 cazuri la 1.000 de locuitori), se mențin măsurile pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID – 19 pentru încă 14 zile.

În cazul localităților Teiuș, Ighiu, Noșlac, Rădești, Stremț, Unirea și Vințu de Jos (cu o incidență cuprinsă între 1,5 și 3 cazuri la 1.000 de locuitori), încetează măsurile luate în data de 15 octombrie și se instituie noi reguli începând de vineri, 30 octombrie.

De asemenea, ca urmare a scăderii ratei de incidență, la nivelul comunelor Blandiana, Hopârta, Săliștea, Șibot și Ciuruleasa încetează aplicarea măsurilor stabilite.

HOTĂRÂREA nr. 51 din 29.10.2020

Art. 1 Ca urmare a scăderii ratei de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS–COV-2 la nivelul unităților administrativ-teritoriale Blandiana, Hopârta și Săliștea, începând cu data de 30.10.2020, ora 00:00, încetează aplicarea măsurilor stabilite la art. 5 din Hotărârea CJSU Alba nr. 43 din data de 15.10.2020.

Art. 2 Ca urmare a scăderii ratei de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS–COV-2 la nivelul unităților administrativ-teritoriale Șibot și Ciuruleasa, începând cu data de 30.10.2020, ora 00:00, încetează aplicarea măsurilor stabilite la art.6 din Hotărârea CJSU Alba nr. 43 din data de 15.10.2020.

Art. 3 (1) La nivelul unităților administrativ-teritoriale Alba Iulia, Aiud, Sebeș, Câmpeni, Ocna Mureș, Ciugud și Cricău, unde rata de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS–COV-2 se menține peste 3 cazuri la 1.000 de locuitori, începând cu data de 30.10.2020, ora 00:00, se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

  • Se mențin suspendate temporar activitățile didactice care presupun prezența față în față din unitățile de învățământ (scenariul 3), cursurile desfășurându-se online;
  • Purtarea măștii de protecție, astfel încât să acopere nasul şi gura, pentru toate persoanele care au împlinit vârsta de 5 ani, în toate spațiile publice deschise, este obligatorie;
  • Administratorii și proprietarii spațiilor publice deschise afișează la loc vizibil informații privind obligativitatea purtării măștii de protecție în spațiile respective;
  • Activitățile instituțiilor muzeale, a bibliotecilor, librăriilor, cinematografelor, a instituțiilor de spectacole şi/sau concerte, școlilor populare, de artă şi de meserii, precum și evenimentele culturale în aer liber se desfășoară numai în condițiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii și al ministrului sănătății. Organizarea și desfășurarea activității cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte în spații închise este interzisă;
  • Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente etc);
  • Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;
  • Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor în interiorul clădirilor, este interzisă.
  • Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare este permisă doar pentru persoanele cazate în cadrul acestor unități.
  • Pe perioada în care activitatea operatorilor economici menționați anterior este restricționată sau închisă este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;
  • În interiorul centrelor comerciale în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici nu se permite exploatarea locurilor de joacă, a sălilor de jocuri, precum și a activității barurilor, cluburilor și discotecilor;
  • Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;
  • Nu este permisă activitatea în baruri, cluburi și discoteci;
  • Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este interzisă;
  • Instituțiile cu atribuții în domeniu, reprezentate în Grupa de cordonare și a comisiilor mixte de verificare a modului de respectare a măsurilor de limitare a răspândirii COVID-19, vor intensifica activitățile de verificare a respectării măsurilor de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 în zonele de risc.

(2) Măsurile dispuse la aliniatul (1) se aplică operatorilor economici/instituțiilor menționate, acolo unde acestea există.

(3) Măsurile stabilite la aliniatul (1) se aplică pentru o perioadă de 14 zile, urmând a fi reevaluate la finalul acesteia.

Art. 4 (1) La nivelul unităților administrativ-teritoriale Teiuș, Ighiu, Noșlac, Rădești, Stremț, Unirea și Vințu de Jos unde rata de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS-COV-2 este între 1,5 și 3/1.000 de locuitori, începând cu data de 30.10.2020, ora 00:00, încetează aplicarea măsurilor stabilite prin art. 5 din Hotărârea CJSU Alba nr. 43 din 15.10.2020 și se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

  • Purtarea măștii de protecție este obligatorie, astfel încât să acopere nasul şi gura, pentru toate persoanele care au împlinit vârsta de 5 ani, prezente în spațiile publice deschise, cum ar fi piețele, târgurile, zonele de așteptare (stații de autobuz, peroane şi altele asemenea), zonele în care se desfășoară serbări publice sau pelerinaje, exteriorul obiectivelor turistice, zonele pietonale comerciale și în proximitatea instituțiilor de învățământ până la o distanță de 50 m de intrarea în perimetrul școlii;
  • Administratorii și proprietarii spațiilor publice deschise afișează la loc vizibil informații privind obligativitatea purtării măștii de protecție în spațiile respective;
  • Activitățile instituțiilor muzeale, a bibliotecilor, librăriilor, cinematografelor, a instituțiilor de spectacole şi/sau concerte, școlilor populare, de artă şi de meserii, precum și evenimentele culturale în aer liber se desfășoară numai în condițiile stabilite prin ordinul comun al ministrului culturii și al ministrului sănătății. Organizarea și desfășurarea activității cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte în spații închise este permisă, cu participarea publicului până la 30% din capacitatea maximă a spațiului;
  • Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente etc.);
  • Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;
  • Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor, în interiorul clădirilor, este permisă fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului și în intervalul orar 06:00-23:00;
  • Pentru perioada în care activitatea operatorilor economici este restricționată, este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice, care nu se consumă în spațiile respective;
  • Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare, se desfășoară fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului și în intervalul orar 06:00-23:00;
  • Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;
  • Nu este permisă activitatea în baruri, cluburi și discoteci;
  • În interiorul centrelor comerciale în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici nu se permite exploatarea locurilor de joacă, a sălilor de jocuri, precum și a activității barurilor, cluburilor și discotecilor;
  • Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este permisă, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului.

(2) Măsurile dispuse la aliniatul (1) se aplică operatorilor economici/instituțiilor menționate, acolo unde acestea există.

(3)Măsurile stabilite la aliniatul (1) se aplică pentru o perioadă de 14 zile, urmând a fi reevaluate la finalul acesteia.

Art. 5 Ca urmare a înregistrării unui caz de îmbolnăvire cu noul coronavirus SARS-COV-2 a unui cadru didactic, începând cu data de 30.10.2020, se suspendă cursurile școlare ale elevilor din ciclul gimnazial, care presupun prezența fizică a elevilor și cadrelor didactice în sălile de curs, la Școala Gimnazială „Avram Iancu” din localitatea Unirea, pentru o perioadă de 14 zile de la data confirmării ultimului caz, activitățile desfășurându-se exclusiv online.

Art. 6 La solicitarea Consiliului de Administrație al Școlii Gimnaziale Noșlac, se aprobă trecerea din scenariul de funcționare 2 – galben, în scenariul 1 – verde, pentru Grădinița cu Program Prelungit Noșlac și Grădinița cu Program Prelungit Găbud, începând cu data de 30.10.2020.

Art. 7 La solicitarea Consiliului de Administrație al Școlii Gimnaziale Hopârta, se aprobă trecerea din scenariul de funcționare 3 – roșu, în scenariul 1 – verde, începând cu data de 02.11.2020.

Art. 8 La solicitarea Consiliului de Administrație al Școlii Gimnaziale Pianu de Sus, se aprobă trecerea din scenariul de funcționare 2 – galben, în scenariul 1 – verde, pentru unitățile de învățământ Școala Pianu de Sus, Școala Pianu de Jos și Școala Strungari, începând cu data de 30.10.2020.

Art. 9 La solicitarea Consiliului de Administrație al Școlii Gimnaziale Lopadea Nouă, se aprobă începând cu data de 30.10.2020:

a) trecerea din scenariul de funcționare 3 – roșu, în scenariul de funcționare 2 – galben, pentru Școala Gimnazială Lopadea Nouă și Școala Primară Beța;

b) trecerea din scenariul de funcționare 2 – galben, în scenariul de funcționare 3 – roșu, pentru ciclul primar din cadrul Școlii Gimnaziale Ciuguzel.

Art. 10 Hotărârile adoptate de CJSU Alba până la data adoptării prezentei hotărâri își mențin aplicabilitatea în măsura în care prevederile acestora nu contravin măsurilor stabilite în prezenta hotărâre.

Art. 11 Prezenta Hotărâre se transmite membrilor Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Alba, tuturor UAT-urilor de pe raza județului Alba, în vederea aducerii la cunoștința populației, operatorilor economici și instituțiilor publice, prin toate mijloacele de comunicare avute la dispoziție. De asemenea, prezenta hotărâre se transmite la Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și la Departamentul pentru Situații de Urgență de către Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „UNIREA” al judeţului Alba. Totodată, hotărârea se va afișa pe site-ul Instituției Prefectului – Județul Alba.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

INS: Fenomenul de îmbătrânire se accentuează. România avea la finele lunii iulie o populaţie de 22,14 milioane de persoane

Publicat

Populația României a scăzut și a îmbătrânit în decurs de un an. Populaţia urbană şi cea de sex feminin sunt majoritare în România (56,4%, respectiv 51,2%), potrivit celor mai noi statistici anunțate de INS.

La 1 iulie 2020p populaţia după domiciliu a fost de 22.142.000 de persoane, cu 0,1% mai mică faţă de 1 iulie 2019.

Fenomenul de îmbătrânire demografică s-a accentuat, populaţia vârstnică de 65 ani şi peste depăşind cu 579.000 de persoane populaţia tânără de 0-14 ani (3.804.000 faţă de 3.225.000 de persoane).

La 1 iulie 2020, populaţia după domiciliu din mediul urban a fost de 12.492.000 de persoane, în scădere uşoară faţă 1 iulie 2019 (0,05%).

Populaţia feminină la 1 iulie 2020 a fost de 11.328.000 persoane, în scădere cu aproape 5.000 de persoane faţă de aceeaşi dată a anului precedent.

Procesul de îmbătrânire demografică s-a accentuat comparativ cu 1 iulie 2019, prin creşterea (cu 0,5 puncte procentuale) ponderii populaţiei vârstnice (de 65 ani şi peste) şi în acelaşi timp remarcându-se menținerea la același nivel (14,6%) a ponderii persoanelor tinere (0-14 ani).

Indicele de îmbătrânire demografică a crescut de la 114,6 (la 1 iulie 2019) la 118,0 persoane vârstnice la 100 persoane tinere (la 1 iulie 2020).

Vârsta medie a populaţiei a fost de 41,9 ani, cu 0,2 ani mai mare decât la 1 iulie 2019. Vârsta mediană a fost de 42,1 ani, în creştere cu 0,4 ani faţă de 1 iulie 2019.

La 1 iulie 2020, cea mai mare pondere în totalul populaţiei o deţinea grupa de vârstă 40-44 ani (8,6%). În rândul persoanelor de sex masculin, ponderea acestei grupe de vârstă a fost de 9,0%, iar la cele de sex feminin de 8,2%.

Ponderea grupei de 0-4 ani a fost de 4,6%, mai mică decât cea a grupei de 5-9 ani (4,7%) şi a celei de 10-14 ani (5,2%).

sursa: insse.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Alertă CERT-RO: Mai multe firme şi instituţii, afectate de atacuri cu malware-ul de tip bancar Emotet. Cum funcţionează virusul

Publicat

securitate cibernetica hacker internet

O serie de entităţi publice şi private din România au fost puternic afectate de valuri succesive de atacuri cu malware-ul de tip bancar Emotet, în ultimele luni, informează Centrul Naţional de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO), într-o alertă publicată, joi, pe propria pagină de internet.

Emotet este un malware de tip bancar, ce infectează computerele care folosesc sistemul de operare Microsoft Windows, prin intermediul link-urilor sau al ataşamentelor malspam infectate (ex.: PDF, DOC etc.). Malware-ul este un troian cunoscut, descoperit în urmă cu aproximativ şase ani, mai întâi în Europa şi mai apoi în SUA.

Conform experţilor CERT-RO, virusul se activează pe computerul unui utilizator cu intenţia de a fura date financiare.

„CERT-RO a observat în ultimele luni o persistenţă, iar în ultimul timp o creştere a volumului atacurilor care vizează infectarea cu malware-ul de tip bancar Emotet. Atacurile nu au o ţintă clară prestabilită şi vizează atât utilizatori obişnuiţi, cât şi instituţii publice sau organizaţii private. Ce face Emotet? Vorbim despre un troian care încearcă să extragă detalii financiare de pe dispozitivele infectate. Este important de ştiut fapul că acest tip de atac poate fi evitat dacă se respectă o igienă de securitate minimală. Pentru că atacul se propagă prin e-mail, utilizatorii trebuie să fie vigilenţi, să verifice în sursa mesajului adresa exactă de unde provine, iar dacă încă au suspiciuni să verifice informaţia cu expeditorul.

Totodată, utilizatorii trebuie să evite accesarea link-urilor şi ataşamentelor din mail-urile suspecte, înainte de a le scana cu o soluţie de securitate. În acelaşi timp, subliniem importanţa adoptării unei rutine de securitate care cuprinde actualizarea frecventă a sistemului de operare şi a software-ului folosit pe dispozitive, efectuarea unor back-up-uri (copii de siguranţă) a fişierelor şi configurarea corectă a instrumentelor cu care ne conectăm la internet (ex: router). În cazul în care au fost infectaţi, să se adreseze CERT-RO la numărul de urgenţă 1911 sau adresa de e-mail alerts@cert.ro”, a declarat, pentru Agerpres, Mihai Rotariu, purtător de cuvânt al CERT-RO.

Recomandările CERT-RO pentru evitarea atacurilor cu Emotet

„Fiţi atenţi atunci când verificaţi e-mail-urile primite, în special cele care conţin ataşamente! Emotet este încă activ, se propagă prin intermediul e-mail-ului şi vizează deopotrivă persoane fizice, instituţii publice sau companii private. În cazul în care aveţi suspiciuni legate de veridicitatea informaţiei din mail, verificaţi autenticitatea informaţiilor oferite de presupusul expeditor direct cu acesta, utilizând alt canal de comunicare (preferabil telefonul). Înainte de a face o acţiune care ar putea dăuna, scanaţi cu o soluţie de securitate instalată pe dispozitiv sau cu una disponibilă gratis online (ex: Virus Total) link-urile sau ataşamentele suspecte din căsuţa dvs. de mail.

Nu uitaţi să aplicaţi la timp update-urile pentru aceste soluţii”, subliniază experţii.

Avertisment: Scanarea cu antivirus nu este suficientă pentru a preveni infectarea cu Emotet

Malware-ul nu este uşor de identificat şi interceptat, deoarece eludează de multe ori soluţiile antivirus convenţionale.

Este un virus polimorf, codul se schimbă uşor pentru a evita detectarea de către scanerele de malware bazate pe semnături. De asemenea, Emotet detectează când rulează pe o maşină virtuală. De îndată ce este înregistrat un mediu sandbox, programul intră în modul stand-by şi nu ia nicio acţiune dăunătoare în acel moment.

Utilizatorilor li se recomandă să implementeze filtre la gateway-ul de e-mail pentru a înlătura e-mail-urile cu indicatori cunoscuţi de spam sau malware şi pentru a bloca adresele IP suspecte din firewall. E-mailurile suspecte trebuie raportate departamentului IT pentru izolare şi investigare.

Verificaţi periodic regulile contului de e-mail, care pot fi setate pentru redirecţionarea automată a tuturor mesajelor, ceea ce ar putea duce la o scurgere de date, dacă există o infecţie”, se arată în informarea CERT-RO.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Greenpeace: Programul Casa Verde Fotovoltaice s-a împotmolit din nou. Statul nu a făcut nici o decontare către instalatori

Publicat

solar

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) nu a făcut nici o decontare în cadrul programului Casa Verde Fotovoltaice. Persoanele admise în program așteaptă sumele promise, iar instalatorii autorizați au sistat lucrările. Greenpeace a solicitat explicații de la autorități, dar nu a primit răspuns.

Programul Casa Verde Fotovoltaice s-a împotmolit din nou, chiar și pentru cei care au fost declarați admiși în program. Conform informațiilor primite de la instalatori, Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) nu a făcut încă nicio decontare. Acesta este principalul motiv pentru care montajul sistemelor fotovoltaice este oprit de către cei mai mulți dintre instalatori.

Nici cei care au fost respinși în program – aproape 50% din aplicanți – nu primesc a doua șansă pentru a deveni prosumatori, așa cum promisese AFM.

Peste 13.000 de cetățeni ar trebui să primească finanțare din partea AFM pentru a-și monta un sistem fotovoltaic și a deveni prosumatori, adică cetățeni care își produc singuri și curat energia. Conform ghidului de finanțare, montajul se face doar de instalatori validați de AFM, aceste firme acoperind cheltuielile (90% din proiect, în limita sumei de 20.000 lei, pentru un sistem de minim 3 kW) până la decontarea lor de către AFM.

Montajele au început în luna august, iar primele cereri de decontare pentru aceste lucrări au fost depuse de instalatori la AFM la mijlocul lunii septembrie. Conform declarațiilor instalatorilor contactați de Greenpeace, AFM nu a decontat nicio lucrare. Acest lucru creează probleme financiare instalatorilor, care se tem să continue instalările. Termenul dat de AFM pentru implementarea proiectelor este de 8 luni de la data semnării contractului de finanțare nerambursabilă, o parte din această perioadă neputând fi utilizată pentru montaje din cauza posibilelor condiții neprielnice aduse de sezonul rece.

„Semnalăm acest nou blocaj al programului AFM pentru că vrem ca declarațiile autorităților legate de sprijinirea energiei regenerabile să nu rămână doar vorbe. Zeci de mii de români și-au arătat deja interesul pentru a-și produce energia mai curat, cu impact scăzut asupra climei și mediului. 

Iată însă că o instituție care ar trebui să finanțeze proiectele de mediu din România nu-și face treaba, sabotând de doi ani stimularea financiară a prosumatorilor”, a declarat Marian Mândru, coordonator de campanii la Greenpeace România și administrator al comunității online Protecția Prosumatorului.

Săptămâna trecută, Greenpeace a solicitat printr-o adresă oficială informații referitoare la implementarea programului Casa Verde Fotovoltaice. AFM nu a remis deocamdată un răspuns.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate