Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

DOCUMENT Ministerul Educației: Cum încep elevii școala din 8 februarie. REGULI, organizarea claselor și sfaturi pentru părinți


Publicat

Ministerul Educației a transmis ministerului Sănătății joi dimineața, spre aprobare, un draft final al ordinului comun privind redeschiderea școlilor în format fizic. Cele două ministere au lucrat la document începând de miercuri și urmează ca acesta să fie prezentat inspectorilor școlari joi, de la ora 11:00, în videoconferință.

Potrivit draftului publicat pe siteul Ministerului Educației, se prevede distanțarea de 1 metru între elevi, acolo unde este posibil, inclusiv prin aranjarea mobilierului.

Ce prevede ordinul pentru redeschiderea școlilor

Înainte de reluarea cursurilor, fiecare unitate de învățământ preuniversitar/ conexă/instituţie de învăţământ stabileşte spaţiile care pot fi folosite în procesul de învăţământ, precum şi spaţiul necesar ce va fi utilizat pentru izolarea temporară a cazurilor suspecte de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2, identificate de cadrul medical din unitatea de învățământ preuniversitar/conexă/instituţia de învăţământ sau persoana desemnată de conducerea unităţii/instituţiei.

Documentul complet poate fi consultat AICI: Ministerul Educației – Ministerul Sănătății – Ordin comun masuri redeschiderea școlilor 8 februarie

Reguli generale pentru redeschiderea școlilor

  • Organizarea și întreținerea spaţiilor astfel încât să se asigure distanțarea de 1 metru. În situația în care acest lucru nu se poate realiza, se va asigura distanțarea maxim posibilă, inclusiv prin amplasarea optima a mobilierului scolar;
  • Stabilirea circuitelor funcţionale;
  • Organizarea spaţiilor de recreere;
  • Evaluarea necesarului de resurse umane;
  • Asigurarea materialelor de curăţenie, igienă şi dezinfecţie;
  • Asigurarea permanentă a unui stoc de rezervă de materiale de protecţie pentru elevi/studenți şi personal.

Unităţile de învățământ preuniversitar/unitățile conexe/instituţiile de învăţământ au obligaţia să organizeze activitatea astfel încât să se prevină îmbolnăvirile cu virusul SARS-CoV-2 prin:

a) asigurarea implementării activităţilor de prevenire a infecţiei cu SARS-CoV-2;
b) organizarea spaţiilor pentru asigurarea distanţării fizice;
c) organizarea accesului în unitatea/instituţia de învăţământ;
d) organizarea programului de învăţământ;
e) asigurarea măsurilor igienico-sanitare la nivel individual;
f) asigurarea măsurilor igienico-sanitare în unitatea/instituţia de învăţământ;
g) instruirea personalului, comunicarea permanentă de informaţii către elevi/studenţi şi părinţi privind măsurile de prevenire a infecţiei cu SARS-CoV-2;
h) asigurarea măsurilor pentru elevi/studenţi, cadre didactice şi alt personal din unităţile/instituţiile de învăţământ aflat în grupele de vârstă cu risc şi/sau având afecţiuni cronice şi/sau dizabilităţi.

Organizarea spaţiilor pentru asigurarea distanţării fizice:

a) Organizarea circuitelor în interiorul şcolii prin demarcare cu benzi vizibile care să asigure „trasee prestabilite” de intrare, de deplasare în interiorul unităţii de învăţământ şi de părăsire a acesteia, facilitând păstrarea unei distanţe corespunzatoare între persoane.

La intrarea în şcoală şi pe coridoare, precum si la intrarea în fiecare clasă vor fi aşezate dispensere/flacoane cu soluţie dezinfectantă pentru mâini.

Uşile vor fi menţinute deschise, dacă este posibil, pentru a evita punctele de contact.

b) Organizarea sălilor de clasă

  • Sala de clasă va fi amenajată astfel încât să fie asigurată distanţarea fizică de 1 metru între elevi. Dacă configurația sălii de clasă (suprafață, mobilier etc) nu permite distanțarea fizică de 1 metru, atunci spațiul va fi organizat astfel încât să se asigure distanța maxim posibilă între elevi.
  • Deplasarea elevilor în interiorul instituţiei trebuie limitată prin alocarea aceleiasi săli unei clase de elevi, iar profesorii vor schimba sala de predare. Principiul de urmat este „1 clasă de elevi = 1 sală”;
  • Este interzis schimbul de obiecte personale;
  • Va fi asigurată aerisirea claselor înainte de sosirea elevilor, prin deschiderea ferestrelor timp de minimum 30 minute, apoi în timpul pauzelor minimum 10 minute şi la finalul zilei, ținând cont de temperatura exterioară;
  • Se recomandă evitarea experimentelor practice care necesită mişcare şi/sau interacţiune strânsă între elevi;
  • Elevii şi personalul didactic/didactic auxiliar/nedidactic vor purta mască in permanență, atunci când se află în incinta unităţii de învăţământ.

c) Organizarea grupurilor sanitare

  • Este obligatorie disponibilitatea permanenta a substantelor dezinfectante si a prosoapelor din hârtie, de unică folosință; sunt interzise uscătoarele electrice de mâini şi prosoapele din material textil;
  • Se va verifica realizarea curăţeniei zilnice şi a dezinfectării regulate a suprafeţelor atinse în mod frecvent (conform Planului de curăţenie şi dezinfecţie de la nivelul unității);

d) Organizarea curtii şcolii

  • Se va organiza mobilierul exterior (acolo unde este cazul) astfel încât să se păstreze distanţarea fizică;
  • Spaţiile derecreere prevăzute cu jucării de exterior vor fi curăţate, igienizate cu jet de apă şi apoi dezinfectate cu soluţii avizate pentru suprafeţe, zilnic şi înaintea începerii cursurilor fiecărui ciclu de învăţământ;

2. Organizarea accesului în unitatea de învăţământ

  • Accesul şi fluxul de persoane vor fi gestionate la intrarea în instituţia de învăţământ de către persoane desemnate la nivelul unitatii de învăţământ;
  • Este recomandată intrarea prin mai multe căi de acces pentru a reduce fluxul de elevi. În cazul în care această separare nu este posibilă, respectarea distanţării fizice a persoanelor care intră în instituţia de învăţământ este esenţială;
  • Căile de acces (de tip poartă sau uşă) vor fi menţinute deschise în timpul primirii elevilor pentru a limita punctele de contact.
  • După dezinfecţia mâinilor, elevii vor fi îndrumați direct în sălile de clasă;
  • Accesul persoanelor care nu au calitatea de elev sau angajat al unitatii de invatamant (părinţi, alţi însoţitori etc.) va fi interzis în afara cazurilor excepţionale, pentru care este necesară aprobarea conducerii unităţii de învăţământ.

3. Organizarea procesului de învăţământ și a activităților sportive

  • Organizarea programului şcolar va avea în vedere posibilitatea începerii cursurilor la intervale orare diferite, astfel încât să se evite aglomerările la intrarea şi la ieşirea în pauze.
  • Intervalele aferente pauzelor vor fi stabilite în mod eşalonat astfel incat sa existe un minim posibil de suprapunere;
  • Organizarea activităţilor şi supravegherea în timpul pauzelor se realizează astfel incat sa se evite formarea de grupuri de elevi din clase diferite. Elevii vor fi supravegheaţi pe toată durata pauzelor de către cadre didactice sau alte categorii de personal, pentru mentinerea distanţării fizice. Orice activităţi care presupun formarea unor grupuri vor fi organizate cu respectarea distanţei dintre elevi.
  • Jocurile şi alte activităţi care implică formarea unor grupuri vor fi organizate cu respectarea distanţei maxim posibile dintre elevi, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
  • Elevii nu vor consuma în comun alimente sau băuturi şi nu vor schimba între ei obiecte de folosinţă personală (telefoane, tablete, instrumente de scris, jucării etc.).
  • Se pot desfăşura doar jocurile sportive care permit distanţarea fizică, de preferat în aer liber, daca conditiile meteo permit;
  • Orele de educaţie fizică efectuate în sala de sport trebuie limitate la activităţi sportive care nu presupun efort intens, cu asigurarea obligatorie a distanţei fizice maxim posibile si a unei aerisiri permanente.
  • Pentru desfăşurarea orelor de educaţie fizică, elevii vor fi instruiţi ca pe tot parcursul activităţii să nu îşi atingă faţa, gura, ochii sau nasul cu mâinile neigienizate;
  • La începerea şi la finalul orelor de educaţie fizică, toţi elevii trebuie să respecte normele de igiena a mâinilor prin utilizarea unor dezinfectanti pe bază de alcool;
  • Se vor efectua curăţenia, dezinfecţia şi aerisirea sălii de sport după fiecare grupă de elevi;
  • Activităţile sportive în cadrul liceelor cu program sportiv şi cluburilor sportive şcolare se vor desfăşura în conformitate cu prevederile ordinului comun al ministrului tineretului şi sportului şi al ministrului sănătăţii.

Măsuri de protecţie individuale la redeschiderea școlilor

1. Spălarea/dezinfectarea mâinilor

Atât elevii cât şi personalul au obligatia de a se spăla /de a-și dezinfecta mâinile:

a. imediat după intrarea în şcoală şi înainte de a intra în sala de clasă;
b. înainte de pauzele de masă;
c. înainte şi după utilizarea toaletei;
d. după tuse sau strănut;
e. ori de câte ori este necesar.

2. Purtarea măştii de protecţie

a. Masca de protecţie este obligatorie pentru întreg personalul unităţii de învăţământ şi va fi purtată în sălile de clasă, în cancelarie, în timpul deplasării in incinta unitatii de învăţământ şi în timpul pauzelor, atat în interior şi exterior;

b. Masca de protecţie este obligatorie pentru elevii din învăţământul primar, gimnazial şi liceal şi va fi purtată în sălile de clasă, în timpul deplasării in incinta unitatii de învăţământ şi în timpul pauzelor, atat în interior şi exterior;

c. Masca de protecţie nu este obligatorie în cazul preşcolarilor;

d. Schimbul măştii de protecţie între persoane este interzis.

Instruirea personalului şi comunicarea permanentă de informaţii pentru elevi şi părinţi privind măsurile de prevenire a infecţiei cu SARS-CoV-2

1. Personalul medico-sanitar sau, în absenţa acestuia, persoana desemnată de unitatea de învăţământ, va efectua instruirea personalului didactic, personalui didactic auxiliar si nedidactic pentru a observa starea de sănătate a elevilor şi pentru implementarea normelor din prezentul document şi va furniza informaţii privind: elemente generale despre infecţia SARS-CoV-2, precum cele de igiena, tehnica spălării pe mâini, recunoaşterea simptomelor COVID-19, modul de purtare şi eliminare corectă a măştilor, măsurile de distanţare fizică necesare.

2. Cadrele didactice au obligaţia să anunţe cadrul medical şcolar sau responsabilul desemnat de conducerea unităţii în cazul în care elevii prezintă în timpul orelor de curs simptomatologie (tuse, dureri de cap, dureri de gât, dificultăţi de respiraţie, vărsături), însoţite sau nu de creşteri de temperatură, în vederea aplicării protocolului de izolare.

3. Instruiri periodice ale elevilor: în prima zi de şcoală şi cel puţin odată pe săptămână elevii vor fi instruiţi de către cadrele didactice în vederea respectării măsurilor de protecţie şi prevenţie a infecţiei cu SARS-CoV-2.

Comunicarea de instrucţiuni și informaţii pentru părinţi:

Părinţii vor fi încurajaţi să participe la educaţia pentru igiena şi sănătatea copiilor, astfel încât revenirea în şcoală să se faca în siguranţă. Părinţii vor fi încurajaţi să monitorizeze starea de sănătate a copiilor şi să acţioneze responsabil.

Sfaturi utile pentru părinţi:

1. Evaluaţi zilnic starea de sănătate a copilului înainte de a merge la şcoală;

2. În cazul în care copilul prezinta simptome în timpul programului scolar, prezentati-va imediat la unitatea scolara şi contactaţi telefonic medicul de familie sau serviciile de urgenţă, după caz;

3. Discutati cu copilul despre cum acesta se poate proteja pe el, dar şi pe cei din jur împotriva infecţiei cu noul coronavirus;

4. Explicaţi-i copilului că, deşi şcoala se redeschide, viaţa de zi cu zi nu va fi la fel ca înainte, deoarece trebuie să avem grijă de noi şi să evităm răspândirea infecţiei;

5. Acordaţi atenţie stării mentale a copilului şi discutaţi cu el despre orice modificări ale stării lui emoţionale;

6. Învăţaţi-vă copilul cum să se spele pe mâini corespunzător şi vorbiţi cu acesta despre cum respectăm sfaturile generale cu privire la o igienă corespunzătoare şi la păstrarea distanţei; invăţaţi-vă copilul să se spele pe mâini: atunci când ajunge la şcoală, când se întoarce acasă, înainte şi după servirea mesei, înainte şi după utilizarea toaletei şi ori de câte ori este necesar;

7. Învăţaţi-vă copilul cum să poarte corect masca de protecţie şi explicaţi-i importanţa şi necesitatea purtării acesteia;

8. Sfătuiţi-vă copilul să nu consume în comun alimente sau băuturi şi să nu schimbe cu alţi elevi obiectele de folosinţă personală (telefoane, tablete, instrumente de scris, jucării etc.) Nu oferiţi alimente sau bauturi întregii grupe/clase la aniversari sau cu alte ocazii;

9. Curăţaţi/dezinfectaţi zilnic acasă obiectele de uz frecvent ale copilului (telefon, tabletă, computer, mouse etc.);

10. În situaţia în care copilul are febră, simptome respiratorii (tuse, dificultăţi în respiraţie), vărsături, contactaţi telefonic medicul de familie sau serviciile de urgenţă, după caz, şi nu duceţi copilul la şcoală;

11. Părinţii/aparţinătorii nu vor avea acces în curtea unităţii de învăţământ şi nu vor putea însoţi copiii în clădirea acesteia, cu excepţia cazurilor speciale, pentru care există aprobarea conducerii şcoli;.

12. Comunicati constant cu personalul scolii, telefonic sau prin mijloace electronice, în vederea identificării din timp a semnelor de îmbolnăvire şi a iniţierii măsurilor de prevenire a îmbolnăvirilor în colectivitate;

Părinţii au obligaţia să anunţe unitatea de învăţământ cu privire la absenţa elevului în următoarele situaţii:

  • Elevul prezintă simptome specifice infectării cu virusul SARS-CoV-2;
  • Elevul a fost diagnosticat cu SARS-CoV-2;
  • Elevul este contact direct al unei persoane diagnosticate cu SARS-CoV-2 şi se află în carantină.

Alte dispoziții (inclusiv testarea elevilor)

a) Cadrele didactice vor efectua triajul observațional al preșcolarilor/elevilor pe tot parcursul activităților școlare.

b) În cazul în care elevii prezintă în timpul orelor de curs stare febrilă sau alta simptomatologie specifică infectării cu SARS-CoV-2, se aplică protocolul de izolare. In cazul in care exista un consimțământ informat și semnat al părinților cu privire la acordul de recoltare a probelor de exsudat nazofaringian în vederea testării elevilor simptomatici, aceștia vor putea fi testați, într-o prima fază, cu teste antigen rapide, în cadrul cabinetelor medicale. Toate testele rapide efectuate în cabinetul medical școlar de la nivelul unității de învățământ vor fi raportate către DSP/DSPMB.

Dacă părintele/tutorele legal nu își exprimă acordul pentru testare, în cazul existenței unor simptome specifice, acesta va lua legătura cu medicul de familie în vederea stabilirii pașilor urmatori.

c) Revenirea în colectivitate a copiilor care au avut probleme de sănătate și au absentat de la şcoală se va realiza obligatoriu în baza unei adeverinţe medicale care să precizeze diagnosticul, adeverinta pe care elevul o va preda cadrului didactic la prima oră de curs. Adeverinţele vor fi centralizate la nivelul cabinetul medical şcolar sau la nivelul persoanei desemnate în cazul în care şcoala nu beneficiază de cabinet medical;

d) Cadrele didactice, personalul didactic auxiliar şi nedidactic care prezintă simptome specifice unei afecţiuni cu potenţial infecţios (febră, tuse, dureri de cap, dureri de gât, dificultăţi de respiraţie, vărsături) se izolează la domiciliu, contactează medicul de familie şi anunţă de îndată responsabilul desemnat de catre conducerea unităţii de învăţământ.

Protocol de izolare a copiilor cu simptome specifice COVID-19

Se aplică în cazul în care elevii prezintă în timpul orelor de curs simptomatologie specifica COVID-19 (febră, tuse, dificultăţi respiratorii, vărsături, mialgii, stare generală modificată…..) și constă în:

a. Anunţarea imediată a părinţilor/reprezentanţilor legali şi, după caz, a personalului cabinetului medical şcolar;

b. Izolarea imediată a elevului. Elevul va purta mască, va fi separat de restul grupei/clasei şi va fi supravegheat până când va fi preluat şi va părăsi unitatea de învăţământ însoţit. Măsurile de protecţie individuală vor fi respectate cu stricteţe;

Cum se stabilește scenariul de funcționare:

  • DSP/DSPMB informează, înainte de reluarea cursurilor, după vacanțele școlare/ universitare, inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, denumit în continuare ISJ/ISMB, respectiv senatul universitar al instituţiei de învăţământ superior, comitetul judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă (CJSU/CMBSU) cu privire la situaţia epidemiologică la nivelul fiecărei localităţi, în vederea stabilirii scenariului de începere a cursurilor.
  • ISJ/ISMB transmite unităţilor şcolare/ conexe informarea DSP/DSPMB referitoare la situaţia epidemiologică la nivelul fiecărei localităţi, pentru stabilirea scenariului de funcţionare.
  • Scenariul de funcţionare al unităţii/instituţiei de învăţământ pe parcursul anului şcolar/universitar se va actualiza in functie de evolutia epidemilogica prin raportare la prevederile art.3.
  • Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ propune inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti aplicarea scenariului de organizare şi desfăşurare a cursurilor în unitatea de învăţământ, pe bază criteriului epidemiologic privind rata incidenţei cumulate la nivelul localității, respectiv numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori.

Pentru a se lua decizia de a se intra într-un anumit scenariu, „inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Școlar al Municipiului Bucureşti şi DSP/DSPMB avizează propunerea consiliului de administraţie a unităţii de învățământ preuniversitar/ conexe şi înaintează spre aprobare CJSU/CMBSU scenariul de funcţionare pentru fiecare unitate de învăţământ. Propunerea este fundamentată pe informarea DSP/DSPMB cu privire la situaţia epidemiologică la nivelul fiecărei localităţi, precum şi în funcţie de infrastructura şi resursele existente în fiecare unitate de învăţământ. omitetul judeţean/al municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă emite hotărârea privind scenariul de funcţionare pentru fiecare unitate de învăţământ pentru reluarea cursurilor după vacanțele școlare.”

Sunt precizate cele trei scenarii anunțate deja:

Scenariul 1: Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate mai mică sau egală cu 1/1000 de locuitori

– Participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ, cu respectarea şi aplicare tuturor normelor de protecţie

Scenariul 2: Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 1/1000 dar mai mică sau egală cu 3/1000 de locuitori

a) Participarea zilnică, cu prezență fizică în unitățile de învățământ a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi a XII-a, a XIII-a, și a celor din anii terminali din învățământul profesional și postliceal, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor protecţie

b) Participarea zilnică, în sistem on line a elevilor din celelalte clase/ani de studiu

Scenariul 3: Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 3/1.000 locuitori

a) Participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar

b) Participarea zilnică, în sistem on line a elevilor din celelalte clase/ani de studiu

Documentul transmis de ministerul Educației poate fi citit AICI (.pdf)



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

O comună din Italia oferă 5000 de euro oricărei familii care vrea să se mute acolo și să înceapă o afacere

Publicat

foto: facebook.com/rosetovalfortoreiborghipiubelliditalia/

Pentru a putea evita depopularea, după modelul ”cumpără o casă cu un euro” care a avut succes într-o altă localitate din peninsula, o comună din Italia cu mai puțin de 1000 locuitori oferă 5.000 de euro fiecărei familii care se hotărăște sa se mute acolo și sa înceapă o afacere.

Roseto Valfortore este o comună din sudul Italiei, provincia Foggia, regiunea Puglia, Italia, cu o populaţie sub 1000 de locuitori şi o suprafaţă de 50.06 km².

Oferta este simpla: 5.000 de euro pentru a te muta in Roseto Valfortore, unul dintre cele mai frumoase orășele din Italia scrie Corriere dela Sera.

Comuna  din provincia Foggia, cu puțin peste 900 de locuitori, rămâne încet, încet fără rezidenți. În ultimii 50 de ani populația a  scăzut cu peste 2000 de locuitori , iar perspectivele nu sunt deloc încurajatoare.

Finanțarea, condiționată de începerea unei afaceri

Datorită unei finanțări extraordinare din partea Ministerului de Interne pentru zonele interne marginale, municipalitatea condusă de primarul Lucilla Parisi, a decis să aloce 5 mii de euro în favoarea „noilor activități comerciale, artizanale și agricole gata să se deschidă pe teritoriul nostru” și care își transferă reședința în municipiu.

Pe site-ul Primăriei Roseto Valfortore se pot descărca aplicațiile pentru afaceri și familii. Resursele globale alocate de Municipalitate, la dispozitia beneficiarilor, se ridica la 50 de mii de euro, iar facilitatile vor fi acordate afacerilor sau familiilor sub forma de granturi nerambursabile cu o suma maxima de 5 mii de euro pe cerere.

Documentele publicate de Primărie

În ceea ce privește afacerile, obiectivul pe termen lung este de a încuraja întoarcerea sau șederea în orașa unor noi activități prin garantarea unei contribuții economice unice și nerambursabile.

Resursele vor fi alocate în ordinea cronologică de sosire a cererilor, în limita disponibilității fondurilor care ar putea fi majorate și într-o a doua fază. În cazul familiilor, informează Municipiul: „concesiunile vor fi recunoscute cu prioritate pentru familiile din care aparține cel puțin un cetățean rosetan”.

În ambele cazuri, cererile de grant trebuie depuse până la 28 februarie 2022, spun autoritățile.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

AȚI VĂZUT-O? O minoră din Ocna Mureș a plecat de acasă și nu a mai revenit. Familia și poliția o caută

Publicat

Polițiștii din Alba caută o minoră care a plecat de la domiciliu și nu a mai revenit. Persoanele care pot da informații care să conducă la identificarea ei sunt rugate să anunțe cea mai apropiată unitate de poliție sau să sune la 112.

Potrivit IPJ Alba, la data de 22 ianuarie 2022, în jurul orei 18:00, Poliția Orașului Ocna Mureș a fost sesizată de către o femeie din oraș, cu privire la faptul că fiica sa, Ciurar Maria Gabriela, de 13 ani, a plecat de la domiciliu și nu a mai revenit.

Minora are următoarele semnalmente:

  • 150 cm înălțime;
  • 45 kg;
  • corpolență atletică;
  • ochi căprui;
  • păr brunet;

La data plecării purta pantaloni de culoare neagră cu dungi albe, geacă neagră și încălțăminte sport, alb cu negru.

Polițiștii desfășoară, în continuare, cercetări în vederea identificării minorei, iar aceasta a fost dată în urmărire.

Persoanele care pot da informații care să conducă la identificarea ei, sunt rugate să anunțe cea mai apropiată unitate de poliție sau să sune la 112.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Din baracă în container. Două familii evacuate din blocul G2 – Turturica au primit locuință provizorie de la Primăria Alba Iulia

Publicat

turturica

Două familii cu copii din Alba Iulia, evacuate din blocul G2 – „Turturica”, care au locuit în barăci improvizate în zona Talciocului, au primit adăpost de urgență. Primăria a repartizat două containere modulare, pentru un număr de zece persoane. 

Consilierii locali din Alba Iulia vor avea de aprobat în ședința de joi, 27 ianuarie, însușirea Dispoziției primarului municipiului Alba Iulia nr. 2019/03.12.2021 privind repartizarea a două locuințe modulare la două familii fără adăpost.

Citește și Povestea unui eșec administrativ la Alba Iulia. Cazul ”Turturica” sau cum un oraș se poate comporta ca un ”stat captiv”

Mai exact, potrivit raportului de specialitate, prin Dispoziția primarului municipiului Alba Iulia nr. 2019 din 3 decembrie 2021 au fost repartizate două locuințe din elemente modulare tip container către două familii fără adăpost ce au fost evacuate din blocul G2 – „Turturica”, care au mai mulți copii în întreținere.

Locuințele din elemente modulare tip container, amplasate pe strada Gheorghe Șincai, nr. 14, au fost repartizate ca adăpost de urgență pe perioada 7 decembrie 2021 – 31 martie 2022, cu posibilitate de prelungire, ca măsură de prevenire a marginalizării sociale și a prevenirii separării copilului de părinții săi.

Ulterior emiterii dispoziției, Instituția Prefectului – Județul Alba a transmis Primăriei o adresă prin care se constată că dispoziția primarului municipiului Alba Iulia a fost emisă cu depășirea competențelor primarului, obiectul reglementat prin dispoziție intrând în sfera Consiliului Local. S-a solicitat astfel adoptarea unei hotărâri prin care Consiliul Local al municipiului Alba Iulia să-și însușească repartizarea locuințelor ce fac obiectul Dispoziției către cele două familii fără adăpost. 

Evacuate din blocul G2 – „Turturica”, familiile au construit locuințe improvizate în zona Talciocului

Potrivit unui referat întocmit de către Direcția de Asistență Socială în luna februarie 2021, în zona din spatele talciocului s-au construit fără autorizație, în ultimii ani, șase locuințe improvizate în care locuiesc cinci familii și o persoană singură.

Accesul persoanelor la locuințele improvizate se face pe poarta de acces în perimetrul pieței și există o posibilitate de intrare cu mașina, până în apropierea locuințelor, printr-o deschidere făcută în gard. Hainele sunt uscate pe gardul pieței și apoi aduse în interiorul locuințelor. Curentul electric a fost adus de la administratorul pieței, iar apa este adusă de fiecare familie, de la vecinii din cartier. Încălzirea locuințelor se face cu sobe pe lemne și diferite deșeuri, iar în câteva locuințe există aragaz cu butelie.

Există un spațiu amenajat ca și toaletă, între locuințe, dar pentru acest scop este folosită toată zona din spate, fără nici o amenajare. Gunoaiele nu sunt adunate într-un singur loc ci sunt aruncate în spate și în lateralul locuințelor improvizate, constituind o sursă de infecție și un pericol pentru siguranța copiilor și pentru sănătatea locuitorilor. Totodată, în zonă se află mai mulți câini.

Potrivit raportului de reevaluare socială, în ultimii ani s-a constatat în familii tendință de abandon școlar a copiilor la vârste tot mai mici, ceea ce a determinat vagabondajul și implicarea timpurie a copiilor în munci ocazionale, implicarea timpurie a fetelor în relații de concubinaj și totodată generează un risc crescut de delicvență juvenilă pentru băieții din familie.

Așa cum rezultă din evaluarea socială realizată de Compartimentul Venit Minim de Incluziune și Compartiment Protecția Copilului, aceste familii constituie o categorie defavorizată cu o situație socio-economică precară, ce determină situații de risc: expunerea la frig în perioada sezonului rece, lipsa utilităților care conduc la o igienă precară a membrilor familie și determină absenteismul școlar al copiilor. Veniturile insuficiente și instabile duc la un climat familial conflictual permanent.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Contribuții lunare de întreținere mai mari, la Căminul pentru persoane vârstnice Alba Iulia. Cât costă îngrijirea unui bătrân

Publicat

Costul mediu lunar de întreținere și contribuția lunară de întreținere a persoanelor instituționalizate în Căminul pentru persoane vârstnice din Alba Iulia vor crește în acest an. Noile costuri majorate urmează să fie aprobate în ședința Consiliului Local de joi, 27 ianuarie. 

Consilierii locali din Alba Iulia vor avea de aprobat în ședința de joi, 27 ianuarie, un proiect de hotărâre privind stabilirea costului mediu lunar de întreținere a persoanelor vârstnice instituționalizate în Căminul pentru persoane vârstnice Alba Iulia și/sau a susținătorilor legali ai acestora pentru anul 2022.

Astfel, potrivit documentului, costul mediu lunar de întreținere în Căminul pentru persoane vârstnice Alba Iulia, în funcție de gradul de dependență al persoanei îngrijite, începând cu 1 februarie 2022, va fi următorul:

  • pentru persoanele independente: 3.000 lei / beneficiar (2.800 lei / beneficiar în 2021)
  • pentru persoanele semidependente: 3.700 lei / beneficiar (3.600 lei / beneficiar în 2021)
  • pentru persoanele dependente: 4.890 lei / beneficiar (4.250 lei / beneficiar în 2021)

De asemenea, contribuția lunară de întreținere a persoanelor vârstnice instituționalizate în Căminul pentru persoane vârstnice Alba Iulia se stabilește în funcție de gradul de dependență al fiecărui beneficiar pe baza costului mediu lunar, după cum urmează:

  • pentru persoanele independente: 2.200 lei / beneficiar (2.000 lei / beneficiar în 2021)
  • pentru persoanele semidependente: 2.450 lei / beneficiar (2.200 lei / beneficiar în 2021)
  • pentru persoanele dependente: 2.650 lei / beneficiar (2.400 lei / beneficiar în 2021)

Încadrarea persoanelor în grade de dependență se realizează de către Căminul pentru persoane vârstnice Alba Iulia, prin personalul de specialitate numit în echipa de evaluare.

Beneficiarii instituționalizați în Căminul pentru persoane vârstnice Alba Iulia datorează contribuția lunară de întreținere în cuantum de 60% din valoarea veniturilor personale lunare, fără a se depăși costul mediu lunar ori contribuția de întreținere pentru fiecare categorie de beneficiari.

Diferența până la concurența valorii integrale a contribuției lunare de întreținere se va plăti de către susținătorii legali ai persoanelor vârstnice îngrijite în cămine, dacă realizează venit lunar pe membru de familie în cuantum mai mare decât valoarea netă a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, stabilit potrivit legii, în următoarea ordine de obligare la plată: soț și soție, rudele în line dreaptă, frați și surori, precum și celelalte persoane anume prevăzute de lege.

Contribuția susținătorilor legali ai persoanelor instituționalizate în Căminul pentru persoane vârstnice Alba Iulia se stabilește în următoarele procente:

Situația persoanelor instituționalizate în Căminul pentru persoane vârstnice Alba Iulia

Potrivit unui raport întocmimt de reprezentanții administrației locale, la data de 19 ianuarie 2022, în Căminul pentru persoane vârstnice din Alba Iulia erau instituționalizate 78 de persoane. Dintre acestea:

  • 28 de beneficiari nu au susținători legali sau aceștia nu au venituri suficiente pentru acoperirea diferențelor de plată
  • pentru 38 de beneficiari se acoperă integral contribuția de întreținere prin completarea sumelor stabilite de la susținătorii legali
  • pentru 12 beneficiari se acoperă parțial diferența de contribuție

Media pensiei vârstnicilor care beneficiază de serviciile acordate în cadrul Căminului pentru persoane vârstnice Alba Iulia este de 2.089 (în luna ianuarie 2022).

De asemenea, din totalul de 78 de beneficiari:

  • 27 de persoane sunt dependente (34,61 %)
  • 33 de persoane sunt semidependente (42,31 %)
  • 18 persoane sunt independente (23,08 %)

Evoluția costului mediul lunar de întreținere și a contribuției lunare de întreținere, în ultimii șase ani

Costul mediu lunar de întreținere și contribuția lunară de întreținere, în funcție de gradele de dependență (independent, semidependent, dependent), aprobate prin hotărârile Consiliului Local Alba Iulia, potrivit legislației în vigoare, aplicate în anii de referință, au fost stabilite astfel:

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate