Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Firmă din Pianu de Jos, care deţine un restaurant, amendată de inspectorii ITM cu 20.000 de lei pentru munca „la negru”


Publicat

itm alba

itm albaO societate comercială din Pianu de Jos a fost amendată de inspectorii ITM cu suma de 20.000 de lei, după ce, în urma controalelor efectuate în perioada 18-21 aprilie, a fost descoperită cu două persoane care munceau „la negru”. 

Este vorba despre firma Claudiu Product Mega SRL Pianu de Jos – restaurant, care nu avea formele legale de angajare pentru două persoane.

Inspectorii ITM au mai aplicat, în urma controalelor, o amendă în valoare de 1.500 de lei și trei avertismente.

Aceștia au controlat 26 de unități din domeniul relaţiilor de muncă cu un număr e 197 de angajați.

Principalele deficienţe stabilite în controale:
-Primirea în lucru a salariaţilor fără întocmirea în formă scrisă a contractelor individuale de muncă;
-Nu au fost stabilite pentru toţi salariaţii atribuţiile corespunzătoare postului prin fişa postului;
-neacordarea repausului saptamanal;
-neconducerea corecta a evidenţei timpului lucrat ;
-contractele individuale de muncă nu au fost completate cu clauze referitoare la criteriile de evaluare a activităţii profesionale a salariaţilor -aplicabile la nivelul angajatorului;
-primirea la muncă a persoanelor s-a realizat în absenţa certificatului medical (fişa de aptitudine);
-regulamentul intern nu conţine dispoziţii referitoare la criteriile şi procedurile de evaluare profesională a salariaţilor;
-registrul general de evidenţă al salariaţilor în format electronic nu se păstrează la sediul societăţii;

În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă au fost controlate 21 de unități și aplicate 5 avertismente.

Principalele deficienţe stabilite în controale :

-Lipsa fiselor de aptitudini eliberate in urma examinarii medicale la angajare si/sau periodica a lucratorilor.
-Lipsa evaluarii riscurilor de accidentare si imbolnavire profesionala pentru activitatile desfasurate
-Lipsa autorizarii initiale si a verificarilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementarilor ISCIR
-Lipsa instruirii periodice a lucratorilor
-Organizarea necorespunzatoare a activitatii de nivelul unitatilor, conform noilor reglementari din HG 955/2010 securitatea muncii la
-Lipsa instructiunilor proprii de securitatea muncii pentru activitatile desfasurate
-Desfasurarea activitatii fara efectuarea examenului medical la angajare si/sau periodic a lucratorilor



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ADMINISTRATIE

ADR Centru: Peste 1,5 miliarde de euro, totalul investițiilor din fonduri europene pentru dezvoltarea regiunii

Publicat

Consiliile județene, primăriile de comune, orașe, municipii, dar și alte instituții publice, universități, spitale, unități de cult, precum și firmele private din cele șase județe ale Regiunii Centru, respectiv Alba Brașov, Covasna, Harghita, Mureș și Sibiu, au depus la Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru 2.235 de proiecte pentru a primi finanțare nerambursabilă, au transmis reprezentanții ADR. Dintre acestea, pentru 920 s-a semnat contractul de finanțare.

Proiectele depuse vizează realizarea de noi construcții, lucrări de modernizare sau extindere a construcțiilor existente, investiții în sisteme inteligente de iluminat public, reabilitare termică a clădirilor, crearea de piste de biciclete și parcuri, restaurare obiective turistice, dezvoltare de afaceri și achiziția de echipamente.

Peste un miliard de euro atras prin POR

După evaluarea cererilor de finanțare depuse, până în prezent, peste 920 de contracte de finanțare au fost semnate, cu o valoare totală a bugetului alocat pentru investiții de peste 1,6 miliarde euro, din care mai mult de 1,16 miliarde euro reprezintă fondurile nerambursabile solicitate din Programul Operațional Regional.

Alte 94 de cereri de finanțare, având o valoare de peste 100 milioane euro, sunt în fază precontractuală, urmând să fie foarte curând aprobate pentru finanțare de către Autoritatea de Management a Programului Operațional Regional din cadrul MDLPA.

  • ”Trebuie luat în considerare și faptul că noi avem alocat pentru Regiune un buget ceva mai mic de 800 milioane euro, inclusiv contribuția națională. Astfel, este semnificativ faptul că valoarea solicitată de beneficiarii de proiecte, prin contractele semnate, a depășit un miliard de euro, iar la finalul anului 2023 vom depăși un miliard euro atrași efectiv pentru dezvoltare” a declarat directorul ADR Centru, Simion Crețu.

Prin contractele semnate, sunt alocate fonduri europene pentru lucrări de modernizare și reabilitare a peste 420 km de drumuri județene din regiune.

Tot din bugetul POR 2014-2020, sunt alocate fonduri pentru reabilitarea energetică a 58 de clădiri publice și a peste 100 de blocuri pentru locuințe, dar și pentru modernizarea și gestionarea inteligentă a sistemului de iluminat public.

Revitalizarea a 32 de obiective de patrimoniu din întreaga regiune reprezentând cetăți, muzee și locașuri de cult, precum și modernizarea infrastructurii din 6 stațiuni turistice susțin dezvoltarea turismului din Regiunea Centru.

Pe lângă acestea, se vor moderniza și dota 31 de unități medicale, iar 9 centre sociale de zi vor fi pregătite să ofere servicii specializate mai bune pentru cetățeni.

Un număr de 83 de unități de educație – destinate învățământului antepreșcolar, preșcolar, gimnazial și tehnologic – își vor întâmpina copiii și elevii și cadrele didactice în săli dotate cu mobilier școlar și echipamente școlare de ultimă generație.

La acestea se adaugă 5 proiecte dezvoltate de mediul universitar, în beneficiul studenților și al specialiștilor în domeniu. Astfel, mai mult de 30.000 de tineri și educatorii lor vor beneficia de investițiile europene.

Nu în ultimul rând, trebuie menționat că, pentru investițiile în dezvoltarea urbană, cele șase municipii reședință de județ din regiune au semnat 56 de contracte de finanțare prin care sunt solicitate fonduri nerambursabile în valoare de peste 246 milioane euro, pentru modernizarea transportului public și reducerea emisiilor de carbon prin reabilitarea infrastructurii rutiere, realizarea de piste de biciclete, parcuri, spații de recreere și centre de agrement sau construire de creșe, grădinițe, reabilitarea de licee și colegii.

Spre deosebire de precedenta ediție a programului Regio 2007-2013, de această dată și orașele mai mici au șansa dezvoltării, 13 contracte care solicită mai mult de 43 de milioane euro urmând să asigure creșterea calității vieții în localitățile în care, până acum, nu s-au efectuat astfel de investiții, cu fonduri europene.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Peste 65.000 de elevi riscă să rămână cu situația școlară neîncheiată pe semestrul I. Ce spune ministrul Educației

Publicat

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat, joi, că, potrivit estimărilor, peste 65.000 de elevi sunt în situaţia de neîncheiere a situaţiei şcolare pe primul semestru.

„Avem o serie de date care nu sunt într-o armonie perfectă. Ultimele raportări ne arată peste 65.000 de elevi estimaţi, subliniez, estimaţi, ca fiind în situaţie de risc cu privire la neîncheierea situaţiei şcolare pe primul semestru. Deci, evident că aceşti elevi au ajuns în această situaţie din cauza unor factori care au împiedicat participarea la procesul de educaţie. Şi, în acelaşi timp, avem raportări de 280.000 de elevi, care spun, sunt declaraţii proprii, că au avut dificultăţi în acces la echipamente IT şi la Internet”, a afirmat Cîmpeanu, la masa rotundă „Cum începem şcoala?”, organizată de Salvaţi Copiii România.

Conform acestuia, declaraţiile celor 280.000 de elevi au venit după ce, anul trecut, în luna aprilie, 230.000 au transmis că nu au acces la echipamente sau tehnologie. Ulterior, Ministerul Educaţiei a făcut o achiziţie de 250.000 de tablete, iar problema ar fi trebuit să fi fost rezolvată, cu atât mai mult cu cât şi autorităţile locale şi alte entităţi au susţinut procesul de dotare cu echipamente IT, a indicat Cîmpeanu.

„Şi, totuşi, separat de aceştia, au apărut alţi 280.000 de elevi care au declarat că nu au avut acces la învăţarea online din cauza lipsei de echipamente sau din cauza lipsei de acces Internet. Acest lucru ar trebui să fie verificat, una din explicaţii ar fi aceea că în prima etapă au declarat că au acces la echipamente aceia care, fiind doi sau trei în casă, au avut un singur echipament sau au avut echipamentul părinţilor, după cum, o altă explicaţie, îmi pare rău că trebuie s-o spun, dar nu cred că are rost să ascundem nici lucrurile care sunt, să spunem, în dezavantajul ministerului, nici al şcolii, dar nici al elevilor, care, deşi au acces, aflând că există posibilitatea de a avea o tabletă sau un laptop în plus… <dacă se poate, de ce nu>”, a explicat ministrul Cîmpeanu.

Ministerul Educaţiei va primi pe 4 februarie, prin proiectul ROSE, 60.000 de laptopuri şi sunt în derulare şi contracte de achiziţie pentru videocamere şi table interactive, a informat Cîmpeanu.

„Aceste videocamere ne vor susţine în procesul de asigurare a învăţământului online pentru cei care au vulnerabilităţi care îi împiedică să participe fizic. Şi atunci, şi profesorii şi elevii vor beneficia de aceste echipamente care vor ajunge în şcolile româneşti. Să sperăm că situaţia se va rezolva, pentru că, evident, în ipoteza fericită în care vom avea şcoli cu prezenţă fizică la un anumit nivel vom direcţiona resursele materiale către cei care sunt obligaţi, fără voia şi fără dorinţa lor, să continue procesul de învăţare online”, a spus ministrul Cîmpeanu.

În cadrul dezbaterii, la care au participat directori de şcoli şi profesori din toată ţara, reprezentanţi ai Consiliul Naţional al Elevilor, specialişti din sistemul medical şi reprezentanţi ai autorităţi locale, Sorin Cîmpeanu a reiterat dorinţa ministerului de redeschidere a şcolii în format fizic, cu respectarea normelor sanitare.

„Avem nevoie de opinii consolidate profesional şi credibile pentru a aprecia corect riscul, avantajele şi dezavantajele deschiderii şcolilor în format fizic. Ideea pe care am susţinut-o cu consecvenţă şi pe care o susţin în continuare este aceea a importanţei deschiderii şcolilor cu prezenţă fizică”, a spus Cîmpeanu.

El a arătat că acest lucru va fi realizat „treptat, în urma analizei epidemiologice, pentru că acesta este factorul determinant”.

Realităţile din educaţie, modul în care avansează campania de vaccinare din perspectiva angajaţilor din sistemul de învăţământ sunt factori foarte importanţi. Dar, cel determinant este, fără doar şi poate, protecţia stării de sănătate în legătură directă cu evoluţia ratei de infectare şi cu posibilităţile de gestionare a riscului în şcoli odată cu deschiderea în cele trei scenarii care au fost anunţate de către Preşedinţia României”, a mai declarat Cîmpeanu.

sursa: agerpres.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

APM Alba a măsurat miercuri calitatea aerului din Sebeș. Se vor efectua măsurători săptămânale în mai multe localități din județ

Publicat

apm

Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Alba a măsurat miercuri, 27 ianuarie, calitatea aerului din municipiul Sebeș, la trei zile după recordul negativ de poluare înregistrat de stația de monitorizare din localitate și de laboratorul Primăriei.

Concluzia: valorile poluanților măsurați s-au încadrat în limitele prevăzute de lege. Cu toate acestea, măsurătorile efectuate de analizorului mobil al APM Alba nu au inclus și particulele în suspensie, PM 10 și PM 2,5, poluanți ale căror valori au „explodat” în weekend-ul trecut.

Citește și GRAFIC: Cum a evoluat poluarea aerului în Sebeș după recordul negativ înregistrat în weekend. Analiza ultimelor patru zile

Reprezentanții Agenției pentru Protecția Mediului Alba au mai transmis că săptămânal vor efectua măsurători pentru determinarea calității aerului în localitățile din județ.

Redăm integral comunicatul transmis joi, 28 ianuarie, de APM Alba:

„Agenția pentru Protecția Mediului Alba a efectuat măsurători suplimentare în vederea determinării calității aerului, în data de 21 ianuarie 2021 în localitatea Petrești (pe strada 1 Mai), iar în data de 27 ianuarie 2021 în localitatea Daia Română (zona primăriei) și în municipiul Sebeș (zona Casei de Cultura „Lucian Blaga”).

Determinările au fost realizate cu analizorul mobil din dotare.

Valorile concentrațiilor poluanților măsurați (formaldehidă, benzen, metanol, monoxid de carbon, amoniac, dioxid de azot și dioxid de sulf ) s-au încadrat în limitele prevăzute de Anexa 3 a Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător și STAS 12574.

Săptămânal, se vor efectua măsurători pentru determinarea calității aerului în localități ale județului.

Director executiv, Mărioara Popescu”

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

32 de întrebări și răspunsuri despre vaccinare. GHID pentru medicii de familie și precizări despre pacienții cu boli specifice

Publicat

Ministerul Sănătăţii a lansează o broşură cu informaţii despre vaccinarea împotriva COVID-19, pentru a veni în sprijinul medicilor de familie şi al medicilor curanţi.

Aceasta include răspunsuri la 32 de întrebări primite din partea medicilor, inclusiv cu privire la eficienţa vaccinului, siguranţa vaccinării pentru persoanele cu boli cronice, autoimune sau cancer şi contraindicaţiile la vaccinare pentru pacienţii cu diverse patologii, potrivit ministerului.

Broşura va fi trimisă către medicii de familie. La conceperea acesteia au contribuit Comisia de alergologie şi imunologie clinică, Comisia de oncologie, Comisia de hematologie, Comisia de endocrinologie, Comisia de cardiologie şi Comisia de dermatovenerologie ale Ministerului Sănătăţii.

Vaccinarea anti COVID-19: întrebări și răspunsuri (sursa: broșura Ministerului Sănătății)

1) Vaccinul este eficient și pentru tulpina nouă SARS-CoV-2?

Este puțin probabil că răspunsul imun indus prin vaccinare să își piardă complet reactivitatea față de noile tulpini. Nu există încă suficiente date care să demonstreze eficacitatea vaccinurilor autorizate până acum împotriva tulpinilor nou apărute de SARSCoV-2. Tulpini virale cu unele dintre mutațiile nou raportate (ex. N501Y din tulpinile inițial identificate in UK și Africa de Sud) sunt recunoscute și neutralizate de anticorpii din serul persoanelor vaccinate.

2) Un pacient care a avut COVID-19 mai trebuie vaccinat?

Da. Astfel de persoane au fost incluse în studiile clinice și nu au fost identificate riscuri specifice. Recomandările actuale încurajează vaccinarea pacienților care au trecut prin boală la minimum 4 săptămâni de la primul test PCR pozitiv în cazul pacienților cu formă ușoară și la aproximativ 3 luni în cazul pacienților cu formă moderată, severă sau critică. Cum riscul de reinfectare a persoanelor trecute recent prin boală este destul de mic, aceste persoane pot alege să întârzie vaccinarea pentru 1-3 luni de la testul RT-PCR pozitiv, deși nu există o obligație în acest sens. În cazul pacienților cu COVID-19 tratați cu plasmă convalescentă sau anticorpi monoclonali se recomandă întârzierea vaccinării cu 3 luni pentru a nu fi scăzută eficiența.

3) Este sigur să vaccinăm pacienți cu boli cronice, boli autoimune sau cancer?

Da. Afecțiunile enumerate mai sus nu reprezintă o contraindicație pentru administrarea vaccinului anti COVID-19.

4) Este sigur să vaccinăm pacientele gravide sau cele care alăptează?

Datorită mecanismului de acțiune al vaccinurilor ARNm, CDC consideră că este puțin probabil ca vaccinarea să prezinte un risc specific pentru femeile gravide. În studiile animale nu au fost identificate efecte dăunătoare asupra sarcinii pentru cele 2 vaccinuri autorizate până acum (Comirnaty și COVID-19 vaccine Modernă). Cu toate acestea datele din studiile umane sunt foarte limitate. Nu se cunoaște dacă vaccinul sau componentele acestuia se secretă în laptele matern, dar EMA nu consideră că ar există riscuri plauzibile în legătură cu alăptarea. Vaccinarea femeilor însărcinate sau care alăptează ar trebui să țină întotdeauna cont de o analiză individuală risc / beneficiu (ex. grad de expunere, comorbidități asociate cu evoluția severă a COVID-19). Recomandarea este ca aceste persoane să se vaccineze cu avizul medicului ginecolog și supraveghere atentă postvaccinare.

5) Care sunt contraindicațiile relative și absolute pentru vaccinare?

Vaccinul este contraindicat persoanelor cu istoric de reacție alergică severă (anafilactică) la oricare dintre componentele vaccinului sau la prima doză administrată. În cazul persoanelor cu istoric de reacții alergice severe la medicamente sau alte vaccinuri nu este contraindicată vaccinarea, dar se recomandă o supraveghere mai îndelungată (timp de 30 minute) postvaccinare.

6) La cât timp după vaccinare este pacientul protejat împotriva COVID-19?

La 7 zile de la administrarea celei de-a două doze în cazul BioNTech/Pfizer și 14 zile după a doua doză în cazul Moderna putem vorbi despre un nivel maxim de protecție. Anticorpii încep să fie detectabili din ziua 12-14 de la prima doză iar titrul crește semnificativ după doză de rapel. Se observă reducerea numărului de persoane infectate și în intervalul dintre cele două doze, dar nu este cunoscută durata sau nivelul protecției după o singură doză.

7) Pacientul poate face COVID-19 de la vaccin ?

Nu. Vaccinul împotriva COVID-19 bazat pe tehnică ARNmesager și nu conține componente ale virusului capabile să declanșeze boala

8) O persoană vaccinată mai trebuie să poarte mască și să practice distanțarea fizică ?

Da. Nu știm încă dacă o persoană vaccinată se poate infecta și poate transmite mai departe virusul. Până în acest moment, în studiile clinice s-a urmărit dacă vaccinarea previne boala, nu a fost studiat dacă este prevenită și infecția asimptomatică. Incă nu sunt date suficiente despre eficacitatea vaccinurilor COVID-19 pentru prevenția infecției asimptomatice și reducerea transmisiei.

9) Cât durează imunitatea după vaccin?

Este încă prea devreme pentru a putea estima durata protecției oferite de vaccinarea împotriva COVID-19. Titrul de anticorpi măsurat la persoanele vaccinate în studiile clinice a fost peste media celui măsurat la persoane trecute prin boală și este de așteptat ca protecția oferită de vaccin să dureze cel puțin la fel de mult că cea de după infecția cu SARS-CoV-2 dar fără riscurile asociate dezvoltării bolii. Durata protecției este încă evaluată în curs de evaluare în studiile clinice.

10) Cine garantează că vaccinurile sunt ținute la temperatura corectă?

În momentul livrării vaccinurilor în centrele de stocare, persoanele responsabile de primirea lor verifică integritatea. Vaccinurile sunt transportate în cutii speciale de refrigerare cu data-logger (monitorizarea continuă a temperaturii) iar datele de monitorizare pentru toate transporturile sunt arhivate pe termen lung. De asemenea, în centrele de vaccinare fiecare frigider de stocare este prevăzut cu termomentru pentru monitorizarea temperaturii.

11) Este nevoie de bilet de trimitere de la medicul de familie pentru vaccinare?

Nu. Persoanele care doresc să se vaccineze se pot programa fie individual pe platforma de vaccinare, fie prin intermediul medicului de familie sau al medicului curant. Bolnavii cronici cu vârsta sub 65 de ani se pot vaccina în etapa a II-a dar trebuie validați în prealabil în platforma vaccinare-covid.gov.ro de către medicul de familie sau medicul curant.

12) După cât timp trebuie repetat vaccinul?

Nu se poate spune încă pentru cât timp persistă răspunsul imun protector după vaccinare. Necesitatea repetării vaccinării depinde și de menținerea eficienței asupra tulpinilor nou identificate iar acest lucru depinde de rată de mutație a virusului. Prin vaccinarea unui număr mare de persoane se poate reduce circulația virusului și astfel este redusă și rată de mutație a acestuia. Studiile sunt încă în desfășurare și vor fi publicate pe măsură ce există informații clare legate de durata protecției postvaccinale.

13) Pacienții care au primit terapie cu plasmă de la convalescent au indicație de vaccinare?

Da. Se recomandă vaccinarea la ~90 de zile de la administrarea terapiei cu plasmă a reduce riscul scăderii eficienței vaccinului.

14) Vaccinurile cu ARN mesager modifică ADN-ul uman?

Nu. ARN-ul mesager nu intră în nucleul celulei (acolo unde se află ADN-ul) și are structura și compoziția chimică diferită de ADN. Prin urmare, ARNm nu poate fi încorporat în genomul uman. Procesul de producție al proteinei Spike necesară dezvoltării ulterioare de anticorpi are loc în citoplasmă, la nivelul ribozomilor – sediul sintezei proteice – și nu în nucleu. ARN-ul mesager conținut de vaccin este doar “scrisoarea trimisă” temporar, care este distrusă după ce a fost citită la fel că miile de molecule de ARN mesager proprii celulei.

15) Pacienții care suferă de alergii alimentare se pot vaccina împotriva COVID-19?

Da. Conform CDC, pacienții cu istoric de alergii ușoare și moderate pot fi vaccinați. Persoanele care au antecedente de anafilaxie la alimente, la medicamente, înțepături de insecte etc. pot fi vaccinate împotriva COVID-19 atât timp cât nu sunt cunoscute a fi alergice la unul dintre componentele (excipienții) vaccinului. În aceste situații se recomandă ca măsură de precauție monitorizarea mai îndelungată postvaccinal (30 minute).

16) Pacienții care au avut reacție cutanată urticariană localizată la prima doză de vaccin pot primi a două doză ?

Da. Vaccinul nu este contraindicat persoanelor care au avut erupție cutanată după prima doză dar nu au asociat alte simptome care să indice o reactie anafilactica care să pună în pericol viața.

17) Un pacient alergic la polen și streptomicină care a făcut șoc anafilactic la antibiotic în trecut se poate vaccina?

Conform EMA, istoricul de reacții alergice la orice alt vaccin sau orice terapie injectabilă fără legătură cu substanțele incluse în vaccinurile pe bază de ARNm împotriva COVID-19 nu reprezintă o contraindicație de vaccinare. Totuși, se impun măsuri de precauție speciale pentru aceste persoane, respectiv informarea/ sfătuirea acestora cu privire la eventualele riscuri ale dezvoltării unei reacții alergice severe și supravegherea mai îndelungată (30 minute) a pacienților cu acest istoric.

18) Pacienții care primesc tratament anticoagulant se pot vaccina?

Pacienții sub terapie anticoagulantă nu au contraindicație de vaccinare. În funcție de tipul de medicație utilizată și de dozaj se recomandă totuși consultarea medicului curant pentru a stabili dacă terapia administrata poate fi întreruptă / modificată pentru un timp scurt în vederea vaccinării. Pentru detalii, consultați recomandarea comisiei de specialitate pentru boli cardiovasculare. Vaccinarea este recomandată, cu administrare lentă intramusculară, urmată de aplicare locală a unei presiuni ferme fără că zona de injectare să se maseze.

19) Cu ce fel de ac este indicat să se realizeze vaccinare anti COVID-19?

Diametrul acului recomandat pentru administrarea intramusculară a vaccinului este între 22G si 25G. În cazul pacienților care primesc tratament anticoagulant se recomandă utilizarea acelor cu diametru mai mic, de 23G sau 25G pentru a reduce riscul de apariție a unui hematom intramuscular. În ceea ce privește masajul, acesta nu e indicat, ci numai o presiune ușoară a locului respectiv pentru o perioada scurtă de timp.

20) În a doua etapă a vaccinării există posibilitatea prioritizării pacienților care au vârsta peste 65 de ani plus alte comorbidități?

Nu există asemenea subprioritizări în cadrul etapei a II-a. Medicul de familie poate decide să programeze prioritar aceste persoane din lista lor de pacienți.

21) Pacienții cu sindrom coronarian acut STEMI sau NonSTEMI, disecție acută de aortă, se pot vaccina?

Da. Vaccinul este indicat la aproximativ o lună de la episodul acut coronarian.

22) Există posibilitatea că vaccinul să determine apariția unui cancer în viitor?

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate