Actualitate
FOTO | Atracţie turistică la Zlatna: Un tren de epocă cu trei vagoane va circula spre Alba Iulia. A fost restaurat la Cluj
Locuitorii din Alba şi turiştii vor avea în curând o nouă atracţie în judeţ: o cursă cu un tren de epocă ce va circula între Zlatna şi Alba Iulia. Este vorba despre un proiect al Primăriei Zlatna, în colaborare cu Consiliul Judeţean prin care o locomotivă de epocă şi trei vagoane sunt restaurate pentru a fi folosite pentru un traseu turistic.
Primarul Silviu Ponoran din Zlatna a declarat pentru Alba 24 că trenul este restaurat la uzinele „16 Februarie” din Cluj şi planul era ca prima cursă să aibă loc pe 1 Decembrie, când ar fi urmat să intre în Alba Iulia.
Însă mai sunt de rezolvat detalii financiare şi administrative (autorizaţii), astfel că termenul nu este „bătut în cuie”.
Primarul a mai spus că locomotiva datează din 1906, este fabricată în Germania şi face parte dintr-o serie limitată de 6 astfel de vehicule. Pe vremuri, ducea alimente la halele Obor şi apoi a fost folosită pentru transport de lemn.
A fost găsită într-un depozit la Sibiu, unde „zăcea” de 19 ani. „Crescuse şi un copac în ea”, spune Ponoran.
Potrivit declaraţiilor edilului, primăria a cumpărat locomotiva la începutul anului 2013, de la un lichidator din Braşov şi, cu bani din buget şi cu sprijinul Consiliului Judeţean, a început restaurarea acesteia.
La sfârşitul lucrărilor, locomotiva va circula pe linie de cale ferată clasică, cu trei vagoane, unul dintre ele restaurant, între Zlatna şi Alba Iulia.
A fost restaurată şi vopsită, aflându-se în prezent la halele uzinei din Cluj. Mai trebuie rezolvată problema vagoanelor, pentru a putea fi completat trenul de epocă.
Reamintim că astfel de atracţii turistice sunt şi la Alba Iulia, unde este expusă o locomotivă restaurată a Mocăniţei, trenul care circula pe linia îngustă înainte de 90, dar şi la intrarea în Cîmpeni.
“Mocănița” trecea prin mijlocul oraşului Alba Iulia și a fost o prezență îndrăgită, chiar un simbol pentru albaiulieni. Celebra “Mocăniță”, trenul cu aburi pe linie îngustă făcea legătura între Alba Iulia și Zlatna. A circulat până în anii 80.
În Apuseni, linia ferată cu ecartament îngust a fost construită la începutul anilor 1900, Mocăniţa circulând între Turda şi Abrud. Viteza acesteia ajungea până la 40 de km pe oră şi avea 21 de staţii. Mocăniţa a transportat, de-a lungul vremii, atât călători, cât şi mărfuri, precum lemnul exploatat din munţi. Trenul şi-a încheiat activitatea în anii ’90, acesta fiind lăsat de izbelişte, iar linia a fost descompusă pe tronsoane de hoţii care au vândut-o la fier vechi.
Segmentul de linie care nu a fost distrus în totalitate şi a putut fi repus în funcţiune a fost cel dintre Câmpeni şi Abrud.
Până vom vedea trenul de epocă circulând pe calea ferată, vă prezentăm imagini.
sursa foto: Facebook
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
OLTEANU DANUT
sâmbătă, 05.12.2015 at 20:31
La CFR sint multi patrioti inteligenti dar,nu se cunosc,nu colaboreza.Ce stie despre mine dl.Bratu,seful garilor: Moinesti,Comanesti,Asau?