Eveniment
FOTO DOCUMENT: Revoluția din Decembrie ’89, la Alba Iulia. Implicarea armatei și enigma doborârii unui elicopter pe Mamut

O zi mai târziu, 23 decembrie 1989, măsurile de protecție au fost extinse și la alte instituţii şi obiective economice din oraş, Comandantul garnizoanei a dat ordin ca toţi lucrătorii Securităţii să se prezinte la serviciu pentru a li se asigura protecţia, să fie cazaţi la UM 01653. S-au prezentat 80 de persoane.

Un detaşament de intervenţie din UM 01040 Cîmpeni a primit misiunea să apere podul de pe râul Mureş şi intrarea de sud-est în Alba Iulia, pe fondul zvonurilor despre „posibila dirijare a unor elemente teroriste spre oraş“.
În dimineaţa zilei de 24 decembrie, elemente necunoscute aflate într-un autoturism Dacia 1300 au tras focuri de armă spre sediul Securităţii, situaţie ce a declanşat riposta militarilor şi gărzilor patriotice aflate în zonă. Nu s-au înregistrat victime.
De asemenea, în jurul orei 15.00 persoane neidentificate au tras din nou din faţa Catedralei asupra unui dispozitiv militar. „Întrucât elemente diversionist-teroriste au continuat să acţioneze în cartierul Cetate, trăgând din diferite clădiri focuri sporadice de armă s-a constituit un detaşament format din şapte cadre şi 15 militari sub comanda maiorului Viorel Simion, care să le anihileze. Lupta cu aceştia s-a dat în zona blocului M5. Teroriştii nu au putut fi capturaţi. Vânătorii de munte nu au înregistrat pierderi“, se mai susţine în lucrarea citată.
Un episod mai puţin cunoscut şi neelucidat în mod oficial nici după 24 de ani, de la Revoluţia din Decembrie 1989, s-a întâmplat la Alba Iulia. În seara zilei de 23 decembrie 1989, un elicopter cu cinci persoane la bord s-a prăbuşit în apropierea oraşului, în zona Schit, lângă o unitate militară.
Două dintre persoanele aflate în elicopter erau generalii Constantin Nuţă şi Velicu Mihalea, comandantul Inspectoratului General al Miliţiei, respectiv adjunctul acestuia. Generalii erau însoţiţi de locotenent-colonelulul Nicolae Tudor, pilotul elicopterului, căpitanul Victor Matica şi maistrul militar Nicolae Galaftion.
Toţi cinci au murit carbonizaţi în explozia elicopterului. Cei trei însoţitori aveau misiunea de a transporta pe generali la Sibiu, de la Deva unde au fost prinşi şi arestaţi într-un tren ce venea de la Timişoara.
Incidentul este descris cu amănunte în cartea „Revoltă în labirint“, publicată de Mihai Babiţchi, lider al mişcării revoluţionare din Alba Iulia. „Pe la orele 20.00 în seara zilei de 23 decembrie, comandantul garnizoanei mi-a raportat că depozitul de armament de la marginea oraşului este atacat din aer şi din patru puncte terestre. Nu eram foarte îngrijorat deoarece fusesem informat că depozitul era gol. Un curier a infirmat, ulterior, orice atac.
Totuşi un elicopter se prăbuşise lângă depozit deşi, am fost asigurat, apărătorii nu trăseseră niciun foc“, afirmă Mihai Babiţchi. Revoluţionarul susţine că l-a vremea respectivă s-a acreditat şi idea că, zburând la joasă înălţime pentru a nu fi detectat de radare, aeronava s-a încurcat în aracii de beton ai viţei de vie din zonă şi a explodat, variantă susţinută, potrivit acestuia, şi de şeful Parchetului Militar Cluj, colonelul Tit Liviu Domşa.
Prezenţa elicopterului în zona depozitului de armament şi a bazinului de apă potabilă al oraşului Alba Iulia a fost confirmată şi de alţi martori. Paznicul bazinului, Gheorghe Muntean, a confirmat că elicopterul zbura foarte jos şi fără lumini şi a spus că a tras două focuri de avertizare ca să anunţe soldaţii din apropiere. „Pe măsură ce ancheta avansa conculziile au devenit tot mai dificile. Comisia parlamentară condusă de Sergiu Nicolăescu, care a anchetat evenimentul, a acreditat idea că aeronava a fost lovită în zona Blandiana de rafale care au ciuruit rezervorul de benzină“, a completat Mihai Babiţchi.
Expertizele tehnice, efectuate încă din 1994, atestă că elicopterul în care au murit cele cinci persoane a fost doborât de rafalele unei arme de calibrul 7,62. Astfel, ipoteza că aparatul de zbor s-ar fi prăbuşit din cauza unui accident sau a unei erori de pilotaj a fost înlăturată. În 1995 dosarul a fost închis pe motiv de „autor necunoscut“. A fost redeschis în 2007, după ce e parcursul cercetărilor efectuate într-un alt dosar al Revoluţiei procurorii au ajuns la concluzia că doborârea elicopterului IAR 330, în care se aflau cei doi generali de Miliţie, s-ar putea datora acţiunii sau inacţiunii unor generali aflaţi la conducerea MApN şi a Comandamentului Aviaţiei şi Apărării Antiaeriene.
Revoluţia din 1989 s-a soldat în Alba cu 24 de morţi.
Nicu Neag
foto: Nicu Murgășanu (arhiva personală)
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News