Connect with us

Eveniment

GHID Evaluarea digitalizată 2025: Întrebări și răspunsuri pentru elevi. Cum se face corectura și ce probleme pot apărea

Bacalaureat 2024

Publicat

GHID Evaluarea digitalizată 2025: Întrebări și răspunsuri pentru elevi. În anul 2024, evaluarea digitalizată a fost extinsă la toate examenele naționale. Este vorba despre evaluare națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, bacalaureat, examenul de ocupare a posturilor didactice și definitivat.

În contextul simulărilor examenelor naționale din perioada următoare (EN VIII și bacalaureat), Ministerul Educației a sintetizat un ghid, sub formă de întrebări și răspunsuri.

GHID Evaluarea digitalizată: Informații de bază privind derularea acestui proces.

1. Cum se desfășoară procesul de evaluare digitalizată?

La sfârșitul probei, lucrările scrise ale candidaților sunt scanate, apoi încărcate pe platforma de evaluare digitalizată.

Pentru scanare, fiecare sală de clasă în care se desfășoară probe scrise este dotată cu scanner.

În baza conturilor individuale create anterior, profesorii evaluatori au acces pe platforma digitalizată, unde sunt încărcate lucrările.

Evaluarea se face pe laptop/calculator, în baza unui borderou digital introdus anterior repartizării lucrărilor către profesorii evaluatori.

Folosirea platformei de evaluare digitalizată permite repartizarea aleatorie a lucrărilor.

Astfel, doi evaluatori ai aceleiași lucrări vor fi nu doar din școli diferite, ei pot fi și din județe diferite.

Funcțiile platformei permit, la finalul evaluării fiecărei lucrări, cumularea punctajelor și descărcarea automată a borderourilor de evaluare.

2. Evaluarea digitalizată afectează desfășurarea probelor scrise pentru candidați?

Nu. Pentru candidați singura diferență este că nu se mai secretizează lucrările. Acestea sunt secretizate automat, în momentul în care sunt scanate.

3. Cum se gestionează situația în care conexiunea la internet nu funcționează conform cerințelor impuse, în momentul scanării lucrărilor?

Procedurile de lucru prevăd soluții pentru situațiile în care conexiunea la internet nu funcționează, inclusiv, dacă este nevoie, scanarea lucrărilor în alt centru de examen sau la nivelul comisiei județene/a municipiului București.

4. Ce măsuri se iau în cazul în care platforma de scanare întâmpină dificultăți tehnice?

Resursele necesare pentru funcționarea platformei (puterea de calcul și capacitatea de stocare) sunt asigurate de parteneri instituționali.

În situația puțin probabilă în care se produc blocaje, se va interveni în timp real pentru suplimentarea resurselor sau identificarea și rezolvarea oricărei probleme.

5. Ce se întâmplă dacă lucrarea unui elev nu este scanată corect și profesorul nu o verifică înainte de a o încărca pe platformă?

Elevul va fi prezent la scanarea propriei lucrări. Dacă vor exista cazuri de scanări incomplete sau erori, sunt prevăzute mecanisme ce vor permite remedierea situației.

6. Cum trebuie gestionată situația în care un exercițiu lipsește de pe pagina de evaluare din cauza unei scanări incomplete?

Profesorul evaluator are posibilitatea, la identificarea unei lucrări scanate eronat, să semnaleze în platformă acest lucru (prin folosirea butonului „Marcare scanare necorespunzătoare”). În acest caz, lucrarea se scanează din nou și se încarcă în platformă.

7. Cum se procedează în cazul în care nu sunt scanate toate paginile unei lucrări, iar una dintre acestea conține informații esențiale pentru evaluare?

În platformă există informații privind numărul total de pagini pentru fiecare lucrare. Dacă există neconcordanțe între numărul real de pagini și numărul de pagini scanate, lucrarea va fi scanată din nou.

GHID Evaluarea digitalizată

8. A fost luată în considerare situația în care elevii au un scris mai mic și profesorii întâmpină dificultăți în examinarea acestor lucrări?

Platforma oferă posibilitatea de redimensionare a imaginii (zoom in/out).

Din acest punct de vedere, este chiar o opțiune de accesibilitate, care în modul clasic de evaluare nu exista.

Lucrarea poate fi mărită atât cât este necesar, iar rezoluția de scanare permite acest lucru.

9. Procesul de evaluare digitalizată afectează criteriile de evaluare/baremele, tipurile de subiecte sau timpul de lucru al candidaților?

Nu. Procesul de evaluare digitalizată nu implică schimbări în ceea ce privește criteriile de evaluare/baremele și tipurile de subiecte pentru probele scrise ale examenelor, nici timpul de lucru al candidaților.

10. Cum se gestionează discrepanțele de notare între profesori în situația în care evaluările anterioare permiteau discuții între cadrele didactice, iar acum fiecare profesor corectează independent?

Conform metodologiilor existente, evaluarea se realizează individual, nu prin „discuții între cadrele didactice”.

În situația în care diferențele de notare între evaluatori sunt mai mari de 1 punct, platforma identifică aceste lucrări și le repartizează automat altor doi evaluatori.

După a doua evaluare, se elimină nota cea mai mare și cea mai mică și se face media notelor rămase.

Platforma semnalează, de asemenea, diferențele de notare între evaluatori la itemii obiectivi și are implementată soluție tehnică de eliminare a acestora.

11. Există un proces de pregătire și formare pentru profesori în utilizarea platformei de evaluare digitalizată?

Da. La nivelul fiecărui centru de examen se fac pregătiri pentru derularea procesului de evaluare digitalizată. Totodată, au fost elaborate și transmise ghiduri pentru fiecare rol de utilizator din platformă.

12. Există o politică privind protecția datelor personale ale elevilor în contextul evaluării digitalizate? Cum sunt asigurate confidențialitatea și securitatea informațiilor?

Pentru evaluarea digitalizată se folosesc scanere distribuite și instalate în fiecare centru de examen.

Lucrările sunt scanate în sala de examen, la sfârșitul probei scrise, în prezența candidatului, fiind încărcate pe platforma de evaluare de către profesorii asistenți.

Secretizarea lucrării se face automat, în momentul încărcării, nemaifiind necesar a fi făcută de către candidați/profesorii asistenți.

Ulterior, lucrările sunt repartizate automat și aleatoriu, prin intermediul platformei, către doi evaluatori aflați în alt județ decât județul din care provin candidații.

13. Care sunt beneficiile implementării evaluării digitalizate a lucrărilor de la probele scrise din cadrul examenelor naționale?

  • eliminarea birocrației (borderourile individuale de notare, precum și cele finale sunt generate automat, odată cu finalizarea evaluării);
  • reducerea timpului de lucru destinat evaluării; transmiterea, în mod automat și aleatoriu, către alți doi evaluatori, a lucrărilor pentru care diferența dintre notele acordate de cei doi evaluatori inițiali este mai mare de un punct;
  • scăderea riscului erorii umane în privința: calculului notei finale, acordării altor punctaje decât cele din baremul de corectare digitalizată, introducerii notelor de pe lucrare în calculator, în vederea afișării rezultatelor.

În anul 2024, evaluarea digitalizată a fost extinsă la toate examenele naționale (evaluare națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, bacalaureat, examenul de ocupare a posturilor didactice și definitivat).

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement