Actualitate
ISU Alba: Cum se foloseşte numărul 113, destinat persoanelor cu handicap care se află în situații de urgență
Încă din toamna anului 2015 persoanele care au dizabilităţi de auz şi/sau vorbire pot să folosească numărul unic 113 pentru a cere ajutor atunci când se află în situaţii de urgenţă. Prin urmare, atunci când au nevoie de ajutor, persoanele cu acest tip de dizabilitate pot să folosească gratuit acest număr, au transmis reprezentanții ISU Alba.
Totusi, persoanele cu dizabilităţi pot să folosească numărul 113 doar după ce îşi înregistrează propriul număr de telefon în baza de date a Sistemului pentru Apeluri de Urgenţă.
Persoanele cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire care au o urgenţă trebuie să sune mai întâi la numărul unic 112. Operatorul 112 va răspunde, dar nu va iniţia un dialog, ci va închide apelul. Asta pentru că apelantul va fi identificat automat ca fiind o persoană cu dizabilităţi.
După închiderea apelului, persoana în cauză va primi imediat un SMS cu textul „Trimiteţi SMS la 113 cu urgență şi adresa incidentului”. Apelantul va răspunde prin SMS la 113, descriind pe scurt urgența şi indicând cu exactitate adresa (inclusiv judeţul).
Este posibil ca, operatorul 112 să revină cu întrebări suplimentare după transmiterea SMS-ului apelantului. În această situaţie, se indică răspunderea scurtă şi cât se poate de exactă la întrebări.
În final, operatorul 112 va transmite informaţiile obţinute de la apelant către agenţiile de intervenţie (poliţie, ambulanţă, pompieri, după caz), care vor acorda ajutorul necesar.
SMS-urile transmise de pe numere de telefon care nu sunt înregistrate în baza de date a persoanelor cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire vor fi respinse automat.
Persoanele care vor transmite cu rea-voinţă, în mod repetat, SMS-uri la numărul 113 vor risca să fie amendate cu o sumă cuprinsă între 500 şi 1.000 de lei. Aceeaşi sancţiune se va aplica şi pentru SMS-urile care aduc injurii operatorilor 112.
Cum se vor înregistrara persoanele cu dizabilităţi în baza de date a serviciului de urgenţă?
Persoanele cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire au la dispoziţie mai multe variante de înregistrare în baza de date a serviciului de urgenţă.
Înscrierea online se face pe site-ul www.112.ro, în subsecţiunea „Înregistrare” a secţiunii „Serviciul SMS 113”. Acolo, persoana în cauză trebuie să completeze formularul online, iar apoi să scaneze şi să încarce copiile documentelor menţionate mai sus.
Dacă persoana cu dizabilităţi apelează la un reprezentant legal, acesta trebuie să completeze şi formularul online destinat reprezentanţilor legali, care este disponibil în aceeaşi subsecţiune a site-ului. În acelaşi timp, acesta trebuie să încarce şi documentul prin care îşi dovedeşte calitatea de reprezentant legal.
Dacă toate condiţiile de înscriere sunt îndeplinite, iar datele şi documentele transmise sunt corecte şi complete, un SMS de confirmare este transmis la numărul de telefon declarat în cererea de înregistrare. Din acel moment, beneficiarul serviciului de urgenţă poate folosi numărul unic 113.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News