EDITORIAL
Mic manual de campanie pentru candidații anului 2012
Stimați politicieni, vine campania electorală. Acum, când lumea ”de pe stradă”, ”oamenii obișnuiți”, cum îi numiți, își abandonează bucuroși economiile de peste an pentru o noapte de revelion de neuitat în stațiunile de ”lux” din Apuseni, sperând la un ”an nou fericit”, dopuri de șampanie și cabane încălzite cu lemne (nemarcate?), este timpul să fiți pe fază, pentru că știți, desigur, că la începutul oricărui an electoral, cele mai importante sunt artificiile.
Fie că optați pentru petarde (mai zgomotoase, ce-i drept) sau pentru fumigene (cu avantajele lor), vă propunem mai jos câteva reguli de urmat, bune pentru orice politician (de la începători la baroni locali) care așteaptă campania electorală.
- Promisiunile. Nu evitați să promiteți orice și oricui. Este important să nu clipiți în acel moment, să nu priviți în dreapta jos și să nu vă spuneți în gând ”ce dracu mai vor și ăștia”, pentru că lumea nu e proastă și se prinde. Este important să fiți convingător atunci când spuneți, de exemplu: ”Voi sprijini mediul rural românesc” (cu varianta adaptată pentru Rimetea, Aiud etc).
Promisiunile se împart în două categorii (teoreticienii au încercat și alte abordări, dar practica i-a contrazis). Sunt cele pe care intenționați să le țineți, cum sunt de exemplu cele pe care vi le faceți dumneavoastră înșivă (”dacă voi câștiga, mă răzbun pe cutare” sau ”dacă voi câștiga, îmi schimb mașina”) și cele pe care nu v-a trecut niciodată prin minte că ați putea să le onorați, cum sunt cele pe care le faceți alegătorilor (și toate celelalte). Dacă vizați un post de primar într-o comună, neapărat să promiteți canalizare (chiar dacă nu e nevoie), apă (cu condiția ca respectiva comună să nu fie inundată chiar în zilele în care dumneavoastră v-ați programat acțiunile electorale), parc și orice alt lucru perfect inutil pe care considerați că lumea l-ar aprecia. Dacă, în schimb, candidați la oraș, deschiderea unui mall trebuie să fie principalul punct al campaniei dumneavoastră, alături de promisiunea înființării unor locuri de muncă, ”absolut necesare …” – ați prins ideea.
2. Discursul. Dacă sunteți de modă veche, puteți exersa în oglindă. Dacă aveți buget, puteți face probe video. Indiferent de varianta adoptată, trebuie să păreți tot timpul grav (cel puțin la început, glumele nu sunt permise pentru că riscați să nu fie înțelese sau să fie înțelese greșit) la întâlnirile cu cetățenii. Dacă sunteți (momentan, sperăm) în opoziție, este foarte ușor: trebuie să fiți foarte nemulțumit și puteți merge până la o înjurătură atent elaborată. Dacă sunteți la putere (sperăm să rămâneți acolo) atunci trebuie să cereți stabilitate, liniște pentru a putea lucra, bagați ceva despre ”continuarea proiectelor” care fără dumneavoastră se vor duce dracului. Dacă trebuie să vă confruntați cu adversarul, nu îl lăsați să înceapă și mai ales să termine nici o frază. Dacă vorbește despre proiecte, faceți o aluzie cu privire la faptul că are amantă (dar cu mare atenție, pentru a nu radicaliza discuția pe o asemenea temă în defavoarea dumneavoastră), dacă vorbește de strategii, spuneți pe un ton mieros: ”dar de unde ai avut atâția bani de afișe?”
3. Sloganele. Ar fi bine să vă rugați familia să vă ajute la găsirea unui slogan bun. Dacă însă soția nu este destul de inspirată, apelați cu încredere la unele dintre formulele de mai jos: ”…. cel mai bun primar!”, ”…. primarul de votat” (aici faceți șmecheria cu jocul de cuvinte), ”… candidatul de încredere”, ”… candidatul tău pentru Senat – Camera Deputaților” etc. Cei care nu sunt la prima candidatură pot folosi formule mai elaborate: ”lucrez pentru tine, votezi pentru mine”, ”mereu aproape de oameni”, ”… ține cu tine”, ”nu votați în zadar, votați un gospodar”. Atenție să nu cădeți în capcane de genul: ”Nevoile dumneavoastră, prioritățile mele!”
Dacă publicul țintă este în mediul rural:
Nu uitați, toate acestea merg pe afișele electorale lângă o fotografie de-a dumneavoastră în care trebuie neapărat să faceți ceva cu mâna aia: fie o întindeți prietenește către privitor, fie o îndepărtați demonstrativ de corp, fie v-o rezemați pe obraz pentru a părea gânditor, ca în pozele pe care le-ați făcut la terminarea clasei a XII-a (acolo unde este cazul).
4. Cadourile. De la găleți, șlapi, căni, brichete, chibrituri, baloane, șepci ieftine și până la zahăr, făină și ulei, orice lucru pe care îl puteți lua pe bani puțini sau prin sponsorizare, este bun pentru ”oamenii simpli”. O brichetă cu numele dumneavoastră poate dăinui mulți ani de la data la care dumneavoastră nu ați fost ales. Nu vă temeți că oamenii se vor simți jigniți să vă dea votul pentru o găleată cu numele dumneavoastră, pentru că nu vor fi. Faceți-i să creadă că toate cadourile electorale sunt doar un acont pentru obiectele cu care îi veți servi ulterior în calitate de ales.
Vă dorim mult succes și sperăm pe această cale ca, și datorită nouă, viitoarea campanie electorală să nu vă prindă neajutorați în fața hoardelor de alegători gata să vă ștampileze în pătratul greșit.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News