Țara noastră nu va avea cei 1.000 de kilometri de autostradă prea curând, deşi fiecare dintre guvernele de până acum au promis sute de kilometri. Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, susţine că România va avea 1.000 de kilometri de autostradă abia în 2020-2022, în acest moment existând doar 679 de kilometri de autostradă.
„Aş putea să spun că este un obiectiv realist în patru cinci ani să realizăm ce ne-am propus. (…) În 2020 – 2022 vom avea acei 1.000 de kilometri de autostradă”, a transmis Costescu la TVR.
Fără autostrăzi nu vor putea deveni realitate nici taxele pe care şoferii trebuie să le plătească pentru a circula pe astfel de drumuri, cel puţin nu în următorii doi ani.
„Având în vedere că taxa pe autostradă e asociată cu mecanismul parteneriatului public-privat, e clar că nu aşteptăm taxe nici în 2016 şi nici în 2017. În acest moment, Ministerul Transporturilor nu are în vedere un astfel de proiect”, a spus ministrul.
Pentru acest an, din bugetul total de 4,23 miliarde lei, 1,73 miliarde lei sunt pentru construcţia de autostrăzi, 948,8 milioane lei sunt pentru reabilitarea drumurilor naţionale, iar 740,5 milioane lei sunt pentru variantele de ocolire. Pentru reabilitările de poduri şi pasaje pentru drumuri naţionale, CNADNR alocă 145,1 milioane lei, potrivit datelor companiei.
Tot în acest an ar putea fi inaugurate loturile 3 şi 4 ale autostrăzii Sebeş-Turda (12,4 km şi respectiv 16,3 km), lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva (21,14 km) şi o parte din loturile 2 şi 4 ale acestui tronson (în lungime de 15 km şi respectiv 22,13 km). Un al tronson care poate fi deschis în acest an, dacă problemele de mediu vor fi rezolvate, este Gilău-Nădăşelu, în lungime de 8,7 km.
De asemenea, în acest an sunt planificaţi pentru execuţie 467,2 km de autostradă, constând în lansari de licitaţii, de studii de fezabilitate sau de lucrări. Din aceştia, 169,19 kilometri vor fi autostrăzi în concesiune. Mai exact, este vorba de autostrada de centură a municipiului Bucureşti/sector Centura sud, de 48 km, care ar fi trebuit să fie gata încă din 2013, la fel şi Craiova-Piteşti, de 121,19 km.
Alţi 198,38 km sunt autostrăzi cu finanţare din fonduri europene (Dumbrava-Deva – 71,88 km, Sebeş-Turda – 70 km, Câmpia Turzii-Ogra-Târgu Mureş – 56,5 km).
Aproape 100 de kilometri (99,7) au autostrăzile cu finanţare de la bugetul de stat. Este vorba de 3,3 km din secţiunea Bucureşti-Moara Vlăsiei, pe care guvernul anterior promitea că va fi gata tot în 2013. Cu toate acestea, şoferii care vin de la Ploieşti pe autostradă constată că aceasta se termină brusc, lucrările nefiind finalizate deşi autostrada a fost inaugurată în iulie 2012. Bani de la bugetul de stat merg și spre autostrada Braşov-Borş, secţiunea Suplacu de Barcău-Borş – 60,25 km, Gilău-Nădăşelu – 8,7 km, Nădăşelu-Mihăieşti – 16,8 km, finalizare lucrări Câmpia Turzii-Gilău – 0,32 km, Comarnic-Braşov/ sector Comarnic-Predeal şi Predeal-Cristian şi drumul de legătură – 10,3 km).
Din suma de 1,73 miliarde lei alocată pentru construcţia de autostrăzi în 2016, cele mai mari fonduri sunt pentru Coridorul IV (654 milioane lei): 453,55 milioane lei pentru autostrada Sibiu-Nădlac şi 196,5 milioane lei pentru autostrada Cernavodă-Constanţa. Alti 574,9 milioane lei vor fi prevăzuti pentru autostrada Braşov-Târgu Mureş-Cluj-Oradea, iar 210 milioane lei pentru autostrada Bucureşti-Braşov. Pentru tronsonul de autostradă Sebeş-Turda vor fi bugetati 246,5 milioane lei.
Cele 1,73 miliarde de lei alocate construcţiei de autostrăzi sunt: de la bugetul de stat (563,88 milioane lei), din fonduri externe nerambursabile postaderare, aferente cardului financiar 2014 – 2020 POIM (698,9 milioane lei), fonduri externe nerambursabile postaderare, aferente POS-Transport 2007-2013 (374,2 milioane lei), cheltuieli aferente programelor cu finanţare rambursabilă – credite externe de la BEI şi BERD (49,27 milioane lei) şi din fondurile externe nerambursabile preaderare (ISPA) – 43,78 milioane lei.
Numărul de kilometri de autostradă inauguraţi în România:
– în anul 1972: 98 km
– în anul 1987: 18 km
– în anul 2004: 97 km
– în anul 2007: 50 km
– în anul 2009: 42 km
– în anul 2010: 10 km
– în anul 2011: 50 km
– în anul 2012: 164 km
– în anul 2013: 116 km
– în anul 2014: 22 km
– în anul 2015: 12 km, închişi 22
sursa: gândul.info