Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

MODIFICĂRI la CODUL RUTIER: Noi reguli pentru şoferi. Cum poate fi suspendată înmatricularea unui vehicul

Publicat

politie

actiune politia 5Guvernul a aprobat vineri, 18 august, un proiect de modificare a OUG195/2002 – Codul Rutier ce include mai multe noutăţi pentru şoferi şi proprietarii de vehicule. De exemplu, în cazurile în care se schimbă proprietarul unei mașini, Codul rutier va stabili că va exista o perioadă fixă în care noul proprietar să fie obligat să notifice autorităților tranzacția.

UPDATE: Precizări de la Guvern despre modificările aprobate vineri la Codul Rutier:

“Prin ordonanța aprobată astăzi se introduce conceptul de suspendare a înmatriculării, ce vizează strict o operațiune administrativă care constă în interzicerea temporară a dreptului de a pune în circulație și a utiliza un vehicul pe drumul public și nu vizează anularea înmatriculării. În context, vehiculul va figura în continuare înmatriculat pe numele proprietarului/ deținătorului în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate (care va cuprinde, totuși, o mențiune de suspendare a înmatriculării).

Operațiunea administrativă de suspendare a înmatriculării vehiculului nu exonerează proprietarul acestuia de la plata obligațiilor fiscale datorate bugetului local. Suspendarea înmatriculării nu conduce la suspendarea plății impozitului asupra mijlocului de transport sau la nedatorarea impozitului pe mijlocul de transport.

Situaţiile în care se propune producerea suspendării de drept a înmatriculării sunt următoarele:

– noul proprietar (cumpărător) nu solicită transcrierea transmiterii dreptului de proprietate în termen de 90 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate asupra vehiculului;

– expirarea / anularea inspecției tehnice periodice a vehiculului.

Totodată, actul normativ prevede instituirea unui mecanism potrivit căruia, în cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul, datele noului proprietar să se înscrie în evidențele autorităţilor competente de înmatriculare simultan cu menționarea încetării calităţii de titular al înmatriculării a fostului proprietar. Pentru realizarea acestei operaţiuni, noul proprietar va fi obligat să solicite autorităţii competente transcrierea transmiterii dreptului de proprietate, în termen de 90 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate asupra vehiculului.

În cadrul acestui mecanism, organul fiscal care operează scoaterea autovehiculului din evidenţa fiscală a fostului proprietar va avea obligaţia de a notifica înstrăinarea acestuia în cadrul schimbului de informaţii prevăzut de reglementările în materie fiscală în termen de cinci zile lucrătoare autorităţii competente de înmatriculare. Totodată, se propune ca autoritatea competentă de înmatriculare să facă menţiunea privind înstrăinarea vehiculului în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate constituit de Direcţia Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor, în termen de 30 de zile de la primirea notificării.

Alte modificări prevăzute de ordonanță sunt:

Se instituie reglementarea radierii din oficiu a vehiculelor, în urma notificării primite de la autoritățile competente din ţară sau din celelalte state membre, precum şi de la persoanele juridice autorizate, care atestă faptul că vehiculul a fost definitiv scos din uz. În cazul radierii vehiculului în aceste condiții, autoritatea competentă îl va informa pe titularul certificatului de înmatriculare cu privire la efectuarea acestei operațiuni în termen de 30 de zile de la radiere.

Se stabilește dreptul de acces al Poliției Rutiere la Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate în scopul verificării efectuării inspecţiei tehnice periodice a vehiculului, respectiv a valabilităţii acesteia.

Se autorizează Direcţia Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor să facă schimb de date cu autoritățile competente de înmatriculare din statele membre ale Uniunii Europene, prin obținerea, respectiv furnizarea datelor necesare, în scopul verificării, înaintea înmatriculării unui vehicul, a statutului legal al acestuia în statul în care a fost înmatriculat anterior, în cazul în care există îndoieli asupra situației reale sau juridice a vehiculului. Verificarea împreună cu autoritățile competente de înmatriculare din statele membre ale Uniunii Europene se poate realiza inclusiv prin utilizarea unei platforme informatice în scopul facilitării schimbului de informații”.

 

Suspendarea înmatriculării unui automobil va interveni, în principal, atunci când, în urma achiziționării unei mașini, noul proprietar nu anunță autoritățile despre tranzacție. Concret, noul deținător va trebui să anunțe tranzacția printr-o solicitare de transmitere în evidențele oficiale a dreptului de proprietate asupra automobilului în maximum 90 de zile de la cumpărare.

„În situația în care noul proprietar nu solicită transcrierea transmiterii dreptului de proprietate în termenul prevăzut la alin (4) (90 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate asupra vehiculului – n. red.), înmatricularea vehiculului se suspendă de drept până la data transcrierii transmiterii dreptului de proprietare. În cazul în care până la transcriere intervin transmiteri succesive ale dreptului de proprietate asupra vehiculului, termenul (…) curge de la data primei transmiteri a dreptului de proprietate”, este explicat în proiectul de OG.

În același timp, Codul rutier va avea și sancțiuni pentru persoanele care circulă cu automobile a căror înmatriculare a fost suspendată. Mai precis, șoferii vor risca între nouă și 20 de puncte-amendă, adică, în prezent, o amendă între 1.305 și 2.900 de lei. Totodată, polițiștii rutieri vor reține certificatul de înmatriculare al vehiculului și vor elibera o dovadă înlocuitoare fără drept de circulație, plus că vor retrage și plăcuțele cu numărul de înmatriculare.

Măsura pregătită de MAI are în vedere situațiile în care noii proprietari evită să anunțe schimbarea deținătorului mașinii pentru a evita plata unor taxe și, implicit, amenzile ce se acordă pentru neachitarea lor.

 

Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

  1. La articolul 6 (dispoziţii generale), după punctul 29 se introduce un nou punct, pct. 291, cu următorul cuprins:

„291. suspendarea înmatriculării – operaţiune administrativă care constă în interzicerea temporară a dreptului de a pune în circulaţie şi a utiliza un vehicul pe drumul public;”

2. Articolul 10 se modifică după cum urmează:

„(1) Este interzisă circulaţia pe drumurile publice a vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic, a celor neasigurate obligatoriu de răspundere civilă auto pentru pagube produse terților prin accidente de circulație, a celor pentru care a intervenit suspendarea înmatriculării, precum și a vehiculelor înregistrate al căror termen de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice a expirat ori este anulată.

(2) Constatarea deficiențelor vehiculelor se face de către poliţia rutieră, iar verificarea stării tehnice a vehiculelor aflate în trafic pe drumurile publice se face de către poliţia rutieră, împreună cu instituţiile abilitate de lege.”

3. La articolul 11 (Înmatricularea, înregistrarea şi radierea vehiculelor), alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(4) În cazul transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul, datele noului proprietar se înscriu în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate constituit de Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor simultan cu menționarea încetării calităţii de titular al înmatriculării a fostului proprietar. Pentru realizarea acestei operaţiuni, noul proprietar este obligat să solicite autorităţii competente de înmatriculare transcrierea transmiterii dreptului de proprietate, în termen de 90 de zile de la data dobândirii dreptului de proprietate asupra vehiculului.” (anterior 30 de zile – n.r.)

4. La articolul 11 (Înmatricularea, înregistrarea şi radierea vehiculelor), după alineatul (4) se introduc opt noi alineate, alin. (41)-(48), cu următorul cuprins:

„(41) Organul fiscal care operează scoaterea vehiculului din evidenţa fiscală a fostului proprietar are obligaţia de a notifica înstrăinarea acestuia în cadrul schimbului de informaţii prevăzut de reglementările în materie fiscală în termen de 5 zile lucrătoare autorităţii competente de înmatriculare. Aceasta face menţiunea privind înstrăinarea vehiculului în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate constituit de Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor, în termen de 30 de zile de la primirea notificării.

(42) De la data înregistrării notificării prevăzute la alin. (41), autoritatea competentă de înmatriculare, respectiv Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor transmite datele noului proprietar la solicitarea instituţiilor interesate.

(43) În situaţia în care noul proprietar nu solicită transcrierea transmiterii dreptului de proprietate în termenul prevăzut la alin (4), înmatricularea vehiculului se suspendă de drept până la data transcrierii transmiterii dreptului de proprietare.

(44) În cazul în care până la transcriere intervin transmiteri succesive ale dreptului de proprietate asupra vehiculului, termenul prevăzut la alin. (4) curge de la data primei transmiteri a dreptului de proprietate.

(45) Suspendarea de drept a înmatriculării vehiculului intervine şi la data expirării sau, după caz, a anulării inspecţiei tehnice periodice şi încetează la data la care vehiculul trece o nouă inspecţie tehnică periodică.

(46) În cazurile prevăzute la alin. (43) şi (45), autoritatea competentă de înmatriculare, respectiv Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor înregistrează suspendarea înmatriculării în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate. Datele referitoare la suspendare se șterg după 5 ani de la data încetării acesteia.

(47) Înregistrarea suspendării înmatriculării potrivit alin.(46) în cazul prevăzut la alin.(45) se realizează pe baza datelor referitoare la inspecția tehnică periodică a vehiculului existente în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate, respectiv comunicate Direcţiei regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor de către Registrul Auto Român în condiţii stabilite prin protocol.

(48) În scopul verificării efectuării inspecţiei tehnice periodice a vehiculului, respectiv a valabilităţii acesteia, poliţia rutieră are drept de acces pentru consultarea Registrului naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate în condiţii stabilite prin protocol încheiat între Inspectoratul General al Poliției Române și Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor.”

5.La articolul 11 (Înmatricularea, înregistrarea şi radierea vehiculelor), după alineatul (10) se introduc șase noi alineate, alin. (11)-(16), cu următorul cuprins:

„(11) Cu ocazia realizării operațiunilor prevăzute la alin.(2), autorităţile competente de înmatriculare înscriu în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate constituit de Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor următoarele date în format electronic:

a) datele de identificare a proprietarului și a deținătorului mandatat, precum și a altei persoane, colectate în condițiile art. 15 alin.(11);

b) datele de identificare a vehiculului.

(12) Datele de identificare prevăzute la alin. (11) lit.a) sunt

a) pentru persoanele fizice: numele de familie, prenumele, codul numeric personal sau, dacă este cazul, echivalentul acestuia, potrivit legislaţiei naţionale aplicabile, respectiv numărul de identificare fiscală, locul şi data naşterii, domiciliul/reședința, precum și, opțional, un număr de telefon și adresa de poștă electronică ale persoanei;

b) pentru persoanele juridice: denumirea, sediul, codul de identificare fiscală, numărul de înregistrare în registrul comerțului, dacă este cazul, sau codul unic de înregistrare, potrivit legii naţionale aplicabile, precum și, opțional, un număr de telefon și adresa de poștă electronică ale reprezentantului acestora.

(13) Datele de identificare a vehiculului care se înscriu în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate și codurile armonizate aferente acestora se stabilesc şi se actualizează prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(14) Datele prevăzute la alin.(11) se șterg după 10 ani de la data radierii vehiculului.

(15) Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate se actualizează pe baza datelor furnizate în sistem informatizat de către Registrul Auto Român, referitoare la inspecția tehnică periodică a vehiculelor. Transmiterea datelor se face cu titlu gratuit.

(16) Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor este autorizată să facă schimb de date cu autoritățile competente de înmatriculare din statele membre ale Uniunii Europene, prin obținerea, respectiv furnizarea datelor necesare, în scopul verificării, înaintea înmatriculării unui vehicul, a statutului legal al acestuia în statul în care a fost înmatriculat anterior, în cazul în care există îndoieli asupra situației reale sau juridice a vehiculului. Verificarea împreună cu autoritățile competente de înmatriculare din statele membre ale Uniunii Europene se poate realiza inclusiv prin utilizarea unei platforme informatice în scopul facilitării schimbului de informații.”

6.La articolul 17 (înmatricularea, înregistrarea şi radierea vehiculelo), după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (5)-(6), cu următorul cuprins:

„(5) Radierea din evidență a unui vehicul se face, din oficiu, de către autoritatea care a efectuat înmatricularea, şi în următoarele situaţii:

a) în cazul notificării primite de la autorități competente sau operatori economici autorizaţi să emită certificatul de distrugere, care atestă faptul că vehiculul a fost definitiv scos din uz;

b) în cazul notificării primite de la autorități competente, care atestă faptul că vehiculul a fost înmatriculat permanent în alt stat.

(6) În termen de 30 de zile de la data radierii vehiculului în condițiile prevăzute la alin.(5), autoritatea competentă îl informează pe titularul certificatului de înmatriculare cu privire la efectuarea acestei operațiuni.”

Vezi INTEGRAL proiectul: OG-4

surse: realitatea.net, avocatnet.ro, mai.gov.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Tara lui Papura Voda

    vineri, 18.08.2017 at 14:05

    Mainile si picioarele amputate celor prinsi la volan, bauti, fara permis, bauti si fara permis, permis suspendat etc.
    De asta e nevoie, ca uitati ce se intampla, drumurile sunt pline de criminali de acest fel care sunt „protejati” de lacunele din legi!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

Președintele Academiei Regale Belgiene, Yves Namur, a vizitat Casa Memorială „Lucian Blaga” din Lancrăm

Publicat

Epilog emoționant al Festivalului Internațional „Lucian Blaga” de la Sebeș: Președintele Academiei Regale de Limbă și Literatură Franceză din Belgia, academicianul Yves Namur, a vizitat Casa Memorială „Lucian Blaga” de la Lancrăm și le-a vorbit tinerilor din Sebeș despre pasiunea pentru „poetul luminii”.

Întâlnirea a fost înnobilată de prezența exegeților blagieni, doamna prof. univ. dr. Rodica Pop și poetul Horia Bădescu.

Cu această ocazie, academicianul belgian Yves Namur și-a lansat volumul de poeme, îngrijit de editura Școala Ardeleană, „Tristețea smochinului”.

Primarul Municipiului Sebeș, Dorin Nistor, și Centrul Cultural „Lucian Blaga” au oferit distincții de excelență înalților oaspeți, în semn de mulțumire și de recunoștință pentru promovarea operei belgiene în Europa.

Organizatorii evenimentului au fost: Primăria Municipiului Sebeș, Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș cu sprijinul Editurii Școala Ardeleană Cluj-Napoca.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Festivalul de Teatru „Povești” de la Alba Iulia. PROGRAMUL de vineri: Artiști de renume, concert și spectacole

Publicat

Vineri este o nouă zi a Festivalului de Teatru ”Povești” de la Alba Iulia, cu un program variat de evenimente: spectacole de teatru pentru copii și adolescenți, prezentare de carte, concert și spectacole de teatru pentru cei mari.

Festivalul de Teatru este la a XV-a ediție și în ”catalogul” festivalurilor de teatru organizate în România, cel de la Alba Iulia reprezintă o raritate.

Pentru că în cadrul acestuia publicul va putea participa atât la spectacole pentru copii, dar și la spectacole pentru adulți, cu actori renumiți.

Teatrul de la Alba Iulia este singurul teatru de păpuși din România care a reușit să organizeze un festival hibrid, atât pentru oameni mari cât și pentru copii.

Vezi: 15 – 21 mai: Festivalul de Teatru ”Povești” de la Alba Iulia. Spectacole faine, pentru oameni mari și pentru cei mici. PROGRAMUL

Program Festivalul Internațional de Teatru „POVEŞTI”- vineri, 20 mai

10:00 Micii vrăjitori, regia Vera Stoykova

Teatrul de Păpuși de Stat Varna, Bulgaria

Spectacol de teatru pentru copii non-verbal / 3+

Casa de Cultură a Studenților / 45 min.

11:00 Iepurele Alb, regia Ana Crăciun Lambru

Teatrul de Artă București

Spectacol de teatru pentru copii / 4+

Sala 67, Teatrul de Păpuși Prichindel / 50 min

12.00 Cafeaua cu tâlc

Conferinţă de presă

Art Cafe

17:00 Fără frică, regia Alexandrina Halic

Teatrul Ion Creangă București

Spectacol de teatru pentru copii / 3+

Sala 67, Teatrul de Păpuși Prichindel Alba Iulia / 40 min

18:00 Alexandrina Halic – Actrița poveste, de Ion Moldovan

Lansare de carte

Sala 67, Teatrul de Păpuși Prichindel Alba Iulia / 30 min.

18:00 – 20:00 Expoziții permanente de costume și artă plastică realizate de UNATC I.L. Caragiale București

Curator și coordonator: prof.univ.dr. Ștefania Cenean

Foaier Casa de Cultură a Sindicatelor

Foaier Casa de Cultură a Studenților

19:00 Freak Show vol.2, regia Florin Piersic jr.

One-man show / 16+

Casa de Cultură a Studenților / 2h

21.30 EMAA

Concert

Framm’s

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VINERI: Sirenele de alarmare a populației vor suna în mai multe zone din municipiul Alba Iulia

Publicat

Reprezentanții administrației locale din Alba Iulia atenționează cetățenii că vineri, 20 mai, vor avea loc lucrări de mentenanță și verificare a funcționării sistemului de alarmare publică.

Probele se vor efectua în zona centru, Partoș, Oarda de Jos și zona industrială a municipiului.

„Un astfel de exercițiu are drept scop antrenarea autorităților administrației publice locale, pregătirea populației prin cunoașterea semnificației semnalelor de alarmare, precum și verificarea funcționării sirenelor de alarmare publică.

Recomandăm cetățenilor să își păstreze calmul și să înștiințeze membri familiei despre aceste exerciții”, au transmis reprezentanții Primăriei Alba Iulia.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Mai bine de jumătate din pensiile românilor au fost recalculate. Ce spune Ministrul Muncii despre creșterea pensiilor mici

Publicat

p

Ministrul Muncii şi Solidarităţii Sociale, Marius Budăi, a afirmat joi că au fost evaluate peste 2,6 milioane de dosare de pensii, din 4,8 milioane de dosare, la un eveniment de specialitate.

Întrebat dacă ar putea creşte pensiile mai mici, el a răspuns că această discuţie este neconstituţională.

„Această discuţie cu creşterea pensiilor mai mici este o discuţie neconstituţională şi am spus-o de mai multe ori. Noi vorbim de contributivitate şi vorbim de o valoare a punctului de pensie. Se majorează valoarea punctului de pensie, noi acceptăm această discuţie cu majorarea pensiilor în procent, dar pensia se majorează prin valoarea punctului de pensie.

Putem face în schimb altceva pentru pensiile mici – ceea ce am făcut în primul pachet social, de la 1.600 până la 2.200 (de lei – n. r.) şi ceea ce facem acum cu acest voucher de 50 de euro o dată la două luni, dar să creştem discreţionar numai pensiile mici nu se poate”, a menţionat Marius Budăi, la o conferinţă organizată de Blocul Naţional Sindical (BNS), împreună cu reţeaua Faire Mobilitaet, confederaţia sindicală DGB şi Friedrich Ebert Stiftung.

Totodată, el a precizat că voucherele vor fi acordate începând cu 1 iunie, anul acesta.

„Este o activitate care este în dinamică şi în continuitate şi se va desfăşura până la sfârşitul anului, 31 decembrie. Dacă va fi o singură persoană în România care nu va primi cardul acasă în luna iunie şi îl va primi pe 1 sau pe 2 iulie nu înseamnă ca banii aferenţi lunii iunie vor fi pierduţi”, a adăugat ministrul.

Poşta Română va distribui voucherele sociale pe suport electronic. 3 milioane de persoane vor beneficia de aceste vouchere

Poșta Română a semnat miercuri, 18 mai, la sediul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), convenția pentru distribuirea voucherelor sociale pe suport electronic pentru sprijinirea persoanelor vulnerabile. Documentul semnat de către ministrul de resort, Marcel Ioan Boloș și Directorul General al operatorului național de servicii poștale, Valentin Ștefan, reglementează modul în care cardurile vor fi distribuite către populație.

Distribuirea către destinatari a cardurilor va fi făcută la domiciliile beneficiarilor, într-un termen de maximum cinci zile lucrătoare de la primirea acestora din partea emitenților autorizați, întreaga perioadă de valabilitate a convenției fiind de 18 luni de la semnarea documentului.

“Prin semnarea acestei convenții, Poșta Română subliniază, încă o dată, rolul strategic pe care îl are între instituțiile statului român, realizând legăturile dintre acestea și cetățeni. Mă bucură faptul că rămânem la același nivel de încredere pentru Executivul României, prin desfășurarea acestui program extraordinar de important pentru segmentul populației care are atâta nevoie de sprijin în această perioadă grea, marcată de criza economică”, a declarat Valentin Ștefan, Directorul General al Poștei Române.

Aproximativ trei milioane de persoane din categorii vulnerabile urmează să primească cardurile emise pentru programul temporar “Sprijin pentru România”, care are alocat un buget de 3,1 miliarde lei, prin bugetul MIPE și din fonduri europene nerambursabile.

sursa: agerpres.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax