Actualitate
Noi reglementări în procedura de atribuire a contractelor de achiziţii publice
Guvernul a aprobat modificări în reglementarea controlului ex-ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziție publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii.
Ordonanța de urgență va intra în vigoare la data de 15 martie 2018, Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) urmând să realizeze, până la această dată, toate demersurile de natură procedurală și tehnică pentru tranziția la noul sistem de control ex-ante cu impact direct asupra funcționării pieței achizițiilor publice.
Potrivit Guvernului, prin aceste modificări se asigură următoarele beneficii pentru sistemul achizițiilor publice:
– se consolidează poziția strategică în sistemul de achiziții publice a controlul ex-ante exercitat de ANAP, asigurându-se un grad crescut de stabilitate a prevederilor cheie în timp, conform obiectivului strategic general al sistemului de achiziții publice de reducere a frecvenței cu care se modifică legislația în acest domeniu; mai mult, succesul reformei controlului ex-ante, drept condiționalitate ex-ante este reglementat la un nivel adecvat și suficient de detaliat pentru importanța sa în ansamblul reformelor guvernamentale;
– controlul ex-ante nu mai este doar o funcție a ANAP, ci devine un reper pentru participanții la sistemul de achiziții publice și modul de funcționare specific al pieței. Această funcție va fi reglementată de manieră similară cu alte funcții cheie ale sistemului care asigură tot o formă de control al acestuia, precum funcția de soluționare a contestațiilor împotriva procedurilor de atribuire (remediile – așa cum este definită această funcție conform legislației la nivel european) asigurată de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor;
– urmare a reformei controlului ex-ante, ordonanța de urgență introduce câteva modificări-cheie ale legislației achizițiilor publice (de exemplu, utilizarea codului unic de identificare a proiectului în programul anual al achizițiilor publice, utilizarea a maximum unul/două termene de răspuns la solicitările de clarificări adresate de operatorii economici interesați de accesul la procedura de atribuire) și creează obligația generală a Agenției pentru Agenda Digitală a României (AADR) de a ajusta sistemul SEAP pentru a facilita din punct de vedere tehnic implementarea reformei controlului ex-ante.
Adoptarea în regim de urgență a măsurilor de flexibilizare și armonizare a sistemului achiziţiilor publice va reduce riscul diminuării gradului de cheltuire a fondurilor alocate, inclusiv a fondurilor europene, și al amânării/întârzierii implementării unor proiecte de investiţii majore, cu impact social şi economic la nivel naţional sau local, mai precizează Executivul, într-un comunicat de presă.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News