Actualitate
Noile REGULI privind RCA: Care sunt modificările în legislaţie aduse de ordonanţa în vigoare din 19 septembrie
Ordonanţa privind RCA a intrat în vigoare din 19 septembrie şi implică modificări importante. Vă prezentăm în continuare principalele schimbări referitoare la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie.
UPDATE: Referitor la OUG 54/19 septembrie 2016, ASF a făcut precizări: “Prin coroborarea art. 18 alin. 2 cu art. 36 alin. 3 din Ordonanţa de Urgenţă nr. 54/19.09.2016, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) va stabili, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a OUG, tarifele de primă (maxime) pe categorii de vehicule ce urmează a se aplica de către societăţile de asigurare care practică RCA. Acestea vor fi adoptate, conform art. 4 alin. (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, prin Hotărâre de Guvern la propunerea ASF şi cu avizul Consiliului Concurenţei şi al Ministerului Finanţelor Publice.
Dintr-o eroare materială, art.18 alin. 2 din OUG nr. 54/19.09.2016 face referire la art. 34 alin. 3, în loc de art.36, alin. 3. Această eroare va fi corectată în Monitorul Oficial”.
Articolul 18, alin. 2: “pentru o perioadă de 6 luni, calculată la data expirării termenului prevăzut la art. 34 alin (3), ASF va calcula un tarif de referință, cu un caracter orientativ, trimestrial, pe baza daunei medii determinate statistic pentru fiecare categorie de vehicul în parte, pe baza plăților efective de daune achitate de către asigurătorii RCA din piață și raportate la frecvența statistică a producerii evenimentelor pe categoria segmentelor de vehicule. ASF va publica tarifele de referință, dauna medie și frecvența statistică a producerii evenimentelor, pe categorii de vehicule. ASF va evalua efectele acestei măsuri și va întocmi un raport ce va fi înaintat Consiliului Concurenței”.
Articolul 34, alin. 3: “persoanele care s-au subrogat în drepturile persoanelor păgubite prin accidente produse în condițiile prevăzute la alin. (1) lit. a) nu pot să depună cereri de despăgubire la BAAR”.
Articolul 36, alin. 3: în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență ASF va stabili tarifele de primă (maxime) pe categorii de vehicule ce urmează a se aplica de către societățile de asigurare RCA. „Acestea vor fi adoptate conform art. 4, alin. (3) din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată”.
Potrivit OUG 54/2016, contractul RCA se încheie pe o perioadă cuprinsă între o lună şi 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului. Prin excepţie, perioada poate fi mai mică de o lună:
– pentru vehiculele înmatriculate/înregistrate în alte state membre pentru care se solicită asigurarea în vederea importului în România, pe o perioadă de maximum 30 de zile de la data dobândirii proprietăţii, dovedită cu documente justificative;
– pentru vehiculele destinate exportului, pe o perioadă de maximum 30 de zile.
Vezi şi Ordonanţa RCA. Ce efecte ar putea avea îngheţarea tarifelor pentru poliţele de asigurare obligatorii, timp de şase luni
Plata primelor de asigurare se poate face integral sau în rate, conform acordului dintre asigurat şi asigurătorul RCA.
Contractul RCA poate fi suspendat la cererea asiguratului care a încheiat un contract RCA în următoarele situaţii:
– pe perioada suspendării dreptului de circulaţie al vehiculului conform prevederilor legale;
– pe perioada imobilizării vehiculului.
Asiguratul are obligaţia ca, pe toată durata suspendării contractului RCA, să imobilizeze vehiculul într-un spaţiu privat, în afara domeniului public, pentru a nu avea potenţial generator de daune.
Dacă în termen de cel mult 30 de zile de la depunerea cererii de despăgubire de către partea prejudiciată ori de către asigurat, asigurătorul RCA nu a notificat părţii prejudiciate respingerea pretenţiilor de despăgubire, precum şi motivele respingerii, asigurătorul RCA este obligat la plata despăgubirii. Despăgubirea se plăteşte de către asigurătorul RCA în maximum 10 zile de la împlinirea termenului de 30 de zile.
Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România va avea următoarele atribuţii: de birou naţional auto; organism de plată a despăgubirilor; centru de informare; organism de compensare; a asigura dezvoltarea şi gestionarea bazei de date CEDAM; a publica statistici privind asigurările auto la nivel naţional şi internaţional; a elabora şi publica analize şi studii comparative privind tarifele utilizate de asigurătorii RCA din statele membre şi alte informaţii considerate relevante pentru asigurarea RCA; a publica statistici privind evoluţia nivelurilor despăgubirilor; a furniza autorităţii competente din subordinea Ministerului Afacerilor Interne datele referitoare la vehiculele asigurate pentru răspundere civilă pentru pagube produse terţelor persoane prin accidente de circulaţie.
ASF va calcula un tarif de referinţă, cu caracter orientativ, trimestrial, pe baza daunei medii determinate statistic pentru fiecare categorie de vehicul în parte, pe baza plăţilor efective de daune achitate de către asigurătorii.
sursă: legestart.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News