Educație
OFICIAL: Școlile vor putea forma consorții școlare împreună cu alte unități de învățământ din apropiere. Care sunt condițiile
Școlile vor putea forma consorții școlare împreună cu alte unități de învățământ din apropiere, cu acordul inspectoratelor școlare și al consiliilor locale.
Ordinul ministrului Educației pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea și funcționarea consorțiilor școlare a fost publicat luni, 14 octombrie, în Monitorul Oficial.
Școlile vor putea forma consorții școlare
Potrivit metodologiei, consorțiile școlare sunt structuri asociative, fără personalitate juridică, constituite, în baza unui contract de parteneriat, din două sau mai multe unități de învățământ preuniversitar, cu personalitate juridică, de stat și/sau particulare și confesionale autorizate să funcționeze provizoriu/acreditate.
Contractul de parteneriat se poate încheia pentru o perioadă de 3 – 5 ani, cu posibilitatea de prelungire cu acordul părților, prin act adițional.
La constituirea consorțiului școlar, unitățile de învățământ preuniversitar vor avea în vedere posibilitatea de a derula activități comune ale elevilor și cadrelor didactice. În acest sens vor fi analizate condițiile de acces între unitățile de învățământ preuniversitar, distanța dintre unitățile de învățământ, căile de acces, existența mijloacelor de transport în comun și a transportului școlar.
Unitățile de învățământ preuniversitar care doresc să constituie un consorțiu școlar solicită în scris avizul de oportunitate al inspectoratului școlar și avizul de înființare al autorităților administrației publice locale din raza teritorială unde funcționează fiecare unitate de învățământ.
Consorțiile școlare, în aplicarea principiului colaborării, pot organiza activități educaționale de tip ateliere de lucru, dezbateri, discuții tematice, seminare, vizite etc., de responsabilizare socială și civică a elevilor, în colaborare cu instituții publice, companii private, organizații neguvernamentale etc.
Obiectivele consorțiilor școlare
Obiectivul general al unui consorțiu școlar constă în asigurarea calității educației, care să genereze pentru beneficiarii primari condițiile necesare pentru formarea și/sau dezvoltarea competențelor-cheie și pentru profesionalizarea progresivă, în acord cu profilul educațional al absolventului fiecărui nivel de învățământ.
Consorțiile școlare au următoarele obiective specifice:
- facilitarea accesului la servicii educaționale de calitate pentru toți elevii;
- îmbunătățirea calității serviciului de educație prin adaptarea la nevoile și opțiunile elevilor (curriculum la decizia elevului din oferta școlii, adoptat în funcție de necesitățile unităților de învățământ care fac parte din consorțiu);
- dezvoltarea de programe curriculare și extracurriculare la nivelul unităților de învățământ, inclusiv pentru secții și structuri în limbile minorităților naționale;
- eficientizarea alocării de resurse de la bugetele locale și utilizarea sustenabilă a bugetelor proprii;
- facilitarea accesului unităților de învățământ din cadrul acestora la proiecte în parteneriat cu alte instituții și organizații publice ori private, din țară sau din străinătate;
- efectuarea de stagii de pregătire practică atât pentru elevii din învățământul liceal tehnologic și postliceal, cât și pentru cei înscriși în alte programe curriculare sau extracurriculare;
- investigarea nevoilor de educație și formare profesională dintr-un sector de activitate sau dintr-o arie teritorială de interes comun și planificarea coordonată a ofertei, pe termen mediu și lung, pentru acoperirea optimă a nevoilor identificate;
- realizarea de acțiuni coordonate pentru acoperirea nevoilor de orientare și consiliere a elevilor;
- colaborarea în teritoriu pentru asistență specializată, consiliere și sprijin în favoarea familiilor elevilor cu risc de părăsire timpurie a școlii;
- colaborarea pentru specializările/calificările care presupun competențe combinate;
- promovarea colaborării interdisciplinare în vederea stimulării inovării și formarea competențelor pentru dezvoltare sustenabilă în societatea cunoașterii;
- colaborarea pentru asigurarea calității prin benchmarking, schimb de bune practici în cadrul rețelei și cu școli din Uniunea Europeană, în special privind implementarea asigurării calității, învățarea centrată pe elev, elevii cu nevoi speciale, elaborarea de materiale de învățare etc.;
- realizarea de acțiuni comune de marketing pe piața serviciilor educaționale;
- diversificarea ofertei de servicii educaționale, prin programe de stimulare a performanței, de educație timpurie, de realizare a programului „Școală după școală”, de formare a adulților, contractarea unor servicii pentru întreprinderi și comunitățile locale (de exemplu: studii, cercetări, consultanță etc.).
Criterii de constituire a consorțiilor școlare
Potrivit metodologiei, criteriile de constituire a consorțiilor școlare sunt următoarele:
- Unitatea de învățământ preuniversitar are personalitate juridică, este cuprinsă în rețeaua școlară și școlarizează pe niveluri/specializări autorizate provizoriu/acreditate
- Unitatea de învățământ preuniversitar funcționează pe teritoriul aceluiași județ/municipiului București sau în județe limitrofe.
- Există posibilitatea de a derula activități comune ale elevilor și cadrelor didactice, analizată prin prisma condițiilor de acces între unitățile de învățământ preuniversitar, a distanței dintre acestea, respectiv a existenței mijloacelor de transport în comun și/sau a transportului școlar.
Conducerea consorțiilor școlare
Conducerea consorțiului școlar este asigurată de un consiliu director constituit din: directorul fiecărei unități de învățământ partenere și câte doi reprezentanți desemnați din cadrul consiliului de administrație al fiecărei unități de învățământ partenere (1 director + 2 reprezentanți CA).
Conducerea consorțiului școlar se întrunește în ședințe organizate, de regulă, trimestrial sau ori de câte ori este necesar, la solicitarea președinților consiliilor de administrație ale unităților de învățământ membre ori a o treime dintre membri. Cvorumul de ședință se consideră întrunit dacă este reprezentată fiecare unitate de învățământ preuniversitar membră și sunt prezenți minimum 50% dintre membrii desemnați în cadrul consorțiului școlar.
Ședințele conducerii consorțiului școlar se pot desfășura fizic, online sau hibrid.
Conducerea consorțiului școlar are următoarele atribuții:
- elaborează și adoptă regulamentul intern de organizare și funcționare a consorțiului școlar, cu respectarea metodologiei;
- elaborează și adoptă la începutul parteneriatului Strategia consorțiului privind asigurarea calității educației și optimizarea gestionării resurselor;
- elaborează și adoptă la începutul fiecărui an școlar planul anual de acțiune al consorțiului școlar;
- adoptă hotărâri pentru punerea în aplicare a Strategiei consorțiului privind asigurarea calității educației și optimizarea gestionării resurselor și a Planului anual de acțiune al
consorțiului școlar; - întocmește calendarul întrunirilor și tematica acestora;
- stabilește, la sfârșitul fiecărui an calendaristic, proiectele comune de investiții și dezvoltare pentru anul școlar următor;
- stabilește bugetul proiectelor comune;
- identifică și atrage surse de finanțare pentru proiecte comune;
- are și alte atribuții stabilite prin contractul de parteneriat.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News