Connect with us
Advertisement

Economie

PENALITĂȚI maxime pentru consumatori, la rezilierea contractului. Ce COMISOANE percep furnizorii de energie, potrivit noii legi

Publicat

Vești proaste pentru românii care vor să schimbe furnizorul de energie. Aceștia vor putea fi obligați să achite și o taxă de denunțare unilaterală a contractului.

Modificările din legea energiei prevăd, printre altele, și penalizarea consumatorilor casnici. Furnizorii de energie le pot percepe anumite comisioane consumatorilor casnici, acestea fiind „comision pentru încetare a contractului” şi „comision pentru schimbare”.

Vezi și Consumi mai multă energie electrică decât este prevăzut în contract? Furnizorul îți poate opri curentul chiar dacă ai plătit

Penalitățile pot atinge suma pierderilor economice directe cauzate de client furnizorului prin rezilierea contractului, inclusiv costurile oricărei investiţii sau pachete de servicii deja furnizate clientului în temeiul contractului respectiv. 

Documentul guvernului poate fi văzut AICI: Ordonanta de Guvern _143_2021_

În aceste condiții, consumatorilor le va fi mult mai dificil să aleagă un alt operator înainte de finalizarea perioadei contractului, chiar dacă prețurile vor crește foarte mult. Sistemul de penalizare a mai fost folosit în România în trecut în privința abonamentelor la telefonie sau internet.

Cele două comisioane introduse în lege sunt descrise la punctele 25 şi 26 din lege şi sunt următoarele:

25. Comision de încetare a contractului – comisionul sau penalitatea impusă clienţilor finali de către furnizori sau de către participanţii la piaţă implicaţi în agregare la încetarea unui contract de furnizare de energie electrică sau de servicii;

26. Comision pentru schimbare – comisionul sau penalitatea impusă pentru schimbarea furnizorilor sau a participanţilor la piaţă angajaţi în agregare, inclusiv comisionul de încetare a contractului, care este impus direct sau indirect clienţilor de către furnizori, de către participanţii la piaţă angajaţi în agregare sau de către operatorii de sistem.

  • Documentul a fost publicat în Monitorul Oficial în data de 31 decembrie: Monitorul Oficial OUG 143/2021, “OUG pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, precum și pentru modificarea unor acte normative”. Documentul poate fi vizualizat și descărcat AICI.

Modalitatea în care furnizorii de energie pot percepe comisioanele şi care e cuantumul lor

La articolul 62, după alineatul (3) se introduc patru noi alineate, alineatele (4)-(7), cu următorul cuprins:

(4) Clienţii casnici au dreptul să primească informaţii adecvate cu privire la alternativele de întrerupere a livrărilor de energie electrică cu suficient timp înainte de data prevăzută a întreruperii.

Aceste măsuri alternative pot să privească surse de sprijin pentru evitarea întreruperii, sisteme de plată anticipată, audituri energetice, servicii de consultanţă în domeniul energiei, planuri alternative de plată, consiliere pentru gestionarea datoriilor sau moratorii privind întreruperea şi nu constituie un cost suplimentar pentru clienţii care se confruntă cu riscul întreruperii.

(5) Clienţii casnici, întreprinderile mici şi microîntreprinderile au dreptul să schimbe furnizorul de energie electrică sau participantul la piaţă implicat în agregare, fără nici un comision de schimbare.

(6) Prin derogare de la prevederile alin. (5), furnizorii de energie electrică sau participanţii la piaţă implicaţi în agregare pot percepe clienţilor finali comisioane pentru încetarea contractelor de furnizare a energiei electrice încheiate pe o durată determinată şi cu preţuri fixe, în cazul rezilierii lor anticipate de către clientul final.

Condiții pentru comisioanele prevăzute la încetarea contractului

(7) Comisioanele de încetare prevăzute la alin. (6) trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:

a) să fie comunicate în mod clar clientului înainte de încheierea contractului;

b) să fie prevăzute în contractul de furnizare pe care clientul l-a semnat;

c) să fie proporţionale şi să nu depăşească suma pierderilor economice directe cauzate de client furnizorului sau participantului la piaţă implicat în agregare prin rezilierea contractului, inclusiv costurile oricărei investiţii sau pachete de servicii deja furnizate clientului în temeiul contractului respectiv.

Sarcina probei privind pierderile economice directe revine furnizorului sau participantului la piaţă implicat în agregare, iar respectarea de către furnizori sau participanţii la piaţă implicaţi în agregare a principiilor de stabilire a comisioanelor prevăzute prin prezentul alineat este monitorizată de ANRE.

Surse: adevarul.ro, economica.net, legislatie.just.ro

Foto: Pixabay

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. pilu

    marți, 04.01.2022 at 13:52

    Sarcina probei. Aceasta trebuie stabilită aici, cum se calculează. Dacă o laşi in seama ANRE, unde sunt numai sinecurişti si totodată habarnişti, ăia care fac acest lucru, calculează in totala lor favoare.
    S-a dat articolul 5 dea moaca, pentru că art. 6 îl desfiinţează. La ce mai foloseşte ? Ce specialisti de doi lei avem !

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement