Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Povestea Sfântului Gheorghe de la Șugag. Comunitatea locală ortodoxă l-a cinstit printr-o procesiune religioasă, după 100 de ani


Publicat

s

Gheorghe Lazăr de la Șugag are o poveste interesantă. Născut în 1846, a devenit Sfântul Gheorghe Pelerinul, după ce și-a petrecut viața cutreierând mănăstirile și comunitățile ortodoxe din România. Miercuri, moaștele sale s-au reîntors în satul natal, unde comunitatea locală a organizat o procesiune în memoria și cinstirea sa.

Miercuri, 7 august 2019, comunitatea ortodoxă din Șugag a îmbrăcat haină de sărbătoare. În după-masa zilei, începând cu ora 17:00, în biserica „Sfântul Ierarh Nicolae” din localitate, clericii și credincioșii din parohiile Șugag I și Șugag II și din împrejurimi au primit cu multă bucurie duhovnicească și emoție sfântă un fragment din moaștele Sfântului Gheorghe Pelerinul, odor primit în dar din partea Mitropoliei Moldovei și Bucovinei, prin bunăvoința Părintelui Mitropolit Teofan. Racla care adăpostește cinstitele moaște a fost adusă de la Catedrala Reîntregirii din Alba Iulia, unde a fost așezată spre închinare sâmbătă, 3 august.

m

ÎPS Irineu, i-a spus povestea pe siteul Arhiepiscopiei Ortodoxe de Alba Iulia:

”În aceste zile, după mai bine de o sută de ani, a revenit pe plaiurile Albei Moşul Gheorghe Lazăr din localitatea Şugag, născut în anul 1846. A revenit acasă, printre noi, prin moaştele sale, acela care nu demult a fost trecut în calendar cu numele de Sfântul Gheorghe Pelerinul. Se numeşte aşa, fiindcă şi-a asumat statutul de „străin şi călător pe pământ” (cf. Evr. 11, 13).

El a copilărit în satul său, trăind în evlavie profundă. După 14 ani de viaţă familială, efectuează pelerinaje în Ţara Sfântă şi în Muntele Athos, de unde se reîntoarce la ai săi. Pe urmă, cutreieră satele din părţile Sibiului, Făgăraşului şi Braşovului, vizitând biserici şi vorbind oamenilor despre Dumnezeu. În 1895 îşi găseşte sălaş în turnul clopotniţei din Piatra Neamţ, unde va sta până la moartea sa, august 1916.

Din acel loc retras, Sfântul Gheorghe Pelerinul călătorea adesea pe la mănăstirile din Moldova, îndeletnicindu-se cu postul şi rugăciunea şi vieţuind în sărăcie şi detaşare de tot ce este lumesc. El umbla desculţ, cu capul descoperit şi cu toiagul în mână, sfătuind pe mireni şi miluind pe cei săraci. Făcându-se părtaş crucii lui Hristos, a dobândit harul Duhului Sfânt şi a ajuns la o transparenţă duhovnicească, răspândind în jurul său lumina învierii.

Astăzi, Şugagul îl primeşte pe fiul satului cu făclii aprinse şi valuri de tămâie, cu lacrimi de bucurie şi cântări duhovniceşti. Toţi îl întâmpină cu emoţie şi cu entuziasm pe ţăranul gospodar de altă dată, care acum reprezintă pentru noi o icoană vie a dreptei credinţe, un mărturisitor autentic al Ortodoxiei şi un exponent al valorilor ei sublime.

Haideţi să ne apropiem cu veneraţie de acest atlet al lui Hristos odrăslit în ţinutul Albei. Veniţi să-l întâlnim pe acela care a murit după legile firii, dar trăieşte în veci, în soborul sfinţilor. Să fim siguri că Sfântul Gheorghe Pelerinul, aflat lângă tronul milostivirii divine, este sensibil la suferinţele şi strâmtorările lumii actuale. Rugându-se pentru noi, vom primi de la Dumnezeu pace şi îndurare, sănătate şi ajutor” a scris arhiepiscopul Irineu.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ADMINISTRATIE

VIDEO: Dispensarul din cartierul Mihail Kogălniceanu din Sebeș a fost modernizat și predat medicilor de familie. Cum arată acum

Publicat

Lucrările de modernizate și reamenajare a dispensarului din cartierul Mihail Kogălniceanu s-au finalizat. Proiectul în valoare de 2,7 milioane lei s-a derulat prin intermediul Serviciului Public Administrarea Patrimoniului din Sebeș.

Obiectivul lucrărilor a fost acela de a crește numărul de cabinete medicale și implicit calitatea actului medical de care să beneficieze cetățenii municipiului Sebeș.

În urma intervențiilor de modernizare, învelitoarea clădirii a fost complet schimbată, iar spațiile au fost optimizate prin creșterea numărului de cabinete medicale: anterior, existau 7 cabinete, acum sunt funcționale 9 cabinete.

La parter, au fost amenajate 4 cabinete medicale, fiecare cu sală de tratament și grup sanitar, au fost îmbunătățite spațiile comune, au fost amenajate toaletele, inclusiv pentru persoane cu dizabilități.

La etaj, se regăsesc 5 cabinete medicale cu sală de tratament, un grup sanitar și spații de deservire care să răspundă nevoilor medicilor de familie.

Investiția a fost asigurată din fonduri bugetare.

Primarul Municipiului Sebeș, Dorin Nistor, susține necesitatea efectuării de lucrări de modernizare și la dispensarul situat pe strada Mihai Viteazul, au transmis reprezentanții Primăriei Sebeș.

Citeste mai mult
Publicitate

BLAJ

Sistem informatic geospațial și platformă online de urbanism, la Blaj. Investiție de peste 540.000 de lei

Publicat

Cetățenii din Blaj vor beneficia de un sistem informatic geospațial și o platformă online de urbanism în care vor putea obține informații despre PUG, PUZ, PUD, RLU sau zonele funcționale.

Prin intermediul sistemului se vor putea gestiona documentațiile pentru urbanism (cereri, emiteri CU / AC), se vor putea înregistra, valida și recepționa documentații standardizate de la proiectanți. Sistemul va cuprinde și un modul de gestiune a infrastructurii tehnice (ca de exemplu: echipare artere/fișa arterei, gestiune lucrări de amenajare, reabilitare artere, gestiune avarii) și de gestiune a Registrului Zonelor verzi. 

Primăria Blaj a lansat recent în Sistemul Electronic de Achiziții Publice o licitație pentru servicii de realizare a unui Sistem Informatic Geospatial care să permită încărcarea și utilizarea hărților pentru servicii gestionate partajat de către Primărie.

Valoarea totală estimată este de 548.800 de lei, fără TVA.

Obiectivul general al implementării acestei soluţii geospaţiale este îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei serviciilor furnizate de către administraţia publică la nivelul municipiului Blaj prin reducerea duratei de livrare a serviciilor publice în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului respectiv autorizării construcțiilor şi avizării documentaţiilor de urbanism sau elaborării politicii de management al spaţiului public şi a strategiilor de dezvoltare pe teritoriul municipiului.

Ca suport pentru acest obiectiv general este necesară realizarea unei soluții geospaţiale integrate la nivelul municipiului Blaj, modulară, care să respecte reglementările legale în vigoare pentru sfera de cuprindere definită pentru domeniile Urbanism, Cadastru, Patrimoniu, Investiţii, Spaţii verzi.

Este necesară crearea unei baze de date unitare geospațială la nivel de municipiu care va include iniţial un set de date de fundal ca suport pentru componentele implementate şi va integra toate datele disponibile curent sau viitor la nivelul municipiului.

Proiectul prevede implementarea următoarelor componente:

1. Infrastructură sistem integrat — Livrarea, instalarea pe echipamentele beneficarului, precum şi configurarea tuturor licențelor necesare funcționării și administrării sistemului GIS.

2. Modul cadastru, gestiune patrimoniu imobiliar

3. Modul gestiunea teritoriului și gestiune date urbane

  • Componenta de gestionare a documentațiilor PUG/PUZ/PUD, RLU
  • Componenta de gestionare a documentațiilor pentru urbanism — cereri, emiteri CU/AC
  • Componenta de înregistrare, validare şi recepție documentații standardizate de la proiectanți (PUZ-uri, PUD-uri)
  • Componenta Dashboard
  • Componenta document management
  • Componenta publică — de interacțiune cu cetățeanul
  • Componenta de Raportare

4. Modul gestiunea infrastructurii tehnice (ca de exemplu: echipare artere/fișa arterei, gestiune lucrări de amenajare, reabilitare artere, gestiune avarii)

5. Gestiunea Registrului Zonelor verzi

6. Aplicație WEBGIS – harta interactivă pentru public

7. Servicii de implementare:

  • Servicii de instalare, configurare, testare sistem
  • Servicii de instruire – administratori și utilizatori
  • Servicii de garanție și suport tehnic în ceea ce priveste aplicația/ sistemul dezvoltat/ livrat de către furnizor.

8. Servicii procesare/ preluare/ integrare date existente, puse la dispozitie de catre Beneficiar, in ceea ce priveste realizarea sisemului/ aplicatiei de GIS. De exemplu harti in format hartie, harti in format digital, alte tipuri de date, etc.

Modul gestiunea teritoriului și gestiune date urbane (Platformă urbanism)

Obiectivul implementării Platformei de Urbanism este acela de a permite Municipiului Blaj un management integrat al documentațiilor de urbanism, bazat pe identificarea cu acuratețe de 100% şi identificarea regimului tehnic aferent și aplicabil unui amplasament pe baza reglementărilor în vigoare existente si aplicabile acelui amplasament, la nivel de Regulament Local de Urbanism, conform prevederilor PUG-ului în vigoare, integrând nativ și automat prevederile aduse de toate PUZ-urile, PUD-urile şi restricţiile existente.

Componenta publică — de interacțiune cu cetățeanul

Platforma de urbanism va avea o componentă publică – o secțiune de Portal Public, disponibilă cetăţenilor municipiului la o adresă web publică, în care cel puţin următoarele informaţii vor fi disponibile public, pe baza aceleiasi interacțiuni facile prin intermediul unei hărți Gis dinamice:

– PUG-ul, zonele funcționale, PUZ-urile, PUD-urile, RLU-urile aferente, la acelaşi grad de detaliu a informaţiei tehnice

– Layere de importanță publică: monumente istorice, obiective turistice, intravilanul localităţii, parcuri de agreement, etc.

– Evenimente cu indicarea parcărilor aferente, a modalităților de access (concerte, târguri meșteșugărești, evenimente de tipul zilele oraşului, de tipul craft food, craft beer…)

În acest fel se va putea face identificarea facilă a unui amplasament asupra căruia se doreşte a se obține informaţii aferente urbanismului.

De asemenea, prin intermediul portalului public se vor putea consulta indicatorii aferenți regimului tehnic în vigoare pentru un amplasament, pe baza informaţiilor existente în baza de date, direct din portalul public şi exact pentru amplasamentul dorit, fără redirectări sau căutări multiple, în fișiere de tip imagine sau pdf.

În portalul public se vor putea publica toate documentaţiilor de urbanism eliberate, conform normelor în vigoare.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Germania vrea înființarea unei rețele de trenuri de lung parcurs FĂRĂ România. Budapesta, ultima gară spre Est

Publicat

Germania vrea să reînvie ”Trans Europ Express”, o rețea de trenuri europene de lung parcurs, unele și cu rute de peste 1.500 km lungime și cu traseu ce poate depăși 13 ore.

Potrivit Hotnews.ro. printre rutele propuse se numără Amsterdam – Barcelona și Stockholm – Paris, dar România nu este în listă, cel mai apropiat oraș inclus în proiect fiind Budapesta.

Primele rezultate ar trebui să se vadă din 2025, dar foarte multe obstacole stau în calea proiectului, în contextul în care multe trenuri de lung parcurs au fost eliminate în ultimii 20 de ani fiindcă nu erau rentabile.

Trans Europ Express a fost o rețea de trenuri de lung parcurs lansată în 1957 la inițiativa șefului căilor ferate din Olanda și șapte companii naționale au participat. Aceste trenuri rapide de lung parcurs au fost la modă în anii 60 și 70, dar a urmat declinul și s-a renunțat la proiect în 1991.

Acum, Germania vrea să reînvie această rețea și să fie lansate o serie de rute de lung parcurs care să lege zone îndepărtate din Europa.

Primele patru rute propuse pentru „Trans Europ Express 2.0” (sau TEE 2.0), sunt:

  • Paris – Varșovia
  • Berlin – Barcelona
  • Amsterdam – Barcelona
  • Roma – Amsterdam

Sursă: Hotnews.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Ludovic Orban anunță noi RESTRICȚII: Ce se întâmplă cu persoanele care vin în România din zonele cu număr mare de îmbolnăviri

Publicat

Autoritățile nu exclud măsuri de carantinare a unor localități, dacă va fi cazul. Premierul Ludovic Orban a dublat, miercuri seară, mesajul președintelui Klaus Iohannis. De asemenea a anunțat noi restricții pentru personele care vin România.

Premierul a fost însă vizibil încurcat de unele întrebări ale jurnaliștilor. Nu a știut spre exemplu să explice cum se poate proteja o familie care locuiește într-un apartament mic, dacă în clasa unui copil apar cazuri e COVID.

De asemenea, a ignorat datele INS legate de populația Bucureștiului și a oferit un procent mai mic al infectărilor prin raportarea cazurilor la o populație mai mare decât cea de la ultimul recensământ.

Premierul Ludovic Orban a mai spus că de săptămâna viitoare, se vor reintroduce restricții pentru personele care vin România.

Măsuri pentru persoanele care sosesc în România din zonele roșii: 

”Am discutat cu colegii. Știți că nu am mai acutualizat stuația din alte țări pentru că am așteptat să fie ceva unitar la nivelul UE.

Vom decide luni, în CNSU, să reintroducem restricții pentru țările care au un nivel de îmbolnăviri mai mare decât cel din România.

Nu se va impune carantinarea dacă vin cu un test COVID și stau până în 3 zile pe teritoriul României.

Pentru ceilalți, care vor să stea mai mult, se va impune carantină pe 14 zile. În cazul în care nu doresc, în a 5-a zi vor putea face un test și vor ieși din carantină” a spus Orban.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate