Administrație
Primăria Alba Iulia are planuri pentru reducerea aglomerației în oraș. Așteaptă finanțare pentru proiecte de 30 milioane euro
Proiectele pentru modernizarea a 15 din cele 25 de străzi din Alba Iulia incluse în loturi de reabilitare a infrastructurii rețea majoră de transport public urban au ajuns la faza precontractuală, așteptând finanțarea prin POR. Administrația locală trebuie să actualizeze documentațiile, la cererea ADR Centru. Proiectele intră la aprobare în ședința extraordinară a Consiliului Local din 11 octombrie.
În total, cele două loturi cu 15 străzi presupun investiții de 145.688.224,41 lei (aproximativ 30 milioane euro), din care Primăria Alba Iulia va trebui să suporte cheltuieli neeligibile și contribuție proprie în valoare totală de peste 57 milioane lei (circa 40% din suma totală) sau 12 milioane euro.
Primăria are planuri pentru reconfigurarea circulaţiei pe aceste străzi, astfel încât să fie pus accent pe transportul public de călători, circulaţia cu bicicletele sau pietonală, reducerea emisiilor poluante şi limitarea circulaţiei cu autoturisme personale. Mai exact, să fie redusă circulația cu autovehiculele personale și să crească numărul bicicliștilor, pietonilor și celor care folosesc mijloacele de transport în comun.
Proiectul major de reabilitare a infrastructurii rețea majoră de transport public urban a fost împărţit pe 3 loturi, iar fiecare dintre acestea pe tronsoane, ce vor fi incluse pentru finanţare, separat, pe etape, în cadrul POR 2014-2020. În ședința din 11 octombrie, consilierii vor avea de aprobat actualizarea documentațiilor pentru primele 2 loturi.
Primăria detaliază şi soluţiile tehnice de reconfigurare a infrastructurii rutiere în oraş, pentru fiecare stradă vizată. Unele vor avea mai multe benzi de circulaţie sau vor fi cu sens unic, pentru a crea spaţiu special pentru autobuze şi piste de biciclete, se vor regândi parcajele de pe marginea drumului, vor fi staţii de încărcare a maşinilor electrice şi sistem de monitorizare a traficului.
“Sunt străzi cu carosabil realizat din îmbrăcăminte asfaltică, la care în timp au fost efectuate lucrări de întreţinere curentă, însă sistemul rutier este învechit şi nu asigură o structură corespunzătoare care să satisfacă traficul rutier actual şi de perspectivă, prezentând pe alocuri degradări, denivelări, tasări, fiind periclitată siguranţa circulaţiei. Nu există piste de biciclete amenajate, circulaţia desfăşurându-se pe partea carosabilă sau trotuare, generând numeroase accidente de circulaţie.
De asemenea, circulaţia auto se desfăşoară pe aceeaşi cale de rulare cu transportul local de călători şi nu există peste tot alveole amenajate pentru staţiile de transport în comun, motiv pentru care apar blocaje în trafic”, se arată în documentaţie.
Pentru reducerea disconfortului urban şi înscrierea în POR 2014-2020, s-a propus structurarea proiectului pe tronsoane, care să poată fi realizate concomitent şi chiar cu operatori diferiţi, potrivit reprezentanţilor Primăriei.
Pe toată lungimea străzilor vizate s-au proiectat măsuri de siguranţă a circulaţiei şi sistem inteligent al traficului: sistem de management al traficului, de comunicaţie prin fibră optică, de supraveghere video, de informare în trafic, de inforcement, de management al iluminatului public, de alimentare cu energie electrică a iluminatului public, sistem automat pentru închirierea bicicletelor, centru de control.
LOT 1: Reabilitarea infrastructurii rețea majoră de transport public urban lot 1 – tronsonul 1, 2 și 3
Lucrările sunt estimate să dureze 33 de luni, iar investiţia necesară este de 81.470.449,53 lei (inclusiv TVA) din care contribuția municipiului Alba Iulia 4.172.806,4 lei (cheltuieli neeligibile) și 1.545.952,85 lei confinanțare proiect.
Străzile: Regiment V Vânători, Bd. Ferdinand, str. I.I.C. Brătianu, str. Ardealului, Bd. Tudor Vladimirescu, str. Turnătoriei, str. Cabanei (Bărăbanţ) – total 6.549 ml.
Obiectivele proiectului pentru lotul 1: reducere cu 3,9% emisii echivalent CO2 generate de transport rutier motorizat prin îmbunătățirea infrastructurii transportului public de persoane, infrastructurii pietonale și pentru bicicliști, începând cu anul 2022; creșterea utilizării transportului nemotorizat, respectiv a numărului de bicicliști cu 28,6% și a numărului de pietoni cu 5,4% prin reabilitarea a 11,408 km de infrastructură pietonală și amenajarea a 6,525 km de piste pentru bicicliști, precum și bike sharing; creșterea cu 18,5% a numărului de pasageri în transportul public local prin crearea a 8,910 km benzi dedicate transportului public, reabilitarea a 6,549 km infrastructură transport publică existent și modernizarea a 24 stații de autobuz; reducerea traficului cu autoturisme personale cu 6,5%.
Tronson 1: străzile T. Vladimirescu (1414 m), Turnătoriei (1250 m), Cabanei (575 m) şi ITS (sistem inteligent de transport) aferent – total 3239 ml. Investiţia necesară: 28.621.625 (6.256.914 euro), din care construcţii-montaj 21.049.053 lei (4.601.489 euro).
Tronson 2: str. Regiment V Vânători (944 m), Bd. Ferdinand (1657 m) şi ITS aferent – total 2601 ml. Investiţia necesară: 29.998.876 lei (6.557.991 euro), din care lucrări construcţii-montaj 21.327.068 lei (4.662.266 euro)
Tronson 3: străzile I.C. Brătianu (430 m), Ardealului (279 m) şi ITS aferent, centru de comandă şi control ITS – total 709 ml. Investiţia necesară: 22.692.111 lei (4.960.675 euro), din care lucrări construcţii-montaj 8.234.933 lei (1.800.220 euro)
Prin proiect s-a propus o limitare a spaţiului aferent transportului privat şi de mărfuri, creându-se benzi dedicate transportului public urban, piste pentru biciclete, trotuare, s-au proiectat staţii pentru încărcarea motoarelor electrice, reamenajarea staţiilor de transport în comun, staţii de închiriere a bicicletelor, măsuri de siguranţă a circulaţiei, soluţii de colectare a apei pluviale (pe Regiment V Vânători şi Turnătoriei, unde acestea nu există).
Soluţiile tehnice:
Strada Regiment V Vânători: stradă principală cu lungime de 944 ml; pe traseul acesteia se suprapune DN1 (E810 – intrarea în Alba Iulia dinspre Sebeş); se vor amenaja două benzi marginale dedicate exclusiv transportului local şi una/două benzi pentru transportul urban, piste de biciclete şi trotuare pe ambele părţi şi, acolo unde există, spaţiu zone verzi
Bd. Ferdinand: lungime, 1657 ml; va avea 4, respectiv 3 benzi de circulaţie, piste de biciclete şi trotuare pe ambele părţi şi un spaţiu verde cu lăţime variabilă; se va amenaja o staţie de închiriere biciclete de tip Bike Sharing
Str. I.C. Brătianu: lungime de 430 ml; va avea 4 benzi de circulaţie, două dedicate exclusiv transportului local şi două pentru transportul privat; pe partea stângă se va amenaja o pistă de biciclete cu dublu sens şi trotuar cu lăţimea m inimă de 1,20 m; se va amplasa o staţie de încărcare a autovehiculelor electrice
Str. Ardealului: lungime, 279 mp; continuarea străzii I.C. Brătianu până la intersecţia semaforizată cu Calea Moţilor; va avea 4 benzi de circulaţie, două dedicate exclusiv transportului local şi două pentru transportul privat; pe partea stângă se va amenaja o pistă de biciclete cu dublu sens, spaţiu verde cu lăţime variabilă şi trotuar cu lăţimea minimă de 1,20 m
Bd. Tudor Vladimirescu: lungime, 1.414 ml; tronson între str. Petru Dobra până la podul peste râul Ampoi; se va amenaja cu 4 benzi de circulaţie, două marginale dedicate exclusiv transportului local şi două pentru transportul privat; pe ambele părţi ale străzii se va amenaja un aliniament de arbori, o pistă de biciclete şi un trotuar; se vor amenaja staţii de închiriere biciclete şi staţii pentru încărcarea autovehiculelor electrice
Strada Turnătoriei: 1250 ml; de la strada Mureşului la strada Cabanei; va avea 2 benzi de circulaţie şi trotuare pe ambele părţi
Strada Cabanei: lungime de 575 ml; de la intersecţia cu strada Cornişei până la Turnătoriei; două benzi de circulaţie şi trotuare pe ambele părţi.
LOT 2: Reabilitarea infrastructurii rețea majoră de transport public urban lot 2 – tronsonul 1, 2 și 3.
Lucrările sunt estimate să dureze 24 luni, iar investiţia necesară este de 64.217.774,88 lei (inclusiv TVA). Contribuția proprie a municipiului Alba Iulia – 72.765,49 lei (cheltuieli neeligibile) și cofinanțare de 51.494.989,45 lei (circa 80%)
Străzile: Bd Republicii, Bd Revoluţiei, Str. Lalelelor, str. Pinului, str. Francisca, str. Nicolae Grigorescu, str. Gh. Pop de Băseşti, Bd. Încoronării – total 8494 ml.
Obiectivele proiectului pentru lotul 2: reducere cu 3,5% emisii echivalent CO2 generate de transport rutier motorizat prin îmbunătățirea infrastructurii transportului public de persoane, infrastructurii pietonale și pentru bicicliști, începând cu anul 2022; creșterea utilizării transportului nemotorizat, respectiv a numărului de bicicliști cu 100% și a numărului de pietoni cu 10,5% prin reabilitarea a 14,54 km de infrastructură pietonală și amenajarea a 9,54 km de piste pentru bicicliști, precum și bike sharing; creșterea cu 7,9% a numărului de pasageri în transportul public local prin crearea a 9,54 km benzi dedicate transportului public, reabilitarea a 8,5 km infrastructură transport publică existent și modernizarea a 21 stații de autobus; reducerea traficului cu autoturisme personale cu 5,4%
Tronson 1: Republicii (1700 ml) și ITC aferent. Investiţia necesară: 19.730.147,29 lei (4.313.166,16 euro) din care lucrări de construcţii-montaj 14.321.388,72 lei (3.130.768,78 euro)
Tronson 2: Bd Revoluţiei (1835 ml) și ITS aferent. Valoarea totală, inclusiv TVA: 27.095.634,72 lei, respectiv 5.923.319,94 euro, din care construcții-montaj 20.169.800,54 lei, respectiv 4.409.277,84 euro
Tronson 3: Lalelelor (895 ml), Nicolae Grigorescu (535 ml), Pinului (503 ml), Francisca (758 ml), Gh. Pop de Băseşti (660 ml), Bd Încoronării (1608 ml) şi ITC afferent – lungime totală 4.959 ml. Investiţia necesară: 17.276.992,88 lei (3.776.887,21 euro) din care lucrări de construcţii-montaj 12.949.556,02 lei (2.830.875,31 euro)
Prin proiect s-a propus o limitare a spaţiului aferent transportului privat şi de mărfuri, creându-se benzi dedicate transportului public urban, piste pentru biciclete, trotuare, s-au proiectat staţii pentru încărcarea motoarelor electrice, reamenajarea staţiilor de transport în comun, staţii de închiriere a bicicletelor, măsuri de siguranţă a circulaţiei.
Soluţii tehnice:
Traseele proiectate se vor suprapune peste cele existente, constând în 2 sau 4 benzi de circulaţie. Unde există 4 benzi de circulaţie, cele 2 benzi marginale vor fi amenajate exclusive pe banda dedicată transportului local, iar celelalte două benzi pentru transportul privat. Pe fiecare stradă au fost prevăzute trotuare de minim 1,5 metri lăţime şi piste de biciclete, acolo unde spaţiul permite, amplasate la limita carosabilului şi delimitate fizic între ele prin aliniamente de borduri, separatoare fizice (stâlpi, bolarzi, stâlpişori etc) sau aliniamente de spaţiu verde. Au fost prevăzute sisteme de închiriere a bicicletelor, dispunând de o flotă de 240 de biciclete.
Au fost prevăzute spaţii pentru amenajarea parcărilor prin reconfigurarea spaţiilor şi crearea de alveole speciale, astfel încât să fie eliminate parcările amplasate pe carosabil.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News