Connect with us

Administrație

Primele cărți de identitate electronice au fost eliberate la Alba Iulia. Cum te poți programa

Publicat

Primele cărți de identitate electronice au fost eliberate la Alba Iulia. Un pas important pentru digitalizarea administrației publice a fost făcut astăzi la Alba Iulia, unde au fost eliberate primele cărți de identitate electronice (CEI) de către Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor (SPCLEP) Alba Iulia, a anunțat administratorul public al orașului, Lucian Morgovan.

Noua carte electronică de identitate este de dimensiunea unui card bancar și are caracteristici avansate de securitate și anti-contrafacere.

CEI permite titularului să își dovedească identitatea atât fizic, cât și online, prin accesarea serviciilor digitale furnizate de autorități și entități private.

Procesul de preluare a cererilor și eliberare a documentelor este acum complet digitalizat. Nu mai sunt necesare copii ale actelor originale, iar numărul documentelor solicitate este redus la minimum.

În perioada următoare, odată cu integrarea în Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC), documentația necesară se va simplifica și mai mult.

Cartea electronică de identitate conține două certificate digitale care oferă următoarele funcționalități:

  • Autentificare în sistemele informatice ale autorităților române și ale unor furnizori privați;
  • Utilizarea semnăturii electronice avansate.

”Implementarea CEI marchează un progres semnificativ în modernizarea serviciilor publice, reducând birocrația și oferind cetățenilor o interacțiune mai eficientă cu instituțiile statului” a mai precizat Morgovan.

Noul ghișeu de înregistrare și emitere a documentelor electronice de la Alba Iulia a fost prezentat în urmă cu două săptămâni.

Cărțile de identitate electronice devin disponibile în Alba. Informații utile: 

  • cartea de identitate electronică se va putea obține chiar dacă documentul deținut în prezent de cetățeni este încă valabil. Cei care vor să își schimbe actualele cărți de identitate cu unele electronice (CEI) vor depune personal o cerere (care se va genera electronic la serviciul de evidența populației).
  • vor putea obține CEI și copiii sub 14 ani, aceasta fiind folosită ca document de călătorie și pentru stabilirea identității în proceduri administrative. Pentru cei cu vârsta între 14 și 18 ani, CEI este valabilă 5 ani, iar pentru cei peste 18 ani, este valabilă 10 ani. 
  • cartea de identitate electronică va include și datele cardului de sănătate.
  • prima carte de identitate electronică va fi gratuită pentru 5 milioane de români. Banii vin din PNRR.
  • programările se pot face pe hubul MAI, dedicat acestor documente. Rezervări disponibile din 16 iunie, pentru Alba Iulia. Programarea online este obligatorie.
  • cererile vor fi completate de personalul instituției, nu de cetățean.
  • termenul de eliberare/ridicare a cărții va fi anunțat pe email.
  • prezența fizică este obligatorie – durează maxim 15-20 de minute.
  • cu noua carte electronică de identitate cu cip (CEI), românii vor putea călători în spațiul european și vor putea genera semnătura electronică prin conectarea la anumite aplicații.
  • atunci când se mută, cetățeanul își va putea schimba singur domiciliul din buletin – conectându-se la o aplicație care îi permite acest lucru, iar noul domiciliu va fi validat de Evidența Populației, tot electronic.
  • cărțile vechi de identitate rămân valabile până la expirare. În data de 3 august 2031 își pierd valența unui document de călătorie.
  • cartea de identitate simplă, fără cip, nu poate fi folosită pentru a călători, dar va putea fi folosită pe teritoriul României.

Extinderea treptată în întreg județul

Potrivit informațiilor furnizate de reprezentanții instituției, implementarea serviciului se va extinde etapizat și în celelalte localități din județ, pe măsura configurării infrastructurii informatice și pregătirii personalului de specialitate.

Următoarele structuri locale vor beneficia de acest serviciu în etapele viitoare:

  • Municipii: Aiud, Blaj și Sebeș
  • Orașe: Abrud, Baia de Arieș, Câmpeni, Cugir, Ocna Mureș, Teiuș și Zlatna
  • Comune: Ighiu și Jidvei

Toate aceste servicii publice comunitare locale de evidență a persoanelor vor funcționa sub coordonarea D.P.C.E.P. Alba, în conformitate cu prerogativele legale de coordonare și control metodologic a activității structurilor locale de evidență a persoanelor.

Citește și Carte de identitate pentru românii din diaspora: Poate fi obținută chiar dacă solicitanții nu au domiciliul în țară. Condiții

Introducerea cărților de identitate electronice reprezintă un pas important în procesul de digitalizare a serviciilor publice din județul Alba.

Noile documente oferă cetățenilor posibilitatea de a beneficia de servicii mai rapide, contribuind la modernizarea interacțiunii cu instituțiile publice.

Vezi și Schimbare buletin 2025. Ghid complet pentru obținerea cărții de identitate. Ce documente ai nevoie

Cetățenii din Alba Iulia interesați să obțină noile documente pot apela la ghișeele special amenajate, unde personalul specializat îi va ghida prin procedura de înregistrare și emitere a cărților electronice de identitate.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.