Eveniment
Pro Infrastructură: Șanse minime pentru finalizarea în acest an a loturilor 1 și 2 din Autostrada A10, între Sebeș și Aiud
Anul acesta ar trebui să fie deschise circulației rutiere cele două tronsoane rămase din Autostrada A10 Sebeș – Turda, între Sebeș și Aiud, în lungime totală de circa 41 de kilometri. Constructorii au promis că vor termina până pe 30 noiembrie, autoritățile au sperat că vor putea fi date în folosință, dar realitatea din teren lasă șanse minime ca pe loturile 1 și 2 din A10 Sebeș – Turda să se circula în acest an. Cantitatea de lucrări rămase de executat, timpul scurt și mobilizarea deseori sub-optimă a constructorilor face ca inaugurarea loturilor în 2020 să fie practic misiune imposibilă.
Pe Lotul 1 (17 km) și Lotul 2 (24 km) lucrările rămase de executat încă înseamnă mai mult ca sigur că în acest an nu va exista o inaugurare. Din primăvară autoritățile de la drumuri au pus presiune pe constructori, au început să deblocheze proiectele și să rezolve din problemele administrative, însă mobilizarea celor doi constructori a venit prea târziu. Chiar dacă acum cele două șantiere sunt active și există mișcare serioasă, volumul de lucrări rămase de executat este unul destul de mare.
Potrivit reprezentanților Asociației Pro Infrastructura, singura porțiune pe care s-ar putea circula în acest ar fi cea între nodurile Alba Iulia Sud și Sebeș, pe bretelele scurte. În lungime de aproximativ 8 km, aceasta ar degreva o parte din traficul de pe DN 1.
„Mare minune! După aproape 6 (șase) ani de la semnarea contractului Lotului 1 din Autostrada A10 Sebeș-Turda, s-a intrat în linie dreaptă cu relocarea stâlpilor de înaltă tensiune la nodul rutier Alba Iulia Nord. În scurt timp vom scăpa de acest blocaj interminabil, iar antreprenorul general va putea să termine ultimele pile ale pasajului peste calea ferată și instalarea tablierului metalic.
Din păcate, nu este suficient. Ritmul de lucru al celor de la Pizzarotti este în continuare extrem de redus. Ba chiar în zona Oarda i-a lovit „blestemul meșterului Manole”, fiind nevoiți să demoleze o parte din zidul armat din cauza execuției deficitare.
La Sebeș, pilele podului principal nu sunt gata, grinzile de beton nu sunt ridicate și sunt ZERO șanse pentru finalizarea nodului în 2020.
Solicităm încă o dată (o facem din 2018!) responsabililor din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și ai constructorului să deschidă parțial autostrada cât mai rapid în acest an pe aproximativ 8 din cei 17 km ai tronsonului, între nodurile Alba Iulia Sud și Sebeș (pe bretelele scurte), degrevând un DN 1 extrem de aglomerat!”, au scris pe Facebook reprezentanții asociației Pro Infrastructură.
Nodul rutier de la Sebeș este cea mai complexă lucrare de pe acest lot – presupune multiple rampe și pasaje care să unească autostrada A10 cu autostrada A1, dar și cu drumul național DN1 în zona Lancrăm. Nodul rutier presupune trei mari pasaje peste actuala autostradă, două pasaje peste calea ferată din zonă, precum și un pasaj peste râul Sebeș și DN1/E81 în zona Lancrăm.
Vezi și VIDEO: Imagini aeriene cu lucrările la Autostrada A10, între Sebeș și Aiud. API: Care sunt termenele „realiste” de finalizare
Director în CNAIR: „Îmi pun mari semne de întrebare cu privire la capacitatea de a da în trafic aceste loturi la sfârșitul lunii noiembrie”
Despre nefinalizarea celor două loturi de autostradă în acest an vorbesc chiar și autoritățile. Într-o vizită în teren directorul adjunct al CNAIR a admis că există posibilitatea ca tronsoanele să nu fie deschise în acest an.
„Deplasarea în teren de astăzi la loturile de autostradă Sebeș-Turda 1 și 2 m-a făcut să îmi pun mari semne de întrebare cu privire la capacitatea de a da în trafic aceste loturi la sfârșitul lunii noiembrie. Sunt necesare măsuri urgente de luat în următoarele 2 săptămâni, măsuri ordonate astăzi de mine constructorilor”, a transmis Ovidiu Barbier, Directorul General Adjunct al CNAIR.
„Dacă aceste masuri nu sunt puse în practică de urgență, aceste loturi nu vor fi deschise traficului până la sfârșitul acestui an”, a declarat la finalul inspecției Barbier.
Lotul 1 – 17 km – de la intrarea pe autostradă de la Sebeș până la Pârâul Iovului (km 0+000 – km 17+000)
Valoare: 541.739.137 lei
Constructor: Impresa Pizzarotti
Contract: Semnat pe 14 noiembrie 2014
Termen de finalizare (contractual): Octombrie 2016
Deschidere posibilă: 30 noiembrie 2020 (asumat de constructor) / Q1-Q2 2021 (realist)
Stadiu fizic / stadiu financiar (iunie 2020): 89,10% / 79,07%
Lotul 2 – 24,3 km – Alba Iulia Nord (Pârâul Iovului ) – Aiud (KM 17+000 – KM 41+250)
Valoare: 549.33 MIL. LEI (fară TVA)
Constructor: Aktor
Contract: Semnat în 2014
Termen de finalizare (contra ctual): Octombrie 2016
Deschidere posibilă: 30 noiembrie 2020 (asumat de constructor) / Q1-Q2 2021 (realist)
Stadiu fizic / stadiu financiar (iunie 2020): 70,54% / 55,52%
sursa: hotnews.ro, facebook (Asociația Pro Infrastructură)
foto: Asociația Pro Infrastructură
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News