Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

REGULI pentru redeschiderea creșelor, grădinițelor și pentru after school. Înscrieri la activități în perioada vacanței de vară


Publicat

gradinita

Părinții care doresc să beneficieze de serviciile oferite de grădinițele/unitățile de învățământ preșcolar de stat, în perioada vacanței de vară, pot depune, de luni, 15 iunie, cereri la unitățile de învățământ pe care le-au frecventat copiii în acest an școlar, a anunțat Ministerul Educației.

Măsurile necesare în vederea redeschiderii creșelor, grădinițelor, after school-urilor, pentru prevenirea îmbolnăvirii cu SARS-CoV-2 au fost trimise luni spre publicare în Monitorul Oficial, transmite Ministerul Educației, într-un comunicat.

Este vorba despre Ordinul comun dintre Ministerul Sănătății, Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Muncii și Protecției Sociale, care stabilește măsurile necesare în vederea redeschiderii creșelor, grădinițelor, after school-urilor pentru prevenirea îmbolnăvirii cu SARS-CoV-2.

Cererile de înscrieri pentru perioada vacanței de vară vor fi centralizate de către inspectoratele școlare județene/al municipiului București și, ulterior, transmise autorităților publice locale pentru a decide, în acord cu acestea, asupra listei de unități de învățământ în care se vor desfășura doar activități recreative.

Lista cu unitățile de învățământ preșcolar va fi afișată la avizierul inspectoratelor școlare județene/al municipiului București și/sau pe site-urile acestora.

Vezi și Înscrieri la GRĂDINIȚĂ 2020: Calendar, criterii și condiții. LISTA unităților acreditate pentru funcționare în județul Alba

Unitatea de învățământ va asigura adoptarea măsurilor necesare în vederea pregătirii deschiderii unităților de învățământ preșcolar, conform prevederilor Ordinului comun.

”De exemplu, materialul necesar pentru fiecare activitate va fi asigurat individual. Jucăriile care nu pot fi spălate vor fi eliminate din sala de grupă, precum și celelalte accesorii neesențiale. Activitățile în aer liber vor reprezenta o proporție cât mai mare din program. În același timp, afară, pot fi mai multe grupe, cu respectarea condițiilor privind evitarea contactului strâns între copii și a jocurilor care presupun apropierea între copii la mai puțin de 2 metri. Copiii nu trebuie să aducă de acasă, în unitatea de învățământ, jucării sau alte obiecte care nu sunt necesare”, se precizează în comunicat.

„Suntem trei ministere implicate în realizarea acestor norme. Ministerul educației a realizat partea în care sunt menționate activitățile pe care trebuie să le desfășoare în cadrul unităților de învățământ preșcolar cadrele didactice, Ministerul Sănătății și Ministerul Muncii trebuie să completeze cu elementele specifice.

Când normele vor fi publicate în Monitorul Oficial, se vor deschide aceste unități particulare. Pentru cele de stat am anunțat că de azi se pot depune cererile unde copilul a frecventat”, a declarat Monica Anisie la Digi24.

UPDATE: Ordinul pentru pentru măsuri necesare în vederea redeschiderii creșelor, grădinițelor, afterschool-urilor pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2 prevede următoarele reguli, potrivit Ministerului Sănătății:

– la intrarea în grădiniță, creșă, afterschool o persoană desemnată va asigura fluidizarea sosirilor și fluxului de persoane în vederea evitării aglomerărilor

– ușile de intrare (poartă, ușă) vor fi menținute deschise la venirea copiilor in unitate, în măsura în care problemele de securitate permit, pentru a limita punctele de contact

– accesul în holul de primire trebuie limitat, iar triajul epidemiologic al copiilor se efectuează zilnic de către cadrul medical al unității/persoana desemnată.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

OFICIAL: Câte cazuri active de COVID mai sunt în județul Alba. ZERO cazuri noi în ultimele 24 de ore. Incidența pe localități

Publicat

DSP Alba a anunțat că în ultimele zile nu a mai fost înregistrat nici un caz nou de COVID, la nivelul județului. 

De la începutul pandemiei, 21379 de persoane din județul Alba au fost confirmate pozitiv. Dintre acestea, 20618 au fost declarate vindecate și s-au înregistrat 712 decese. Luni, in Alba au fost prelucrate 293 de teste, la SJU. Numarul total de teste efectuate până în prezent în județ a ajuns la 225087.

Situația în data de 22 iunie arată bine în județ: incidența în județ a ajuns la 0,13 de cazuri noi la mia de locuitori, înregistrate în ultimele 14 zile.

În Alba mai sunt 48 de cazuri active.

LocalitateIncidențăCazuri noi
   
ŞPRING1.544
MOGOŞ1.301
CIUGUD1.234
GÂRDA DE SUS0.661
ORAŞ CÂMPENI0.554
ORAŞ BAIA DE ARIEŞ0.532
CÂLNIC0.501
CRĂCIUNELU DE JOS0.471
BUCERDEA GRÂNOASĂ0.441
METEŞ0.351
ŞUGAG0.351
CETATEA DE BALTĂ0.331
MUNICIPIUL ALBA IULIA0.2116
VINŢU DE JOS0.181
IGHIU0.141
MUNICIPIUL SEBEŞ0.124
MUNICIPIUL BLAJ0.102
ORAŞ OCNA MUREŞ0.071
ORAŞ CUGIR0.041
ALBAC0.000
ALMAŞU MARE0.000
ARIEŞENI0.000
AVRAM IANCU0.000
BERGHIN0.000
BISTRA0.000
BLANDIANA0.000
BUCIUM0.000
CENADE0.000
CERGĂU0.000
CERU-BĂCĂINŢI0.000
CIURULEASA0.000
CRICĂU0.000
CUT0.000
DAIA ROMÂNĂ0.000
DOŞTAT0.000
FĂRĂU0.000
GALDA DE JOS0.000
GÂRBOVA0.000
HOPÂRTA0.000
HOREA0.000
ÎNTREGALDE0.000
JIDVEI0.000
LIVEZILE0.000
LOPADEA NOUĂ0.000
LUNCA MUREŞULUI0.000
LUPŞA0.000
MIHALŢ0.000
MIRĂSLĂU0.000
MUNICIPIUL AIUD0.000
NOŞLAC0.000
OCOLIŞ0.000
OHABA0.000
ORAŞ ABRUD0.000
ORAŞ TEIUŞ0.000
ORAŞ ZLATNA0.000
PIANU0.000
POIANA VADULUI0.000
PONOR0.000
POŞAGA0.000
RĂDEŞTI0.000
RÂMEŢ0.000
RIMETEA0.000
ROŞIA DE SECAŞ0.000
ROŞIA MONTANĂ0.000
SĂLCIUA0.000
SĂLIŞTEA0.000
SÂNCEL0.000
SÂNTIMBRU0.000
SĂSCIORI0.000
SCĂRIŞOARA0.000
ŞIBOT0.000
SOHODOL0.000
ŞONA0.000
STREMŢ0.000
UNIREA0.000
VADU MOŢILOR0.000
VALEA LUNGĂ0.000
VIDRA0.000

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Comunicat de presă: PSD a pregătit și va promova un proiect de lege pentru sprijinirea familiilor cu copii

Publicat

”Partidul Social Democrat a pregătit și va promova un proiect de lege pentru sprijinirea familiilor cu copii, în contextul în care 2020 a fost anul în care s-au născut cei mai puțini copii din România, raportat la ultimii 100 de ani.

Dacă nu sprijinim familiile tinere, trendul descrescător al natalității se va menține și există riscul ca în 2050 populația țării să scadă sub 15 milioane de locuitori.

Proiectul PSD este primul pas dintr-un amplu program menit să determine creșterea natalității. În acest demers vital pentru România PSD s-a consultat și va colabora strâns cu organisme internaționale precum UNICEF, dar și cu cele mai reprezentative organizații din domeniu ale societății civile.
În județul Alba potrivit datelor oficiale, în 2019 au fost 3.124 de nașteri, în vreme ce în 2020 au fost 2.719 de nașteri. Depopularea este în plină expansiune, cu implicații si consecințe pe termen lung greu de evaluat.

PSD inițiază, prin acest prim proiect, un amplu program de combatere a declinului demografic și cheamă alături pe toți cei care, de bună credință, pot contribui, inclusiv partidele politice. Este momentul unui veritabil Pact Național pentru Redresare Demografică.

Prevederi esențiale ale proiectului PSD privind sprijinirea familiilor cu copii:

1) Creșterea alocației pentru copii – Acordarea de urgență a alocației de stat pentru copii la nivelul prevăzut de Ordonanța de urgență nr. 9/2019, respectiv 600 de lei pentru copiii cu vârsta de până la 2 ani și 300 de lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 – 18 ani.

2) Creșterea deducerilor acordate salariaților care au copii – Deduceri consistente, de la 1000 până la 3000 de lei, funcție de numărul de copii, pentru angajații cu salarii mici și medii, de până la 5000 de lei brut.

Prin această măsură se asigură creșteri de venituri pentru 85% din salariați. Măsura reduce inechitățile salariale și riscul de sărăcie în rândul familiilor cu mulți copii.

3) Introducerea unui stimulent educațional pentru copiii din familiile defavorizate – Se acordă tichete sociale în valoare de 1000 de lei, pe lună, pentru copiii cu vârsta între 0 – 3 ani și de 1500 de lei, pe lună, pentru copiii cu vârsta între 3 – 6 ani, familiilor cu venituri lunare mai mici de 1000 de lei/lună/persoană.

Acordarea acestui stimulent educațional este condiționată de frecvența regulată la creșă ori grădiniță a copiilor din familiile beneficiare”, a transmis într-un comunicat de presă, Marcel Tuhuț, deputat PSD de Alba.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

VIDEO: REZOLVAREA subiectelor de la Română, prima probă a examenului de EVALUARE NAȚIONALĂ 2021

Publicat

Elevii care au terminat în acest an clasa a VIII-a au susținut marți proba scrisă la Limba și literatura română, în cadrul examenului de Evaluare Națională 2021.

Au avut la dispoziție cel mult două ore pentru a alege răspunsurile corecte la cerințe și a redacta lucrările pe format broșură.

Vezi și FOTO: EVALUARE NAȚIONALĂ 2021. SUBIECTELE la Limba și literatura română, prima probă de examen pentru elevii de clasa a VIII-a

Elevii au primit două texte la prima vedere, cu diferite cerințe. Fragmentele au fost din Sorin Titel „Pantera neagră” și Stela Giurgeanu „Falsa generozitate”, un articol publicat online.

Au avut de redactat și o compunere în care să motiveze dacă ar trebui să-și urmeze visul în orice condiții.

Au mai avut de asociat unul dintre textele primite cu cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând o asemănare și o deosebire de conținut dintre ele.

Vezi și MODELE de SUBIECTE la EVALUARE NAȚIONALĂ 2021, clasa a VIII-a: TOATE testele de antrenament și BAREMELE la Română și Matematică

Proba a fost monitorizată audio-video.

REZOLVAREA SUBIECTELOR la Română – Evaluare Națională – 22 iunie 2021:

SUBIECTUL I

A.

1. Notează două cuvinte care arată timpul în care se desfășoară acțiunea din textul 1: ”după-amiază de duminică”, ”vară”
2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1.

Gicoane intră în joc:

a) în prima repriză a meciului.
b) în a doua repriză a meciului.
c) în prelungirile meciului.
d) de la începutul meciului.

Răspuns corect b)

3. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1. Gicoane are înălțimea de

a) 1 metru și 63 de centimetri.
b) 1 metru și 64 de centimetri.
c) 1 metru și 80 de centimetri.
d) peste doi metri.

Răspuns corect b)

4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2. Deoarece a oferit prietenei sale din clasa a IV-a un obiect primit cadou, fetița crede

a) că va fi certată de bunica.
b) că va fi certată de părinți.
c) că va fi lăudată de bunica.
d) că va fi lăudată de părinți.

Răspuns corect a)

5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili corectitudinea sau incorectitudinea acestuia, bazându-te pe informațiile din cele două texte. (corect/incorect)

Stadionul se afla la marginea orașului. – corect
Romică a suferit un accident în timpul meciului anterior – incorect
În meciul în desfășurare, Gicoane a purtat celebrul său tricou negru. – incorect
Familia își îndeamnă copilul să fie generos. – corect
În clasa a IV-a, fetița îi face cadou prietenei sale păpușa cea mai frumoasă. – incorect
Falsa generozitate înseamnă să le oferi altora ceea ce ție nu îți mai trebuie. – corect

6. Menționează, în câte un enunț, tiparul textual identificat în fiecare dintre fragmentele de mai jos.

a) „— Credeam că m-ai uitat. / — Cum era să te uit?”.

Răspuns: Tiparul textual este dialogat

b) „glasul lui Gicoane deveni foarte prietenos, primi acel timbru special pe care glasul unui bărbat nu-l capătă decât atunci când vorbește cu un prieten drag. Glasul lui Gicoane deveni aproape copilăros, de o puritate caldă, catifelată.” –

Răspuns: Tiparul textual este descriptiv

7. Prezintă, în cel puțin 30 de cuvinte, o legătură care se poate stabili, la nivelul conținutului, între fragmentul din „Pantera neagră” de Sorin Titel și fragmentul extras din „Falsa generozitate” de Stela Giurgeanu.

Răspuns posibil: Elementul comun al celor două texte îl reprezintă tema prieteniei.

În primul text, se observă sprijinul și încurajarea pe care Romică i le oferă prietenului său.

În textul al doilea, povestitoarea își amintește de acea situație în care a oferit unei prietene o cruciuliță pentru a o ajuta să depășească o situație dificilă și pentru a-i arăta că este alături de ea.

8. Crezi că ar trebui să îți urmezi visul în orice condiții? Motivează-ți răspunsul, în 50 – 90 de cuvinte, valorificând textul 1.

Răspuns posibil: Din punctul meu de vedere, este important să-ți urmezi visul în orice condiții.

Aşa cum se observă în primul text, în ciuda faptului că Gicoane crede că este dificil să fie portar, că ar o înălţime mică, continuă să fie portar şi îşi desfăşoară activitatea cu multă energie şi cu multă pasiune. Chiar spre finalul fragmentului puteţi vedea şi să vă folosiţi de acolo faptul că „are mişcări extraordinare”, „îi surprinde pe toţi”. În ciuda faptului că îşi pierde încrederea uneori, demonstrează că este un portar extraordinar. Puteţi face trimitere la aceste fragmente.

9. Asociază fragmentul din „Pantera neagră” de Sorin Titel cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o asemănare și o deosebire de conținut dintre ele.

Sugestii: Puteţi să asociaţi cu orice alt text care are tema prieteniei. De exemplu: Cireşarii, Dumbrava minunată, cu tema prieteniei dintre om şi animal, sau orice basm popular, Povestea adolescentului miop. Aveţi o mulţime de texte cu această temă. Dacă alegeţi o poveste cu prietenia dintre om şi animal, evident diferenţa este că această prietenie este cu un animal umanizat.

Subiectul 1. A. B. Gramatică

1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. Conțin diftong toate cuvintele din seria:

a) „speriată”, „picioare”.
b) „primei”, „dormeau”.
c) „trăgeau”,„scânteia”.
d) „voiam”, „niciodată”.
Răspuns corect c)

2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. Seria care conține doar cuvinte derivate este:

a) „accidentul”, „portar”.
b) „optzeci”, „orășelul”.
c) „părinților”, „prietenos”.
d) „portiță”, „fetiței”.
Răspuns corect d)

3. Rescrie secvența „Adeseori mă gândeam că, dacă tot sunt ei atât de darnici, de ce nu-şi dau lucrurile lor prietenilor mei?”, înlocuind cuvintele „darnici” și „prietenilor” cu câte un sinonim adecvat contextului.

darnici – generoși

prietenilor – amicilor, cunoscuților, apropiaților

4. Selectează, din fragmentul următor, trei substantive aflate în cazuri diferite, pe care le vei preciza:

„Glasul lui Gicoane deveni aproape copilăros, de o puritate caldă, catifelată.

– Știi, mă Romică, eu cât am stat în pat m-am gândit mult.”

Răspuns posibil: ”Glasul” – nominativ

”lui Gicoane” – genitiv

”de o puritate” – acuzativ

5. Completează cu o propoziție enunțul „Am cântărit mult timp decizia.”, precizând tipul raportului sintactic din fraza obținută.

Exemplu: „Am cântărit mult timp decizia și mi-am oferit cruciulița” – raport de coordonare

6. Alcătuiește o propoziție afirmativă, în care pronumele demonstrativ „aceasta” să aibă funcția sintactică de atribut (a) și o propoziție negativă, în care substantivul „stadion” să aibă funcția sintactică de complement direct (b).

Exemplu: a) ”Bucuria acesteia m-a impresionat” – ”acesteia” pronume demonstrativ, cazul genitiv, atribut

sau ”Cadoul de la aceasta m-a bucurat” – ”de la aceasta” – cazul acuzativ, atribut

b) Nu am văzut stadionul – complement direct, cazul acuzativ

7. Completează spațiile libere din textul de mai jos, reprezentând mesajul unui susținător al echipei, cu forma corectă a cuvintelor scrise între paranteze.

Știi (a ști, conjunctiv, prezent, persoana a II-a, singular) că acești doi arbitri (arbitru) n-au greșit. Traiectoria mingii (minge, genitiv, singular) care a creat (a crea, indicativ, perfect compus) probleme a fost neobișnuită. Fiecare dintre susținătorii noștri (al nostru) de azi va participa (a participa, indicativ, viitor), sper, la gală.

Sursă rezolvare subiecte: Cristina Tunegaru – profesoară de Limba Română

CALENDAR EVALUARE NAȚIONALĂ 2021

  • 22 iunie 2021 – Limba și literatura română, probă scrisă
  • 24 iunie 2021 – Matematică, probă scrisă
  • 25 iunie 2021 – Limba și literatura maternă, probă scrisă
  • 29 iunie 2021 (până la ora 14.00) – Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 29 iunie 2021 (orele 16.00 – ora 19.00) – 30 iunie 2021 (orele 8.00 – ora 12.00) – Depunerea contestațiilor
  • 30 iunie – 4 iulie 2021 – Soluționarea contestațiilor
  • 4 iulie 2021 – Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Citeste mai mult
Publicitate

CUGIR

Un bărbat din Cugir nu mai are voie să se apropie de iubita sa, timp de cinci zile, după ce a bătut-o și a amenințat-o

Publicat

pixabay free

O femeie din Cugir a sunat la 112 după ce a fost agresată și amenințată de către bărbatul cu care are o relație. Bărbatul s-a ales cu dosar penal, pentru violență în familie și amenințare.

Potrivit IPJ Alba, la data de 21 iunie 2021, polițiștii din Cugir au fost sesizați, prin 112, de către o femeie, de 44 de ani, din oraș, cu privire la faptul că, în jurul orei 19.30, ar fi fost agresată și amenințată cu acte de violență, de către concubin.

În urma aplicării formularului de evaluare a riscului, față de bărbatul de 47 de ani, polițiștii au emis un ordin de protecție, pe o perioada de 5 zile.

Față de acesta, polițiștii au întocmit și un dosar penal pentru săvârșirea infracțiunilor de violență în familie și amenințare.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate