Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Satul din Alba în care a izbucnit un focar de COVID după ce unii localnici au participat la o înmormântare rămâne în CARANTINĂ

Publicat

Satul Biia din comuna Șona rămâne în carantină pentru următoarele șapte zile, au transmis reprezentații Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Alba. 

Localitatea a intrat în carantină pe data de 9 martie, după ce indicența cazurilor de COVID a crescut.

Focarul de îmbolnăviri a pornit după ce câteva zeci de persoane au participat la o înmormântare. Atunci, primarul comunei Șona, Teodor Florin Mărginean, a declarat pentru alba24.ro că în 28 februarie, câteva zeci de locuitori au participat la o înmormântare în satul Biia. Majoritatea cazurilor confirmate în comună sunt din Biia (39 din 45).

CITEȘTE ȘI: OFICIAL: Satul Biia din comuna Șona intră în CARANTINĂ. Măsurile dispuse prin decizie CJSU Alba. De la ce a pornit focarul

Și eu am participat la acest eveniment, pot spune că s-a respectat distanțarea, s-a purtat mască, slujba s-a ținut în aer liber, nu ne putem da seama cum s-a ajuns la această situație”, preciza la acel moment primarul satului pentru alba24.ro.

Potrivit sursei citate, și preotul din sat la momentul respectiv a fost confirmat COVID.

Ce a hotărât CJSU în data de 23 martie

Propunem prelungirea măsurii de carantinare zonală pe o perioadă de 7 zile, a localității Biia, comuna Șona, județul Alba, începând cu data de 24.03.2021 ora 06:00, sens în care se va solicita Centrului Național de Coordonare și Conducere a Intervenției emiterea ordinului comandantului acțiunii.

CITEȘTE ȘI: O comună din Alba va intra în carantină după ce mai mulți localnici au participat la o înmormântare. Preotul, confirmat pozitiv

(2) Perimetrul vizat de măsura prevăzută la alin. 1 este delimitat de următoarele coordonate geografice:

– 46.224983, 24.010595 – DC 24 Biia-Șona

– 46.231324, 23.990975 – DC 23 – Ieșire sat Biia spre sat Pănade

– 46.238668, 24.004620 – DC 24 Biia

– 46.238867, 24.017613 – Drum sătesc Biia-Sânmiclăuș

ART.2 Este strict interzisă intrarea / ieșirea din zona carantinată prin alte zone și căi de acces decât cele deschise circulației publice de pe drumurile naționale, județene, comunale și forestiere.

ART.3 Circulația și staționarea în spații publice a persoanelor este interzisă, cu excepția motivelor bine justificate, pe baza Declarației pe proprie răspundere (Anexă), legitimație de serviciu sau a adeverinței eliberate de angajator.

ART.4 În zona prevăzută la art. 1 alin. (2), se propune instituirea următoarelor măsuri obligatorii pentru toate persoanele care se află permanent sau tranzitează zona menționată la art. 1:

identificarea persoanelor cu domiciliul, reședința ori adresa declarată în zona menționată la art. 1 alin. (2) și introducerea acestora în bazele de date dedicate;
limitarea la maximum a deplasării persoanelor şi monitorizarea permanentă a respectării acestei măsuri. Ieșirea persoanelor din locuință este permisă doar pe bază de Declarație pe proprie răspundere (Anexă), legitimație de serviciu sau adeverință eliberată de angajator, după caz;
În intervalul orar 06.00-22.00, în interiorul zonei menționată la art. 1 alin. (2), se interzice circulația tuturor persoanelor în afara locuinței/gospodăriei, cu următoarele excepții:
deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
deplasarea pentru asigurarea de bunuri care acoperă necesitățile de bază ale persoanelor și animalelor de companie/domestice, precum și bunuri necesare desfășurării activității profesionale, pentru persoanele cu vârsta de peste 65 de ani în intervalul 10:00 – 13:00, iar pentru persoanele cu vârsta mai mică de 65 de ani în intervalele orare 06:00 – 10:00, respectiv 13:00-20:00;
deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță;
deplasările scurte, în apropierea locuinței/gospodăriei, legate de activitatea fizică individuală a persoanelor (cu excluderea oricăror activități sportive de echipă), cât și pentru nevoile animalelor de companie/domestice;
deplasarea în scopul donării de sânge, la centrele de transfuzie sanguină;
deplasarea în scop umanitar sau de voluntariat;
deplasarea pentru realizarea de activități agricole;
deplasarea producătorilor agricoli pentru comercializarea de produse agroalimentare;
îngrijirea sau administrarea unei proprietăți din altă localitate;
eliberarea de documente necesare pentru obținerea unor drepturi;
participare la programe sau proceduri în centrele de tratament;
pentru achiziția, service-ul, efectuarea ITP sau alte operațiuni de întreținere a vehiculelor, activități care nu pot fi efectuate în localitatea de domiciliu;
alte motive justificative precum: îngrijirea/însoțirea copiilor/membrilor de familie; îngrijirea unei rude/afin sau persoană aflată în întreținere, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități ori deces al unui membru de familie, evenimente de stare civilă;
În intervalul orar 22.00 – 6.00, circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei este permisă numai pentru motivele prevăzute la punctul 3, lit. a), c), d);
În/din zona menționată la art. 1 alin. (2) este permisă intrarea / ieșirea pentru:
transportul de marfă indiferent de natura acestuia, al materiilor prime și resurselor necesare desfășurării activităților economice în localitatea carantinată, precum și aprovizionarea populației;
persoanele care nu locuiesc în zona carantinată, dar care desfășoară activități economice sau în domeniul apărării, ordinii publice, securității naționale, sanitare, veterinare, situațiilor de urgență, administrației publice locale, a asistenței și protecției sociale, judiciare, serviciilor de utilitate publică, agriculturii, alimentației publice, comunicațiilor și transporturilor;
persoanele care locuiesc în zona carantinată și desfășoară activitatea profesională în afara zonei carantinate;
persoanele care realizează activități agricole sau pentru comercializarea de produse agroalimentare;
deplasarea din alte motive justificate, precum îngrijirea / însoțirea copiilor / membrilor de familie, îngrijirea unei / unui rude / afin sau a unei persoane aflate în întreținere, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități, decesul unui membru de familie;
deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță;
urgențe medicale;
îngrijirea sau administrarea unei proprietăți din altă localitate;
eliberarea de documente necesare pentru obținerea unor drepturi;
pentru achiziția, service-ul, efectuarea ITP sau alte operațiuni de întreținere a vehiculelor, activități care nu pot fi efectuate în localitatea de domiciliu;
Pentru verificarea motivului deplasării în interes profesional, persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului autorităților abilitate, legitimația de serviciu, adeverința eliberată de angajator sau o declarație pe propria răspundere;
Pentru verificarea motivului deplasării în interes personal, persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului autorităților abilitate, o declarație pe propria răspundere, completată în prealabil;
Declarația pe propria răspundere trebuie să cuprindă numele și prenumele, data nașterii, adresa locuinței/gospodăriei/locului activității profesionale, motivul deplasării, data completării și semnătura olografă a declarantului. Declarația poate fi prezentată în format letric (suport hârtie) sau pe un dispozitiv electronic;
Se permite tranzitarea localității menționată la art. 1 alin. (2) de către persoanele care nu au domiciliul pe raza acesteia, fiind interzisă staționarea în localitate;
Se permite oficierea slujbelor religioase doar în exteriorul clădirilor, cu excepția celor la care participă doar personalul bisericesc. Pentru evenimentele organizate în exterior se va respecta norma de 4 mp/persoană, cu respectarea regulilor de protecție sanitară, stabilite prin Ordinul comun al Ministrului sănătății și al Ministrului afacerilor interne, emis în temeiul art. 45 și al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările și completările ulterioare;
Se permite oficierea slujbelor de înmormântare, cu participarea a maxim 8 persoane în interior iar în exterior cu participarea a maxim 20 persoane;
Se permite oficierea evenimentelor de stare civilă cu prezența a maxim 10 persoane în interiorul clădirii, iar în exterior cu participarea a maxim 20 persoane, cu respectarea regulilor de protecție sanitară, stabilite prin Ordinul comun al Ministrului sănătății și al Ministrului afacerilor interne, emis în temeiul art. 45 și al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările și completările ulterioare;
controlul măsurilor privind limitarea deplasării persoanelor în / din unitatea administrativ teritorială menționată la art. 1 alin. (2) și măsurile de ordine publică vor fi organizate și coordonate de către Inspectoratul de Jandarmi Județean Alba cu sprijinul Inspectoratului de Poliție Județean Alba, a Poliției locale, efective din cadrul DSP, DSVSA, ITM, Protecția Consumatorului, ISCTR sau alți funcționari anume desemnați prin dispoziție a primarului unității administrativ teritoriale.

ART. 5 În zona prevăzută la art. 1 alin. (2), se propun interzicerea următoarele activități:

organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive, etc.) în spații închise și deschise;
organizarea de evenimente și/sau activități private pentru copii în spaţii închise cum ar fi evenimente aniversare, locuri de joacă sau altele asemenea;
activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor, inclusiv al teraselor, în interiorul și exteriorul clădirilor, cu excepția activităților de preparare a hranei și comercializarea produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;
activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc;
organizarea și desfășurarea adunărilor publice organizate în baza Legii Nr. 60/1991;
organizarea cu public în spații închise și deschise cum ar fi, fără a se limita la acestea, desfășurarea activităților de tipul spectacolelor și/sau concertelor, activități culturale, științifice, artistice sau de divertisment;
toate activitățile și competițiile sportive, individuale sau colective care se desfășoară în spatii închise sau deschise, cu excepția celor profesioniste organizate de federațiile de profil;
organizarea piețelor pentru produse nealimentare, a târgurilor, oboarelor, iarmaroacelor si piețelor de vechituri;

ART. 6 (1) Propunem limitarea programului de lucru cu publicul a operatorilor economici din domeniul comercializării de bunuri alimentare și nealimentare în intervalul orar 05.00 – 20.00, cu excepția farmaciilor și a stațiilor de distribuție carburant care pot avea program non-stop.

(2) Propunem limitarea numărului de persoane în incinta magazinelor, la maximum 30% din capacitate, astfel încât să se asigure minim 8 mp/persoană, cu respectarea normelor de distanțare fizică respectiv protecție sanitară;

(3) Propunem ca operatorii economici să afișeze obligatoriu la loc vizibil, la intrarea în unitate, a programului de funcționare precum și a restricțiilor stabilite prin prezenta hotărâre inclusiv numărul maxim de persoane care pot avea acces simultan în interior.

Art. 7 Propunem ca operatorii economici care desfășoară activități de transport persoane și care tranzitează zona carantinată vor putea efectua opriri în stațiile proprii pentru urcarea sau coborârea călătorilor. Operatorii vor lua măsurile necesare pentru limitarea accesului în mijloacele de transport astfel încât să fie respectate măsurile de distanțare fizică.

Art. 8 Direcția de Sănătate Publică a Județului Alba va evalua și prioritiza oportunitatea de testare a persoanelor și va transmite solicitările de sprijin cu materiale sanitare și personal de specialitate către Institutul Național de Sănătate Publică / Ministerul Sănătății;

ART. 9 Se deleagă Centrul Județean de Coordonare și Conducere a Intervenției Alba pentru transmitere la Centrul Național de Coordonare și Conducere a Intervenției a documentelor necesare, în vederea emiterii Ordinului Comandantului Acțiunii pentru prelungirea pe o perioadă de 7 zile, a măsurii de carantinare zonală, pentru localitatea prevăzută la art. 1 alin. (2).

ART. 10 (1) Pentru localitățile aparținătoare UAT Comuna Șona: Șona, Lunca Târnavei, Doptău, Alecuș, Sânmiclăuș și Valea Sasului, rămân în vigoare măsurile adoptate prin Hotărârea Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Alba, nr. 65 din 18.03.2021.

(2) În localitățile menționate la art.10, alin (1), Inspectoratul de Poliție Județean Alba, va desfășura misiuni de patrulare în scopul intensificării controalelor privind respectarea măsurilor stabilite pentru diminuarea impactului riscului.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

Festivalul de Teatru „Povești” de la Alba Iulia. PROGRAMUL de sâmbătă: spectacol cu Marcel Iureș, prezentare de carte și ateliere

Publicat

Sâmbătă este ultima zi a Festivalului de Teatru de la Alba Iulia. Marcel Iureș este protagonistul spectacolului Rosto, de la Teatrul Act București, în finalul festivalului.

Festivalul de Teatru este la a XV-a ediție și reprezintă o raritate în ”catalogul” festivalurilor de teatru organizate în România.

Teatrul de la Alba Iulia este singurul teatru de păpuși din România care a reușit să organizeze un festival hibrid, atât pentru oameni mari cât și pentru copii.

Program Festivalul Internațional de Teatru „POVEŞTI”- sâmbătă, 21 mai

11:00 Prezentare atelier de teatru cu obiecte

Coordonatoare: Ana Crăciun Lambru

Sala Amfiteatru, Casa de Cultură a Studenților

11:30 Aproape poveste, aproape teatru, aproape poezie cu Simona Epure

Prezentare de carte pentru copii

Foaier Casa de Cultură a Sindicatelor / 30 min.

12:00 Gulliver în țara Lilliput, regia Atilla Vizauer

Teatrul de Animație Țăndărică București

Spectacol de teatru pentru copii / 4+

Casa de Cultură a Sindicatelor / 60 min.

12.00 Cafeaua cu tâlc

Conferinţă de presă

Art Cafe

16:00 Realitatea mea

Prezentare atelier de scenografie

Coordonatoare: Alina Herescu

Sala festivă, Liceul de Arte Regina Maria Alba Iulia

16:30 Trup. Cuvânt în mișcare

Prezentare atelier de teatru pentru adolescenți

Coordonator: Ioan Ardelean

Sala oglinzilor, Casa de Cultură a Studenților

17:30 Povești însuflețite

Prezentare atelier de carte pop-up

Coordonatoare: Alexandra Budianu și Elena Iorga

Atelier sculptură, Teatrul de Păpuși Prichindel

18:00 – 20:00 Expoziții permanente de costume și artă plastică realizate de UNATC I.L. Caragiale București

Curator și coordonator: prof.univ.dr. Ștefania Cenean

Foaier Casa de Cultură a Sindicatelor

Foaier Casa de Cultură a Studenților

18:00 MaRo, regia Andi Gherghe

Yorick Studio Târgu Mureș

Spectacol de teatru bilingv / 16+

Sala 67, Teatrul de Păpuși Prichindel / 1h 30 min.

20:00 Rosto, regia Alexandru Dabija

Teatrul Act București

Spectacol de teatru / 16+

Casa de Cultură a Studenților / 1h 20 min

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Ministerul Mediului: Sprijin prin PNRR de 1 miliard de euro pentru investiții în managementul apei. Localitățile vizate

Publicat

Ministrul Mediului, Tánczos Barna, a lansat vineri în consultare publică două ghiduri pentru investiții în domeniul managementului apei prin PNRR. Unul dintre acestea prevede finanțări pentru colectarea apelor uzate în satele cu mai puțin de 2.000 de locuitori.

Potrivit Ministerului Mediului, primul ghid de finanțare are în vedere extinderea sistemelor de apă și canalizare în aglomerări mai mari de 2.000 de locuitori, iar al doilea ghid vizează investiții în colectarea apelor uzate în aglomerările mai mici de 2.000 de locuitori din arii naturale protejate.

„Avem prin PNRR un buget de aproximativ 1 miliard de euro pentru a susține, atât comunitățile mai mici de 2000 de locuitori echivalenți cât și comunitățile mai mari de 2000 de locuitori echivalenți.

Este prima dată când avem fonduri europene disponibile pentru comunitățile mai mici de 2000 de locuitori echivalenți, este un sprijin real pentru acele sate sau gospodării care nu sunt în centrul unei localități, nu sunt aproape de stațiile de epurare, localități sau părți din localități care nu au putut să îndeplinească criteriile din POIM și nu au putut beneficia de finanțare europeană pentru rețelele de apă sau pentru soluțiile individuale/soluțiile de grup – câteva case sau străzi, astfel încât să beneficieze și acestea de infrastructură”, a declarat Tánczos Barna.

Condiții și criteriile de selecție pentru finanțare

În componenta managementul apei, în bugetul de un miliard de euro trebuie construite 1.600 km de rețele de apă, 2.500 km de rețele de canalizare în localități cu peste 2000 de locuitori echivalenți și 400 km în localități mai mici de 2.000 de locuitori echivalenți și pot fi finanțate aproape 13.000 de sisteme individuale sau alte sisteme adecvate, construite și operaționale în aglomerări mai mici de 2.000 de locuitori echivalenți.

Activitățile finanțate în cadrul primei investiții pentru aglomerările cu peste 2.000 locuitori echivalenți au în vedere extinderea retelelor de distributie a apei existente, precum și extinderea retelelor de apă uzată împreună cu reabilitarea rețelelor de apă uzată existente pentru reducerea nivelului de infiltrații.

Alocarea financiară totală este de 780.000.000 de euro, sumă care poate fi utilizată pentru investiții în extinderea retelelor de distributie a apei, pentru investiții în extinderea retelelor de canalizare, pentru investiții în reabilitarea rețelelor de canalizare.

În cazul celei de-a doua investiții, activitățile finanțate sunt înființarea sistemelor individuale adecvate (SIA) de colectare și epurare a apelor uzate, înființarea sistemelor publice inteligente alternative (SPIA) pentru procesarea apelor uzate, înființarea sistemelor centralizate de colectare a apelor uzate sau înființarea sistemelor de distribuție a alimentării cu apă.

Ca și în cazul primei investiții, rata de finanțare acordată prin PNRR este de 100% din valoarea cheltuielilor eligibile.

Alocarea financiară totală este de 260.000.000 de euro.

Ministerul Mediului anunță că România are la dispoziție circa 29,2 miliarde de euro de la UE pentru proiectele din PNRR.

Alături de bugetul pentru componenta managementul apei, în valoare de 1,4 miliarde de euro, pentru păduri și protecția biodiversității sunt alocați 1,1 miliarde de euro, pentru digitalizare 42 de milioane de euro și pentru managementul deșeurilor 1,2 miliarde de euro.

Solicitanții pot fi Unitățile Administrativ Teritoriale (UAT) și asociațiile acestora (ADI), Operatorii Regionali (OR) din sectorul de apă/apă uzată, Operatorii locali și Parteneriate între tipurile de solicitanți menționați anterior. Rata de finanțare acordată prin PNRR este de 100% din valoarea cheltuielilor eligibile.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Mediului, criteriile de selecție în funcție de care vor fi punctate proiectele depuse sunt:

  •  Cel puțin 50% din populația care beneficiază de sistemul de gestiune a apei uzate și/sau alimentare cu apă se regăsește pe teritoriul unei arii protejate – scorare în funcție de importanță – Parcuri naţionale, Rezervația Biosferei Delta Dunării, Parcuri naturale, Situri natura 2000
  • Gradul de acoperire a populației cu sisteme de gestiune a apei uzate – scorare în funcție de procentul din populație care va beneficia
  • Aglomerări cuprinse în Planul național de management aferent porțiunii din bazinul hidrografic internațional al fluviului Dunărea care este cuprinsă pe teritoriul României
  • Nivelul de maturitate al proiectelor, în funcție de ultima documentație elaborată/obținută până la depunerea proiectului.

sursa: Mediafax, site Ministerul Mediului

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Primăria Sebeș solicită o finanțare de 4 milioane de euro pentru transportul local. Pe ce rute vor circula autobuzele electrice

Publicat

Primăria Municipiului Sebeș a depus proiectul pentru  finanțare nerambursabilă europeană din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în valoare de peste 4 milioane euro, pentru a achiziționarea de autobuze  și stații de încărcare electrice.

Proiectul, depus pe Componenta 10 – Fondul Local din PNRR, este  în valoare de 20.643.588,59 lei, echivalentul a 4.193.550 euro.

Vor fi realizate un număr de 9 stații de încărcare lentă (câte una pentru fiecare vehicul) și 3 stații de încărcare rapidă (1 stație pentru 3 autobuze).

Mijloacele de transport achiziționate în cadrul cererii de finanțare vor fi puse la dispoziția operatorului de transport căruia îi va fi delegat contractul de servicii întocmit în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1370/2007.

Acestea vor opera pe traseele care asigură transportul urban și legătura dintre centrul urban Sebeș și localitățile aparținătoare Răhău, Petrești și Lancrăm.

Potrivit reprezentanților primăriei, utilizarea acestor autovehicule poate fi diminuată prin realizarea de investiții în transportul public, astfel încât acesta să devină mai atractiv și mai accesibil.

În anul 2020, în Sebeș, au fost înregistrate 11.596 autoturisme, reprezentând un indice de motorizare de 355 autoturisme la 1000 de locuitori, valoare cu 3% mai mare decât valoarea medie județeană și cu 8% mai mare decât valoarea medie națională.

Electrificarea autobuzelor este o cale promițătoare de a reduce amprenta de carbon datorată transportului public, având în vedere că mijloacele de transport în comun bazate pe sisteme de propulsie electrice sunt capabile să rezolve provocările transportului public.

Efectele pozitive privind impactul asupra mediului: reducerea zgomotului, reducerea poluării atmosferice vor fi resimțite de toți locuitorii municipiului, completează reprezentanții Primăriei Sebeș.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

21 mai: Sfinții Împărați Constantin și Elena. Tradiții și superstiții. Ce nu este bine să faci în această zi de sărbătoare

Publicat

sfintii constantin si elena

În fiecare an, pe data de 21 mai,Biserica Ortodoxă îi pomenește pe Sfinții Împărați Constantin și Elena. Potrivit Bisericii Ortodoxe, creștinismul a fost permis datorită celor doi, iar ziua de duminică a devenit zi de odihnă.

Pentru marea contribuţie la răspândirea şi înflorirea creştinismului, Constantin şi mama sa, Elena, au fost trecuţi de Biserica Ortodoxă în rândul sfinţilor şi sunt socotiţi „întocmai cu Apostolii”.

Vezi și Sfinţii Constantin şi Elena: MESAJE, URĂRI şi idei de FELICITĂRI pentru prieteni, colegi, cunoscuţi sau familie

Sfinţii Împăraţi Constantin şi mama sa, Elena sunt apostolii creştinismului din secolul IV, potrivit arhimandritului Ilie Cleopa. Prin ei a dobândit libertate Biserica întemeiată de Hristos, propovăduită de Sfinţii Apostoli şi apărată cu jertfă, cu suferinţă şi cu sânge de mulţimea martirilor.

Cine au fost Sfinții Împărați Constantin și Elena

Sfântul Constantin cel Mare s-a născut în anul 272, în cetatea Naissus, din provincia romană Moesia Superior. Tatăl său, Constanțiu Chlor, care la acea vreme era general, a ajuns mai târziu la conducerea imperiului cu titlul de „caesar”.

Forma de conducere a Imperiului Roman era atunci tetrarhia, cu doi „augustus” și doi „caesari”, aceștia ajungând în cele din urmă să-și dispute puterea.

Citește și CALENDAR Ortodox 2022: TOATE sărbătorile creștine importante din noul an, trecute în Calendarul Bisericesc

Împărăteasa Elena a fost căsătorită cu generalul roman Constantinuius Chlorus, fiind o femeie foarte credincioasă. Ea a realizat pelerinajul în Palestina și în provinciile răsăritene.

Elena este cea care a găsit crucea pe care a fost răstignit Iisus Hristos de pe dealul Golgotei și rămășițele celor trei magi.

A zidit Biserica Sfântului Mormânt, Biserica din Bethleem, pe cea din Nazaret și multe alte sfinte locașuri. Împărăteasa Elena a trăit între anii 248 – 329.

Sfântul Constantin a devenit cunoscut în istoria creștinismului în urma promulgării Edictului de la Milano.

Sfinții Constantin și Elena. Care sunt toate numele celor care-și sărbătoresc onomastica pe 21 mai

Aproximativ 1,8 milioane de români îşi sărbătoresc onomastica astăzi, cele mai multe fiind femei cu numele Elena, Ileana, Lenuţa, Constanţa, Constantina, Leana şi Nuţi.

Se mai întâlnesc Ilinca,  Costina, Tanţa, Nuţa, Leana, Costinela, Nuţi, Ilenuţa, Tănţica, Ela, Ilina, Lena, Nuţica, Leanca, Costica, Eli, Constandina, Tanţi, Leni, Ilenu şi Ilenuş.

Majoritatea bărbaţilor se numesc Constantin, în timp ce alţii poartă numele Costel, Costică, Costin, Costinel, Costi şi Costeluş.

Alte derivate ale numelui Constantin sunt  Costache, Costea, Constandin, Constanţiu şi Costelică.

Tradiții și obiceiuri de Sfinții Constantin și Elena

În calendarul popular, sărbătoarea Sfinţilor Constantin şi Elena este o sărbătoare a păsărilor de pădure, numită Constantin Graur sau Constantinul Puilor.

În această zi, păsările de pădure încep să-şi înveţe puii să zboare, după ce li s-a dezlegat glasul la Vlasie (11 februarie), s-au împerecheat şi şi-au construit cuiburile la Dragobete (24 februarie).

Vezi și Mesaje de SFINŢII CONSTANTIN şi ELENA 2022. Idei de urări și felicitări frumoase pe care le poți trimite celor dragi, în 21 mai

În această zi, cu cruce roșie în calendarul ortodox, creștinii respectă o serie de tradiții și obiceiuri.

O mare parte dintre acestea fac referire la vara care urmează să vină, iar oamenii respectă mai multe obiceiuri în această zi de 21 mai:

  • mulți agricultori nu lucrează, evită astfel pagubele aduse holdelor de păsările cerului
  • în anumite regiuni ale țării este ultima zi în care se mai poate semăna porumb, ovăz și mei, deoarece, în popor, se spune că tot ce se seamănă după această zi se va usca
  • podgorenii respectă ziua de Constantin Graur în ideea că, dacă vor munci, graurii le vor distruge strugurii
  • ziua de Sfântul Constantin și Elena este ziua în care păstorii hotărăsc cine le va fi baci, unde vor amplasa stânele și cine le va păzi pe timpul pășunatului
  • femeile, pentru a alunga duhurile rele și necurate, tămâie și stropesc cu aghiasmă
  • pentru a se apăra de forțe malefice, țăranii aprind un foc mare și stau în jurul lui
  • prin fumul focului obișnuiesc să treacă și oile, pentru a fi ferite de spiritele rele în tot timpul în care vor sta la stâne
  • pentru a avea parte de liniște și spor în familie, se spune că în această zi este bine să se aducă în casă trei fire de bujori îmbobociți
  • în această zi nu este bine să se faci treabă prin curți și gospodării
  • în ziua de Sf. Constantin și Elena nu este bine să fie lucrat pământul, să se dea cu sapa sau să fie smulse buruienile.

Superstiții de Sf. Constantin și Elena

În România există o serie de obiceiuri şi superstiții în această zi. Din bătrâni se spune că aceia care vor munci pământul în această zi vor avea parte de o invazie a păsărilor dăunătoare.

În această zi nu se lucrează ogoarele, nu se dă cu sapa, nu se plivesc ierburile. Mai mult, în alte zone se spune că aceasta este ziua în care păsările îşi învaţă puii să zboare.

În calendarul popular, sărbătoarea Sf. Constantin și Elena este o sărbătoare a păsărilor de pădure, numită Constantin Graur sau Constantinul Puilor. În această zi, era interzis să se muncească, iar prin odihna de la muncile câmpului, se credea că recoltele nu vor fi mâncate de păsări. Ziua de Constantinul Puilor era ultima zi în care se mai semănau porumbul, ovăzul şi meiul.

În popor se spune că tot ce se seamănă după această zi se usucă. Este ziua în care păstorii hotărăsc cine va fi baci, unde se vor face stânele şi pe cine vor angaja să le păzească pe timpul păşunatului. Se măsoară şi se înseamnă pe răboj laptele de la oile fiecăruia.

De Sfinții Constantin și Elena femeile dau cu tămâie și stropesc cu aghiasmă pentru a alunga duhurile rele și necurate.

Pentru sănătate și bunăstare, în ziua praznicului, unul dintre membrii familiei este bine să ducă la biserică trei bujori îmbobociți, flori de lămâiță, dulciuri făcute în casă și pâine.

Alte superstiții de Sfinții Constantin și Elena

  • Pentru a se apăra de forțe malefice, țăranii aprind un foc mare și stau în jurul lui, prin acest foc obișnuiesc să treacă și oile, pentru a fi ferite de rele pe timpul cât vor sta la stână.
  • Femeile obișnuiesc, pentru a alunga duhurile rele și necurate, să tămâie și să stropească cu agheasmă.
  • Pentru ca duhurile rele să nu fure sporul laptelui, în mediul rural se folosește și acum datina veche numită și “Sperietoarea vrăjitoarelor”. Toți membrii familiei se adună în mijlocul gospodăriei în jurul unui vas cu lapte și bat cu linguri noi de lemn în vasele în care se fierbe laptele de obicei, strigând tare să sperie vrăjitoarele care ar putea fura laptele.

sursa: crestinortodox.ro

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax