Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Schimbarea furnizorului de energie electrică. La ce trebuie să fie atenți consumatorii când încheie un contract

Publicat

curent

InfoCons atenționează consumatorii să acorde atenție unor detalii în momentul în care doresc să schimbe furnizorul de energie electrică și să încheie alt contract.

Începând cu data de 1 ianuarie 2021, piața de energie electrică pentru clienții casnici s-a liberalizat. ANRE recomandă clienților casnici încheierea unui contract în piața concurențială cu oricare furnizor de energie electrică licențiat.

Potrivit InfoCons, procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică este gratuit și nu implică modificări de ordin tehnic.

Contracte energie electrică: atenționări și recomandări InfoCons:

  • În derularea procesului de schimbare a furnizorului nu există niciun risc de deconectare;
  • În scopul încheierii unui nou contract de furnizare a energiei electrice trebuie să luați legătura cu orice furnizor de energie electrică, să alegeți cea mai bună ofertă accesând „Comparatorul de oferte-tip” de pe site-ul ANRE sau să așteptați acasă o informare privind procesul de liberalizare, precum și un Formular de selecție ofertă de la furnizorul actual;
  • Până la data încheierii noului contract, dar nu mai târziu de 30 iunie 2021, clienții casnici vor primi din partea furnizorului actual o reducere comercială care să acopere diferența dintre prețul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 și prețul din oferta concurențială cu valoarea cea mai mică la data de 20 ianuarie 2021;
  • Formularul de selecție ofertă transmis de furnizorul actual conține oferta concurențială cu valoarea cea mai mică, o ofertă concurențială alternativă și oferta de serviciu universal, oferte aplicabile în semestrul I 2021, precum și valoarea reducerii comerciale acordate și perioada de aplicare;
  • Pentru încheierea unui contract nou cu actualul furnizor nu mai este necesară deplasarea la sediile centrelor de relații cu publicul ale furnizorului;
  •  Prin completarea acestui Formular de selecție ofertă clientul poate alege direct oferta concurențială din cele două propuse, iar transmiterea formularului prin selecția unei oferte constituie acordul de contractare și, implicit, obligația contractuală pentru ambele părți;
  • Furnizorul are obligația ca, după cel puțin 5 zile de la data primirii Formularului de selecție ofertă completat, să transmită clientului final, odată cu prima factură, o copie a contractului de furnizare semnat;

Nu există un termen limită pentru a trece în piața concurențială. Toţi clienţii casnici au dreptul oricând să îşi schimbe furnizorul/contractul de energie electrică în termen de 21 de zile calendaristice de la data solicitării.

InfoCons a lansat numărul 021-9615 număr cu tarif normal în rețeaua Telekom, apelabil din toate rețelele, numar dedicat consumatorilor care intampina o problema in schimbarea furnizorului de energie electrica.

La acest număr consumatorii pot solicita consiliere, informare și  pot depune o sesizare în domeniul protecției consumatorilor.

Înainte de semnarea unu nou contract consumatorii trebuie să fie atenți la:

  1. – prețul energiei electrice, fix sau variabil, inclus în prețul de furnizare;
  2. – facturarea unei componente fixe stabilită în lei/zi sau lei/lună;
  3. – perioada pentru care urmează a se aplica prețul menționat în ofertă;
  4. – perioada pentru care urmează a se încheia respectivul contract;
  5. – comisioane de încetare a contractului înainte de ajungerea la termen a acestuia;
  6. – termenele, modalitățile și condițiile privind plata facturilor;
  7. – modalități de transmitere a facturii și a documentelor anexate acesteia;
  8. – drepturile și obligațiile părților;
  9. – condițiile privind reînnoirea/prelungirea/rezilierea/ denunțarea unilaterală anticipată a contractului de furnizare;
  10. – garanțiile solicitate, după caz.

Reccomandări de la ANRE înainte de încheierea unui contract cu un furnizor de energie

1.Care sunt furnizorii activi în zona mea?

Lista furnizorilor de energie electrică care activează pe piața cu amănuntul poate fi consultată pe pagina de internet www.anre.ro, secțiunea Info consumatori, rubricile Operatori economici/Energie electrica/Furnizare catre consumatori.

2. Cum pot denunța contractul și să schimb furnizorul de energie electrică?

Odata cu deschiderea catre concurenta a pietelor de energie, a fost implementat cadrul legal care sa permita tuturor consumatorilor de energie electrica, indiferent de natura consumului (casnic sau noncasnic), sa uzeze de dreptul de eligibilitate, adica sa isi alega furnizorul dorit si sa incheie cu acesta contracte pentru furnizarea energiei electrice pentru locul sau locurile sale de consum.

Astfel, in cazul in care opteaza pentru furnizarea negociata a energiei electrice consumatorul casnic de energie electrica poate incheia contracte pentru furnizare negociata cu orice furnizor detinator de licenta de furnizare a energiei electrice care activeaza in piata cu amanuntul, negociind cu acesta atat pretul, cat si clauzele contractului de furnizare.

Etapele procesului de schimbare a furnizorului

1. Iniţierea procesului de schimbare a furnizorului nu poate avea loc decât după ce clientul final a optat pentru noul furnizor.

Furnizorul poate fi oricare din operatorii economici detinatori de licenta de furnizare de pe teritoriul Romaniei, acest serviciu nefiind limitat la o anumita zona geografica de deservire.

Lista furnizorilor de energie electrica care activeaza pe piata cu amanuntul poate fi consultata la pagina de internet www.anre.ro, sectiunea Info consumatori, rubricile Operatori economici/Energie electrica/Furnizare catre consumatori.

2. Pentru a încheia noul contract de furnizare a energiei electrice, clientul final are obligaţia de a transmite furnizorului nou cel puţin următoarele date: adresa locului de consum, denumirea furnizorului actual, codul unic de identificare a punctului/punctelor de măsurare înscris pe factura de energie electrică, valoarea facturilor scadente şi neachitate până la data notificării, aferente energiei electrice furnizate, respectiv serviciilor de reţea, dacă este cazul, precum şi datele referitoare la puterile absorbite/cantităţile de energie electrică pentru care trebuie asigurată furnizarea energiei electrice după caz, alte documente prevăzute în reglementările în vigoare.

3. După ce clientul final şi furnizorul nou convin asupra clauzelor contractuale, inclusiv asupra preţului energiei electrice, încheie contractul de furnizare a energiei electrice.

Contractul de furnizare a energiei electrice încheiat cu noul furnizor produce efecte de la data încetării contractului încheiat cu furnizorul actual.

4. Clientul final de energie electrică este obligat să notifice furnizorului actual încetarea contractului de furnizare cu cel puţin 21 de zile înainte

5. Notificarea trebuie să fie clară, să exprime în mod neechivoc decizia de schimbare a furnizorului actual şi să precizeze în mod expres data încetării contractului de furnizare existent. Modelul de Notificare este prevăzut în anexa la procedura.

La solicitarea clientului final şi pe baza contractului de furnizare a energiei electrice încheiat cu clientul final, noul furnizor are obligaţia de a întreprinde demersurile necesare încheierii contractului/contractelor pentru asigurarea serviciului/serviciilor de reţea.

6. Care sunt condițiile generale minime pentru denunțarea contractului în cazul schimbării furnizorului?

Trebuie să verificați condițiile contractuale sau vă puteți adresa furnizorului dvs. pentru clarificare.

7. Am găsit o ofertă mai bună pentru furnizarea energiei electrice și am decis să schimb furnizorul. Cine întreprinde demersurile necesare schimbării?

La solicitarea clientului final şi pe baza contractului de furnizare a energiei electrice încheiat cu clientul final, noul furnizor are obligaţia de a întreprinde demersurile necesare încheierii contractului/contractelor pentru asigurarea serviciului/serviciilor de reţea.

8. La schimbarea furnizorului, există vreun risc de deconectare?

Nu, pe durata derulării procesului de schimbare a furnizorului de energie electrică este asigurată continuitatea în alimentarea cu energie electrică a locului de consum.

9. Care sunt motivele care ar putea să mă împiedice să schimb furnizorul?

Odata cu deschiderea catre concurenta a pietelor de energie, a fost implementat cadrul legal care sa permita tuturor consumatorilor de energie electrica, indiferent de natura consumului (casnic sau noncasnic), sa uzeze de dreptul de eligibilitate, adica sa isi alega furnizorul dorit si sa incheie cu acesta contracte pentru furnizarea energiei electrice pentru locul sau locurile sale de consum.

Procesul de schimbare a furnizorului este gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea acestuia. De asemenea, schimbarea furnizorului nu implică modificări de ordin tehnic.

10. Pot schimba furnizorul fără să primesc penalități?

Procesul de schimbare a furnizorului este gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea acestuia.Invocând caracterul gratuit de schimbare a furnizorului, conferit în mod expres de lege, se apreciază că o potenţială condiţionare a procesului de plata unor compensaţii băneşti este de natură a obstrucţiona finalizarea schimbării furnizorului şi crearea de obligaţii financiare, în sarcina clientului final.

11. Cât mă costă schimbarea furnizorului?

Procesul de schimbare a furnizorului este gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea acestuia

12. Care este perioada maximă de valabilitate pentru care se poate încheia un contract de furnizare?

Contractul de furnizare a energiei electrice poate fi încheiat pe perioadă determinată sau nedeterminată.

13. Pe cine aș putea contacta în cazul în care cred că mi s-au perceput taxe pentru schimbarea furnizorului?

Contactați furnizorul dvs. de energie electrică. Dacă nu sunteți mulțumit de răspunsul primit vă puteți adresa ANRE accesând pe pagina de internet a instituției.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

ACTUALITATE

ANOSR susține în continuare limitarea numărului de mandate ale rectorilor, prin lege. Care sunt motivele studenților

Publicat

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) critică ferm avizul negativ emis de Guvernul României cu privire la proiectul care, în esență, propune limitarea numărului de mandate ale rectorilor la două mandate.

Poziția federației cu privire la acest subiect a fost constant prezentă în spațiul public încă de la adoptarea Legii nr. 1/2011 și până la actualul proiect al Legii Învățământului Superior, în sensul în care limitarea numărului de mandate este benefică pentru asigurarea unui climat universitar democratic.

În plus, asociația spune că este necesar pentru a preveni orice abuz de putere în acest mediu și ”pentru a ne asigura că interesul primordial al conducerilor vizează bunul mers al comunității, iar nu consolidarea poziției dominante”.

În plus, mulți dintre rectori sunt membri de partid, fiind susținuți politic și din afara mediului academic.

Comunicatul ANOSR

Considerăm că stabilirea la nivel de universitate a limitei privind numărul de mandate ale rectorului ar reprezenta un regres cu privire la implementarea viziunii democratice generale de schimbare a liderilor după perioade de timp clar definite, noțiune aplicabilă altor instituții de interes public, la nivel național și mondial.

Cu privire la punctul de vedere emis de Guvernul României, ANOSR nu susține obligativitatea ca al doilea mandat să fie ocupat doar prin concurs și se dezice de interpretarea conform căreia limitarea numărului de mandate prin lege ar încălca autonomia universitară, întrucât în proiectul actual al Legii Învățământului Superior, numărul de mandate este stabilit prin „Cartea″ (așa cum o denumește Guvernul României) Universitară.

Argumentul nu este doar fals, ci și absurd, deoarece același proiect menționează faptul că numărul de mandate nu poate fi nelimitat (ceea ce ar fi o „ingerință″ la fel de mare), însă evită concretizarea acestei prevederi la nivel central.

O astfel de prevedere este esențială pentru un climat universitar democratic, asigurând principiul eficienței instituționale – 8 ani reprezintă o perioadă timp suficientă pentru a pune în practică programul în baza căruia a fost acordat mandatul unui rector, fiind rezonabil ca, după această perioadă, să fie permisă ascensiunea unei noi echipe de conducere, cu noi viziuni, care să determine evoluția universității.

Menținerea pentru o perioadă îndelungată a poziției de rector creează rețele nesănătoase de putere, prin care rectorul își poate menține funcția prin beneficii acordate în virtutea puterilor ridicate pe care le deține în comunitatea universitară.

În fine, dat fiind faptul că vorbim de o propunere de modificare a legislației, este asertiv că nu putem discuta despre o încălcare a autonomiei universitare sub pretextul că acest proiect ar încălca un alt proiect de lege, ambele neavând, momentan, nicio valoare juridică, întrucât nu sunt intrate în vigoare.

ANOSR a susținut, susține și va susține revenirea la forma inițială a Legii nr. 1/2011 – maximum două mandate și maximum opt ani – și se declară dezamăgită de eludarea tot mai frecventă a prevederilor legale prin artificii legislative, așa cum este cel introdus prin OUG nr. 49/2014, conform căruia cele două mandate ale rectorilor trebuie să fie „succesive″ și „complete″, întrucât prioritatea legiuitorului ar trebui să fie îmbunătățirea sistemului de învățământ, nu permanentizarea unor persoane în pozițiile de conducere din universități.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Ce a răspuns Nicolae Ciucă, întrebat despre măsurile luate după întâlnirea cu proprietarii fabricilor de porțelan din Alba Iulia

Publicat

Alba24 l-a întrebat pe premierul Nicolae Ciucă care sunt măsurile concrete care au fost luate după întâlnirea cu reprezentanții industriei de porțelan din Alba Iulia, care a avut loc în data de 14 septembrie. 

Asta în contextul în care industria porțelanului are probleme mari din cauza prețurilor la energie și a concurenței cu fabricanții din China, care în această situație își permit să producă mult mai ieftin.

Răspunsul poate fi urmărit la minutul 1:10:30

După ce a spus că ”înțelege problemele cu care se confruntă”, premierul a oferit o explicație lungă, din care s-a desprins ideea ca aceste companii să poată semna ”contracte pe termen și lung” grație unor strategii de vânzări viitoare, care urmează să fie întocmite de companiile energetice de stat.

Practic, companiile care produc porțelan, una dintre cele mai dezvoltate industii din județul Alba, sunt, cu excepții punctuale, în aceeași situație în care erau și înainte de întâlnirea cu Nicolae Ciucă.

Declarația lui Nicolae Ciucă:

”Am avut o întâlnire la sediul Guvernului cu conducerea celor două companii, am înțeles foarte bine problemele cu care se confruntă, am avut o discuie și astăzi cu doamna comisar care ar fi posibilitățile să putem sprijini marii consumatori de energie electrică și gaze, la nivel politicii de coeziune.

Această politică nu poate fi aplicată, atunci tot ceea ce poate să se constituie în măsuri pe care le luăm în sprijinul acestor companii, pot veni de la Guvern,

Sigur, există deja o măsură care a fost aplicată prin fondurile europene și ea a intrat în vigoare la finele lunii septembrie,  fiind vorba despre o compensare într-un procent, sigur nu care să acopere evoluția prețurilor la energie electrică și la gaze dar totuși s-a adoptat această măsură.

În urma întâlnirii, am stabilit cu dumnealor că la nivelul Guvernului putem să asigurăm prin companiile naționale elaborarea strategiilor de vânzare astfel încât să poată să fie încheiate contracte bilaterale pe termen mediu și lung.

Tot acest demers urmează să se realizeze în luna noiembrie, termen pe care companiile de energie în au pentru elaborarea strategiilor.

Deja a fost un demers pe care Guvernul l-a întreprins prin identificarea unor cantități de gaze care să fie pus la dispoziția industriei.

Acest demers a avut loc săptămâna trecută și în acest moment vă pot spune că avem cantitățile de gaze necesare care deja au fost oferite pieței” a spus Nicolae Ciucă.

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Bărbați prinși la furat porumb, pe un teren din Coșlariu. Polițiștii le-au deschis dosar penal

Publicat

Doi bărbați din Mogoș au fost prinși la furat porumb, pe un teren din Coșlariu. Polițiștii au deschis dosar penal.

Potrivit IPJ Alba, marți, 4 octombrie, în jurul orei 21.00, polițiștii Secției 1 Poliție Rurală Galda de Jos au depistat, în flagrant delict, doi bărbați, de 49 și 52 de ani, din comuna Mogoș, județul Alba, în timp ce sustrăgeau porumb de pe o parcelă situată pe raza localității Coșlariu.

Asupra acestora au fost găsiți mai mulți saci cu porumb pe care intenționau să îi transporte cu un autoturism care era parcat, pe câmp, lângă parcela cultivată cu porumb.

Față de cei doi bărbați, cercetările sunt continuate sub aspectul săvârșirii infracțiunii de furt calificat.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Clădirile Liceului Tehnologic ”Alexandru Domșa” din Alba Iulia vor intra în renovare. Cât este investiția și lucrări propuse

Publicat

La clădirile Liceului Tehnologic ”Alexandru Domșa” din Alba Iulia vor fi efectuate lucrări de creștere a eficienței energetice, printr-un proiect depus pentru finanțare prin PNRR. Consiliul Local a aprobat luni actualizarea datelor investiției.

Proiectul ”Creșterea eficienței energetice a clădirilor de învățământ din Municipiul Alba Iulia – Liceul Tehnologic Alexandru Domșa” este depus pentru finanțare prin PNRR. Au fost cerute clarificări, cu termen limită 4 octombrie, astfel încât Consiliul Local a aprobat investiția actualizată în ședință de îndată, luni, 3 octombrie.

A fost completată anexa privind descrierea sumară a investiției cu soluția conformă operațiunii, precum și cu indicatorii apelului de proiecte prevăzuți în raportul de audit energetic.

Valoarea investiției

Valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului  este de 22.122.861,90408 lei (fără TVA), din care lucrări de renovare în valoare de 21.507.524,40408 lei și cinci stații de reîncărcare (615.337,50 lei), la care se adaugă valoarea cheltuielilor neeligibile care pot interveni pe parcursul implementării proiectului.

Prin investiția propusă se urmărește creșterea eficienței energetice și reducerea consumului de energie pentru încălzire între 30 – 60%. Suprafața totală este de 9.929,66 mp.

Lucrări propuse pentru clădirile liceului

Corp A – Liceu

Suprafața construită desfășurată –2.882,96 mp

  • izolarea termică a părții opace a fațadelor, cu sistem termoizolant amplasat la exterior, cu grosimea de 10 cm
  • izolarea termică a spaleților golurilor la ferestre și uși cu sistem termoizolant cu grosimea de 2-3 cm
  • izolarea termică a soclului cu sistem termoizolant de soclu cu o grosime de 5 cm
  • înlocuirea tâmplăriei exterioare existente cu tâmplărie termoizolantă ( parte vitrată), unde este cazul
  • izolarea termică a planșeului la ultimul nivel cu sistem termoizolant vată minerala de 25 cm
  • izolarea termică a plăcii peste subsol cu sistem termoizolant polistiren expandat de 10 cm
  • instalatii încălzire: înlocuirea corpurilor statice, înlocuirea tuturor ventilelor nefuncționale; înlocuirea rețelei de distribuție a agentului termic, dotarea corpurilor statice cu ventile de aerisire, dotarea corpurilor statice cu teuri de reglaj, înlocuirea tuturor vanelor defecte care prezintă pierderi de fluid; curățarea periodică a cazanelor de producere a căldurii pentru încălzire, dotarea corpurilor statice cu robinete cu cap termostatic, dotarea circuitelor care alimentează zone distincte încălzite cu dispozitive de reglare, dotarea instalației de încălzire cu echipament de reglare cu ceas, programabil, izolarea conductelor de distribuție din spații neîncălzite, înlocuirea arzătorului care echipează cazanul existent cu unul modern, nou; înlocuirea cazanului de producere a căldurii pentru încălzire cu cazan modern
  • instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei pentru încălzirea spațiilor, pompe de căldură aer/apă, în scopul reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră
  • instalatii apa calde de consum: repararea turor armăturilor defecte, utilizarea perlatoarelor pentru reducerea debitului de apă, introducerea unor armături cu consum redus de apă – baterii pentru lavoare cu senzor sau cu temporizator, izolarea termică a conductelor de distribuție a apei calde de consum și a conductei de recirculare din subsolul tehnic al clădirii și din spațiul încălzit; izolarea termică a boilerului cu acumulare pentru prepararea apei calde de consum, reducerea temperaturii apei calde de consum până la 50 grade Celsius; înlocuirea echipamentelor actuale de producere a apei calde de consum cu echipamente noi, modern
  • instalații – iluminat artificial: înlocuirea corpurilor de iluminat fluorescent și incandescent cu corpuri de iluminat cu eficiență energetică ridicată și durata mare de viață; instalarea de corpuri de iluminat cu senzori de miscare/prezenta, acolo unde acestea se impun; instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei: panouri solare fotovoltaice; instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei pentru ilumnat, sistem de panouri solare fotovoltaice, pentru producerea de energie din surse regenerabile

Lucrări similare sunt propuse pentru Corp B – școala generală (2.378,48 mp) și Corp C – Internat (2.378,48 mp) și Corp D– Ateliere (2.289,74 mp).

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax