Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Semnătura electronică, obligatorie în relația cu ANAF, de la 1 martie. Măsura aplicată numai pentru firme, asociații și PFA

Publicat

Firmele, asociațiile și persoanele fizice autorizate vor fi obligate, începând cu 1 martie 2022, să interacționeze cu Administrația Fiscală exclusiv online, în urma unor modificări la codul de procedură fiscală aprobate de Guvern anul trecut.

Declarațiile, cererile sau înscrisurile vor putea fi transmise doar prin mijloace electronice la distanță. Documentele depuse în format fizic nu vor mai fi luate in considerare, iar contribuabilii care nu se conformează noilor reglementări riscă să fie sancționați.

Depunerea documentelor electronice necesită înrolarea contribuabililor în sistemul de comunicare electronică dezvoltat de Ministerul Finanțelor (Spațiul Virtual Privat) și achiziția unui certificat digital calificat emis de un furnizor acreditat.

Semnătura electronică cu certificat digital calificat are aceeași valoare ca semnătura olografă și este un element-cheie în procesul de digitalizare a fluxului birocratic, dar și a relațiilor între entități private.

sursă: Mediafax

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EDUCAȚIE

BACALAUREAT 2022: se încheie cursurile pentru clasa a XII-a. Prima probă de examen, în 6 iunie. Calendar, modele de subiecte

Publicat

Liceenii din clasele XII-XIII încheie vineri, 27 mai, cursurile de liceu. Examenul de Bacalaureat 2022 începe din 6 iunie, cu proba orală la limba română. Aproximativ 2.700 de absolvenți din Alba sunt așteptați la examen.

Calendarul examenului din acest an a fost modificat. A fost extinsă perioada de susținere a probelor de competențe lingvistice și digitale. De asemenea, în 13 iunie, a doua zi de Rusalii, nu se organizează probe, deși perioada este inclusă în calendarul oficial.

Vezi și BACALAUREAT 2022: Modele de subiecte, teste de antrenament și bareme din ultimii ani. Matematică, Română, Istorie, Fizică, Anatomie și celelalte discipline

CALENDAR actualizat BACALAUREAT 2022 – sesiunea iunie-iulie

  • 23 – 27 mai 2022 Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen
  • 27 mai 2022 Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
  • 6 – 8 iunie 2022 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română — proba A
  • 8 – 9 iunie 2022 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă — proba B
  • 8 – 10 iunie 2022 Evaluarea competențelor digitale — proba D
  • 13 – 16 iunie 2022 Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională — proba C, astfel:
  • 14 iunie – proba orală de limba engleză
  • 16 iunie – proba orală de limba engleză, franceză, spaniolă, germană, italiată, ebraică japoneză, rusă, portugheză, chineză, turcă
  • 15 iunie – proba de înțelegere text audiat, urmată de proba scrisă
  • 20 iunie 2022 Limba și literatura română — proba E.a) — proba scrisă
  • 21 iunie 2022 Proba obligatorie a profilului — proba E.c) — proba scrisă
  • 22 iunie 2022 Proba la alegere a profilului și specializării — proba E.d) — proba scrisă
  • 23 iunie 2022 Limba și literatura maternă — proba E.b) — proba scrisă
  • 27 iunie 2022 Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12:00) și depunerea contestațiilor în intervalul orar 12:00 – 18:00
  • 28 – 30 iunie 2022: Rezolvarea contestațiilor
  • 1 iulie 2022: Afișarea rezultatelor finale

Final de an școlar. Când termină școala ceilalți elevi

Cursurile se încheie pentru elevii de clasa a VIII-a în 3 iunie, iar în 14-17 iunie sunt probele de Evaluare Națională. Ceilalți elevi termină școala în 10 iunie.

Vezi Evaluare Națională 2022: Toate TESTELE de ANTRENAMENT publicate de Ministerul Educației. Alte MODELE de SUBIECTE pentru examen

Elevii vor mai avea avea o zi liberă în 1 Iunie – Ziua Copilului (miercuri), când este sărbătoare legală.

  • Elevii din clasa a XII-a/a XIII-a încheie cursurile pe 27 mai – probele de Bacalaureat 2022 au loc în perioada 6-23 iunie
  • Elevii din clasa a VIII-a încheie cursurile pe 3 iunie (o săptămână de școală) – Evaluarea Națională 2022 se desfășoară în 14-17 iunie
  • Grupele de grădiniță și celelalte clase (școala primară, clasele a V-a – a VII-a și a IX-a – a XI-a) au activitate până în 10 iunie (o săptămână de școală).
  • Clasa a IX-a – Învățământ liceal – filiera tehnologică – cursuri până în 24 iunie (4 săptămâni)
  • Clasa a X-a – Învățământ liceal – filiera tehnologică – cursuri până în 17 iunie (3 săptămâni)

BACALAUREAT 2022 – reguli la examen

  • Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să introducă în sălile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoşe, poşete şi altele asemenea. Candidaţii au obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a obiectelor personale stabilită de comisia de bacalaureat în acest scop. Candidaţii care refuză depozitarea obiectelor menţionate nu sunt primiţi în examen.
  • Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi în alte obiecte de depozitare personale sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen, orice fel de lucrări: manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidaţi etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
  • Se interzice candidaţilor să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi în alte obiecte de depozitare personale sau în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen, telefoane mobile, căşti audio, precum şi orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare/care permite conectarea la internet/la reţele de socializare, ce ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicare cu alţi candidaţi/asistenţi din centrul/centrele de examen sau cu exteriorul.
  • Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să comunice între ei sau cu exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.

Candidaţii care încalcă regulile menţionate sunt eliminaţi din examen, indiferent dacă materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent dacă au fost introduse de aceştia ori de alţi candidaţi, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane şi indiferent dacă ei au primit ori au transmis materialele interzise.

Încălcarea regulilor privind interzicerea manualelor/altor surse de informare, a telefoanelor/altor gadgeturi și a comunicării cu alții/copierea va fi considerată tentativă de fraudă, iar candidaţii respectivi nu mai pot participa la probele următoare şi sunt declaraţi „eliminaţi din examen”, fără posibilitatea recunoaşterii, în sesiunile următoare, a notelor la probele promovate anterior eliminării, inclusiv a probelor de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale.

Aceşti candidaţi nu mai au dreptul de a participa la următoarele două sesiuni ale examenului de bacalaureat. Calculul celor două sesiuni la care candidaţii „eliminaţi din examen” nu mai au dreptul de a participa se face fără luarea în considerare a sesiunii speciale a examenului de bacalaureat.

Candidaţii care doresc să predea lucrările înainte de expirarea timpului maxim pot părăsi sala de examen fără a primi subiectele. Candidaţii primesc subiectele numai dacă părăsesc sala după expirarea timpului maxim destinat desfăşurării probelor scrise.

Înainte de începerea probelor, asistenţii prezintă candidaţilor prevederile metodologice care vizează organizarea şi desfăşurarea corectă a examenului de bacalaureat şi le solicită să predea toate eventualele materiale şi obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare pentru examenul de bacalaureat, sunt interzise în sala de examen.

Apoi, candidaţii vor semna un proces-verbal în care se regăsesc prevederile şi menţiunea că au luat cunoştinţă de faptul că nerespectarea regulilor menţionate are drept consecinţă măsurile menţionate.

Supraveghere audio-video

Sălile de examen și cele de multiplicare a subiectelor sunt supravegheate audio-video.

Comisiile de bacalaureat din centrele de examen şi comisiile de bacalaureat judeţene/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucureşti verifică, prin sondaj, înregistrările audiovideo din sălile de examen, după încheierea probei scrise.

În cazul în care, la verificarea prin sondaj, se constată nereguli, fraude sau tentative de fraudă ori în cazul în care există sesizări privitoare la nereguli, fraude sau tentative de fraude, verificarea se face pentru înregistrările din toate sălile de examen.

Dacă, în urma verificărilor, se constată existenţa unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor privitoare la organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat, comisia de bacalaureat din centrul de examen ia măsurile ce se impun, care pot merge până la eliminarea candidaţilor din examen.

Comisia de bacalaureat din centrul de examen anunţă comisia de bacalaureat judeţeană/Comisia de bacalaureat a municipiului Bucureşti, care propune eventualele măsuri de sancţionare şi informează Comisia Naţională de Bacalaureat.

Corectarea lucrărilor

În procesul de evaluare iniţială a lucrărilor scrise şi de rezolvare a contestaţiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori evaluatori, în cazul în care diferenţa dintre notele celor doi evaluatori este mai mică sau egală cu un punct, este calculată nota finală, ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, fiind înregistrată în catalogul de bacalaureat.

În cazul în care diferenţa dintre notele acordate de cei doi profesori evaluator este mai mare de 1 punct, acestea nu se transcriu pe lucrare şi se procedează astfel:

  • preşedintele comisiei nominalizează alţi doi profesori evaluatori pentru recorectarea lucrării
  • după finalizarea recorectării lucrării, notele acordate de fiecare din cei patru evaluatori se trec pe lucrare şi se semnează de către evaluatori
  • preşedintele comisiei calculează nota finală din cele 4 (patru) note, după eliminarea celor două note – valori extreme, ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a celor două note – valori centrale. Media rezultată reprezintă nota finală pe care o trece pe lucrare şi semnează.

În cadrul etapei de soluţionare a contestaţiilor, în situaţia în care, după desecretizarea lucrării, se constată o diferenţă de notare mai mare de 1,5 puncte, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea iniţială şi cea de la contestaţii, lucrarea se resecretizează şi este transmisă spre a fi reevaluată altor doi profesori evaluatori.

Nota definitivă nu mai poate fi modificată şi reprezintă nota obţinută de candidat la proba respectivă.

Contestații

Candidaţii care depun contestaţii completează şi semnează o declaraţie-tip în care se menţionează faptul că au luat cunoştinţă că nota acordată ca urmare a soluţionării contestaţiei poate modifica nota iniţială prin creştere sau descreştere, după caz.

Comunicarea rezultatelor obţinute la examenul naţional de bacalaureat se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele şi prenumele candidaţilor şi care au fost distribuite candidaţilor, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susţinută de aceştia.

Comunicarea rezultatelor

Pentru comunicarea notelor obţinute la examenul naţional de bacalaureat, înainte de etapa de depunere şi soluţionare a contestaţiilor, comisiile din unităţile de învăţământ/centrele de examen tipăresc lista rezultatelor examenului de bacalaureat care cuprinde: codul candidatului, unitatea de învăţământ de provenienţă, judeţul, promoţia, forma de învăţământ absolvită, specializarea, notele obţinute la fiecare probă scrisă, media sau menţiunile „reuşit”/”respins”/”neprezentat”/”eliminat din examen”, după caz.

Comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen tipăresc lista rezultatelor finale după contestaţii ale candidaţilor anonimizaţi şi o afişează, conform calendarului, cu semnătura preşedintelui şi a secretarului comisiei din centrul de examen, la avizierul unităţii de învăţământ şi pe website-ul acesteia.

Rezultatele examenului naţional de bacalaureat ale candidaţilor anonimizaţi sunt afişate şi pe pagina de internet a Ministerului Educaţiei şi a inspectoratelor şcolare.

BACALAUREAT 2022 – a doua sesiune

Pentru a doua sesiune de Bacalaureat 2022, înscrierile se fac în perioada 18-25 iulie.

CALENDAR actualizat BACALAUREAT 2022 – sesiunea august-septembrie

  • 18-25 iulie: înscrierea candidaților la a doua sesiune de examen, inclusiv a candidaților care au promovat examenele de corigențe
  • 16 august: Limba și literatura română – proba E.a) – proba scrisă
  • 17 august: Proba obligatorie a profilului – prova E.c) – proba scrisă
  • 18 august: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – proba scrisă
  • 19 august: Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă
  • 22-23 august: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română — proba A
  • 24 august: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă — proba B
  • 25 august: Evaluarea competențelor digitale — proba D
  • 26-29 august: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională — proba C, astfel:
  • 26 august – proba de înțelegere text audiat, urmată de proba scrisă
  • 29 august – proba orală pentru toate limbile de circulație internațională studiate pe parcursul învățământului liceal
  • 31 august: Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12:00) și depunerea contestațiilor în intervalul orar 12:00 – 18:00
  • 1-2 septembrie: Rezolvarea contestațiilor
  • 3 septembrie: Afișarea rezultatelor finale

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Programul ”Family Start”: Tinerele familii vor putea împrumuta până la 75.000 de lei. În ce condiții pot fi obținuți banii

Publicat

Ministerul Familiei a pus în dezbatere publică un proiect de Ordonanță de Urgență care prevede înființarea programului „FamilyStart”, destinat tinerilor de 18-45 de ani care își întemeiază o familie și care au venituri cumulate de până la maximum 7.500 de lei net per familie.

Persoanele cu vârste între 18 și 45 de ani vor putea primi un credit în valoare de maximum 75.000 lei, pentru a-și organiza chiar o nuntă sau un botez, dar și pentru achiziționarea unei mașini de familie. Creditul poate fi acordat o singură dată și împrumutul se va acorda pentru o perioadă de maximum 10 ani.

Potrivit proiectului, programul guvernamental „FamilyStart”, care are ca obiect facilitarea accesului la finanţare pentru tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 ani împliniți şi până la 45 de ani neîmpliniți, care își întemeiază o familie și care au venituri de până la maximum 7.500 de lei net per familie, luându-se în calcul veniturile ambilor soţi sau parteneri de viaţă.

Facilitarea accesului la finanţare constă în garantarea unui credit în valoare de maximum 75.000 lei, în proporţie de 80%, de către stat, prin Fondul Român de Contragarantare, exceptând dobânzile, comisioanele şi spezele bancare, precum şi în suportarea comisionului de analiză și de gestiune adiacente creditului/garanției.

Dobânda aferentă programului este IRCC trimestrial plus o marjă de 5.5%, comisionul de analiză al băncii este de 0.2% la acordare, iar comisionul de gestiune a garanţiei este de 0.4% anual. Plafonul de garantare pentru anul 2022 este de 250 milioane lei.

Cheltuielile privind comisioanele de analiză şi de gestiune a garanţiilor vor fi suportate din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse.

În cazul în care beneficiarul creditului nu plăteşte la scadenţă ratele de capital aferente creditului, sumele plătite de Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, reprezentând
comisioanele de analiză, se recuperează de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală în baza titlului executoriu emis de către aceasta.

Creditul poate fi acordat o singură dată

Împrumutul se va acorda sub forma unui credit cu una sau mai multe tranşe, în funcţie de documentele justificative prezentate la decontare.

Creditul se acordă pentru o perioadă de maximum 10 ani, inclusiv perioada de grație.

Beneficiarul stabileşte de comun acord cu finanţatorul o perioadă de graţie, nu mai mare de 5 ani, începând de la data acordării creditului.

Destinaţia creditului este de a acoperi nevoile tinerilor privind obținerea statutului de familie, habitatul, sănătatea, educaţia și cultura.

Pentru ce vor putea fi folosiți banii din program

Se consideră cheltuieli eligibile ale beneficiarului următoarele:

a) costurile ce decurg din evenimente care conduc la obținerea statutului de familie, precum cununia religioasă, cununia civilă sau ceremonia cu prilejul căsătoriei, dar nu mai mult de 20.000; solicitarea decontării se face în termen de maximum 90 de zile de la data la care a avut loc evenimentul;

b) decontarea cheltuielilor cu spitalizarea în cazul nașterilor;

c) plata, pentru tinerii părinți căsătoriți a cheltuielilor cu creșa, grădinița, școala, programele after school, precum şi a taxelor pentru cursuri extrașcolare: cursuri de limbi străine, cursuri sportive, robotica și programare, pictură;

d) achiziția de către tinerii căsătoriţi a echipamentelor necesare în procesul de tranziție digitală: laptopuri, calculatoare, tablete;

e) avansul pentru achiziția de către tinerii căsătoriţi a unor autoturisme familiale noi, numai pentru cele de 7 persoane/locuri;

f) plata pentru tinerii căsătoriţi a cheltuielilor aferente taxelor de studii, inclusiv licență, master, doctorat, precum şi a celor aferente cărţilor de specialitate şi rechizitelor;

g) plata pentru tinerii căsătoriţi a cheltuielilor aferente publicării cărţilor sau a studiilor de specialitate;

h) plata taxelor de participare la manifestări ştiinţifice şi concursuri, precum și a cheltuielilor de transport pentru deplasări;

i) achiziţionarea de calculatoare, laptop-uri, imprimante, softuri de specialitate;

j) plata chiriei maximum 300 euro/lună (la cursul BNR din ziua plății);

k) parte/avans din achiziţia unei locuinţe;

l) costul serviciilor dentare şi al intervenţiilor chirurgicale

Vezi Proiect OUG „FamilyStart” (.PDF)

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

UPDATE ACCIDENT RUTIER pe DN1, în dreptul localității Cunța, între un camion și un autoturism. O persoană rănită. TRAFIC OPRIT

Publicat

O persoană a fost rănită, în urma unui accident rutier, produs vineri, 27 mai, în jurul orei 10.20, pe DN 1, în dreptul localitții Cunța. 

Potrivit IPJ Alba, în zona accidentului, la kilometrul 355, traficul este oprit. Din primele informații în accidentul rutier au fost implicate două autovehicule, un camion și un autoturism.

Din primele date rezultă că o persoană a fost ranită, au mai transmis reprezentații IPJ Alba.

UPDATE 11.10:Traficul rutier a fost reluat pe DN 1, în dreptul localității Cunța, pe ambele sensuri de circulație. Conducătorul autoturismului a refuzat transportarea la spital, au transmis reprezentații IPJ Alba.

Știre în curs de actualizare.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

SONDAJ politic, la nivelul municipiului Alba Iulia: Pe cine ar alege cetățenii ca primar dintre Pleșa, Dumitrel, Damian și Matieș

Publicat

Primarul din Alba Iulia, Gabriel Pleșa, a comandat un sondaj de opinie pentru a vedea care este părerea locuitorilor față de actuala conducere a orașului și dacă în ultimul an și jumătate municipalitatea s-a îndreptat într-o direcție bună sau rea. 

Pe lângă întrebările legate de administrație, în sondaj au fost introduse și mai multe întrebări legate de politicieni și partide. În urma sondajului se poate observa cum USR, partidul care a dat primarul Municipiului Alba Iulia, se află pe locul trei în alegerile cetățenilor. 

Mai exact, dacă duminica viitoare ar fi alegeri pentru Consiliul Local Alba Iulia, cetățenii, în mare parte ar vota cu PNL, apoi PSD, urmat de USR și formațiunea politică AUR.

De asemenea, în sondaj a fost introdusă și o întrebare legată de cine ar alege cetățenii, dacă duminica viitoare ar fi alegeri pentru fotoliul de primar al municipiului.

Potrivit sondajului comandat de actualul primar (USR), 30 la sută dintre cei care au răspuns chestionarului au spus că l-ar alege tot pe Gabriel Pleșa, iar 17 procente că l-ar vota pe actualul președinte al Consiliului Județean Alba, Ion Dumitrel.

De asemenea, într-un procent de 11 la sută, cetățenii care au răspuns la sondaj au spus că l-ar vota pe primarul din Ciugud, Gheorghe Damian.

Sondajul a fost realizat pe un eșantion de 768 de persoane, telefonic, în perioada 1-18 mai 2022. Are o marjă de eroare de +/- 3.5%.

Dacă duminica viitoare ar fi alegeri pentru Consiliul Local Alba Iulia, cu pe partid ați vota?

a) PNL – 27%
b) PSD – 16%
c) USR – 15%
d) AUR – 8%
e) Alții – 6%
f) NS / NR + nehotărâți + nu ar vota deloc – 28%

”La prima dintre întrebările din spectrul politic, cea care privește preferințele partinice ale locuitorilor municipiului Alba Iulia privind reprezentarea în Consiliul Local, respondenții au răspuns în favoarea Partidului Național Liberal (27%), urmat de Partidul Social Democrat (18%) și de USR-PLUS (13%). Un segment important de populație a refuzat să răspundă, s-a declarat nehotărât sau ar refuza să voteze (28%)”, se mai arată în documentul citat.

În care dintre următoarele personalități politice din Alba Iulia aveți cea mai mare încredere?

a) Niciuna – 22%
b) Dumitrel Ion – 19%
c) Pleșa Gabriel – 18%
d) Matieș Călin – 7%
e) Roman Florin – 5%
f) Alții, sub 5% – 3%
g) NS / NR – 26%

”Următoare întrebare adresată a avut ca scop identificarea unei personalități din Alba Iulia în care cetățenii au cea mai mare încredere. Se remarcă la acest punct un număr îngrijorător de persoane care au răspuns <nu știu> sau <nu răspund> (26%) și că nu au încredere în <niciuna> dintre personalitățile politice (22%). Așadar, aproximativ jumătate dintre respondenți. Încrederea în clasa politică albaiuliană pare să fi atins un punct critic.

Dacă ignorăm nonrăspunsurile, alegerile respondenților au scos în evidență persoana lui Ion Dumitrel (19%), cel care ocupă funcția de Președinte al CJ Alba din anul 2005, și cea a lui Gabriel Pleșa, actualul primar (18 %), care reușesc totuși să se detașeze, în timp ce următorii, Călin Matieș (7%), Florin Roman (5%), ș.a. par să se situeze la o distanță apreciabilă”, se mai arată în analiza sondajului.

Dacă duminica viitoare ar fi alegeri pentru funcția de primar, pe cine ați alege?

a) Pleșa Gabriel – 30%
b) Dumitrel Ion – 17%
c) Damian Gheorghe – 11%
d) Matieș Călin – 6%
e) Trifu Mircea – 5%
f) Alții, sub 5% – 6%
g) NS / NR + nehotărâți + nu ar vota deloc – 25%

”La întrebarea vizând opțiunile cetățenilor pentru persoana preferată la funcția de primar, pe primul loc a ieșit actualul primar al orașului Alba Iulia, Gabriel Pleșa (30%). Pe locul al doilea se află actualul președinte al CJ, Ion Dumitrel (17%).

Și la această întrebare, un număr important de participanți au refuzat să răspundă, au afirmat că nu sunt hotărâți cu privire la persoana pe care ar vota-o pentru funcția de primar al orașului Alba Iulia sau au declarat că nu ar participa la vot (25%)”, se arată în documentul citat.

Cât de mulțumit sunteți de activitatea Consiliului Local Alba Iulia?

a) Mai degrabă mulțumit – 39%
b) Mai degrabă nemulțumit – 34%
c) NS / NR – 27%

”Întrebarea vizează tot performanțele administrației locale, dar cu referire la viziunea de ansamblu asupra eficienței Consiliului Local. Aici se remarcă un relativ echilibru al nivelului de satisfacție/insatisfacție al populației avute în vedere de studiu. Mult mai relevant este însă procentul mare al nehotărâților”, potrivit comunicatului de presă citat.

Care credeți că sunt proiectele cele mai potrivite pentru oraș pe care le-a propus până acum noua administrație?

a) Demararea construcției unui parc industrial ce ar genera noi locuri de muncă.
b) Proiectele pentru un „oraș verde” (transport ecologic, iluminat public solar, panouri fotovoltaice etc.).
c) Investițiile în infrastructură, educație, sport și sănătate în special cele legate de copii/familie

”Răspunsurile la întrebare vădesc preocuparea pentru stabilitatea economică a orașului, pentru reducerea poluării, pentru investițiile într-un mediu curat, sănătos, favorabil copiilor și familiei. 22% dintre respondenți au evitat să răspundă sau nu au fost hotărâți”, potrivit documentului citat.

Care credeți că ar fi cele mai importante 5 probleme care ar trebui rezolvate în Alba Iulia?

a) Problema gunoiului
b) Locurile de parcare
c) Asfaltarea străzilor
d) Spații recreative în oraș
e) Locurile de muncă

”Întrebarea a făcut referire la percepția cetățenilor în ceea ce privește problemele cu care se confruntă aceștia. Răspunsurile au pus pe primele trei locuri, în ordine descrescătoare a opțiunilor, problema gunoiului, locurile de parcare și la egalitate, asfaltarea străzilor și organizarea de activități/spații recreative pentru copii, precum și realizarea a noi locuri de muncă pentru populația orașului.

Primele două aspecte ce preocupă cetățenii orașului au fost și cele mai mediatizate pe parcursul mandatului în curs al primarului Gabriel Pleșa. Se remarcă, însă, un număr covârșitor de alte probleme, ce nu au fost detaliate de respondenți (23%)”, se mai arată în comunicatul de presă.

Credeți că în Alba Iulia lucrurile merg într-o direcție bună sau rea?

a) Mai degrabă bună – 42%
b) Mai degrabă rea – 33%
c) NS / NR – 25%

”Întrebarea a vizat aspectul percepției globale a locuitorilor orașului Alba Iulia cu privire la direcția de dezvoltare a acestuia. Răspunsurile au fost în general pozitive, 42% din locuitori apreciind ca satisfăcătoare direcția de dezvoltare, în timp ce 25% din cetățeni au fost nehotărâți sau nu au dorit să răspundă”, se mai arată în documentul citat.

Cetățenii certați că nu își arată interesul față de problemele administrației locale și de viața politică din oraș

Un aspect de luat în seamă, precizat în comunicatul de presă în care au fost relatate rezultatele sondajului, este că mare parte dintre cetățenii care au răspuns sondajului au fost certați pentru modul în care au răspuns.

Mai exact, mare parte dintre cei care au răspuns la sondaj au oferit un ”nonrăspuns”: nu știu, nu răspund, nu sunt hotărât, nu votez. Răspunsuri care într-un sondaj sunt perfect valabile.

Răspunsurile cetățenilor sunt catalogate în următorul fel: ”acest fapt denotă o oarecare lipsă de preocupare față de subiecte ale vieții politice și administrative comunitare, o lehamite față de ideea de implicare socială, pasivitate sau agresivitate raportată la tot ce înseamnă politică, o nepăsare față de probleme de grup, în detrimentul întoarcerii către problemele personale sau ale familiei”.

Sondajul a fost realizat în perioada 1 – 18 mai, prin apel telefonic și a fost comandat de Gabriel Pleșa, cu scopul de a se primi un feedback din partea cetățenilor din Alba Iulia referitor la activitatea primarului și a Consiliului Local, la un an și jumătate de mandat al actualei administrații, pe fondul variatelor amenințări la care este supusă viața economică, socială, politică a comunității locale în ultimii doi ani (pandemie, lockdown, criză economică globală, stare de insecuritate, război etc).

Concluziile sondajului

”Cetățenii au, în general, o opinie relativ favorabilă față de prestația actualei administrații.

– Așteptările acestora sunt legate de rezolvarea unor probleme curente, dar și a altora existente în programul electoral din 2020 al actualului primar. Aceste așteptări sunt concentrate pe continuum-ul: siguranța socio-economică a individului – educația și starea de bine (sănătate) a copiilor – mediu curat, ecologic – comunitate puternică și protectivă pentru individ

– Contextul național și internațional a influențat starea de spirit a cetățenilor și implicit răspunsurile acestora, mai ales în ceea ce privește apetența pentru implicarea în viața politică

– Încrederea în actuala administrație a fost erodată atât de problemele existente în oraș, cât și de altele, oarecum externe care au existat din 2020 și până azi (criza pandemică, situația economică a țării, un anumit grad de insecuritate și nesiguranță datorat situației internaționale etc.)

– Încrederea în clasa politică este pe un trend descendent, inclusiv în ceea ce-l privește pe primarul municipiului, fapt observat inclusiv din numărul mare de non-răspunsuri sau răspunsuri negative la adresa politicienilor precum și din radicalizarea unor reacții de abandon/nepăsare sau de agresivitate față de întreg spectrul politic.

– Din punct de vedere al strategiei electorale viitoare a clientului, se recomandă identificarea celor mai relevante strategii și proceduri de ”targetare” a nehotărâților, de (re)câștigare a celor dezamăgiți, indeciși sau hotărâți să nu se mai implice în votul politic.

E nevoie de empatie pentru problemele cetățenilor, sinceritate, exprimarea hotărârii în luarea oricăror decizii, solicitarea acordului public în majoritatea deciziilor administrației locale, contact nemediat cu populația, rezolvarea rapidă a promisiunilor, urmarea întocmai a programului electoral propriu etc.

Oamenii au nevoie de un lider puternic, de forță, popular, atent la nevoile comunității, plin de solicitudine la expresia unor așteptări ale populației. Rezervele de răbdare ale cetățenilor sunt aproape epuizate pe fondul accentuării problemelor individuale de subzistență cotidiană dar și de siguranță psihologică, confort și stimă de sine”, se arată în concluziile sondajului realizat la cererea primarului Gabriel Pleșa.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax