Actualitate
Sindromul post-vacanţă: Cum sunt afectaţi părinţii şi copiii după perioada de relaxare în concedii. Recomandări de adaptare
Luna septembrie, care marchează, în general, sfârşitul perioadei de vacanţe şi concedii şi revenirea la şcoală sau la muncă coincide şi cu simptomele sindromului post-vacanţă. Perioada de relaxare este înlocuită cu stres şi tensiune.
Se termină perioada de odihnă și zilele fără orar strict, se fac pregătiri pentru reînceperea școlii și asta înseamnă un proces de adaptare.
Sindromul post-vacanţă nu este recunoscut ca boală de Organizația Mondială a Sănătății (OMS).
“Este un fenomen complet normal, care durează între una și trei zile. Poate trece chiar și o săptămână până ce o persoană se adaptează din nou la ritmul de viață normal. Dacă nu își revine după acest timp, există o problemă și trebuie să meargă la un specialist”, afirmă Miguel Casas, psiholog, membru Top Doctors.
Sindromul post-vacanță îi afectează și pe copii. Pentru unii, reînceperea școlii în luna septembrie este un motiv de bucurie pentru că își revăd colegii sau pentru că primesc cărți noi, dar sunt și numeroși școlari pentru care constituie un motiv de neliniște.
În rândul celor mici, sindromul post-vacanță se poate manifesta sub formă de “tristețe, iritabilitate, tulburări de somn, oboseală, pierderea poftei de mâncare, apariția unor dureri corporale difuze, diaree sau vărsături”, explică Francisco Linares, psiholog în cadrul Serviciului de Promovare a Sănătății al Sanitas.
Un aspect care poate interveni în favoarea copiilor este alimentația. Experții amintesc că o dietă echilibrată este fundamentală în toate stadiile vieții, fiind benefică, printre altele, pentru starea de spirit. Sanitas recomandă ca, în această perioadă a anului, părinții să nu le ofere copiilor prea multe dulciuri și snackuri, ci să introducă mai multe fructe. Sunt binevenite și produsele lactate și fructele uscate.
Dacă sindromul post-vacanță nu trece după perioada de adaptare, este posibil să existe o problemă serioasă la școală.
Se știe că fiecare copil are forma sa de adaptare la situații și că “nu există o normă sau norme a căror respectare să fie obligatorie”, mai spune Miguel Casas.
Totuși, experții recomandă o serie de măsuri pentru a facilita adaptarea celor mici și pentru a instaura norme în casă.
În acest sens, medicul Francisco Linares propune realizarea schimbărilor în mod progresiv: cu două săptămâni înainte de începerea școlii, copiii să înceapă să se culce și să se trezească la orele corespunzătoare orarului școlar, pentru a nu se simți obosiți în primele zile de școală.
Medicul le recomandă părinților să observe și să descrie în mod clar modul în care se comportă copiii, pentru a ști ce comportamente trebuie să fie introduse ori modificate.
Ar fi bine ca părinții să stabilească activități de rutină (la aceeași oră). De exemplu, schema “masă de seară-spălat-dormit”.
Este foarte important ce se întâmplă după manifestarea unui anumit comportament. De aceea, copiii trebuie să fie încurajați, premiați când fac ceva bine.
Părinții ar trebui să le explice copiilor aspectele pozitive pe care le presupune reînceperea școlii: își vor revedea colegii, le vor povesti cum și-au petrecut vacanța, își vor relua activitatea. Faptul de a discuta pe această temă acasă reprezintă un stimul pentru copii, pentru că aceștia pot recunoaște sprijinul familial, explică Francisco Linares citat de cotidianul ABC.
sursa: agerpres
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News