Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Ministrul Transporturilor verifică în weekend lotul 2 al Autostrăzii Sebeș-Turda: Dacă nu există pericol, dăm drumul circulaţiei


Publicat

Lotul 2 al Autostrăzii A10 Sebeş-Turda, între Alba Iulia și Aiud, va fi dat în folosinţă, dacă nu există pericol, chiar dacă pe un kilometru sau doi se va circula pe un singur sens, a declarat, vineri, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, la preluarea mandatului.

„Ştiu că în acest moment avem o situaţie pe lotul 2 Sebeş-Turda, situaţie dată de acei 1-2 kilometri de surpări şi aşa mai departe. Să ştiţi că în acest weekend o să plec cu maşina la Timişoara – şi nu e prima dată, cam o dată pe lună nu merg cu avionul, merg cu maşina şi conduc singur – şi o să fac şi un mic ocol singur, fără să ştie nimeni, să văd stadiul real al acestui lot 2, care – eu vă spun intenţia mea: am văzut anumite filmuleţe cu lotul 2.

Dacă poate fi dat în folosinţă, chiar dacă pe un km sau doi se va circula pe un singur sens, vom da drumul.

Nu stăm să ne încurcăm… Cum, la fel, astăzi se dă drumul la Pasajul de la Mihăileşti… centura ocolitoare. Nu stăm….Ştiu că este o chestiune la ora 14:00. Ştiu că e concurs cine să meargă, cine să se ducă…

Nu o să merg, deşi sunt proiecte începute în 2017 – 2018. Nu sunt adeptul cu sobor de preoţi, cu tăieri de panglici şi cu chestiuni de acest tip. Astăzi, la ora 14:00, se dă drumul, fără tam-tam. Repet: datoria statului faţă de cetăţeni e mare. Nu e cazul de festivisme din acest punct de vedere”, a spus Grindeanu, citat de Agerpres.

El a subliniat, din nou, că se va da drumul circulaţiei pe lotul 2 Sebeş-Turda, dacă există siguranţă.

„O să merg la faţa locului pe lotul 2 Seberş-Turda şi, dacă nu există pericol, dacă există siguranţă, vom da drumul şi la cei 24 de km, dacă nu mă înşel, din lotul 2 Sebeş-Turda, chiar dacă pe un kilometru se va circula pe un singur sens. N-are nicio logică să ţină închis acel lot de autostradă, fiind finalizat în proporţie foarte mare. Repet: respectându-se normele de siguranţă”, a susţinut el.

Lotul 2 Sebeş-Turda are o lungime de 24,25 km şi va lega Alba Iulia Nord de Aiud.

Lotul 2 al Autostrăzii Sebeş – Turda este singurul aflat în construcţie. Pe loturile 3 şi 4 se circulă de câţiva ani şi pe lotul 1, dat în folosinţă de câteva luni, au mai rămas circa doi kilometri de finalizat.

Grindeanu, în urmă cu trei zile: am un mare semn de întrebare privitor la darea în folosință

În urmă cu 3 zile, Sorin Grindeanu, noul ministru al Transporturilor, anunța că are mari semne de întrebare că segmentul din autostrada Sebeș – Turda care leagă Alba Iulia de Aiud va fi dat în folosință așa cum au anunțat autoritățile, la 1 decembrie.

Grindeanu, a declarat că până la finalul acestui an am putea avea maxim 32 de kilometri de autostradă dați în folosință,  pentru că sunt probleme tehnice și există întârzieri.

”Din informațiile pe care le am în acest moment vorbim de posibilitatea de a da 7 km de autostradă în folosință pe trosonul Târgu-Mureș-Ungheni. De asemenea, vorbim de posibilitatea de a da în folosință lotul 2 din Sebeș-Turda, pe o lungime de 25 de kilometri, dar acolo avem probleme de structură, de surpări și am un mare semn de întrebare privitor la darea în folosință a lotului doi din Sebeș-Turda”, a spus Sorin Grindeanu.

A10 Sebeș -Turda: Șapte ani pentru 70 de kilometri. România deschide de Ziua Națională prima autostradă terminată după Revoluție

De Ziua Naţională, autoritățile au anunțat da în circulație prima autostradă terminată în întregime după Revoluție. Are doar 70 de kilometri, dar face legătura între două autostrăzi importante, care încă sunt neterminate.

E vorba de Autostrada 10 care ne va permite să ajungem de la Sibiu la Cluj-Napoca în două ore. Şapte ani a durat construcţia, iar probleme au fost la fiecare pas.

Pe Lotul 2 al Autostrăzii Sebeş – Turda, între Alba Iulia și Aiud este mobilizare generală. Se asfaltează, se montează parapetele, se trasează marcaje.

Autorităţile vor ca pe 1 Decembrie să dea drumul traficului pe porţiunea de 24 de kilometri de şosea de mare viteză care leagă Alba-Iulia de Aiud ceea ce va face ca A10 Sebeș- Turda să devină prima autostradă complet finalizată din România de la Revoluție.

Se lucrează de 6 ani pentru tronsonul de 24 km de la Alba Iulia -Aiud

Pe lotul 2 Sebeș-Turda, se lucrează de mai bine de 6 ani. Acest tronson are 24,25 km și va lega Alba Iulia Nord și Aiud.

Deschiderea acestui lot le va permite şoferilor să circule pe autostradă de la Sibiu până dincolo de Cluj-Napoca, la Nădășelu. Sunt aproape 200 de kilometri de autostradă fără întrerupere, dar cu multe restricții.

Problemele încep pe A1, între Sibiu și Sebeș unde sunt restricții în fiecare zi pe segmentele în care apar crăpături pe asfalt și unde, în 2014, autostrada s-a stricat imediat după construire și a stat închisă ani de zile.

Pe sectorul de autostradă de 22 de kilometri, de la Cunța, la scurt timp de la inaugurare au început să apară probleme în structura de rezistență a drumului din cauză că mi fost construite drenaje care să preia apele din rețeaua subterană. Astfel, la scurt timp, drumul s-a rupt iar un tronsonul de 200 de metri a luat-o la vale.

A10 Sebeș – Turda: problemele încă nu s-au terminat

Chiar şi după inaugurare, un punct critic al autostrăzii rămâne la kilometrul 20, unde, de aproape un an, constructorul se confruntă cu o mare alunecare de teren. Pe o porţiune de câteva sute de metri, şoferii vor fi nevoiţi să încetinească şi să circule din ambele direcţii doar pe un singur sens.

Cristian Pistol, director general CNAIR declară pentru ObservatorNews că lotul care se va da în circulație din 1 decembrie nu va fi și recepționat:

”Cum bine aţi spus dumneavoastră, noi dăm în circulaţie. Deci lotul de autostradă nu va fi recepţionat. Recepţia se va face după ce toate lucrările sunt finalizate. Noi estimăm că lucrările vor fi finalizate în jurul lunii aprilie a anului viitor.”

Alunecarea de teren de lângă Oiejdea nu va fi singura problemă nerezolvată la momentul deschiderii circulaţiei. Şoferii care vor circula pe autostradă şi vor avea nevoie la toaletă…trebuie să se abţină, pentru că cele două spaţii de servicii sunt departe de a fi finalizate. Si nu se va întâmpla acest lucru mai devreme de luna aprilie a anului viitor.

70 de kilometri construiți în 7 ani. A 10 – cea mai scumpă după Autostrada Bechtel (A3)

În ciuda neajunsurilor, Autostrada Sebeş – Turda este prima pe care România o construiește și o dă în circulație cap-coadă, de la Revoluţie încoace.

În 2012, A10 a fost proiectată să lege două autostrăzi pe atunci inexistente și are o lungime de 70 de kilometri.

Șapte ani pentru 70 de kilometri. În cei şapte ani cât a durat construirea ei, A10 s-a împiedicat aproape la fiecare kilometru. Că a fost vorba de alunecări de teren, de lipsa culoarelor de trecere pentru animalele sălbatice, de morminte antice descoperite pe traseu – toate acestea, plus exproprierile greoaie, au întârziat lucrările și au mărit costurile.

În actele iniţiale, fiecare kilometru urma să coste 6 milioane de euro. Cumva, a ajuns cea mai scumpă bucată de autostradă construită până acum în România, după lotul Bechtel. În medie, 10 milioane de euro am plătit pentru fiecare kilometru al şoselei dintre Sebeş şi Turda.

Greșeli de proiectare care au mărit costurile

Bogdan Ciprian s-a trezit cu un zid în dreptul porţii. A cerut în instanţă oprirea lucrărilor la autostradă, dar nu a obţinut decât drum de acces făcut de constructor. Acum e singurul om din Alba care are propriul său pasaj, pe sub un drum judeţean.

Bogdan Sandu Ciprian, proprietar pentru ObservatorNews: Mă va afecta foarte tare din partea autostrăzii că nu au pus panouri fonice în paralel cu casa mea, plus acest zid în faţa proprietăţii, care mi-a închis total accesul.

Nu a fost singura surpriză descoperită abia după începerea lucrărilor. O bretea de coborâre în nodul rutier Alba Iulia Sud a fost proiectată să treacă, aparent fără să ştie nimeni, prin mijlocul fostei gropi de gunoi a oraşului. Greşeala de proiectare nu doar ca a întârziat lucrările, dar a şi ridicat costurile, prin ecologizare, cu peste 1,2 milioane de euro.

Graba cu care s-a făcut studiul de fezabilitate a făcut ca la un moment dat autostrada să se împiedice în câţiva stâlpi de înaltă tensiune. Constructorul ceruse mutarea lor, pentru că erau fix în mijlocul căii de rulare. 4 ani a durat până când problema a fost rezolvată.

Proiectele Aiudului blocate din cauza întârzierii execuției lotului 2

În tot acest răstimp, Aiudul a stat cu marile proiecte de infrastructură blocate. În conturile oraşului zac nefolosite milioane de euro, fonduri europene, destinate înlocuirii sistemului de canalizare sau reparaţiei unor poduri. Lucrările nu s-au putut executa, pentru că oraşul ar fi fost complet paralizat din cauza traficului.

Oana Badea, primar Aiud: Contracte cu executantul care nu au putut fi puse în aplicare pentru că politia rutieră nu ne-a dat voie ar fi adus un prejudiciu şi mai mare traficului.

Au fost 7 ani în care drumul de la Sibiu la Cluj-Napoca s-a făcut şi în 4-5 ore. În cei 70 de kilometri care despart Sebeşul de Turda au apărut, între timp, 37 de cruci noi. Alţi 118 oameni au fost schilodiţi în accidente grave.

Iar România a ajuns pe primul loc în topul ţărilor cu cei mai mulţi morţi pe şosele. Cu lotul ce va fi inaugurat la 1 decembrie, vom avea 936 de kilometri de autostradă.

La cum arată planurile, abia în 2023 ne vom putea lăuda că depăşim 1000 de kilometri de şosele de mare viteză. Ungaria, o ţară cu o suprafaţă de două ori şi jumătate mai mică decât România, are peste 1500 de kilometri de autostradă.

Kilometri de autostradă pe care autoritățile au anunțat că le vor finaliza în 2021

A10 Sebeș – Turda, Lot 2 – 24,2 km ( anunțat că va fi dat în circulație în primele 6 luni)
A10 Sebeș – Turda, Lot 1 (rămas de finalizat) – 2 km
A3 Chețani – Câmpia Turzii – 15,7 km
A3 Târgu Mureș – Ungheni – 4,5 km (+ 4,7 km drum de legătură)
DX12 Craiova – Pitești, lotul 2 – 40 km

Total: 86,4 km de șosea de mare viteză

Autostrăzile din România, kilometri reali aflați în exploatare:

  • A1: București-Pitești – 110 km
  • A1: Sibiu-Sebeș-Orăștie-Simeria-Deva-Ilia 175 km
  • A1: Margina-Timișoara-Arad-Nădlac – 160 km
  • A2: București-Cernavodă-Medgidia-Constanța – 203 km
  • A3: București-Ploiești – 62,8 km
  • A3: Rășnov Cristian – 6,3 km
  • A3: Ungheni (Aeroport Tg. Mureș) – Iernut – Chețani – 31,7 km
  • A3: Câmpia Turzii – Nădășelu – 61,3 km
  • A3: Biharia – Borș – 5,3 km
  • A4: Centura Constanța – 22,2 km
  • A6: A1-Centura Lugoj – 11,4 km
  • A7: VO Bacău – 16 km
  • A10: Turda – Aiud Sud – 28,7 km *aproximativ 4 km (între nod Aiud și limita cu lotul 2) nu pot fi folosiți
  • A10: Sebeș – Alba Iulia Nord – 15 km
  • A11: Parte din Centura Arad – 2 km
    ———————————————————————
    TOTAL KM REALI ÎN EXPLOATARE: 910,7 km

Evoluția kilometrilor de autostradă deschiși circulației în ultimii 14 ani:

  1. 2004 – 97,2 km
  2. 2007 – 50,7 km
  3. 2009 – 42 km
  4. 2010 – 28 km
  5. 2011 – 57 km
  6. 2012 – 139 km
  7. 2013 – 108 km
  8. 2014 – 28,2 km
  9. 2015 – 46,6 km
  10. 2016 – 22,1 km (Lotul 3 Cunța – Săliște din A1 Sibiu – Orăștie – 22,11 km – a fost deschis inițial în noiembrie 2014, dar a fost închis în 2015 pentru reparații capitale pe o bucată. Întreg lotul a fost redeschis definitiv în octombrie 2016)
  11. 2017 – 15 km
  12. 2018 – 58,4 km
  13. 2019 – 42 km
  14. 2020 – 60,6 km

A 10 Sebeș – Turda – 4 loturi,  termen de finalizare anul 2016

Autostrada A10 face legătura dintre Autostrada A1 si Autostrada A3, pe traseul Sebes – Turda. Licitațiile au fost făcute în 2013, iar lucrările au început în 2014

Tronsonul Sebes-Turda a fost împărțit în patru loturi:

Lot 1 – 17,00 km de la intrarea pe autostrada în Sebes până la Pârâul Iovului,

constructori: asocierea SC Impresa Pizzarotti & C SpA – SC Pomponio SRL.

Cost: 541.739.137 lei fara TVA

Lot 2 – 24,25 km de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud; constructori:

asocierea Aktor SA – SC Euroconstruct Trading SRL.

Cost: 549.332.494 lei fără TVA.

Lot 3 – 12,45 km de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea,

constructori: asocierea Tirrena Scavi SpA, Societa Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A.

Cost: 420.511.921 lei fără TVA

Lot 4 – 16,30 km de la nodul Decea până în Turda,

constructori: asocierea Porr Construct SRL, Porr Bau GmbH.

Cost: 470.004.894 lei fără TVA

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News.

foto: capturi video youtube/ Adisan

sursa: agerpres.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. pilu

    sâmbătă, 27.11.2021 at 11:34

    In Ungaria nu conduc prostii cu diplome ! La noi nu gasesti unul care sa stie ce are de facut in afara de jmanglit. Si nici nu se vrea.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Nesimțire record: O femeie de 70 de ani a primit o factură de 33,5 milioane de lei la gaz, pe o singură lună

Publicat

O femeie de 70 de ani din Muntenii de Jos, județul Vaslui, a primit o factură pe luna decembrie în valoare de peste 33,5 milioane de lei la gaz. A semnalat eroarea, dar a primit o nouă factură, însă și de această dată tot greșită

Potrivit Ziarul de Vaslui, pe factură era înregistrat un consum de 146.525,153 MWH, iar singurii consumatori de gaz pe care îi are sunt aragazul și centrala folosită doar pentru încălzitul apei, pentru că femeia își încălzește locuința cu sobe cu lemne.

Factura a fost emisă de Gaz Est. ”Nu au fost probleme. Au recunoscut că este o eroare și au emis o factură, de 1.700 lei. Normal, și aceea era mult prea mare. În final, după un alt drum, a fost emisă o factură de 200 lei”, le-a spus fiul femeii, jurnaliștilor de la publicația amintita.

Nu este singura situație de acest fel. Reamintim că pste 2.200.000 de mii de facturi greșite au fost emise de Electrica Furnizare. Compania nu a aplicat, după 1 noiembrie, măsurile de plafonare a tarifelor și de compensare a facturilor. Facturile emise eronat au fost stornate.

Furnizorii de energie sunt obligați să recalculeze facturile greșite emise fară să se țină cont de plafonări și trebuie să returneze banii încasați nedrept, potrivit unei ordonanțe adoptate de Guvern.

Sursă: Ziarul de Vaslui

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Recalcularea pensiilor: Guvernul vrea să elaboreze o nouă formulă. Ministrul Muncii: reanalizăm legea salarizării și a pensiilor

Publicat

Legea salarizării şi a pensiilor va intra în analiză pentru ca toţi beneficiarii din sistemul social să ajungă la un echilibru a anunțat ministrul Muncii Marius Budăi.  Guvernul vrea să elaboreze o nouă formulă pentru recalcularea pensiilor.

Din cauză că majoritatea pensionarilor nu mai fac faţă facturilor uriașe la energie şi gaze,  Guvernul vrea să reanalizeze legea salarizării şi a pensiilor, demers care, potrivit ministrului Muncii, va dura aproximativ 120 de zile.

Ministrul Muncii, Marius Budăi, a explicat, miercuri seară, la Antena 3, că legea salarizării şi a pensiilor va intra în analiză, pentru ca toţi beneficiarii din sistemul social să ajungă la un echilibru.

Vor fi majorări de pensii?

Întrebat dacă după acest orizont de timp pensionarii s-ar putea aștepta la majorări, ministrul Muncii, Marius Budăi a răspuns: „Prefer să mă păstrez la fel de serios cum am fost până acuma şi nu o să-mi permit să dau, mai ales că vorbim de cetăţeni, de oameni, de suflete, nicio speranța pe care să nu o putem noi ca Guvern să o ducem la îndeplinire.

Ceea ce am anunţat astăzi este practic ceea ce ne-am asumat prin programul de guvernare atunci când am negociat această coaliţie politică, pentru a susţine guvernul.

Am spus că ne luăm la dispoziție aceste 120 de zile în care să facem analiză să descoperim ce nu s-a făcut.

Este complicat pentru că sunt lucrători din sistemul public care sunt deja la nivelul 2022, sunt lucrători din sistemul public care trebuie să primească încă mult până a ajunge la acest nivel şi sunt lucrători care sunt aproape de nivelul din 2022.

Toate ministerele trebuie să conlucrăm şi să avem acestă situaţie clară, să vedem şi lună de lună cum merge execuția bugetară şi colectarea fondurilor şi să luăm o decizie şi guvernul să şi-o asume.

Avem deja un document oficial prin care, în zilele următoare trebuie, să creăm un comitet interministerial care asta va avea ca temă principală: identificarea problemelor din sistemul de salarizare, identificarea şi construirea efortului bugetar şi discuțiile în coaliţie pentru găsirea de soluţii.

Citește și Weekend prelungit pentru elevi și copiii de grădiniță. Urmează o nouă minivacanță

Weekendul viitor va fi unul prelungit pentru bugetari, inclusiv profesori și prin urmare și pentru elevi și copiii de grădiniță. Luni, 24 ianuarie, este zi liberă legală – Ziua Unirii Pricipatelor Române.

Potrivit Codului Muncii, în această zi profesorii și elevii nu fac cursuri. Tot în 24 ianuarie se sărbătorește și Ziua Internațională a Educației.

Citește și Guvernul a prelungit acordarea șomajului tehnic pentru angajații afectați de pandemie. Anunțul ministrului

Măsurile de protecție socială pe perioada pandemiei de COVID au fost reînnoite, a anunțat ministrul Muncii și Solidarității Sociale, Marius Budăi. Este vorba dspre acordarea șomajului tehnic de 75% din salariu.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Zilierii s-au scumpit în 2022. Cei care vor să îi angajeze vor scoate mai mulți bani din buzunar. Prețul minim pe ora de lucru

Publicat

foto: pixabay.com

Începând cu 1 ianuarie 2022, salariul minim brut pe ţară a ajuns la 2.550 de lei, astfel cei care vor angaja zilieri vor scoate mai mulţi bani din buzunar, conform legii privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri.

Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, intrată în vigoare la 15 aprilie 2011,  reglementează remuneraţia brută primită de cei care exercită activităţi cu caracter ocazional care trebuie să fie cel puţin egală cu valoarea pe oră a salariului minim brut pe ţară.

În momentul de faţă, salariul minim brut pe ţară este de 2.300 de lei, astfel remuneraţia orară are o valoare de 13,583  lei. Salariul minim brut pe ţară va ajunge la 2.550 de lei, conform Hotărârii Guvernului nr. 1.071/2021.

Astfel, remuneraţia orară minimă pentru zilieri va creşte de la 13,583 lei pe oră la 15,239  lei pe oră.

Costul orar al zilierilor este unul brut, din care se reţine ulterior impozit în cotă de 10% şi contribuţii la pensie în cotă de 25%.

Activitatea de zilier și vechimea în muncă

Actul normativ care reglementează activitatea de zilier – Legea nr. 52/2011 – nu prevede nimic în sensul asimilării vechimii în muncă scrie avocatnet.ro

LLegea 52/2011 oferă totuși o serie de alte beneficii celor care prestează astfel de activităţi. În primul rând, cei care angajează zilieri sunt obligați să menționeze acest lucru în Registrul naţional de evidenţă a zilierilor.

Aceeaşi lege prevede că raportul de muncă dintre zilier şi beneficiar, adică cel care îl plăteşte, se face prin „acordul de voinţă al părţilor, fără încheierea, în formă scrisă a unui contract individual de muncă”.

Zilierii nu primesc vechime în muncă, dar cotizează pentru pensie

Chiar dacă activitatea de zilier nu se adaugă ca vechime de muncă sau stagiul de cotizare în ani la pensie, din veniturile pe care le primeşte acesta o cotă de 25%  drept contribuţia de asigurări sociale (CAS) se duce spre pensia din sistemul de stat. În plus, pe lângă CAS, zilierului i se opreşte şi 10% impozit pe venit.

Deci, din banii pe care un zilier îi va primi, dacă activitatea prestată de el este înregistrată în Registrul zilierilor, se vor opri impozitul pe venit şi contribuţia de asigurări sociale, ce îi va conferi acestuia calitatea de asigurat în sistemul public de pensii.

Totuşi, activitatea de zilier nu îi conferă acestuia calitatea de asigurat în sistemul public de sănătate şi nici nu îi dă posibilitatea de a primi concedii medicale pentru accidentele de muncă sau boli profesionale.

Zilierii se pot asigura opțional la sănătate

Pentru a avea acces gratuit în spitalele de stat, zilierul se poate asigura opţional la sănătate, prin depunerea Declaraţiei unice la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi plata contribuţiilor aferente, ulterior, încheiind un contract cu casa judeţeană de asigurări de sănătate de care aparţine.

Concluzionând, activitatea de zilier nu reprezintă vechime în muncă, însă o parte din veniturile primite se vor duce către pensia de stat.

În ce domenii pot lucra zilierii

Conform Clasificarii activitatilor din economia nationala, munca necalificata cu caracter ocazional se poate presta in urmatoarele domenii:

  • a) agricultură, vânătoare şi servicii anexe – diviziunea 01;
  • b) silvicultură, cu excepţia exploatărilor forestiere – diviziunea 02;
  • c) pescuit şi acvacultură – diviziunea 03;
  • d) activităţi de organizare a expoziţiilor, târgurilor şi congreselor – grupa 823;
  • e) publicitate – grupa 731;
  • f) activităţi de interpretare artistică – spectacole – clasa 9001, activităţi-suport pentru interpretarea artistică – spectacole – clasa 9002 şi activităţi de gestionare a sălilor de spectacole – clasa 9004;
  • g) creşterea şi reproducţia animalelor semidomesticite şi a altor animale – clasa 0149;
  • h) activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente – diviziunea 5621;
  • i) activităţi de întreţinere peisagistică – plantarea, îngrijirea şi întreţinerea de parcuri şi grădini, cu excepţia facilităţii de locuit particulare – clasa 8130;
  • j) restaurante – clasa 5610;
  • k) baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor – clasa 5630;
  • l) activităţi ale grădinilor zoologice, botanice şi ale rezervaţiilor naturale – clasa 9140.
  • m) hoteluri şi alte facilităţi de cazare – diviziunea 55; facilităţi de cazare similare – clasa 5510; facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată – clasa 5520 – tabere de copii, organizate de Ministerul Tineretului şi Sportului, direct sau prin unităţile din subordinea acestuia;
  • n) facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată – clasa 5520 – cabane;
  • o) activităţi ale bazelor sportive – clasa 9311;
  • p) activităţi ale cluburilor sportive – clasa 9312.

Pentru veniturile realizate de zilieri, se datorează: impozit pe salarii si contribuția de asigurări sociale

  • impozit pe salarii, 10% asupra diferenței intre remunerația brută si CAS;
  • contribuția de asigurări sociale, 25% asupra remunerației brute, începând cu veniturile lunii mai 2019, conferind zilierului calitatea de asigurat in sistemul public de pensii.
  • NU se datorează contribuția asiguratorie pentru munca, iar activitatea desfasurată nu conferă zilierului calitatea de asigurat în sistemul public de sănătate. Acesta se poate asigura opțional în sistemul public de sănătate conform art. 180 din Codul fiscal.

Zilieri: Declarare și plată

Impozitul si contribuția de asigurări sociale (CAS) datorate de zilieri se calculează și se retine de beneficiarul lucrărilor si se declară în declarația 112 la sectiunea A si sectiunea E din cadrul anexei 1.2 Asigurat.

Declararea si virarea la bugetul de stat a impozitului si CAS calculate si reținute se efectuează de către beneficiarul de lucrări pana la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc aceste venituri.

Prin excepție, calculează si rețin impozitul și CAS aferent veniturilor fiecărei luni la data efectuării plătii acestor venituri, declara si plătesc pana la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se datorează, următorii beneficiari de lucrări:

a) asociații, fundații sau alte entități fără scop patrimonial, persoane juridice;

b) persoanele juridice plătitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au înregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un număr mediu de pana la 3 salariați exclusiv;

c) persoanele juridice plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor care, în anul anterior, au avut un număr mediu de pana la 3 salariați exclusiv;

d) persoanele fizice autorizate și întreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii liberale și asocierile fără personalitate juridica constituite intre persoane fizice, persoanele fizice care dețin capacitatea de a încheia contracte individuale de munca in calitate de angajator, care au, potrivit legii, personal angajat pe baza de contract individual de munca.

Facilități pentru zilieri în pandemie

Pentru întreruperea sau restrângerea activitații ca urmare a efectelor virusului SARS-CoV-2, pentru activitățile afectate desfășurate de zilieri se acorda următoarele facilități:

pentru zilierii care îsi desfăsoară activitatea într-unul din domeniile afectate de întreruperea sau restrângerea activitații ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pentru o perioada de 3 luni se acorda de la bugetul de stat o suma reprezentând 35% din remunerația cuvenita zilei de munca. Plata se face de către AJPIS.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Consiliul Concurenței anchează creșterile de prețuri la carburanți. Petrolul, la cea mai mare valoare din ultimii 8 ani

Publicat

scumpiri

Consiliul Concurenței a pornit o anchetă pentru a vedea dacă firmele care vând carburanți au făcut înțelegeri legate de prețul de la pompă. De la mijlocul lunii decembrie, prețul carburanților este în continuă creștere.

De exemplu, un litru de motorină standard costă în medie 6 lei și 45 de bani, în funcție de zonă, dar sortimetele ”premium” sunt aproape de 7 lei și chiar depășesc această valoare.

Șoferii pot compara online prețurile la benzină și motorină din Alba Iulia și alte localități din țară cu ajutorul aplicației „Monitorul Preţurilor pentru Carburanţi”, platformă ce conţine informaţii despre tarifele practicate în marile lanţuri de benzinării din România.

Presa internațională, citată de Europa FM, notează că prețul petrolului este la cel mai ridicat nivel din octombrie 2014.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate