Telescopul Hubble a surprins un ”monstru în devenire” în adâncul Universului: Fuziunea a două galaxii confirmă teoria lui Einstein

Telescopul spațial Hubble NASA/ESA a surprins un ”monstru în devenire” într-o observație a clusterului de galaxii eMACS J1353.7+4329, care se află la aproximativ opt miliarde de ani lumină de Pământ, în constelația Canes Venatici.

Această colecție de cel puțin două grupuri de galaxii este în proces de fuzionare pentru a crea un monstru cosmic, un singur cluster gigantic, acționând ca o lentilă gravitațională.

Lentiluirea gravitațională este un exemplu concret al teoriei generale a relativității a lui Einstein în acțiune.

Un corp ceresc, cum ar fi un grup de galaxii, este suficient de masiv pentru a distorsiona spațiu-timpul, ceea ce face ca drumul luminii din jurul obiectului să fie deformat, îndoit, ca și cum ar fi fost o lentilă vastă.

Lentiluirea gravitațională poate mări și obiectele îndepărtate, permițând astronomilor să observe obiecte care altfel ar fi prea slabe și prea îndepărtate pentru a fi detectate.

Perseide 2023: Când poate fi observată ”ploaia de stele” din coada cometei Swift – Tuttle

De asemenea, poate distorsiona imaginile galaxiilor de fundal, transformându-le în dungi de lumină.

• Lentiluirea gravitațională descrie fenomenul în care lumina provenită de la obiecte îndepărtate este deviată în mod gravitațional de către o masă mare, cum ar fi o galaxie sau o gaură neagră, formând imagini distorsionate ale surselor luminoase în jurul acelei mase. Lentiluirea gravitațională este un concept important în astrofizică și studiul universului, oferind informații despre distribuția materiei și structura spațio-temporală.

Primele indicii de lentiluire gravitațională sunt deja vizibile în această imagine ca arce strălucitoare care se amestecă cu mulțimea de galaxii în eMACS J1353.7+4329.

Potrivit NASA, datele din această imagine sunt extrase dintr-un proiect de observare numit Monsters in the Making, care a folosit două dintre instrumentele lui Hubble pentru a observa cinci grupuri excepționale de galaxii la mai multe lungimi de undă.

Aceste observații cu mai multe lungimi de undă au fost posibile prin Wide Field Camera 3 și Advanced Camera for Surveys de la Hubble.

Astronomii din spatele acestor observații speră să pună bazele pentru studiile viitoare ale lentilelor gravitaționale vaste cu ajutoarul telescoapelor de ultimă generație, cum este James Webb NASA/ESA/CSA.

Sursă text: Agenția Spațială Europeană (ESA)