Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

TRADIŢII şi SUPERSTIŢII de ANUL NOU: Ce trebuie să faci ca să intri cu bine în anul 2020


Publicat

anul nou

Trecerea în noul an este perioada în care probabil mulţi dintre noi ne întrebăm ce ne vor aduce zilele calendarului 2019. Iar legat de acest moment, sunt cunoscute o serie de obiceiuri, care, odată respectate, ar putea aduce clipe de bun augur.

Citește și Mesaje de Anul Nou 2020 * Felicitari de Anul Nou 2020 * Mesaje de Revelion 2020 * Mesaje haiose de Anul Nou 2020 * URĂRI de La Mulți Ani 2020

Fie că petrecem cu familia, cu prietenii, acasă sau în localuri ori cabane închiriate, în locuri exotice sau pur „mioritice”, vă reamintim superstiţiile legate de această perioadă.

Deși superstiția a fost considerată de către Edmund Burke a fi „religia minților slabe”, în tradiția românească și nu numai, există o serie de superstiții ce se respectă cu sfințenie în Noaptea de Anul Nou.

Dintre acestea cele mai cunoscute sunt:

Poartă roșu

Trebuie neapărat, pentru că, astfel vei avea bucurie și noroc tot anul! Chiar dacă ți se pare că nu se asortează, o dungă la șosete, o pereche de cercei sau un ac de cravată, un articol de lenjerie intimă – roșii să fie – sunt suficiente pentru a avea multă baftă în noul an!

Bea șampanie

Anul nou trebuie să te găsească cu un pahar plin în mână, astfel vei avea parte de belșug! Fie că e vin spumant sau suc, trebuie să bei paharul până la fund și toate dorițele se vor îndeplini!

Manâncă pește

Așa cum peștele înoată prin apă, vei înota și tu prin toate necazurile din anul următor, fără să te afecteze. Atenție însă, superstițioșii spun că trebuie să fie primul aliment pe care îl consumi în noul an!

Citește și SFÂNTUL IOAN 2020: MESAJE şi FELICITĂRI de SFÂNTUL IOAN Botezătorul. Felicitări pentru Ion, Ioana, Nelu, Oana

Consumă carne de gâscă

Astfel vei pluti peste probleme și vei înainta spre țelul tău, așa cum face „grăsunica înaripată” pe luciul apei! Unii spun chiar că e bine să evităm carnea de găină, pentru că această pasăre scurmă și astfel norocul se împrăștie…

Stai alături de cei dragi

E important să nu fii singur, dar dacă nu se poate altfel, sună-i pe cei dragi la miezul nopții. Vei fi tot anul aproape de cei lângă care ai fost la miezul nopții, vei vorbi tot anul cu cel cu care ai vorbit în primele momente ale anului!

Găsește-ți un loc sub vâsc

Vâscul aduce noroc pentru tot anul, dar și dragoste nemuritoare față de persoana pe care o sărți sub boabele albe ale acestei plante ciudate. Pentru mai multă siguranță privind iubirea fără de sfârșit, e bine să rupi una dintre bobițele de vâsc și să o păstrezi.

Sărută-i pe cei dragi

Astfel vei fi alături de ei tot anul și vei avea parte de multă dragoste din partea lor. Veti fi aproape unii de alții și veți fi fericiți întregul an.

Ține bani în buzunare

Numai cei care au bani în buzunare în noaptea dintre ani vor avea bani tot anul. Aurul și argintul prevestesc bogăție: este bine să porți o asemenea bijuterie asupra ta.

Poartă ceva nou

Este o întâlnire magică între vechi și nou. Obiectul nou pe care îl porți va ajuta Anul-nou să-l învingă pe cel vechi și toate necazurile și dezamăgirile pe care le-ai înfruntat se vor topi ca un fum, iar cel nou va putea aduce sănătate, fericire și noroc!

Fii vesel

Noaptea în care se schimbă anii prevestește viitorul. Dacă ești fericit, așa vei fi tot anul! Tot la fel se va perpetua tristețea sau cearta: nu vrei așa ceva. Nici să fie liniște în jurul tău nu e bine: în această noapte minunată până și necuvântătoarele încep să vorbească, iar despre cel care le aude vorbind se spune că va deceda. Deci nu evita artificiile, pocnitorile, zgomotul paharelor ciocnite și distracția!

Se mai spune că urările, plugușorul, capra, ursul și sorcova alungă spiritele rele, iar semănatul aduce belșug! Ca boabele de strugure și stafidele aduc bani: este bine să se consume câte una pentru fiecare bătaie a orologiului, deci douăsprezece!

Fetele nemăritate pun într-un vas cu apă busuioc, o ramură de măr şi o monedă, pentru a visa în noaptea respectivă pe cel cu care „le este sortit” să se căsătorească;

În noaptea de Revelion, la ora 00.00 sau imediat după, ţineţi aproape ce doriţi mai mult pentru anul viitor: bani pentru bunăstare, persoana iubită pentru noroc în dragoste, paharul cu şampanie pentru veselie.

Dacă doriţi să aveţi succes la serviciu, este bine ca în prima zi a anului să faceţi ceva în legătură cu ocupaţia;

Ce nu este bine sau ce aduce ghinion de Anul Nou:

Să se spele rufe, să se coasă, să se tricoteze

Să intraţi în noul an cu datorii sau fără bani la voi; de asemenea, nu este bine să împrumutaţi bani sau alte lucruri

Să se agaţe calendarul pe perete înainte ca anul nou să înceapă ori să se întoarcă fila înainte ca ziua sau luna să se încheie

Să aruncaţi lucruri din casă în prima zi de an nou, inclusiv gunoiul

Să spargeţi ceva, să plângeţi sau să strănutaţi în noaptea de Revelion sau în prima zi din an

Să gătiţi sau să consumaţi mâncare din carne de pasăre, în noaptea de Revelion; se spune că norocul se risipeşte, asa cum găina scormoneşte şi împrăştie pământul

Să dormiţi mult de 1 ianuarie; se spune că, de Sfântul Vasile, cine doarme mult va fi somnoros tot anul

Nu trebuie să mături pe 31 decembrie și nici pe 1 ianuarie: odată cu praful vei arunca și norocul din casă! Dacă vei coase, cu acul și ața ta îți vei lega norocul; dacă vei folosi foarfeca, îl vei ciopârți; iar dacă vei spăla rufe, picăturile care se scurg din ele se vor transforma în lacrimi pe obrazul tău… deci odihnește-te!

Unii pun o monedă în paharul cu care beau la miezul nopții: se spune că aduce bani: dacă vei proceda la fel, spal-o bine, că nu se știe pe unde a „călătorit”! Și în apa cu care te vei spăla pe fața în prima zi a anului nou este bine să pui o monedă.

Anul Nou trebuie să-i găsească pe toți sătui: chiar și pisicii tale trebuie să-i pui mai multă mâncare în Ajunul Anului Nou!

Și dacă credeați că doar romanul este superstiţios, ei bine, nici restul popoarelor nu sunt departe de noi.

În Italia, Anul Nou este întâmpinat printr-un obicei special, care consta în a arunca pe fereastră obiecte vechi, simboluri ale anului care a trecut. Astfel, obiecte de mobilier și haine ajung în strada.

Spaniolii sunt și ei destul de superstițioși. Un obicei de Anul Nou este să mănânci cate o boaba de strugure la fiecare din cele 12 bătăi la ceasului care vestesc trecerea în noul an, acestea fiind dorințe pentru fiecare luna a anului următor. Și portughezii fac la fel, numai ca locul strugurilor este luat de smochine.

Grecii dedică ziua de Anul Nou Sfântului Vasile. Copiii își lasă încălțările lângă șemineu în noaptea de Anul Nou, pentru a primi daruri de la Sfântul cel bun. Adulții mănâncă ceva tradițional, vassilopitta, o prajitură în care este pusa o moneda din argint sau din aur. Cel care găsește monedă va avea noroc tot anul.

La olandezi, „Oudejaarsdag” sau „ziua anului trecut” (31 decembrie) este sărbătorită prin multe focuri de artificii, care încep în zori și țin până târziu în noapte.

În Scoția, Anul Nou este numit „Hogmanay”. În unele sate sunt aprinse suluri de smoala, care apoi sunt lăsate sa se rostogolească pe străzi. Astfel, anul vechi este ars și celui nou îi este permis sa vină. La fel ca și la romani, scoțienii cred că prima persoana care le va intra în casa de Anul Nou va aduce fie noroc, fie ghinion. Anul va fi norocos dacă este un bărbat brunet, care aduce un dar.

Anul Noul chinezesc este sărbătorit undeva între 17 ianuarie și 19 februarie, când este Luna Nouă, „Yuan Tan”. Chinezii din întreaga lume participă la procesiuni pe strada, unde sunt aprinse mii de lanterne. Ei cred ca spiritele rele sunt peste tot în acea perioadă, așa că aprind artificii pentru a le îndepărta.

Pentru japonezi, Anul Nou, „Oshogatsu”, este una dintre cele mai importante sărbători. În decembrie, sunt organizate „petreceri de uitat anul” sau „Bonenkai”, prin care oamenii lasă în urmă problemele și grijile anului care se încheie. În Ajun, la miezul nopții, familiile merg la cel mai apropiat templu pentru a împăți sake și pentru a asista la cele 108 de lovituri de gong care anunță trecerea în noul an.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

AIUD

FOTO: Sistem de avertizare unic în România, la baza Salvamont Alba din Rimetea. Cum sunt atenționați turiștii asupra pericolelor

Publicat

Începând cu luna august 2020, Consiliul Judeţean Alba prin Serviciul Public Judeţean SALVAMONT SALVASPEO Alba dă noi funcţiuni punctului de permanenţă Salvamont situat în localitatea Rimetea, la intrarea pe traseul Crucea Albastră înspre Piatra Secuiului.

Amplasarea bazei este una strategică, deservind întreaga zonă din Colţii Trascăului, Colţeşti şi Masivul Bedeleu. Construcţia nouă este una modulară formată dintr-un cabinet de prim ajutor dotat corespunzător şi spaţii de dormit pentru salvatorii montani.

 

Elementul inovativ al acestei baze îl reprezintă sistemul de avertizare prin steaguri, unic în România pentru semnalizarea asupra pericolelor survenite în urma modificării condiţiilor meteo în zona montană. Semnalizarea se face prin arborarea unui steag pe un catarg vizibil din orice punct de pe traseu, chiar şi din localitatea Colţeşti.

Se vor folosi 4 steaguri de culori diferite în funcţie de condiţiile meteo, astfel:

– Verde: nu sunt prognozate fenomene meteorologice periculoase;

– Galben: fenomenele meteorologice prognozate vor fi temporar periculoase pentru anumite activităţi, dar dealtfel obişnuite pentru perioada respectivă sau zona specificată;

– Portocaliu: fenomene meteorologice prevăzute a fi periculoase, cu un grad de intensitate mare;

– Roşu: fenomene meteorologice prevăzute a fi periculoase, cu un grad de intensitate foarte mare şi cu efecte dezastruoase.

Acest tip de sistem de avertizare a fost gândit pentru Piatra Secuiului deoarece zona este vizitată de mii de turişti în fiecare sezon estival şi nu numai, dar şi pentru că aici semnalul GSM este unul slab iar avertizările meteo primite prin sms pot fi primite cu mari întârzieri de către turiştii aflaţi pe traseu.

Sistemul de avertizare prin steaguri va urma a fi utilizat în viitor şi în alte zone montane din judeţul Alba cu un flux turistic ridicat.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Școli-pilot din septembrie: Cum se pot organiza, ce se va preda. Metodologia de înființare a acestor unități, publicată

Publicat

Metodologia pentru înființarea și funcționarea școlilor-pilot a fost publicată în Monitorul Oficial, cu doar două zile înainte de termenul-limită anunțat initial pentru înscrierea în program. Este vorba despre unități de învățământ în care se vor aplica metode educaționale inovative, proiecte de cercetare educațională, noi modele curriculare și de carieră didactică.

În proiectul adoptat de Guvern se prevede ”pilotarea unui nou model centrat pe oferta curriculară a fiecărei școli-pilot în parte (curriculum oferit de școală, alcătuit din trunchi comun și curriculum la decizia elevilor din oferta școlii), în acord cu valorile, profilul absolventului, competențele-cheie și ariile de învățare definite de Ministerul Educației și Cercetării, precum și a unui nou model de carieră didactică, proiectat pe opțiuni orizontale echivalente, începând cu anul școlar 2020-2021”.

Școlile-pilot vor aplica la clasă arhitecturile curriculare diferite de actualele planuri-cadru în vigoare, ”având rolul specific de a testa direct impactul unor modificări sistemice”.

De asemenea, unitățile-pilot vor funcționa după noi modele de normare, salarizare și parcurs al carierei didactice.

Potrivit Metodologiei-cadru de înființare, organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar cu statut de unități-pilot, experimentale și de aplicație, sunt stabilite modalitatea de dobândire a acestui statut, criteriile de selecție, modelele curriculare și de carieră didactică, structura de personal și modalitățile de organizare a normei de muncă pentru personalul didactic și nedidactic, mecanismele de finanțare, cel de monitorizare și evaluare.

Unitățile de învățământ-pilot pot fi școli sau clase din școli ce pun în aplicare intervenții educaționale inovative, proiecte de cercetare educațională, noi modele curriculare și de carieră didactică, “în vederea evaluării și determinării potențialului de valorificare extinsă și de fundamentare a politicilor educaționale la nivel național, inclusiv din perspectiva pregătirii tinerilor pentru o bună integrare în societate”, potrivit metodologiei.

Ce se va pune în practică în școlile-pilot:

– elemente inovative la nivel de curriculum (noi modele/tipuri de teste/subiecte/itemi din structura examenelor/evaluărilor naționale, modalități de organizare/predare-învățare a unor discipline de studiu din trunchiul comun, o nouă disciplină în oferta de curriculum la decizia școlii, o nouă disciplină de studiu care propune abordări transversale, alte documente curriculare care necesită calibrare)

– variante de organizare a programului școlar de predare-învățare

– modalități de dezvoltare profesională a cadrelor didactice sau de evoluție în carieră

– strategii didactice, resurse educaționale, inclusiv din domeniul învățării de tip blended learning/online

– intervenții inovative în domeniul managementului școlar și al dezvoltării culturii organizaționale

– modalități de evaluare a rezultatelor școlare; intervenții inovative bazate pe date de cercetare psihosocială, pentru integrarea optimă în comunitate, pe piața muncii și în societate, în general

– abordări inovative și tendințe de dezvoltare a științelor educației.

Cum sunt selectate școlile-pilot

Școlile-pilot sunt selectate de către Ministerul Educației și Cercetării, în contextul unor intervenții sistemice, în diverse domenii – curriculum, inclusiv adaptări curriculare pentru învățarea blended learning/online, carieră didactică, etică și integritate, evaluare și examinare, combaterea și prevenirea violenței în mediul școlar, inclusiv combaterea și prevenirea bullyingului, asigurarea accesului la educație prin suport alimentar, prin dispozitive electronice adecvate învățării în sistem blended learning/online etc

Criteriile de selecție pentru școlile-pilot sunt:

a) solicitare scrisă din partea unității de învățământ pentru funcționare cu statut de școală-pilot;

b) declarație scrisă, asumată de conducerea unității de învățământ, de exprimare a disponibilității și a capacității de aplicare a intervenției pilotate, inclusiv un document care să evidențieze acordul părinților, dat în urma consultării consiliului/asociațiilor reprezentative ale părinților din cadrul unității de învățământ și, după caz, a consultării consiliului elevilor;

c) structură instituțională adecvată aplicării tipului de intervenție stabilit de Ministerul Educației și Cercetării;

d) resurse umane calificate/specializate în raport cu intervenția pilotată;

e) proiect de strategie de pilotare și plan de acțiune care să reflecte:

– viziunea unității de învățământ cu privire la intervenția care urmează a fi pilotată;

– analiza de nevoi la nivelul unității de învățământ, care va evidenția motivația acesteia de a se implica în intervenția pilotată, inclusiv punctele tari, oportunitățile și beneficiile pentru elevi etc.;

– analiza implicațiilor etice și modalitățile prin care se asigură respectarea drepturilor copilului, conform legislației în vigoare, în acord cu codul de etică și conduită al unității;

– modalitățile de evaluare a calității educației (internă și/sau externă);

– analiza riscurilor de implementare și a planului de management al riscurilor.

Sunt reglementate și școlile de aplicație: unități de învățământ preuniversitar din rețeaua permanentă a unităților de învățământ preuniversitar, în care se desfășoară activitățile practice pedagogice, pentru elevii de la liceele cu profil pedagogic sau pentru studenții înscriși la programe universitare de formare pentru cariera didactică, inclusiv masterat didactic sau în alte programe de formare direct relevante pentru domeniul educației. Sunt și centre de resurse educaționale, de suport și de asistență pedagogică, inclusiv pentru învățarea de tip blended learning/online.

Statutul de unitate de învățământ pilot, experimentală și de aplicație poate fi solicitat/acordat unităților de învățământ cu predare în limba română, în limbile minorităților naționale sau în limbi de circulație internațională, conform autorizării/acreditării.

Alte precizări:

Elevii care participă la programele/intervențiile educaționale pilotate sau care sunt înmatriculați în școlile de aplicație au aceleași drepturi ca toți ceilalți elevi și le sunt aplicabile prevederile legislației specifice învățământului preuniversitar.

Participarea elevilor la intervenții/proiecte de cercetare educațională pilotate nu afectează în niciun mod drepturile lor de a beneficia de acte de studiu, de a se transfera la altă unitate de învățământ, de a continua studiile sau de a participa la evaluări și examene naționale.

În cazul aplicării unor inovații cu grad mare de complexitate la nivelul curriculumului național (de exemplu, planuri-cadru de învățământ noi, programe școlare noi etc.) este necesară o planificare a implementării intervenției educaționale pilotate pentru un întreg ciclu de învățământ.

Propunerea de pilotare a intervenției educaționale/proiectului de cercetare educațională va include o analiză a impactului demersului propus asupra profilului de formare al absolventului programului, precum și o analiză a elementelor comune pentru unitățile-pilot și unitățile din învățământul de masă, astfel încât să se asigure șanse egale tuturor elevilor la examene/evaluări naționale și să se asigure condițiile minime care ar putea permite transferul de la o unitate-pilot către o unitate de învățământ de masă pe parcursul derulării proiectului sau la finalul acestuia”.

Cum se aleg profesorii-mentor și cum vor fi plătiți

Încadrarea/Selecția personalului didactic se realizează potrivit reglementărilor legale în vigoare pentru ocuparea unei funcții didactice și unor reglementări specifice contextului de desfășurare a activității – proiect de cercetare educațională finanțat din alte surse decât bugetul de stat, grant de cercetare, realizare sau conducere de activități de practică pedagogică.

Pentru școlile-pilot și pentru școlile experimentale, cadrele didactice selectate vor beneficia de un program de instruire/formare cu privire la aplicarea elementelor incluse în intervenția educațională/proiectul de cercetare educațională, anterior debutului acestuia la nivelul activităților cu elevii.

Pentru școlile de aplicație, cadrele didactice cu statut de profesor-mentor, profesor metodist în liceu pedagogic, profesor coordonator de practică pedagogică trebuie să îndeplinească acele condiții de formare stabilite pentru realizarea sau conducerea practicii pedagogice.

Pe întreaga durată a funcționării unității de învățământ la care sunt încadrați cu statut de școală-pilot, experimentală sau de aplicație, cadrele didactice implicate în activități specifice vor fi remunerate potrivit timpului de muncă efectiv lucrat pentru aplicarea intervenției educaționale/proiectului de cercetare educațională sau pentru organizarea și desfășurarea practicii pedagogice, în funcție de contractul individual de muncă (structura încadrării)/de anexele la contractul individual de muncă.

sursă: edupedu.ro

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Legea prin care este interzisă vânzarea de acțiuni de la companiile de stat timp de doi ani, promulgată

Publicat

iohannis masca

Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, joi, legea privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naţionale în activitatea economică.

De la data intrării în vigoare a legii se interzice, pentru o perioadă de doi ani, înstrăinarea participaţiilor statului la companiile şi societăţile naţionale, la bănci, precum şi la orice altă societate la care statul are calitatea de acţionar, indiferent de cota de participaţie deţinută, conform actului normativ.

„Se suspendă pentru o perioadă de doi ani orice operaţiuni privind înstrăinarea participaţiilor statului la companiile şi societăţile naţionale, precum şi la societăţile la care statul are calitatea de acţionar, începute anterior intrării în vigoare a prezentei legi. Dispoziţiile nu se aplică operaţiunilor post-privatizare şi operaţiunilor specifice privatizării, în cazul în care transferul dreptului de proprietate asupra participaţiilor deţinute de stat s-a realizat”, mai prevede legea.

Statul român poate dobândi, în oricare dintre modalităţile prevăzute de lege, participaţii la societăţile care desfăşoară activităţi economice în domeniile:

a) producţia şi comercializarea de medicamente, dispozitive medicale, seruri şi vaccinuri, servicii medicale şi paramedicale;

b) industria constructoare de maşini, metalurgică, alimentară, agricultură, silvicultură, exploatarea forestieră;

c) producţia, transportul, distribuţia şi furnizarea de energie electrică şi energie termică;

d) explorarea, exploatarea, extracţia, producţia şi prelucrarea resurselor minerale;

e) transportul, construcţia şi administrarea de infrastructură rutieră, feroviară, navală şi aeriană;

f) captarea, tratarea şi distribuţia apei potabile şi a apei pentru irigaţii;

g) poştă, comunicaţii şi tehnologia informaţiei.

„Dobândirea de participaţii de către stat se face cu respectarea dispoziţiilor privind ajutorul de stat, concurenţa şi competitivitatea”, se mai stipulează în lege.

Liberalii au contestat această lege la CCR, încă sesizarea a fost respinsă.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Primăria Alba Iulia vrea să dea bani pentru echipa de rugby. Suma propusă de Voicu Paul

Publicat

Viceprimarul cu atribuții de primar al municipiului Alba Iulia, Voicu Paul, a transmis joi că va propune Consiliului Local alocarea a 60.000 de lei pentru CS Universitatea, secția de rugby. 

„Din 1991 n-a mai trecut niciun balon dincolo de limita de țintă, în Alba Iulia. Transloc a fost ultima echipă de rugby care a format o grămadă pe un astfel de teren. Cu ambiție și multă pasiune, istoricul Marius Rotar ne-a convins că acest sport poate avea un viitor.

Luni, în ședința de Consiliu Local, voi propune alocarea a 60 000 de lei pentru CS Universitatea, secția rugby. Prima și cea dintâi condiție este să crezi. Rezultatele vin!”, a transmis Voicu Paul, într-0 postare pe rețeaua de socializare Facebook.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate