Connect with us
Advertisement

Eveniment

Un nou document la vânzarea sau cumpărarea unui autovehicul în România. Ce reprezintă certificatul „RAR Auto-Pass”

Publicat

Registrul Auto Român (RAR) va trebui să înființeze un registru electronic care va cuprinde istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate în România, potrivit unui proiect legislativ adoptat recent de către Camera Deputaților. 

Potrivit acestuia, vânzătorii de autovehicule vor trebui să transmită cumpărătorilor un certificat obținut contra cost de la RAR, denumit „RAR Auto-Pass”, care va cuprinde informații despre mașină, printre care numărul de kilometri sau implicarea în accidente grave. 

Un proiect de lege privind registrul electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România a fost adoptat marți, 25 aprilie, de Camera Deputaților.

Potrivit inițiatorilor, un grup de parlamentari de la PNL, legea stabilește anumite prevederi referitoare la certificarea istoricului vehiculelor rutiere utilizate în vederea înmatriculării acestora. Mai exact, se urmărește stoparea practicii de a comercializa autoturisme care au kilometrajul dat înapoi.

Potrivit proiectului, Regia Autonomă Registrul Auto Român (RAR) va înființa și gestiona un registru electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România.

Datele vor fi preluate de RAR de la stațiile autorizate pentru efectuarea inspecției tehnice periodice și de la service-uri, atunci când mașinile ajung acolo pentru verificări, reparații sau întreținere.

Registrul este constituit din:

  • informațiile obţinute de către RAR cu ocazia prestațiilor efectuate de RAR care implică identificarea vehiculului rutier, ori cu ocazia efectuării inspecției tehnice periodice în cadrul reprezentanţelor RAR sau al stațiilor de inspecţie tehnică periodică autorizate conform legislaţiei în vigoare,
  • informațiile transmise RAR de către atelierele pentru inspecția tahografelor și/sau a limitatoarelor de viteză autorizate conform legislației în vigoare,
  • informațiile transmise RAR de către operatorii economici autorizați conform legislaţiei în vigoare care desfășoară activități de reparaţii, de întreținere, de reglări funcţionale, de modificări constructive şi de reconstrucţie a vehiculelor rutiere,
  • din informațiile transmise RAR de către producătorii vehiculelor rutiere, reprezentanţii autorizaţi ai acestora, importatorii sau distribuitorii de vehicule rutiere noi.

Documentul interzice manipularea odometrului unui autovehicul, solicitarea manipulării odometrului sau orice acțiune de natură să influențeze înregistrarea exactă a numărului kilometrilor parcurși de un autovehicul.

Prin manipularea odometrului se înțelege practica frauduloasă de modificare voită și neautorizată a kilometrajului real indicat de odometrul unui autovehicul. În cazul în care odometrul este defect sau nu funcționează corespunzător, proprietarul/utilizatorul menționat în certificatul de înmatriculare/înregistrare al autovehiculului este obligat să îl repare sau să îl înlocuiască fără întârziere la operatori economici autorizaţi în acest sens.

Obligațiile stațiilor ITP și a service-urilor

Stațiile de inspecţie tehnică periodică autorizate, precum și atelierele pentru inspecția tahografelor și/sau a limitatoarelor de viteză autorizate sunt obligate să transmită către RAR, cu ocazia fiecărei inspecții efectuate, informaţii referitoare la numărul de identificare al autovehiculului şi valoarea citită a indicaţiei odometrului autovehiculului supus inspecției.

Operatorii economici autorizați sunt obligați:

  • să transmită către RAR, cu ocazia fiecărei prestaţii efectuate, informaţii referitoare la numărul de identificare al autovehiculului şi valoarea citită a indicaţiei odometrului autovehiculului supus prestaţiei în cauză.
  • să transmită către RAR informații legate de repararea și/sau înlocuirea odometrului din dotarea autovehiculelor, inclusiv valoarea indicației acestuia înainte de intervenție, cât și după intervenția efectuată;
  • să transmită informații către RAR referitoare la numărul de identificare al vehiculului, precum și la principalele operații de reparații pentru toate vehiculele rutiere la care au fost efectuate reparații în urma unor evenimente care au produs avarii grave la sistemul de direcție, sistemul de frânare, structura de rezistenţă a caroseriei ori a șasiului sau la alte sisteme de siguranță activă ori pasivă stabilite prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.

Operatorii economici autorizaţi care deţin abilitare din partea producătorului autovehiculului respectiv sau din partea reprezentantului autorizat al acestuia, suplimentar faţă de obligaţiile anterior, sunt obligaţi să transmită către RAR cu ocazia primei prezentări a autovehiculului în reţeaua de reparaţii a producătorului respectiv sau la solicitarea expresă a RAR, informaţiile existente deja în baza de date a producătorului respectiv cu privire la istoricul indicaţiei odometrului pentru autovehiculele care au fost anterior înmatriculate în alte ţări.

Producătorii vehiculelor rutiere, reprezentanţii autorizaţi ai acestora, importatorii și distribuitorii de vehicule rutiere noi trebuie să transmită către RAR informații legate de campaniile de rechemare a vehiculelor rutiere care au fost înmatriculate, înregistrate sau introduse pe piaţă în România, inițiate în cazul în care unul sau mai multe sisteme, echipamente, componente sau unități tehnice separate instalate pe vehiculul rutier prezintă un risc important pentru siguranța rutieră, sănătatea publică sau protecția mediului înconjurător, inclusiv informații cu privire la evoluția acestor campanii.

Ce reprezintă certificatul „RAR Auto-Pass”

La înstrăinarea unei mașini înmatriculate, înregistrate sau introduse pe piață în România, persoana care o vinde va trebui să transmită cumpărătorului, pentru mașina ce urmează să fie vândută, un certificat RAR Auto-Pass valabil.

RAR va elibera contra cost, la cerere, deținătorilor de autovehicule destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, cel mult 8 locuri pe scaune -autoturisme, un certificat denumit „RAR Auto-Pass” care conține informațiile existente în registru cu privire la:

  • istoricul citirii odometrului,
  • implicarea vehiculului rutier într-un eveniment care a produs avarii grave la sistemul de direcție, sistemul de frânare, structura de rezistență a caroseriei ori a șasiului sau la alte sisteme de siguranță activă ori pasivă,
  • neprezentarea vehiculului rutier în cadrul unei campanii de rechemare a vehiculelor rutiere care au fost înmatriculate, înregistrate sau introduse pe piaţă în România.

Certificatul „RAR Auto-Pass” este valabil 60 de zile de la data eliberării acestuia.

De asemenea, domeniul de aplicare al certificatului „RAR Auto-Pass” va putea fi extins şi la alte categorii de vehicule rutiere prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.

În cazul în care în registru nu sunt disponibile informații referitoare la vehiculul rutier respectiv, în locul certificatului „RAR Auto-Pass”, RAR va emite gratuit un document prin care se va menționa această situație.

Contravenții și amenzi prevăzute

Potrivit proiectului constituie contravenţii, în măsura în care, potrivit legii penale, nu sunt considerate infracţiuni, şi se sancţionează cu amendă următoarele fapte:

a) nerespectarea de către stațiile ITP și service-uri a obligațiilor de transmitere către RAR a informațiilor legate de autovehicule – amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei;

b) nerespectarea de către producătorii auto sau reprezentanțe a obligațiilor de transmitere către RAR a informațiilor legate de campaniile de rechemare a vehiculelor rutiere, în cazul în care defecțiunile semnalate prezintă un risc important pentru siguranța rutieră, sănătatea publică sau protecția mediului – amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei;

c) transmiterea unor informații eronate de către personalul stațiilor de inspecție tehnică periodică autorizate, atelierelor pentru inspecția tahografelor și/sau a limitatoarelor de viteză autorizate, operatorilor economici autorizați, al producătorilor de vehicule rutiere, reprezentanților acestora, importatorilor sau distribuitorilor de vehicule rutiere noi – amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei;

d) introducerea pe piață, punerea la dispoziție sau utilizarea de echipamente, programe informatice și de servicii conexe pentru manipularea odometrelor vehiculelor rutiere – amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei.

Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se va realiza de către personalul RAR împuternicit în acest scop de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

Pentru a se aplica, proiectul de lege trebuie să fie promulgat de președintele țării și publicat în Monitorul Oficial.

sursa: cdep.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement