Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Vârsta consimțământului sexual, ridicată la 15 ani. Alte modificări la Codul Penal. Proiect la Senat

Publicat

Un proiect de lege depus la Senat prevede ridicarea la 15 ani a vârstei consimţământului sexual și incriminarea separat a infracţiunii de viol și a celei de agresiune sexuală asupra minorilor.

De asemenea, se introduce un nou criteriu al vulnerabilităţii minorului-victimă și anume precaritatea situaţiei sale economice sau sociale.

Inițiatorii scot în evidență numeroasele cazuri de abuzuri şi exploatare sexuală împotriva copiilor defavorizaţi, din familii foarte sărace, care practică cerşetoria sau prostituţia sub ameninţarea agresorilor, care nu au un domiciliu ori o reşedinţă stabilă sau care se află în diverse centre sau adăposturi.

„În cazul infracţiunii de pornografie infantilă a fost incriminată distinct şi fapta unui major de a solicita unui minor să înregistreze, să producă, să distribuie, să expună sau să transmită prin orice mijloace, inclusiv prin mijloace de comunicaţii electronice sau pe reţele sociale, imagini, videoclipuri sau alte materiale pornografice care îl prezintă pe minorul respectiv având un comportament sexual explicit, pedeapsa propusă fiind închisoare de la 6 luni la 5 ani”, se arată în expunerea de motive a proiectului.

Modificări propuse

Proiectul de lege introduce un nou articol în Codul penal numit „Violul săvârşit asupra unui minor”, cu următorul cuprins:

”(1) Raportul sexual, actul sexual oral sau anal, precum şi orice alte acte de penetrare vaginală sau anală comise cu un minor care nu a împlinit 15 ani se pedepseşte cu închisoarea de la 7 la 12 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.

(2) Faptele prevăzute la alin. (1), comise cu un minor prin constrângere, punere în imposibilitate de a se apăra ori profitând de această stare, se pedepseşte cu închisoarea de la 7 la 15 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.

(3) Dacă faptele prevăzute la alin. (1) sunt comise în una din următoarele împrejurări:

a) de un membru de familie al minorului sau de o persoană care convieţuieşte cu minorul;

b) minorul se află în îngrijirea, ocrotirea, educarea, paza sau tratamentul făptuitorului sau acesta a abuzat de poziţia sa recunoscută de încredere sau de autoritate asupra minorului ori de situaţia vădit vulnerabilă a acestuia datorată unui handicap psihic sau fizic, unei situaţii de dependenţă, unei stări de incapacitate fizică sau psihică, precarităţii situaţiei sale economice sau sociale ori altei cauze;

c) fapta a avut ca urmare vătămarea corporală sau a pus în pericol viaţa minorului în orice alt mod;

d) fapta a fost comisă în scopul producerii de materiale pornografice;

e) fapta a fost săvârşită de două sau mai multe persoane împreună;

f) fapta a fost săvârşită de către o persoană care a mai comis anterior o infracţiune contra libertăţii şi integrităţii sexuale asupra unui minor, o infracţiune de pornografie infantilă sau proxenetism asupra unui minor;

maximul special al pedepsei se majorează cu 5 ani.

(4) Dacă faptele prevăzute la alin. (2) sunt comise în una din împrejurările prevăzute la alin. (3) sau dacă făptuitorul a împlinit vârsta de 18 ani, maximul special al pedepsei se majorează cu 5 ani.

(5) Dacă fapta a avut ca urmare moartea victimei, pedeapsa este închisoarea de la 10 la 20 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.

(6) Faptele prevăzute la alin. (1) nu se sancţionează dacă diferenţa de vârstă între făptuitor şi victimă nu depăşeşte 3 ani. Diferenţa de vârstă nu se aplică, iar faptele prevăzute la alin. (1) se sancţionează dacă acestea au fost comise în una din împrejurările prevăzute la alin. (3) ori în schimbul unei remuneraţii, al unui folos material ori al unui avantaj în natură sau al promisiunii unor astfel de beneficii.

(7) Tentativa la infracţiunile prevăzute în alin. (1) – (4) se pedepseşte”.

Vezi integral proiectul depus la Senat.

Cum motivează inițiatorii modificările propuse

„Finalitatea urmărită de prezentul proiect de lege este de a ridică la 15 ani vârsta consimţământului sexual şi de a incrimina distinct infracţiunea de viol săvârşit asupra unui minor, precum şi cea de agresiune sexuală săvârşită asupra unui minor şi infracţiunea constând în determinarea sau înlesnirea întreţinerii de acte sexuale sau de natură sexuală între minori, cu forme agravante şi pedepse proporţionale”, se arată în expunerea de motive.

Vezi AICI expunerea de motive integral.

Potrivit documentului, la nivel european, opt state au ca vârstă a consimțământului sexual 14 ani (inclusiv România), șapte state – 15 ani, iar 11 state europene (alături de SUA, Canada și Israel) au optat pentru vârsta de 16 ani.

”Aprecierea valabilității consimțământului victimelor minore presupune în primul rând a se stabili dacă victim minoră a înțeles sau nu semnificația actului sexual și a tuturor consecințelor pe care acesta le implică pentru persoana sa, pentru evoluția dezvoltării sale fizice și emoționale”.

”Prin Legea 217/2020 s-a prevăzut creșterea pedepselor minime pentru infracțiunile de natură sexual asupra minorilor, astfel încât agresorii să nu mai poată primi pedepse cu suspendare. Aceeași lege prevede și înlăturarea termenului de prescripție a răspunderii penale pentru persoanele care săvârșesc infracțiuni de viol ori act sexual cu un minor.

Prin Legea 186/2021, și alte infracțiuni deosebit de grave, precum traficul de minori ori traficul de persoane, proxenetism, agresiunea sexuală asupra minorilor și sclavia au fost introduse în categoria infracțiunilor imprescriptibile”, se mai arată în document.

Activităţi sexuale reciproc consimţite între persoane apropiate ca vârstă

„În privinţa activităţilor sexuale reciproc consimţite între persoane apropiate ca vârstă şi ca nivel psihologic şi fizic de dezvoltare sau maturitate, şi numai în măsura în care faptele nu ar implică un abuz, a fost stabilită o cauză de nepedepsire (utilizată şi în alte legislaţii europene precum Codul Penal Francez sub formă “ excepţiei Roméo et Juliette”); astfel, faptele nou incriminate nu se sancţionează dacă diferenţa de vârstă între făptuitor şi victimă nu depăşeşte 3 ani. Diferenţa de vârstă nu se aplică, iar faptele se sancţionează însă dacă acestea au fost comise în una din împrejurări precum:

  • a) de un membru de familie al minorului sau de o persoană care convieţuieşte cu minorul;
  • b) minorul se află în îngrijirea, ocrotirea, educarea, paza sau tratamentul făptuitorului sau acesta a abuzat de poziţia să recunoscută de încredere sau de autoritate asupra minorului ori de situaţia vădit vulnerabilă a acestuia datorată unui handicap psihic sau fizic, unei situaţii de dependenţă, unei stări de incapacitate fizică sau psihică, precarităţii situaţiei sale economice sau sociale ori altei cauze;
  • c) fapta a avut ca urmare vătămarea corporală sau a pus în pericol viaţa minorului în orice alt mod;
  • d) fapta a fost comisă în scopul producerii de materiale pornografice;
  • e) fapta a fost săvârşită de două sau mai multe persoane împreună;
  • f) fapta a fost săvârşită de către o persoană care a mai comis anterior o infracţiune contra libertăţii şi integrităţii sexuale asupra unui minor, o infracţiune de pornografie infantilă sau proxenetism asupra unui minor; g) fapta a fost săvârşită în schimbul unei remuneraţii, al unui folos material ori al unui avantaj în natură sau al promisiunii unor astfel de beneficii.

Act de natură sexuală cu un minor care practică prostituţia

Un alt efect al proiectului se referă la ”majorarea limitelor de pedeapsă pentru fapta constând în întreţinerea oricărui act de natură sexuală cu un minor care practică prostituţia (închisoare de la 6 luni la 3 ani, dacă fapta nu constituie o infracţiune mai gravă), precum și norme de corelare a conținutului infracțiunilor prevazute de art. 220 (act sexual cu un minor), art. 221 (coruperea sexuală a minorilor), inclusiv incriminarea distinctă a unei noi forme de corupere sexuală a minorilor constând în:

  • fapta unui major de a incita un minor care nu a împlinit vârsta de 15 ani, prin mijloacele de transmitere la distanţă, prin intermediul comunicării electronice sau al reţelelor sociale, la comiterea oricărui act de natură sexuală asupra sa, asupra unei persoane sau împreună cu o persoană, inclusiv atunci când actul de natură sexuală nu este comis – se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.

Totodată, în cazul infracţiunii de pornografie infantilă s-a incriminat distinct și fapta unui major de a solicita unui minor să înregistreze, să producă, să distribuie, să expună sau să transmită prin orice mijloace, inclusiv prin mijloace de comunicaţii electronice sau pe reţele sociale, imagini, videoclipuri sau alte materiale pornografice care îl prezintă pe minorul respectiv având un comportament sexual explicit, pedeapsa propusă fiind închisoare de la 6 luni la 5 ani.

Având in vedere numeroasele probleme din practica organelor judiciare care investighează infracțiunea de incest (art. 377 Cod penal), s-a completat conținutul infractiunii incluzând și actul sexual oral sau anal, precum şi orice alte acte de penetrare vaginală sau anală săvârşite în condiţiile alin. (1).

Alte modificări de norme din Codul de procedură penală

Pentru o mai bună protecție juridică și psihologică a victimelor copii pe durata investigațiilor și a procesului penal, inițiatorii propun.

– dreptul victimei de a fi informată cu privire la orice măsuri relevante adoptate pentru protecţia sa în caz de eliberare sau evadare a autorului infracţiunii

– obligaţia (şi nu opţiunea subiectivă) a organului juridiciar de a dispune una sau mai multe dintre măsuri în cazul persoanelor vătămate pentru care a fost stabilită în condiţiile legii existenţa unor nevoi specifice de protecţie, fără a aduce atingere bunei desfăşurări a procesului ori drepturilor şi intereselor părţilor, cum sunt:

  • a) audierea acestora în incinte concepute sau adaptate acestui scop;
  • b) audierea acestora prin intermediul sau în prezenţa unui psiholog sau a altui specialist în consilierea victimelor;
  • c) audierea acestora, cât şi eventuala lor reaudiere se realizează de aceeaşi persoană, dacă acest lucru este posibil şi dacă organul judiciar apreciază că aceasta nu aduce atingere bunei desfăşurări a procesului ori drepturilor şi intereselor părţilor.
  • c) audierea acestora prin videoconferinţă sau alte mijloace tehnice de comunicare la locul unde beneficiază de măsura de protecţie a cazării temporare.

– obligaţia audierii victimei minore prin mijloace tehnice audio video, iar in imposibilitate – înregistrarea audio se realizează în toate cazurile cu minori; în cazul infracţiunilor comise de minorii cu vârsta între 13 şi 18 ani se dispune efectuarea unei expertize medico-legale psihiatrice, stabilindu-se totodată termenul de prezentare în vederea examinării

– asistarea de către avocat nu doar a suspectului, ci şi a persoanei vătămate, respectiv a inculpatului şi a celorlalte părţi, atunci când asistenţa este obligatorie.

– din oficiu sau la solicitarea expresă a persoanei vătămate sau a procurorului, şedinţa de judecată este declarată nepublică pentru tot cursul său dacă persoana vătămată este minoră şi este victima uneia dintre infracţiunile prevazute de art. 197, art. 199, art. 208- 209, art. 211, art. 218-221 şi art. 223 din Codul penal.

– cauzele cu persoane vătămate minore, victime ale uneia dintre infracţiunile prevazute de art. 197, art. 199, art. 208- 209, art. 211, art. 218-221, art. 197 şi art. 223 din Codul penal, se vor judeca de urgenţă şi cu precădere, în condiţiile art. 355.

– când persoana vătămată este minor cu vârsta mai mică de 15 ani, victimă a a infracţiunilor prevăzute la alin. (3¹), instanţa, dacă apreciază că administrarea anumitor probe poate avea o influenţă negativă asupra sa, va dispune îndepărtarea minorului din şedinţă. În aceleaşi condiţii pot fi îndepărtaţi temporar din sala de judecată şi părinţii ori tutorele, curatorul ori persoana în îngrijirea sau în supravegherea căreia se află temporar minorul.

Propunerea de lege a fost înregistrată la Senat. Forul decizional în acest caz este Camera Deputaţilor.

surse: senat.ro, ziare.com

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EDUCAȚIE

DEFINITIVAT 2022: 140 de candidați din Alba, așteptați la proba scrisă din 20 iulie. Rezultatele la inspecțiile la clasă

Publicat

examen profesor

Definitivat 2022: În județul Alba, 140 de candidați au trecut de inspecțiile la clasă și urmează să participe la proba scrisă din 20 iulie din cadrul examenului.

Proba se va desfășura în centrul de examen Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan” Alba Iulia.

Vezi AICI rezultatele la inspecțiile la clasă – Definitivat 2022 – în Alba

Inspecțiile la clasă s-au desfășurat până în 3 iunie 2022. Potrivit IȘJ Alba, la examen au fost înscriși 142 de candidați, iar doi au depus cereri de retragere.

Nota la proba scrisă are o pondere de 70% în calculul mediei finale, care, pentru promovarea examenului, trebuie să fie de cel puțin 8 (opt).

Cadrele didactice promovate dobândesc dreptul de practică în învățământul preuniversitar, acesta fiind, de altfel, și obiectivul acestui examen național. Prin dobândirea definitivării în învățământ, cadrul didactic depășește stadiul de debutant și poate intra pe o rută ascendentă de profesionalizare.

Definitivat 2022 – condiții pentru candidați

Examenul de Definitivat poate fi susținut de cadrele didactice care au cel puțin un an vechime în învățământ și este obligatoriu pentru obținerea gradelor didactice.

Cadrele didactice care promovează examenul de definitivat dobândesc titlul de profesor cu drept de practică în învăţământul preuniversitar.

Persoanele care nu promovează examenul de definitivare în învăţământ pot fi angajate în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar numai pe perioadă determinată, cu statut de profesor debutant.

Potrivit metodologiei în vigoare (OMEC nr. 5434/31.08.2020), obligatoriu pentru obţinerea definitivării în învăţământ este stagiul practic minim, ce are are o durată de un an şcolar (sau ore de predare echivalente normei de un an). Este un stagiu de predare efectivă la catedră, în sistemul național de învățământ preuniversitar, cu statut de personal didactic calificat, conform studiilor absolvite.

Candidaţii aflaţi pentru prima dată în situaţia efectuării stagiului practic se pot înscrie la examen dacă, la data înscrierii, au încheiat un contract de muncă într-o unitate de învăţământ preuniversitar, ce prevede activitate la catedră cu normă întreagă, în calitate de cadru didactic calificat. Pot susţine proba scrisă numai dacă finalizează stagiul practic obligatoriu în sesiunea respectivă.

Candidaţii pot susţine examenul naţional pentru definitivare în învăţământ fără taxă de cel mult 3 ori.

Prezentările ulterioare la examen sunt condiţionate de achitarea unei taxe în cuantum de 300 lei la unitatea de învăţământ desemnată centru de examen (Colegiul Național ”Horea, Cloșca și Crișan” Alba Iulia)

Cum se calculează vechimea la catedră

Calculul vechimii efective la catedră, pentru obţinerea definitivării în învăţământ, se face astfel:

a) se ia/iau în calcul întreaga perioadă/toate perioadele consecutive sau nu în care s-a prestat activitate de predare efectivă, ca personal didactic calificat, respectiv după absolvirea studiilor de specialitate cu examen de diplomă sau de licenţă, după caz, şi îndeplinirea condiţiilor de formare iniţială pentru profesia didactică, conform legii;

b) orele de predare echivalente normei de un an se calculează înmulţind numărul de săptămâni ale anului şcolar cu numărul de ore din norma didactică a funcţiei didactice ocupate;

c) perioada concediului de maternitate se consideră vechime la catedră.

Definitivat 2022 – proba scrisă

Structura examenului este următoarea:

etapa I – eliminatorie:

a) susţinerea a două inspecţii şcolare de specialitate

b) evaluarea portofoliului profesional personal

etapa a II-a – finală: proba scrisă.

Examenul se susţine în limba română. Cadrele didactice care predau la clase cu predare integrală în limbile minorităţilor naţionale pot susţine probele examenului în limba minorităţii naţionale la care asigură predarea.

Subiectele pentru proba scrisă sunt elaborate de Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie, pe discipline/specialităţi, în conformitate cu programele specifice pentru examen, valabile pentru sesiunea respectivă, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.

Examenul se organizează distinct pentru fiecare funcţie didactică de predare, pe discipline sau pe specialităţi.

Definitivarea în învăţământ poate fi obţinută, în baza specialităţilor/ programelor de studii înscrise pe diploma/diplomele de absolvire/licenţă/master pe care candidatul le deţine, la una dintre disciplinele pe care cadrul didactic o poate preda.

Definitivat 2022 – proba scrisă pe discipline

Proba scrisă a examenului se susţine la:

  • disciplina de specialitate şi metodica predării acesteia – pentru profesori din învăţământul de masă şi din învăţământul special, antrenori şi cadre didactice medicale cu studii superioare
  • limba şi literatura română şi matematică, metodica predării limbii şi literaturii române/comunicării în limba română şi metodica predării matematicii/matematicii şi explorării mediului în învăţământul primar – pentru învăţători, institutori şi profesori pentru învăţământul primar din unităţile şcolare cu limba de predare română
  • limba şi literatura maternă, limba şi literatura română şi universală pentru copii, matematică, metodica predării limbii şi literaturii/comunicării în limba maternă, metodica predării limbii şi literaturii/comunicării în limba română şi metodica predării matematicii/matematicii şi explorării mediului în învăţământul primar – pentru învăţători, institutori şi profesori pentru învăţământul primar din unităţile şcolare cu limba de predare în una dintre limbile minorităţilor naţionale, având studiile finalizate în limba respectivă
  • limba română şi literatura pentru copii şi metodica activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii – pentru educatoare, institutori şi profesori pentru învăţământul preşcolar din unităţile preşcolare cu predare în limba română
  • limba şi literatura maternă, limba şi literatura română şi universală pentru copii, metodica predării activităţilor în limba maternă şi metodica predării activităţilor în limba română în învăţământul preşcolar – pentru educatoare, institutori şi profesori pentru învăţământul preşcolar din unităţile preşcolare cu limba de predare în una dintre limbile minorităţilor naţionale, având studiile finalizate în limba respectivă
  • limba şi literatura română şi matematică, metodica predării limbii şi literaturii române/comunicării în limba română şi metodica predării matematicii/matematicii şi explorării mediului în învăţământul primar sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) – pentru învăţători-educatori, învăţători, învăţători-itineranţi, institutori, profesori pentru învăţământul primar din învăţământul special cu predare în limba română
  • limba şi literatura maternă, limba şi literatura română şi universală pentru copii, matematică, metodica predării limbii şi literaturii/comunicării în limba maternă, metodica predării limbii şi literaturii/comunicării în limba română şi metodica predării matematicii/matematicii şi explorării mediului în învăţământul primar sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) – pentru învăţători, învăţători- itineranţi, institutori, profesori pentru învăţământul primar din învăţământul special cu predare în una dintre limbile minorităţilor, având studiile finalizate în limba respectivă
  • limba română şi literatura pentru copii şi metodica activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) – pentru educatoare, institutori, profesori pentru învăţământul preşcolar din învăţământul special cu predare în limba română
  • limba şi literatura maternă, limba şi literatura română şi universală pentru copii, metodica predării activităţilor în limba maternă şi metodica predării activităţilor în limba română în învăţământul preşcolar sau terapie educaţională complexă şi integrată (psihopedagogie specială pentru educatoare, învăţători, învăţători-educatori) – pentru educatoare, institutori, profesori pentru învăţământul preşcolar din învăţământul special cu predare în una dintre limbile minorităţilor, având studiile finalizate în limba respectivă
  • disciplina de specialitate şi didactica acesteia – pentru maiştri-instructori, antrenori şi cadre didactice medicale cu studii medii

Definitivat 2022 – proba scrisă – reguli pentru candidați

Pentru proba scrisă, Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie elaborează 3 variante de subiecte şi baremele de evaluare aferente.

Proba scrisă se desfăşoară începând cu ora 9.o0, durata de redactare a lucrării fiind de 4 ore.

Prezentarea comisiei la centrul de examen se face în intervalul orar 7.00-7.15, pe baza buletinului/cărţii de identitate şi a delegaţiei de serviciu.

Accesul candidaţilor în centrul de examen la proba scrisă se face în intervalul 7.30-8.00, pe baza actului de identitate valabil – carte de identitate, carte de identitate provizorie sau buletin de identitate – ori, în lipsa acestuia, pe baza paşaportului în termen de valabilitate.

Candidaţii şi profesorii asistenţi nu pot avea asupra lor, în sala de examen, obiecte sau materiale din următoarele categorii:

  • genţi, poşete, ziare, reviste, cărţi, caiete, mijloace electronice de calcul, telefoane mobile sau orice alte mijloace care intermediază/facilitează comunicarea la distanţă, alte obiecte/materiale a căror utilizare afectează desfăşurarea examenului în condiţii de legalitate, echitate şi obiectivitate.

Materialele şi/sau obiectele nepermise vor fi depuse şi sigilate în sala de depozitare a obiectelor personale, înainte de intrarea în sala de examen.

Candidaţii care introduc în sala de examen materiale nepermise, din categoria materialelor menţionate sau compatibile cu acestea, chiar dacă nu le utilizează în momentul în care sunt depistaţi, sunt eliminaţi din examen pentru tentativă de fraudă, prin decizie motivată a preşedintelui comisiei de examen, situaţie în care profesorii-asistenţi sau membrii comisiei de examen încheie un proces-verbal.

Candidaţii sunt informaţi de către profesorii asistenţi responsabili de săli, la intrarea în sala de examen, cu privire la prevederile metodologice referitoare la desfăşurarea probei scrise şi semnează procese-verbale care să ateste informarea.

Pe uşa fiecărei săli de examen se afişează tabelele nominale cuprinzând numele şi prenumele candidaţilor repartizaţi în sala respectivă şi disciplina la care aceştia susţin examenul.

În fiecare sală de examen se repartizează candidaţi care susţin examenul la cel puţin două discipline diferite. Repartizarea candidaţilor în sală se face potrivit tabelelor afişate, respectarea ordinii de aşezare în bancă fiind obligatorie.

În vederea desfăşurării probei scrise se asigură supravegherea fiecărei săli de către 2-3 profesori asistenţi, care verifică identitatea candidaţilor din sala respectivă pe baza actului de identitate prezentat de aceştia şi care răspund de corectitudinea desfăşurării probei scrise în sala respectivă.

Profesorii asistenţi responsabili de săli primesc, sub semnătură, de la secretariatul comisiei de examen tabelul nominal cu candidaţii repartizaţi în sala respectivă, foile tipizate de examen şi ciornele necesare ştampilate, corespunzător numărului candidaţilor din sală.

Înainte de distribuirea subiectelor în săli, profesorii asistenţi instruiesc candidaţii cu privire la modul de secretizare şi securizare a lucrărilor scrise, numerotarea paginilor şi atenţionează candidaţii cu privire la situaţiile care pot conduce la anularea lucrării scrise şi la eliminarea din examen, potrivit prevederilor legale.

Preşedintele comisiei de examen, împreună cu secretarul comisiei, distribuie în sălile de examen plicurile secretizate cu subiecte, astfel încât, la ora 10.00, acestea să poată fi desfăcute, în prezenţa candidaţilor.

Din momentul deschiderii plicului cu subiecte, niciun candidat nu mai poate părăsi sala decât dacă predă lucrarea şi semnează de predare. Candidaţii care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine examenul în sesiunea respectivă.

După primirea subiectelor, candidaţii verifică dacă au primit subiectul corespunzător specializării/ disciplinei de examen şi semnează pentru conformitate în tabelul pus la dispoziţie de profesorii asistenţi responsabili de sală.

Pentru redactarea lucrărilor se foloseşte cerneală sau pix de culoare albastră; desenele/graficele se execută cu creion negru.

Candidaţii pot avea, în sala de examen, dicţionare – pentru disciplinele latină sau greacă veche – şi planuri de conturi – pentru disciplinele economice.

Profesorii asistenţi care furnizează soluţii ale subiectelor de examen, falsifică lucrări, tolerează acţiuni sau intenţii de fraudă ale candidaţilor sau manifestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor răspund disciplinar sau penal, după caz.

Nerespectarea prevederilor procedurii specifice privind secretizarea şi securizarea lucrărilor scrise, referitoare la înscrierea numelui candidaţilor sau a altor nume proprii care nu au legătură cu cerinţele subiectului, precum şi la existenţa oricăror alte semne distinctive pe foile de examen determină anularea lucrărilor scrise. Candidaţii care doresc să corecteze o greşeală taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontală, iar schemele/desenele, cu o linie oblică.

Candidaţii care, în timpul desfăşurării probei scrise, sunt surprinşi copiind, primind sau transmiţând soluţii cu privire la subiecte sunt eliminaţi din examen, în acest sens încheindu-se un proces-verbal de către profesorii-asistenţi responsabili de sală sau de către membrii comisiei de examen. Aceeaşi măsură se aplică şi pentru orice altă tentativă de fraudă.

Candidatul care se retrage din proprie iniţiativă poate solicita anularea lucrării, pe baza unei declaraţii, predă lucrarea şi foaia cu subiecte şi părăseşte sala după cel puţin o oră, dar nu la mai mult de 3 ore de la deschiderea plicului cu subiecte. În acest caz, lucrarea scrisă nu este evaluată, iar în statistici candidatul respectiv se consideră retras, cu dreptul de a se înscrie în sesiunea imediat următoare, conform prevederilor legale.

În cazuri excepţionale, dacă un candidat solicită părăsirea temporară a sălii, el este însoţit de unul dintre profesorii asistenţi până la înapoierea în sala de examen, fără a beneficia de prelungirea timpului alocat rezolvării subiectelor.

Sigilarea lucrărilor scrise se efectuează cu etichete albe, după care se aplică ştampila de examen.

Etichetele conţinând codurile de bare se aplică numai în spaţiile rezervate. Procedura specifică privind secretizarea şi securizarea lucrărilor scrise utilizând etichete cu cod de bare se stabileşte de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi se comunică inspectoratelor şcolare.

Comisia de examen, profesorii-asistenţi şi candidaţii au obligaţia să respecte prevederile procedurii aprobate.

Pentru ştampila de examen se utilizează numai tuş albastru. După încheierea lucrării, candidaţii numerotează foile de examen în spaţiul rezervat, cu cifre arabe, indicând pagina curentă şi numărul total de pagini scrise, de exemplu: 3/5 pentru pagina a treia din totalul de 5 pagini scrise. Se vor numerota toate paginile pe care candidatul a scris, inclusiv prima pagină şi paginile incomplete.

Preşedintele comisiei de examen, după consultarea cu membrii comisiei, poate anula lucrările scrise pe care se regăsesc semne distinctive sau dacă se constată nerespectarea:

  • a) modului de secretizare a lucrării scrise
  • b) modului de redactare a lucrării scrise, inclusiv modul de corectare, de către candidaţi, a eventualelor greşeli
  • c) modului de completare a denumirii disciplinei de examen pe foaia tipizată (transcrisă întocmai de către candidaţi de pe foaia cu subiecte pe prima pagină a lucrării scrise, în spaţiul rezervat, cu majuscule)
  • d) modului de numerotare a paginilor în spaţiul rezervat.

La finalizarea lucrării, candidaţii predau profesorilor asistenţi responsabili de sală lucrările şi semnează în borderoul de predare, menţionând numărul de pagini scrise în borderou şi pe teză, în spaţiul rezervat. Spaţiile libere ale întregii lucrări se anulează, în faţa candidatului, de către unul dintre profesorii asistenţi, cu linie frântă în forma literei „Z”. Până la predarea ultimei lucrări, în sală rămân cel puţin 3 candidaţi.

Ciornele şi foaia cu subiecte se predau separat profesorilor asistenţi responsabili de sală, odată cu lucrarea; ciornele nu sunt luate în considerare în evaluarea lucrării şi la eventualele contestaţii.

Profesorii asistenţi responsabili de sală predau comisiei de examen lucrările candidaţilor, borderourile de predare a lucrărilor, tipizatele anulate şi cele nefolosite, tabelele de prezenţă, ciornele, foile cu subiecte, precum şi toate materialele din mapa sălii de examen rămase nefolosite.

Definitivat 2022 – Evaluarea lucrărilor

Pentru evaluarea lucrărilor scrise şi soluţionarea contestaţiilor se constituie centre de evaluare a lucrărilor scrise, respectiv de soluţionare a contestaţiilor.

Comisia naţională stabileşte inspectoratele şcolare pe teritoriul cărora se organizează centre de evaluare/ contestaţii în cadrul examenului, pe principiul echilibrului numeric şi geografic în repartizarea lucrărilor evaluate şi în scopul asigurării obiectivităţii, siguranţei şi calităţii evaluării. La nivelul acestor inspectorate şcolare, consiliul de administraţie desemnează unitatea de învăţământ în care se vor organiza activităţile de evaluare a lucrărilor scrise şi de soluţionare a contestaţiilor.

În structura lucrării scrise, subiectul de specialitate are o pondere de 60%, iar subiectul de metodică de 30%, 10% din punctaj fiind acordat din oficiu.

Fiecare lucrare scrisă este evaluată independent, în săli separate, de doi profesori evaluatori, şi apreciată separat, cu note de la 10 la 1, incluzând şi punctul/punctele din oficiu, conform baremului de evaluare şi notare, fără a se face însemnări pe lucrare.

Fiecare evaluator stabileşte, prin raportare la baremul de evaluare şi notare, nota lucrării scrise. Pentru validarea evaluărilor, diferenţa dintre notele acordate de cei doi evaluatori nu trebuie să fie mai mare de 1 punct.

Dacă diferenţa dintre notele acordate de cei doi evaluatori este mai mică sau egală cu 1 punct, notele sunt trecute pe teze de cei doi evaluatori, care semnează fiecare în dreptul notei acordate. Preşedintele comisiei de evaluare calculează şi scrie, în borderoul centralizator şi pe fiecare lucrare, media aritmetică a celor două note, cu două zecimale, fără rotunjire, aceasta reprezentând nota obţinută de candidat la proba scrisă.

În cazul în care diferenţa dintre notele acordate de cei doi evaluatori este mai mare de 1 punct, lucrarea respectivă este evaluată de un al treilea evaluator, asigurându-se respectarea baremului, în conformitate cu procedura specifică privind evaluarea lucrărilor scrise şi soluţionarea contestaţiilor. Cel de-al treilea evaluator trece nota pe lucrare în spaţiul rezervat şi semnează în dreptul notei acordate. Nota finală acordată lucrării este media aritmetică a notelor acordate de cei 3 evaluatori. În acest caz, pe lucrare, în spaţiul rezervat notei finale, se calculează şi se trece media respectivă, validată prin semnătura preşedintelui.

Nota obţinută la examen se calculează după formula: ND = (NI1 + NI2 + NP + 7NS)/10, unde ND reprezintă nota la examen, NI1 reprezintă nota inspecţiei de specialitate 1, NI2 reprezintă nota inspecţiei de specialitate 2, NP reprezintă nota acordată pentru portofoliu, iar NS reprezintă nota la proba scrisă, toate notele fiind obţinute de candidat în sesiunea de examen curentă. Nota minimă de promovare a examenului este 8 (opt).

Lucrările scrise pentru care se depun contestaţii se resigilează în vederea reevaluării, secretizându-se şi nota acordată la prima evaluare.

Definitivat 2022 – contestații

Comisia de soluţionare a contestaţiilor, formată în întregime din alte persoane decât cele din comisia de evaluare a lucrărilor scrise, se constituie prin decizie a inspectorului şcolar general.

Reevaluarea lucrărilor pentru care s-a depus contestaţie se realizează conform procedurii de evaluare a lucrărilor scrise.

În cazul în care diferenţa – în plus sau în minus – dintre nota acordată la soluţionarea contestaţiei şi nota acordată la evaluarea lucrării este mai mică de 1,5 puncte sau egală cu 1,5 puncte, rămâne definitivă nota acordată la soluţionarea contestaţiei.

În cazul în care diferenţa – în plus sau în minus – dintre nota acordată la soluţionarea contestaţiei şi nota acordată la evaluarea lucrării este mai mare de 1,5 puncte, lucrarea este reevaluată de alţi doi evaluatori, nominalizaţi prin decizie a inspectorului şcolar general, în conformitate cu prevederile procedurii specifice privind evaluarea lucrărilor scrise şi soluţionarea contestaţiilor. În această situaţie, recorectarea lucrării se realizează conform procedurii de evaluare a lucrărilor scrise.

Rezultatul acestei ultime evaluări este definitiv, reprezintă nota finală acordată ca urmare a soluţionării contestaţiei şi poate fi atacat numai prin procedura contenciosului administrativ, contestaţia reprezentând plângerea din cadrul procedurii prealabile reglementate de art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Definitivat 2022 – vizualizare lucrări

După afişarea rezultatelor finale, candidaţii pot solicita comisiei de examen să îşi vadă lucrarea, fără ca, în urma vizualizării, să obţină reevaluarea lucrării şi/sau modificarea notelor acordate.

Pentru a organiza vizualizarea lucrării unui candidat/unor candidaţi, inspectoratul şcolar de provenienţă a candidatului, prin inspectorul pentru dezvoltarea resursei umane, solicită inspectoratului şcolar la nivelul căruia şi-a desfăşurat activitatea centrul de evaluare o copie conform cu originalul a lucrării/lucrărilor, în format scanat, transmisă prin suport digital, cu informarea direcţiei cu atribuţii în organizarea şi desfăşurarea examenului pentru definitivare, din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării.

În timpul vizualizării, candidaţilor li se aduce la cunoştinţă că scopul procedurii este acela de a constata aspecte privind integritatea lucrării – lucrarea se regăseşte în formatul predat de aceştia şi asumat prin semnătură în procesul-verbal şi că, în timpul şi după parcurgerea acestei proceduri, nu li se permite fotografierea lucrării, nu li se eliberează copii ale lucrării şi nu li se modifică nota obţinută.

Definitivat 2022 – validare rezultate

Validarea rezultatelor examenului se realizează prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, pe baza tabelelor transmise de comisiile de examen, întocmite de inspectorul şcolar pentru dezvoltarea resursei umane după situaţia extrasă din aplicaţia electronică, semnate de inspectorul şcolar general şi ştampilate.

Definitivarea în învăţământ se acordă începând cu data de 1 septembrie a anului şcolar următor aceluia în care s-a desfăşurat examenul.

DEFINITIVAT 2022 – CALENDAR:

16 septembrie – 14 octombrie 2021: înscrierea candidaților la unitățile de învățământ

1-7 octombrie 2021: emiterea deciziilor de constituire a comisiilor de examen județene/Comisiei de examen a municipiului București

15-29 octombrie 2021: transmiterea dosarelor de înscriere la inspectoratul școlar, verificarea și avizarea acestora, conform graficului elaborat și comunicat de fiecare inspectorat școlar; înștiințarea candidaților cu privire la admiterea sau respingerea dosarului de înscriere

până la 3 iunie 2022: efectuarea inspecțiilor de specialitate

6-17 iunie 2022: completarea dosarelor și validarea datelor de înscriere existente în aplicația informatică specifică

20 iulie 2022: susținerea probei scrise

27 iulie 2022: afișarea rezultatelor

27-28 iulie 2022: înregistrarea contestațiilor

28 iulie—3 august 2022: soluționarea contestațiilor

4 august 2022: afișarea rezultatelor finale

4-9 august 2022: transmiterea la Ministerul Educației a tabelelor nominale cu rezultatele candidaților promovați

9-16 august 2022: validarea rezultatelor examenului prin ordin al ministrului educației

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Transport agabaritic pe autostrada A1 marți, dinspre Sibiu spre Sebeș. Şoferii sunt avertizaţi să circule cu atenţie

Publicat

Un transport agabaritic tranzitează marți, 5 iulie, autostrada A1, dinspre Sibiu spre Sebeș.

Centrul Infotrafic din Inspectoratul General al Poliției Române a anunțat că marți, începând cu ora 21.00, se va desfășura un transport agabaritic pe ruta: Sibiu – A 1 – Sebeș – A 1 – Holdea – DN 68A – Margina – A 1 – PTF Nădlac II.

Transportul este format dintr-un camion cu lățimea de 3,30 metri și greutatea de 91 tone.

În conformitate cu OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, viteza maximă de deplasare a vehiculelor cu depășiri este de 70 km/oră.

Convoiul va fi însoțit pe traseul precizat de un echipaj de poliție rutieră, mai transmit reprezentantanții Centrului InfoTrafic.

sursa foto: arhivă

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Părinții copiilor cu probleme de sănătate scapă de birocrația pentru certificatele de handicap. Până la ce vârstă se prelungesc

Publicat

Pentru multe afecțiuni, valabilitatea certificatelor de handicap se prelungește până la 18 ani. Părinții copiilor care au probleme majore de sănătate scapă de drumurile pentru prelungirea lor, este anunțul făcut de ministrul Familiei, Gabriela Firea.

„Părinții copiilor care au probleme majore de sănătate scapă de drumurile repetate – și, de cele mai multe ori, dificile și obositoare – în fața comisiilor care stabilesc încadrarea în grad de handicap grav, pentru că, pentru multe dintre aceste afecțiuni, valabilitatea certificatelor de handicap se prelungește până la 18 ani”, a transmis Gabriela Firea, într-o postare pe Facebook.

Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse și Ministerul Sănătății au inițiat un Ordin comun care stabilește normele de aplicare și criteriile speciale în aceste cazuri.

„Concret, în cazul în care unui copil cu dizabilități îi sunt eliberate succesiv două certificate de încadrare în grad de handicap grav, fiecare dintre ele având termenul maxim de valabilitate permis de lege, adică doi ani, autoritățile îi vor elibera acestuia un certificat valabil până la împlinirea vârstei de 18 ani.

Până acum, demersul de obținere a acestor certificate trebuia reluat de părinți din doi în doi ani, ceea ce știm că le crea reale probleme acestora.

De acum încolo, părinții copiilor cu afecțiuni grave – precum boli ale structurilor și funcțiilor senzoriale, tulburări cronice de metabolism și nutriție, amputații congenitale sau dobândite ale membrelor, boli ale structurii pielii, afecțiuni onologice în perioada de urmărire posterapeutică – nu mai sunt nevoiți să mai meargă în fața comisiei pentru protecția copilului, pentru a obține un nou certificat de încadrare în grad de handicap grav”, anunță ministrul Familiei.

Conform ministrului  Firea, decizia comisiei de a emite un certificat de încadrare în grad de handicap grav valabil până în momentul în care copilul împlinește vârsta de 18 ani se bazează acum pe o serie de criterii biopsihosociale, toate incluse în ordinul comun al Ministerului Sănătății și Ministerul Familiei.

„Suntem alături atât de toți copiii încercați de viață cât și de părinții lor și sperăm ca, odată cu apariția cadrului legal pentru aplicarea acestor prevederi, să reușim să eliminăm măcar această grijă a lor și stresul mersului la aceste evaluări, care, în astfel de cazuri, erau complet inutile”, se mai arată în postarea pe Facebook.

sursa foto: arhivă

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Admitere 2022 la Universitatea din Alba Iulia: de miercuri, 6 iulie, încep înscrierile. Locuri, noutăți, calendar, acte necesare

Publicat

Admitere UAB – Universitatea ”1 Decembrie 1918” din Alba Iulia 2022: de miercuri, 6 iulie, încep înscrierile la facultățile universității. Acestea se fac online, pe platforma dedicată admiterii la UAB. Rezultatele inițiale vor fi comunicate în 21 iulie.

În acest an, la admitere studii universitare cu licență în cadrul UAB sunt disponibile 1938 de locuri, din care 710 locuri la buget.

Cei care doresc să-și continue studiile la instituția de învățământ din municipiu vor putea depune dosarele de înscriere până în 19 iulie, în sesiunea de vară.

Admitere UAB 2022 – noutăți

Două dintre facultățile UAB își vor schimba denumirea de anul universitar viitor. Este vorba despre Facultatea de Istorie și Filologie care devine Facultatea de Istorie, Litere și Științe ale Educației și include specializarea Științe ale educației – Pedagogia învățământului primar și preșcolar (inițial aflată la Facultatea de Drept și Științe Sociale), iar Facultatea de Ştiinţe Exacte și Inginereşti devine Facultatea de Informatică și Inginerie.

Din punct de vedere al cuantumului taxei pe an ce o au de plătit candidații care intră pe locurile cu taxă, cele mai mari valori sunt la specializările de la Facultatea de Teologie și specializarea Informatică în limba engleză – 3000 lei pe an. Urmează Administrarea afacerilor în limba engleză – 2.800 lei pe ani și Educație fizică, respectiv Kinetoterapie – 2.700 lei pe an.

Admitere UAB 2022 – înscrieri și acte necesare

Înscrierea candidaților la concursul de admitere se face online.

Dosarul de concurs pentru admiterea candidatului va conține următoarele documente (transmise în format pdf sau jpeg și listate din aplicație):

  • fișa de înscriere (se generează din aplicația de înscriere online)
  • certificatul de naștere
  • cartea de identitate
  • certificatul de căsătorie (pentru persoanele căsătorite) sau alt document care certifică schimbarea numelui, dacă este cazul
  • diploma de bacalaureat sau echivalenta acesteia; pentru promoția 2021-2022 este valabilă diploma de bacalaureat sau adeverința de absolvire
  • foaia matricolă care însoțește diploma de bacalaureat sau echivalenta acesteia
  • Dovada plății taxei de înscriere (150 lei)

Dosarul de concurs va conține și alte documente, obligatorii, după caz:

  • binecuvântarea scrisă a ierarhului, Certificatul de botez și Recomandarea preotului parohîn cazul candidaților la specializările teologice
  • diploma de licență sau echivalentă și suplimentul la diplomă/foaia matricolă în cazul candidaților care au absolvit și alte studii universitare de licență
  • adeverință privind regimul studiilor (buget sau taxă), forma de învățământ (IF, ID sau FR) și numărul semestrelor în care a beneficiat de bursă (după caz), în cazul candidaților care au absolvit un alt program de licență
  • situația școlară, corespunzătoare anilor de studiu efectuați, pentru candidații care provin din alte instituții de învățământ de stat sau particulare și care se înscriu pentru continuarea studiilor în UAB;
  • pentru candidații de etnie romă, care concurează pe locurile speciale destinate acestei categorii, dosarul de înscriere al candidatului va cuprinde și o Recomandare, eliberată de o organizație a romilor legal constituită, indiferent de domeniul acesteia de activitate, din care să reiasă că respectivul candidat face parte din etnia romă și nu faptul că este membru al organizației în cauză. Nu se vor accepta declarații de propria răspundere privind apartenența la etnia romilor înregistrate la notariat ori adeverințe eliberate de alte instituții/structuri etc. În perioada de validare a dosarului comisia de admitere va verifica statutul organizației care a eliberat Recomandarea.
  • adeverința care atestă că persoana provine din sistemul de protecție socială, în cazul candidaților care se înscriu pe locurile destinate acestei categorii sau sunt scutiți de taxa de înscriere
  • certificatele de deces ale părinților, în cazul în care candidații menționează situația specială: orfani de unul sau de ambii părinți și nu au depășit 26 de ani
  • decizia de încadrare a persoanei în grad de handicap, pentru candidații scutiți de taxa de înscriere
  • adeverința emisă de o instituție de învățământ din care să rezulte calitatea de personal didactic sau didactic auxiliar (sau pensionari din aceleași categorii) a unuia dintre părinți, precum și copiii orfani de unul sau ambii părinți ce au activat în sistemul de învățământ,  în cazul candidaților care solicită scutire de plata taxei de înscriere
  • adeverința eliberată de Biroul Personal Salarizare al UAB în cazul candidaților al căror părinți sunt angajații UAB în cazul candidaților care solicită scutire de plata taxei de înscriere
  • diploma de acordare a premiului, în cazul absolvenților de liceu cu diplomă de bacalaureat, care au obținut distincții la olimpiade și care pot să fie admiși fără concurs de admitere

Admitere UAB 2022 – Taxa de înscriere

Taxa de înscriere la concursul de admitere este de 150 de lei. În cadrul acestei taxe unice, candidații au dreptul să opteze pentru oricare, respectiv mai multe dintre specializările și formele de învățământ organizate (învățământ cu frecvență – zi, învățământ la distanță) de Universitate.

Taxa de înscriere se achită în contul IBAN: RO80TREZ00220F330500XXXX deschis la Trezoreria municipiului Alba Iulia; Cod fiscal : 5665935. Modalități de plată: card bancar; plata la casieria Universității; plată prin casieria bancara (OP)

Sunt scutiți de la plata taxelor de înscriere:

  • candidații orfani de ambii părinți și care nu au depășit vârsta de 26 de ani
  • candidații proveniți din sistemul de protecție social
  • candidații cu handicap
  • copiii personalului didactic și didactic auxiliar aflat în activitate/ pensionat din sistemul de învățământ, precum și copiii orfani de unul sau ambii părinți ce au activat în sistemul de învățământ
  • copiii angajaților Universității „1 Decembrie 1918″ din Alba Iulia

Scutirea de la plata taxei de înscriere se face numai pe baza documentelor doveditoare prezentate de candidați, iar aprobarea scutirii se face de către comisiile de admitere a facultăților, cu acordul Decanului facultății.

AICI, regulamentul de admitere UAB 2022

Condiții pentru candidați olimpici sau care doresc să se înscrie la programe de studii în engleză

  • Pentru studiile universitare organizate într-o limbă străină, admiterea se susține în limba străină de predare a programului de studii universitare. Candidații care dețin un certificat de competență lingvistică eliberat de Universitatea “1 Decembrie 1918” din Alba Iulia sau de o instituție internațională abilitată (certificat Cambridge, TOEFL, IELTS etc.) cu calificativul minim B1 pot prezenta la admitere acest certificat, în vederea echivalării acestuia cu proba de certificare a competenței lingvistice. Certificatul se prezintă de către candidat în original (pentru a putea fi realizată conformitatea cu originalul), iar copia certificată conform cu originalul se păstrează la dosarul personal de admitere a candidatului.
  • Candidații care au obținut, în perioada studiilor liceale, distincții – premiile I, II; III sau mențiune – la olimpiadele școlare internaționale recunoscute de Ministerul Educației și Cercetării beneficiază de dreptul de a se înscrie, fără susținerea concursului de admitere, pe locuri finanțate de la bugetul de stat.
  • Candidații, absolvenți de liceu promoția 2022, care au obținut premii I, II, III la olimpiadele școlare de nivel național sau județean, pe timpul studiilor liceale, la disciplinele recunoscute ca fiind corespunzătoare specializărilor, vor beneficia de o bursă specială din partea Universității în cuantum de 200 RON/lună pentru anul I de studiu. Menținerea bursei pentru semestrul II al anului I este condiționată de promovarea tuturor examenelor și colocviilor corespunzătoare primului semestru. Această bursă nu afectează obținerea altor burse (merit, socială sau performanță) conform legii.
  • Absolvenții cu sau fără diplomă de licență/absolvire ai învățământului superior de stat sau particular, pot concura pentru a fi admiși la a doua specializare (diferită de prima), în cadrul domeniilor de licență oferite de Universitate.
  • Studenții care au parcurs studii universitare de licență în cadrul  instituțiilor de învățământ superior de stat sau particulare, la specializări acreditate sau autorizate, pot să-și continue studiile în UAB, prin concurs de admitere, la aceeași specializare, în anii II-III (IV) de studiu (dacă există locuri libere în cadrul specializării conform numărului maxim de studenți care pot fi școlarizați), în regim cu taxă, peste numărul de locuri stabilit pentru anul I.

CALENDAR ADMITERE la Universitatea ”1 Decembrie 1918” Alba Iulia – sesiunea iulie-august 2022 – LICENȚĂ

6-19 iulie: înscrierea candidaților

20 iulie: interviul motivațional şi a probelor de aptitudini, doar la specializările unde este cazul / proba de competență lingvistică, doar la specializările unde este cazul

21 iulie: afișarea rezultatelor inițiale ale Admiterii

21-26 iulie: prima etapă de înmatriculare

  • înmatricularea candidaților declarați admiși pe locuri finanțate de la buget și a candidaților declarați admiși pe locurile cu taxă
  • candidații admiși (pe locuri finanțate de la buget și pe locurile cu taxă) care nu se înmatriculează în perioada 21-26 iulie își pierd locul obținut prin concurs, care va fi redistribuit candidaților admiși, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, conform opțiunii lor din fișa de înscriere

27 iulie: afișarea rezultatelor admiterii după prima etapă de înmatriculare şi refacere clasament

27-30 iulie: a doua etapă de înmatriculare:

  • înmatricularea candidaților admiși pe locuri finanțate de la buget în urma vacantării locurilor bugetate neconfirmate de candidații admiși inițial
  • înmatricularea candidaților admiși pe locuri cu taxă

1 august – 26 august: înmatricularea candidaților admiși pe locuri cu taxă (este realizată în cadrul secretariatelor facultăților, în zilele lucrătoare)

ADMITERE Universitatea ”1 Decembrie 1918” – specializări și locuri 2022-2023 – licență

Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia este organizată în cinci facultăți:

Facultatea de Istorie și Filologie (din anul universitar 2022-2023 devine Facultatea de Istorie, Litere și Științe ale Educației) – 3 ani/180 de credite

392 locuri (din care 120 locuri buget, 172 cu taxă, 100 ID) 

Criteriul de selecție: media de la bacalaureat 100%

Criterii departajare:

  • a) nota la prima probă scrisă a bacalaureatului;
  • b) nota la a doua probă scrisă a bacalaureatului;
  • c) nota la a treia probă scrisă a bacalaureatului

Programe de studii / specializări / locuri

  • Istorie: 55 locuri din care, 20 locuri buget (din care 1 loc pentru etnia roma, 5 locuri pentru formarea cadrelor didactice); 35 locuri cu taxă (2000 lei pe an)
  • Limba și literatura română – Limba și literatura engleză: 60 locuri din care 20 locuri buget, 40 locuri cu taxă (2.200 lei pe an)
  • Traducere și interpretare (engleză-franceză): 40 locuri din care 20 locuri buget, 20 locuri cu taxă (2000 lei pe an)
  • Traducere și interpretare (germană-engleză): 42 locuri din care 20 locuri buget; 22 locuri cu taxă (2000 lei pe an)
  • Științe ale educației (nou) – Pedagogia învățământului primar și preșcolar: 95 locuri din care 40 de locuri buget (din care 21 de locuri pentru formarea cadrelor didactice, 1 loc etnie roma, 1 loc caz social); 55 locuri cu taxă (2.500 lei pe an); 50 locuri ID (învățământ la distanță Alba Iulia) – taxă 2.200 lei pe an; 50 locuri ID (învățământ la distanță Deva) – taxă 2.200 lei pe an

Facultatea de Ştiinţe Economice – 3 ani/180 de credite

586 locuri din care 180 la buget, 181 cu taxă, 225 ID

Criteriul de selecție: media de la bacalaureat 100%

Criterii departajare:

  • a) nota la prima probă scrisă a bacalaureatului;
  • b) nota la a doua probă scrisă a bacalaureatului;
  • c) nota la a treia probă scrisă a bacalaureatului

Programe de studii / specializări

  • Economia comerțului, turismului și serviciilor: 71 locuri din care 27 la buget (1 loc pentru candidați mediul rural) și 44 locuri cu taxă (2.500 lei pe an); 75 locuri ID (2.200 lei pe an)
  • Administrarea afacerilor: 58 locuri din care 41 la buget (1 loc pentru candidați mediul rural) și 17 locuri cu taxă (2.500 lei pe an); 75 locuri ID (2.200 lei pe an)
  • Administrarea afacerilor (în limba engleză) – probă de competență lingvistică – engleză: 50 locuri din care 21 la buget (1 loc pentru candidați mediul rural) și 29 locuri cu taxă (2.800 lei pe an)
  • Finanțe şi bănci: 56 locuri din care 25 la buget (1 loc pentru candidați mediul rural) și 31 locuri cu taxă (2.500 lei pe an)
  • Contabilitate și informatică de gestiune: 95 locuri din care 41 la buget (1 loc pentru candidați mediul rural) și 54 locuri cu taxă (2.500 lei pe an); 75 locuri ID (2.200 lei pe an)
  • Marketing: 31 locuri din care 25 la buget (1 loc pentru candidați mediul rural) și 6 locuri cu taxă (2.500 lei pe an)

Facultatea de Ştiinţe Exacte și Inginereşti (din anul universitar 2022-2023 devine Facultatea de Informatică și Inginerie)

348 de locuri din care 160 la buget, 188 locuri cu taxă

Criteriul de selecție: media de la bacalaureat 100%

Criterii departajare:

  • a) nota la prima probă scrisă a bacalaureatului;
  • b) nota la a doua probă scrisă a bacalaureatului;
  • c) nota la a treia probă scrisă a bacalaureatului

Programe de studii / specializări

  • Informatică  – 3 ani / 180 credite: 120 locuri din care 45 la buget (20 locuri domenii prioritare, 2 locuri mediul rural, 1 loc caz social, 1 loc etnie roma); 75 locuri cu taxă (2.600 lei pe an)
  • Informatică (în limba engleză) – probă de competență lingvistică – engleză / 3 ani / 180 credite: 46 locuri din care 21 la buget (1 loc caz social) și 25 locuri cu taxă (3000 lei pe an)
  • Electronică aplicată – 4 ani / 240 credite: 45 locuri din care 25 la buget (10 locuri domenii prioritare, 1 loc caz social), 20 locuri cu taxă (2.600 lei pe an)
  • Ingineria mediului – 4 ani / 240 credite: 51 locuri din care 21 locuri la buget (1 loc mediul rural), 30 locuri cu taxă (2.600 lei pe an)
  • Măsurători terestre și cadastru – 4 ani / 240 credite: 57 locuri din care 27 locuri la buget (2 locuri mediul rural), 30 locuri cu taxă (2.600 lei pe an)
  • Inginerie urbană și dezvoltare regională – 4 ani / 240 credite: 29 locuri din care 21 locuri la buget (1 loc mediu rural), 8 locuri cu taxă (2.600 lei pe an)

Facultatea de Drept și Ştiinţe Sociale

480 locuri din care 182 locuri la buget, 298 cu taxă

Criteriul de selecție: media de la bacalaureat 100%

Criterii departajare:

  • a) nota la prima probă scrisă a bacalaureatului
  • b) nota la a doua probă scrisă a bacalaureatului
  • c) nota la a treia probă scrisă a bacalaureatului

Programe de studii / specializări

  • Drept – 4 ani/240 credite: 156 de locuri din care 40 la buget (2 mediul rural, 1 loc candidat etnie roma), 116 locuri cu taxă (2.500 lei pe an)
  • Sociologie – 3 ani/180 credite: 47 locuri din care 20 locuri la buget, 27 locuri cu taxă (2.400 lei pe an)
  • Asistență socială – 3 ani/180 credite: 72 locuri din care 21 locuri la buget (1 loc caz social, 1 loc candidat etnie roma), 51 locuri cu taxă (2.400 lei/an)
  • Administrație publică – 3 ani/180 credite: 48 locuri din care 20 locuri la buget, 28 locuri cu taxă (2.400 lei pe an)
  • Educaţie fizică şi sportivă – 3 ani/180 credite – probă de aptitudini: 50 de locuri din care 30 la buget (2 locuri mediul rural) și 20 locuri cu taxă (2.700 lei pe an)
  • Kinetoterapie şi motricitate specială – 3 ani/180 credite – probă de aptitudini: 48 de locuri din care 31 la buget (1 loc mediul rural, 1 loc caz social) și 17 locuri cu taxă (2.700 lei pe an)
  • Terapie ocupațională – 3 ani/180 credite: 59 de locuri din care 20 la buget (1 loc mediul rural, 1 loc caz social) și 39 locuri cu taxă (2.500 lei pe an)

Facultatea de Teologie Ortodoxă

132 locuri din care 68 la buget și 64 cu taxă

Criteriul de selecție: media la Bacalaureat 100%

Criterii de departajare:

  • a) nota obținută la proba scrisă la examenul de bacalaureat, la disciplina Limba și literatura română
  • b) nota la a doua probă scrisă a bacalaureatului;
  • c) nota la a treia probă scrisă a bacalaureatului.

Programe de studii / specializări

Teologie Ortodoxă Pastorală – 4 ani/240 credite – interviu motivațional: 72 locuri din care 32 la buget (1 loc caz social, 1 loc mediul rural) și 40 de locuri cu taxă (3000 lei pe an)

Muzică Religioasă – 3 ani/180 credite – interviu motivațional: 30 locuri din care 20 la buget (1 loc caz social, 1 loc mediul rural) și 10 de locuri cu taxă (3000 lei pe an)

Arta Sacră – 3 ani/180 credite – Interviu motivațional: verificarea aptitudinilor socio-umane și evaluarea portofoliului de lucrări (5 lucrări in arta creionului si 5 lucrări în culoare): 30 locuri din care 16 la buget (1 loc mediul rural) și 14 de locuri cu taxă (3000 lei pe an).

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax