Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

VINERI: Începe campania electorală pentru alegerile parlamentare 2016. REGULI pe care trebuie să le respecte partidele şi candidaţii


Publicat

alegeri, stampila, votVineri, 11 noiembrie, începe campania electorală pentru alegerile parlamentare. Se va desfăşura până în 10 decembrie, iar listele electorale permanente se vor întocmi cel târziu cu 3 zile înaintea alegerilor, pe 8 decembrie. În judeţul Alba, sunt 316.056 alegători cu drept de vot.

Pentru campania electorală, sunt aceleaşi reguli stricte aplicate şi în cazul alegerilor locale din vară, în ceea ce priveşte afişajul electoral, interzicerea folosirii de bannere mari pe stâlpi sau corturi, singurele materiale de propagandă acceptate, prin lege, fiind afişe electorale cu dimensiunile de cel mult 500 mm pe 350 mm, care nu pot folosi în prezentarea grafică culorile drapelului naţional.

În ţară sunt constituite circumscripţii electorale în cele 41 de judeţe, o circumscripţie în municipiul Bucureşti şi o circumscripţie pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării. Astfel, numărul total al circumscripţiilor electorale este 43.

Citeşte şi VIDEO: ORDINEA partidelor pe buletinele de vot din Alba, pentru alegerile parlamentare, stabilită prin tragere la sorți de Biroul Electoral Judeţean

Vezi şi Rezultate SONDAJ Alba24, înainte de începerea campaniei electorale. Procentele obținute de fiecare partid după 2.400 de voturi

Reguli de desfăşurare a campaniei electorale

În campania electorală candidaţii, partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale sau organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri, precum şi cetăţenii au dreptul să îşi exprime opiniile în mod liber şi fără nicio discriminare, prin mitinguri, adunări, utilizarea televiziunii, radioului, presei şi a celorlalte mijloace de informare în masă.

Este interzisă organizarea acţiunilor de campanie electorală în unităţile militare, precum şi în spaţiile din şcoli în perioada de desfăşurare a cursurilor.

De asemenea, partidele nu pot organiza în perioada campaniei electorale spectacole sau focuri de artificii şi nu pot distribui pixuri, căni, ceasuri, tricouri, jachete, veste, şepci, sacoşe, găleţi, brichete, alimente.

Candidaţii nu vor mai putea folosi vehiculele inscripţionate cu sloganuri de campanie sau care difuzează materiale audio, în mers sau staţionar.

În campania electorală se interzice folosirea mesajelor sau sloganurilor cu caracter discriminatoriu ori a mesajelor de incitare la ură şi intoleranţă. De asemenea, în campania electorală sunt interzise orice forme, mijloace, acte sau acţiuni de defăimare şi învrăjbire religioasă ori etnică, precum şi ofensa publică adusă simbolurilor religioase.

Primarii sunt obligaţi ca până la începerea campaniei electorale să stabilească prin dispoziţie locuri speciale pentru afişaj electoral şi să asigure amplasarea de panouri electorale în cadrul acestora, ţinând seama de numărul partidelor politice, organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţelor politice şi alianţelor electorale care declară că depun liste de candidaţi, precum şi de candidaţii independenţi.

Primarii sunt obligaţi să monteze cel puţin un panou electoral şi în fiecare sat aparţinător sau localitate componentă din unitatea administrativ-teritorială respectivă. Pe un panou electoral fiecare partid politic, alianţă politică, alianţă electorală sau organizaţie a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri ori candidat independent poate aplica numai două afişe electorale.

Ce materiale promoţionale pot folosi candidaţii la alegerile parlamentare

Regulile privind finanţarea campaniei electorale la alegerile parlamentare din 11 decembrie sunt stabilite prin Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale.

În campania electorală, partidele politice, alianţele politice, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţele electorale şi candidaţii independenţi pot achiziţiona şi utiliza numai următoarele tipuri de materiale de propagandă electorală: afişe electorale cu dimensiunile de cel mult 500 mm o latură şi 350 mm cealaltă latură; afişe electorale prin care se convoacă o reuniune electorală care vor avea 400 mm o latură şi 250 mm cealaltă latură şi vor fi amplasate în locurile speciale pentru afişaj; materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală; publicitate în presa scrisă; materiale de propagandă electorală online; broşuri, pliante şi alte materiale tipărite din aceeaşi categorie.

Partidele politice, alianţele politice, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi candidaţii independenţi au obligaţia de a imprima sau de a utiliza pe toate materialele de propagandă electorală cel puţin următoarele date: denumirea partidului politic, a alianţei politice sau a organizaţiei cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale sau numele candidatului independent care le-a comandat, după caz; denumirea operatorului economic care le-a realizat; codul unic de identificare primit de la Autoritatea Electorală Permanentă şi tirajul materialelor.

Partidele politice, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale şi candidaţii independenţi pot efectua numai următoarele tipuri de cheltuieli electorale: cheltuieli pentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio, televiziune şi în presa scrisă, în cuantum de maximum 40% din totalul cheltuielilor electorale care pot fi efectuate; cheltuieli pentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală online, în cuantum de maximum 30% din totalul cheltuielilor electorale care pot fi efectuate; cheltuieli pentru cercetări sociologice, în cuantum de maximum 30% din totalul cheltuielilor electorale care pot fi efectuate; cheltuieli pentru afişe electorale, în cuantum de maximum 20% din totalul cheltuielilor electorale care pot fi efectuate; cheltuieli pentru broşuri, pliante şi alte materiale de propagandă electorală tipărite, în cuantum de maximum 50% din totalul cheltuielilor electorale care pot fi efectuate; cheltuieli pentru închirierea de spaţii şi echipamente şi cheltuieli de protocol destinate organizării de evenimente cu tematică politică, economică, culturală sau socială, pentru transport şi cazare, pentru asistenţă juridică şi alte tipuri de consultanţă, precum şi pentru plata serviciilor mandatarilor financiari, în cuantum de maximum 30% din totalul cheltuielilor electorale care pot fi efectuate; cheltuieli pentru comisioane bancare.

Partidele politice, alianţele politice şi organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care obţin, individual sau într-o alianţă electorală, cel puţin 3% din totalul voturilor valabil exprimate la nivel naţional, pentru fiecare dintre cele două Camere ale Parlamentului au dreptul de a obţine rambursarea cheltuielilor electorale efectuate atât la nivelul fiecărei circumscripţii electorale, cât şi la nivel central.

Partidele care nu obţin numărul de voturi, însă obţin, individual sau într-o alianţă electorală, cel puţin 3% din totalul voturilor valabil exprimate într-o circumscripţie electorală pentru fiecare dintre cele două Camere ale Parlamentulu, au dreptul de a obţine rambursarea cheltuielilor electorale efectuate în circumscripţia electorală respectivă.

Sumele de bani necesare pentru rambursarea cheltuielilor electorale se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Autorităţii Electorale Permanente, conform legii.

Contribuţiile candidaţilor pentru campania electorală pot proveni exclusiv din următoarele surse: venituri proprii; donaţii primite de la persoane fizice; împrumuturi de la persoane fizice sau contractate cu instituţii de credit.

Donaţiile care vor fi folosite de către candidaţi drept contribuţii pentru campania electorală trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: să respecte plafoanele stabilite de lege pentru donaţiile către partidele politice; să fie primite numai în conturile bancare proprii, în cazul în care valoarea acestora este mai mare de 10 salarii de bază minime brute pe ţară şi să fie însoţite de declaraţii ale donatorilor privind sursa acestora, în cazul în care nu provin din veniturile proprii.

Limitele maxime ale contribuţiilor pentru campania electorală care pot fi depuse ori virate de către candidaţi sau de către mandatarul financiar sunt de 60 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de deputat sau de senator.

Limitele maxime ale fondurilor care pot fi transferate de către partidul politic în contul bancar sunt de 10 salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de deputat sau de senator.

Campania electorală la radio şi tv

Campania electorală în audio-vizual începe vineri, 11 noiembrie 2016 şi se încheie vineri, 9 decembrie 2016, ora 7.00.

Candidaţii şi reprezentanţii partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi candidaţii independenţi, denumiţi în continuare competitori electorali, au acces la posturile de radio şi de televiziune, publice şi private.

Posturile de radio şi de televiziune private au obligaţia să comunice Consiliului Naţional al Audiovizualului implicarea lor în campanie, lista emisiunilor electorale pe care le vor realiza, precum şi intervalele de timp de difuzare a respectivelor emisiuni, până cel mai târziu în ziua de 10 noiembrie 2016.

Emisiunile şi dezbaterile electorale trebuie să asigure tuturor candidaţilor condiţii egale în ceea ce priveşte libertatea de exprimare, pluralismul opiniilor şi echidistanţa.

În cadrul emisiunilor electorale, candidaţii au următoarele obligaţii: să nu pună în pericol ordinea constituţională, ordinea publică, siguranţa persoanelor şi a bunurilor; să nu facă afirmaţii care pot aduce atingere demnităţii umane sau moralei publice;  să probeze eventualele acuzaţii cu incidenţă penală sau morală aduse unui alt candidat, să nu incite la ură sau discriminare pe considerente de rasă, religie, naţionalitate, sex, orientare sexuală ori etnie.

Începând cu 48 de ore înainte de începerea votării şi până la încheierea votării sunt interzise în audio-vizual prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă, difuzarea de spoturi de publicitate electorală, invitarea sau prezentarea candidaţilor şi/sau a reprezentanţilor competitorilor electorali în emisiunile şi programele posturilor de radio şi de televiziune, dar şi comentarii privind desfăşurarea campaniei, precum şi cele privind candidaţii şi competitorii electorali.

Pot efectua sondaje de opinie la ieşirea de la urne institutele de sondare a opiniei publice sau societăţile comerciale ori organizaţiile neguvernamentale care au în obiectul de activitate realizarea de sondaje de opinie şi care sunt acreditate de Biroul Electoral Central. Operatorii de sondaj ai acestora au acces, în baza acreditării instituţiei pentru care lucrează, în zona de protecţie a secţiei de votare, fără a avea acces în interiorul secţiei de votare

În ziua votării sunt interzise prezentarea de sondaje realizate la ieşirea de la urne, înainte de încheierea votării, comentarii referitoare la competitorii electorali, înainte de încheierea votării sau îndemnuri de a vota sau de a nu vota un candidat ori candidaturile depuse de competitorii electorali.

Alte reguli

În secţiile de votare, după ora 21.00, activitatea va fi înregistrată audio-video, de la un punct fix, de către operatorul de calculator.

Bugetul aprobat de Guvern pentru organizarea alegerilor parlamentare din 2016, la nivel naţional, este de 227,7 milioane lei. Fondurile necesare sunt prevăzute în bugetele MAI, MAE, AEP, STS, INS, pe categorii de cheltuieli.

Vezi şi ANI a lansat ghid pentru alegerile parlamentare din decembrie. Informaţii pentru alegători, înainte de vot. Ce pot verifica

Citeşte şi Alegerile parlamentare, pe 11 decembrie. Modificări în legislația electorală

surse: roaep.ro, news.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ECONOMIE

VIDEO: Ajutor de stat pentru hoteluri, restaurante și agenții de turism. Cum se calculează suma aprobată de Guvern

Publicat

Ordonanţa de urgenţă pentru compensarea pierderilor din industria HoReCa a fost adoptată în şedinţa de guvern de vineri, a anunţat şeful Cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă.

„Au fost adoptate câteva proiecte de ordonanţă de urgenţă şi hotărâri foarte aşteptate în domeniul economic, mai ales în ceea ce priveşte persoanele afectate de efectele economice ale pandemiei de COVID-19.

Astfel, a fost prelungită măsura şomajului tehnic şi a fost flexibilizat programul de muncă numit Kurzarbeit, până la 30 iunie 2021.

Cum se calculează ajutorul pentru compensarea pierderilor

De asemenea a fost adoptată ordonanţa de urgenţă pentru compensarea pierderilor din industria HoReCa, în cuantum de 20% din diferenţa dintre cifra de afaceri din 2020 faţă de cea înregistrată în 2019″, a arătat Dancă, în cadrul unei conferinţe de presă susţinute la Guvern.

Actul normativ privind ajutorul de stat pentru HoReCa a fost introdus pe ordinea de zi suplimentară a şedinţei, după ce în şedinţa din 28 noiembrie a fost analizat în primă lectură

Secretarul de stat din Ministerul Economiei, Daniela Nicolescu, a solicitat la începutul şedinţei de Guvern introducerea pe ordinea de zi suplimentară a actului normativ cu privire la acest ajutor de stat pentru HoReCa.

„Vreau să cer pe lista suplimentară pe ordinea de zi ordonanţa de urgenţă care se referă la HoReCa şi la agenţiile de turism. Le vom da printr-o schemă de ajutor 20% din pierderea pe care au avut-o, diferenţa între cifra de afaceri 2020-2019. Am avut-o în primă lectură, acum am avizele”, a spus Nicolescu.

Ea a solicitat, de asemenea, introducerea pe ordinea de zi a unui memorandum privind acordarea unui ajutor de stat din fonduri naţionale pentru întreprinderi a căror activitate a fost suspendată temporar şi a unei hotărâri pentru aprobarea atestării unor localităţi ca staţiuni turistice de interes local. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Elevii vor putea dobândi competențe de cultură media în liceu. Proiect în unitățile-pilot din învățământ anunțat de MEC

Publicat

Liceeni vor putea dobândi competențe media din școală. Ministerul Educației și Cercetării (MEC) anunță un proiect ce va fi aplicat din 2021 și presupune introducerea programului „Predau educație media – Laboratorul de educație și cultură media”.

Cel puțin 480 de cadre didactice de Limba și literatura română vor fi formate pentru a preda competențe media și va fi deschisă o platformă de educație media pentru profesori și elevi.

Ministerul Educației și Cercetării și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) au anunțat vineri parteneriatul prin care elevii de liceu din România vor dobândi competențe media, ”indispensabile într-un context în care interacțiunea cu informația, și, implicit, cu dezinformarea, a devenit parte dominantă a vieții de zi cu zi și a procesului de învățare”, potrivit MEC.

Ministerul Educației transmite că un prim pas al acestei colaborări îl reprezintă introducerea programului „Predau educație media – Laboratorul de educație și cultură media”, dezvoltat de CJI, în proiectul de testare a unor noi competențe, conținuturi și metode de învățare, în cadrul unităților de învățământ liceal cu statut de școală-pilot, proiect ce va deveni operațional din anul 2021.

Protocolul presupune:

– implementarea unui modul de învățare extracurricular în domeniul educației media pentru copii și tineri

– minim 480 de cadre didactice de Limba și literatura română, care predau la nivel liceal, vor fi formate și certificate printr-un program conceput în acest scop

– instruirea în domeniul media a inspectorilor școlari pentru Limba și literatura română prin organizarea a trei sesiuni/ateliere regionale de profil

– operaționalizarea unei platforme de educație media pentru profesori și elevi, care să includă instrumente de formare, asistență, monitorizare/raportare și evaluare în sistem online

– un ghid privind drepturile copilului, ca parte integrantă a drepturilor omului, în contextul educației media.

„Școala este locul în care se pun bazele noii generații de cetățeni, iar educatorii sunt primii care dau formă viitorului. Un viitor din ce în ce mai conectat și în care elevii au nevoie de competențe noi, care să îi ajute să fie cetățeni informați și responsabili. Sunt convinsă că profesionalismul experților din Ministerul Educației, implicarea profesorilor și experiența CJI vor contribui la îndeplinirea obiectivelor acestui program”, a declarat Monica Cristina Anisie, ministrul educației și cercetării.

„La fel cum elementele de educație rutieră erau inserate în ore, când copiii mergeau la școală, așa sunt acum vitale conceptele de educație media, care să îi ajute pe elevi să fie în siguranță în fața asaltului de informații falsificate, cu potențial dăunător. În ultimii patru ani, CJI a dezvoltat și testat la scară mică un model sustenabil de intervenție pentru construirea competențelor media pentru elevii de liceu, atât prin formarea și sprijinirea profesorilor de limba și literatura română pentru a include elemente de educație media în activitatea curentă la clasă, cât și prin activitățile de formare pentru liceeni, realizate de experții CJI”, a declarat Cristina Lupu, directorul executiv al CJI.

Prin programul „Predau educație media – Laboratorul de educație și cultură media”, elevii dobândesc abilități de gândire critică, care le permit să distingă faptele de opinii, să deconstruiască mesajele media și să interacționeze într-un mod responsabil cu rețelele sociale. Programul se înscrie în aria generală Media and Information Literacy (MIL), așa cum este descrisă de UNESCO, și în prioritățile Comisiei Europene, așa cum sunt ele formulate în DIRECTIVA (UE) 2018/1808 – Directiva serviciilor mass-media audiovizuale.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Mai multe persoane înșelate prin metoda ”șmen” la Alba Iulia. Cum poți să rămâi fără bani în cateva secunde

Publicat

bani inselaciune

Un bărbat a fost trimis în judecată după ce a înșelat mai multe persoane, în Alba Iulia, prin metoda ”șmen”. Faptele pentru care bărbatul a fost trimis în judecată s-au petrecut pe 3 martie și pe 16 septembrie 2020.

Metoda șemn este o forma de înșelătorie practicata pe stradă și deși în teorie pare simplă, în practică necesită foarte multă desxteritate. 

Ce s-a întâmplat

Potrivit procurorilor, la data de 03 martie, în jurul orei 15:30, în timp ce se afla în apropierea unei bănci de pe bulevardul Transilvaniei din Alba Iulia, bărbatul în cauză  a indus în eroare persoana vătămată prin aceea că i-a cerut să îi schimbe suma de 500 de lei și, profitând de neatenția acesteia, și-a însușit suma de 190 de lei.

De asemenea, la data de 16 septembrie, tot în Alba Iulia bărbatul a indus în eroare alte două persoane.Mai exact le-a cerut să îi schimbe suma de 500 de lei, ocazie cu care, profitând de neatenția acestora, și-a însușit o parte din bani (190 de lei de la prima persoană și 210 de la cea de a doua, au mai transmis anchetatorii pentru alba24.ro

Ce este metoda ”șmen”

Metoda este folosită de zeci de ani pe teritoriul României, chiar din timpul perioadei comuniste, pe atunci fiind practicată de cei care schimbau valută.

Metoda presupune solicitarea de schimbare a unor bancnote în cupiură mai mică/mare sau efectuarea unui schimb valutar. Ulterior acestui schimb, folosindu-se de diferite pretexte, făpturitorul solicită suma de bani înapoi, distrage atenția victimei, sustrage („rupe”) o parte din bancnote și restituie restul sumei de bani persoanei vătămate, care nu o mai verifică.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Biblioteca Județeană ”Lucian Blaga” din Alba Iulia și-a crescut fondul de carte. Achiziții în valoare de 114.000 de lei

Publicat

Biblioteca Județeană Lucian Blaga a cumpărat cărți valoare de 114.000 de lei în acest an. Suma a fost aprobată de Consiliul Județean Alba în cadrul programului pentru creșterea colecțiilor de carte, parte a programului managerial pentru perioada 2017-2020.

Numărul volumelor achiziționate a fost de 4.086 iar acestea au fost repartizate astfel: 384 la sala de lectură, 1748 la secția pentru adulți și 1954 la secția pentru copii.

Acestora li se adaugă un număr de 8 abonamente la zire și reviste, însumând 1963 de publicații seriale care pot fi consultate zilnic la secția periodice.

Tot în acest an au intrat în circuitul de împrumut al bibliotecii o serie de cărți, ziare și reviste primite ca donații de la instituții sau persoane fizice sau obținute prin schimburi interbibliotecare și inter-instituționale, a transmis Daniela Floroian, bibliotecar.

Pe durata întregului Program managerial, respectiv în perioada 2017-2020, Biblioteca Județeană „Lucian Blaga” Alba a achiziționat un număr de 18.612 volume de carte, în valoare de peste 522.000 de lei, cu preponderență din următoarele categorii de documente: cărți de literatură română și străină, enciclopedii, dicționare, monografii, repertorii, bibliografii, istoriografii dar și alte categorii de documente solicitate de către utilizatori.

Având în vedere efortul financiar făcut, Biblioteca Județeană „Lucian Blaga” Alba își așteaptă în continuare cititorii, de luni până vineri între orele 8:00 – 19:00, cu o colecție variată și interesantă de cărți, ziare și reviste, au transmis reprezentanții instituției.

”Îi asigurăm pe toți cititorii că au fost luate toate măsurile de protecție și carantinare a cărților, în așa fel încât să nu existe nici cea mai mica posibilitate de răspândire a pandemiei generate de virusul Sars-Cov2 prin intermediul bibliotecii” a transmis Daniela Floroian.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate