ACTUALITATE
FOTO DOCUMENT: Cerințe la examenele de liceu, acum șapte decenii. Compunerile despre anotimpuri, înlocuite azi cu texte despre internet
În timp ce liceenilor de astăzi li se poate cere, la examene, să redacteze, de exemplu, un text despre influența internetului în viața tinerilor, în urmă cu aproximativ șapte decenii, lucrurile stăteau ușor diferit. Atât structura unui subiect de examen, cât și tematica abordată erau în ton cu „simplitatea” vieții de zi cu zi a oamenilor care nu aveau încă de-a face cu tehnologia. Mediul înconjurător, formele de relief sau viața la țară erau, astfel, principalele idei pe care tinerii liceeni de atunci trebuiau să le dezvolte într-o compunere.
Acesta este și exemplu tânărului Roșca Valeriu, care, în anul 1945, și-a încercat norocul și a dat admitere la cel mai prestigios liceu din județ, primul liceu românesc din Transilvania, Liceul „Mihai Viteazul”, devenit astăzi Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan”. pentru a fi admis la liceu, acestuia i s-a cerut să facă o scurtă descriere a toamnei la munte.
„Deodată cu coloritul frunzelor copacilor, toamna se resimte la munte. Aerul mai rece, vânturile puternice și ploile dese și reci prevestesc locuitorilor de la munte că iarna geroasă le bate la ușe. La munte, toamna este de scurtă durată, de multe ori la șes este destul de cald iar muntele este acoperit de zăpadă. Ciobanii cari cu turmele lor au urcat odată cu primăvara la munte, acum coboară încet pe plaiurile munților, cu oile la iernat, doinind din fluier tristețea pe care o simt, căci se despart de muntele de care sunt legați sufletește. Toamna, locuitorilor de la munte nu le aduce atâtea bucurii ca celor de la câmpie care își adună rodul muncii lor. Lor le aduce mai multe griji și necazuri, căci le stânjenește munca lor, lemnăritul, care le aduce hrana de toate zilele și le prevestește iarna geroasă de munte”.
Cu scris caligrafic, dar cu o mulţime de greşeli gramaticale și de ortografie (corectate ulterior cu roșu de profesor), elevul Roșca Valeriu nu a reușit să obțină decât nota +5/-6 pentru compunerea lui.
Lucrări de control la liceu, acum șapte decenii
În anii 1940-1950 lucrările de control la diverse materii nu erau neaparat bazate pe subiecte cu un grad de dificultate mai ridicat, dar aveau structuri mai simple și erau tratate cu mai multă seriozitate, ca urmare, corectate cu mai multă asprime. Dacă pentru unii nota 7 reprezintă acum o notă medie, absolvenții promoției 1945 a Colegiului „Horia, Cloșca și Crișan” din Alba Iulia, pe atunci Liceul „Mihai Viteazul”, se puteau declara fericiți, dacă absolveau cu o astfel de notă.
Dacă zilele acestea, elevii din clasele terminale s-au pregătit pentru simularea examenului de bacalaureat la limba și literatura română, matematică și limba maternă, urmând ca la vară să se confrunte cu adevăratul „examen al maturității”, susținut la mai multe materii, aflăm dintr-o adresă oficială din anul 1938 transmisă de Inspectoratul Școlar regional din Cluj către conducerea Liceului „Mihai Viteazul” din Alba Iulia, că materiile la care elevii din clasele I-VII de liceu dădeau examen final la sfârșit de an școlar erau dintre cele mai variate.
Cei din clasa I de liceu trebuiau să treacă proba scrisă la română și „,matematici”, celor din clasa a VII-a li se mai adăugau și franceza, istoria, filosofia, „fizico-chimicele”, dar și limba latină, pentru cei din „secția literară”. „Elevii care au obținut media anuală 3, sau sub 3, la o singură materie, dar la toate celelalte materii cu media anuală de cel puțin 6, vor fi admiși la examen, urmând să fie examinați mai amănunțit la această materie”, se mai arată în adresă.
Desigur, nu lipseau nici lucrările la limba rusă, istorie sau religie, în care, la fel cum se mai practică și în zilele noastre, subiectele, de altfel destul de complexe, puteau fi alese dintr-o listă pusă la dispoziție de profesor.
Notele nu erau întotdeauna dintre cele mai bune. Pentru subiectul „arabii”, tratat într-o lucrare din 21 februarie 1948 la istorie, elevul clasei a II-a de liceu, Ștefan Rusu, a obținut doar nota 4.00. (foto 1). Ca și în zilele noastre, existau și elevi de nota 10. Vedeți în fotografia atașată (foto 2) o lucrare de control la limba rusă, a elevei Ruxanda Ciornei, evaluată de profesori cu nota maximă.
Structura orarului, valoarea unei burse și mediile de absolvire ale elevilor
În ceea ce privește orarul propus la liceu, acesta era destul de încărcat, cuprinzând, pe lângă deja tradiționalele materii, și ore de greacă, drept, igienă, educație morală, caligrafie, istoria artelor, germană sau italiană, gospodărie și lucru.
De asemenea, comparativ cu bursele care se acordă acum elevilor, care pot fi sociale, sau de studiu, în anul 1942, bursele se acordau în baza unui concurs (la română, matematică, istoria românilor, geografie, latină, istorie universală), după cum urmează: 12 burse a câte 1.500 de lei pentru fiii de săteni, 8 burse a câte 80 de lei pe zi. În urma concursului, s-au acordat burse la 9 elevi, cu medii cuprinse între 7.87 și 9.50.
Dacă acum știm cu toții că ești declarat admis la un examen cu condiția să iei minim nota 5, un tabel al rezultatelor la „examenul maturității” din 14 octombrie 1943, ne arată că, acum 70 de ani, nu oricine trecea cu brio acest examen. Astfel, în sesiunile din mai, iunie și septembrie 1943, 38 de elevi de la Colegiul „Mihai Viteazul” din Alba Iulia au fost declarați admiși, cea mai mică medie fiind 6.00, iar cea mai mare 9.00. În urma admiterii, aceștia primeau un „certificat de studii liceale”, care le dădea dreptul la „serviciul militar cu termen redus și la admiterea în funcțiuni publice, nu însă la înscriere în Universitate și alte școli și instituții cu caracter de învățământ superior”, cum se practică acum.
Cum nu toată lumea reușea să obțină nota 6, de trecere, celor care erau declarați respinși la examen, li se aducea la cunoștință printr-o „publicațiune”, că înscrierea pentru următoarea sesiune se va face direct la Inspectoratul Învățământului, regiunea IV, Sibiu.
Citește și SIMULARE BACALAUREAT 2014: SUBIECTELE la MATEMATICĂ pentru clasa a XI-a și a XII-a. Proba obligatorie a profilului
Vedeți mai jos documente aparținând Serviciului Județean Alba al Arhivelor Naționale, perioada 1942-1945:
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Dacă ți-a plăcut articolul:
ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
mycry01
luni, 09.02.2015 at 17:04
observa ca profesorri nu erau mai bine pregatiti decat elevii. Intr-o lucrare la limba romana , profesorul „corecteaza” in mod gresit si pune virgule acolo unde nu-si au locul… chiar de f multe ori