Connect with us
Publicitate

POLITICA

Alexandru Pereş, despre problemele agriculturii în România. Intervenţie în Parlament la dezbaterea moţiunii simple


Publicat

alexandru peresSenatorul de Alba Alexandru Pereş a avut, marţi, o intervenţie la dezbaterea în Parlament a moţiunii simple privind agricultura. Politicianul s-a referit la situaţia producătorilor agricoli care cheltuie cu TVA de 24 la sută pentru seminţe, îngrăşăminte chimice şi alte materiale şi încasează produs finit cu TVA de 9%, proiectul de înfiinţare a unei regii naţionale pentru repornirea şi eficientizarea lucrărilor de irigare, camerele agricolae, Agenţia Zonală Montană şi alte detalii despre domeniul agriculturii, în general.

Vă prezentăm integral textul intervenţiei în Parlament al senatorului de Alba, privind moţiunea simplă cu tema: “Să oprim jaful! Agricultura ţării şi peste 1 milion de fermieri se zbat între secera lui Daniel Constantin şi ciocanul lui Victor Ponta!”

Domnule preşedinte de ședință,

Onorat Senat,

Stimate domnule ministru,

Aş începe, dacă-mi permiteţi, cu două remarci în afara timpului acordat grupului nostru.

Aș vrea să spun şi eu „La mulţi ani!” domnului senator Ilie Sârbu și în al doilea rând să fac o recomandare. L-am urmărit pe domnul ministru, într-adevăr, cu aplomb, şi ştiu și de modul dânsului, elegant, european, de a se exprima din punct de vedere al necazurilor sau suferinţelor sau chiar al realizărilor din agricultură. Recunosc că este ministrul agriculturii, dar aş recomanda, în acelaşi timp, domnului senator Ilie Sârbu şi Grupului PSD, dacă, cumva, se eliberează postul de ministru al culturii, să-l recomandaţi pe Daniel Constantin. Povesteşte frumos!

Şi acum, să-mi permiteţi să încep prin a spune un lucru la care am fost cu toţii martori în urmă cu puţin timp. Astfel, săptămâna trecută, Senatul României a respins o moţiune simplă iniţiată de opoziţie, cu privire la creşterea alocaţiei pentru copii. Majoritatea PSD-UNPR-PLR-PC, din lipsă de inspiraţie sau din inerţie tipic politică, a votat împotriva propriei promisiuni electorale fără a conştientiza că acest lucru va genera cu totul alte consecinţe legislative. Ignorând voinţa populară, criticile din presă, lipsa unei viziuni clare, sociale şi de perspectivă politică, majoritatea s-a impus printr-un vot negativ şi declaraţii populiste, începând cu ministrul muncii şi terminând cu mesagerii PSD, UNPR sau PLR, care acuzau Partidul Naţional Liberal de populism şi de părăsire a zonei politice de dreapta, în concluzie, toate acestea fiind făcute nejustificat pe un subiect distinct al stângii.

Ce s-a întâmplat oare ulterior? Din punct de vedere legislativ, disputa din Senat, amplificată de presă, dar mai ales de realităţile momentului, a determinat majoritatea din Camera Deputaţilor ca votul pe un amendament al opoziţiei asupra unui proiect legislativ conex să fie favorabil, iar înfrângerea opoziţiei din Senat să fie, de fapt, o victorie a ei în final, un câştig politic important. În ciuda faptului că demiterea ministrului muncii nu s-a materializat, mai importantă este mărirea alocaţiei pentru copii, chiar dacă aceasta s-a majorat la doar 84 de lei.

Oare să fie un semn bun, în sensul în care, în clasa politică mult hulită, începe să se manifeste clar voinţa electoratului sau doar un calcul, din nou otrăvicios, al puterii? Vom vedea, sigur, în viitor.

Acum însă, suntem în faţa unei moţiuni simple, moţiune care are ca subiect o altă zonă delicată a societăţii româneşti: agricultura! Mult clamata şi visata şansă a României de a redeveni ceea ce a fost odată, grânarul Europei, se pare că, pe zi ce trece, devine un deziderat tot mai greu de realizat.

Din păcate, în ultimii 25 de ani, toate pariurile declarate câştigătoare s-au dovedit a fi păguboase, iar Cenuşăreasa economiei româneşti a rămas tot agricultura. Actuala generaţie de politicieni, criticată asiduu, urmează să-şi dea examenul. Sunt semne destul de bune, dar trendul este slab, fără vlagă, iar Uniunea Europeană nu aşteaptă! Este ca în celebra fabulă a lui La Fontaine, doar că, acum, greierele este român, iar furnica este europeană. Haosul din agricultura românească este un lucru real şi nu o invenţie, domnule ministru. Existenţa jalnică a agriculturii este o constatare greu de ignorat, cauza fiind atât lipsa unui proiect de ţară – şi aţi exemplificat dumneavoastră, aţi încercat să provocaţi, din acest punct de vedere, Parlamentul sau, cel puţin, Senatul –, cât şi a unui angajament convenit cu toţi actorii din spectrul politicii româneşti. Politicienii, fermierii, proprietarii de terenuri sau animale ar trebui să convină la un angajament pe termen mediu, dar nu prea lung, astfel încât eforturile financiare, umane, sociale să conveargă la o idee – agricultură prosperă, modernă, cel puţin peste media europeană.

Revenind concret la subiectul nostru de astăzi, moţiunea simplă pe agricultură, domnule ministru, aş începe prin a expune un punct de vedere cu privire la reducerea TVA la alimente. Dumneavoastră aţi încercat să încheiaţi, de fapt, discursul prin acest subiect, subiect care s-a făcut după metoda carului înaintea boilor. Nu mă refer la efectul electoral pe care l-a produs şi, poate, chiar la beneficiul în buzunarul românilor, ci la iluzia ajutorului pe care l-aţi dat sau l-a dat această măsură agriculturii şi fermierilor. ”Dacă pentru consumatori şi comercianţi măsura este bună şi benefică, în schimb, pentru cei care se află la capătul acestei reduceri, adică pentru producătorii agricoli, nu este deloc avantajoasă.

Producătorul agricol este pus în situaţia de pregăti şi înfiinţa o cultură agricolă, adică de a cheltui cu lucrări agricole, cu seminţe, cu îngrăşăminte chimice, cu pesticide, cu apa de irigat (dacă este cazul), deci cu toate inputurile, plătind un TVA de 24%. În schimb, când vinde produsul finit, el va încasa un TVA de 9%. Diferenţa dintre cotele de costuri şi cele de vânzare, de 15%, va afecta grav veniturile fermierilor, adică ale producătorilor primari care, în cea mai mare parte, nu pot suporta acest decalaj. Ca să nu mai vorbim de faptul că, până să recupereze TVA-ul, trec, de regulă, cel puţin 45 de zile. Însă, în agricultură şi, mai ales, în zootehnie, unde ponderea furajelor cu TVA de 24% este de 70%, cu greu, dacă nu imposibil, pot fi suportate costurile de producţie. Normal ar fi fost ca, prima dată, să fi redus TVA-ul la materiile prime, mai ales la îngrăşămintele chimice, seminţe, pesticide şi altele, iar apoi la produsele finite, la carne, lapte, ouă, legume şi fructe.” Ca, de altfel, şi costurile cu motorina, mai scumpă cu 7 euro cenţi – o altă lovitură dată fermierilor. Subvenţia pe motorină vine târziu – nici acum nu avem ordinul –, dacă vine, iar lucrările nu pot aştepta. Avem creştere economică, avem excedent bugetar, dar subvenţiile nu se alocă! Curioasă atitudine!

În concluzie, domnule ministru, din nou, ca şi în cazul reducerii TVA la pâine şi produse de panificaţie, aţi pus carul înaintea boilor, şi asta doar pentru că interesul politic „îşi poartă fesul”.

Consumatorii se vor bucura de reducerea preţurilor şi poate că vă vor răsplăti la vot, la urne, în timp ce tot mai mulţi producători agricoli vor falimenta. Sigur, o să-mi răspundeţi că veţi compensa toate aceste pierderi prin mărirea subvenţiilor de la Ministerul Agriculturii care, sigur, sunt acordate fermierilor. Da, dar cuantumul actual al acestor subvenţii este aşa de mic în comparaţie cu dinamica de creştere a preţurilor, încât alocarea bugetară pare în zadar.

Domnule ministru,

Urmărindu-vă periplul prin supermarketurile din capitală, mă întreb dacă înţelegeţi bine poziţia pe care o ocupaţi în Guvernul României. Totuşi, sunteţi ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale sau poate ar trebui să vă redefiniţi ca ministru al comerţului! Dar, în acelaşi timp, trebuie să recunosc şi de astă dată faptul că Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale este unul dintre ministerele dificil de gestionat, cu problematici multiple şi vitale pentru orice Guvern şi cu efect major pentru populaţie.

Doamnelor şi domnilor senatori,

Stimate domnule ministru,

Doresc să mai fac referire punctual la câteva probleme, pentru că tot aţi spus că au fost doar patru în moţiune. Sigur, moţiunea este un suport pe care urmează ca parlamentarii să vină şi să discute aducând şi alte probleme. Şi o să-mi permit acum să ridic câteva probleme – care eu consider că sunt urgente. Şi într-adevăr şi dumneavoastră aţi exemplificat o scăpare în textul moţiunii. Doresc să mă refer punctual la câteva probleme pe care le consider restante şi acum, iar rezolvarea lor este de maximă urgenţă, ţinând cont că suntem aproape de mijlocul anului 2015. Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2015 aţi solicitat o infuzie de personal la ANIF, instituţie publică responsabilă pentru irigarea culturilor agricole, precum şi pentru lucrări de desecare şi combatere a eroziunii solului. Foarte bine! Oricum, dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2011 privind înfiinţarea şi reformarea ANIF s-au dovedit a fi păguboase şi ineficiente, pe cale de consecinţă, trebuiau amendate. Totuşi, măsura actuală pare a fi doar una de protecţie socială pentru cei 995 de viitori lucrători în lipsa unor explicaţii concrete cu privire la atribuţiile acestora, dar şi la noua organizare şi funcţionare a ANIF.

Despre resursele financiare pentru refacerea canalelor de irigaţii, repararea staţiilor de pompare, de dotări şi modernizări încă nu avem nicio informaţie sau nu am avut până acum. Ne-aţi spus dumneavoastră nişte cifre privind câteva sute de milioane de euro, care, într-adevăr, par că se paraşutează în România sau – eu ştiu? – poate sunt aici şi nu ştim noi.

Care vor fi sursele de finanţare pentru continuarea şi refacerea sistemelor mari de irigaţii, respectiv Canalul Siret – Bărăgan? În aceeaşi ordine de idei, vă întreb, domnule ministru, există vreun studiu privind costul final al unui metru cub de apă colectat din acest canal, necesar irigării terenurilor? Cine se va ocupa concret de gestionarea şi furnizarea apei colectate din canal către agricultori?

În urmă cu aproximativ un an, chiar ne-aţi propus, prin Ministerul Marilor Proiecte – care acum a dispărut –, înfiinţarea unei regii naţionale pentru repornirea şi eficientizarea lucrărilor de irigare. Acum, totul este abandonat şi dat uitării, iar agricultura a devenit din nou un cobai pentru idei şi experienţe guvernamentale idealiste. Ceea ce, din păcate, vreau să vă spun, faceţi şi dumneavoastră.

Despre cercetare, ce să mai vorbim?! Nimic nou din partea Ministerului Agriculturii, dar nici din partea Guvernului Ponta! Nimic real, doar promisiuni, iar dumneavoastră, domnule ministru, veniţi la microfon să ne vindeţi iluzii.

Despre revigorarea staţiunilor de cercetare şi relansarea producţiei de seminţe autohtone – o intenţie generoasă, dar de unde resurse financiare, pe ce suprafeţe, cu ce specialişti, cu ce dotări? Sau poate veţi invoca, domnule ministru, puterea exemplului, „derogarea derogării” de la dispoziţiile Legii nr. 45/2009, şi anume „măsura de succes Gheorghe Bunea Stancu” de la Brăila – cel care a smuls atât semnătura domnului prim-ministru Victor-Viorel Ponta, cât şi pe a dumneavoastră pentru avizarea şi adoptarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 81/2013 –, prin preluarea şi privatizarea Staţiunii de cercetare de la Brăila fără a ţine cont de experienţa şi nevoile acestei instituţii publice. Ori prin mult vehiculatul proiect de finanţare a cercetării cu aproximativ 1 miliard de euro din fonduri europene, precum şi o cofinanţare naţională, planuri care au rămas doar la stadiul de năzuinţă la dumneavoastră, domnule ministru Daniel Constantin, nimic concret în aceste momente dificile pentru agricultura României. Doar poveşti! Pot să cred însă că este vorba doar de o promisiune electorală, având în vedere că ne apropiem cu paşi repezi de alegerile din 2016.

Şi ar mai fi mult de vorbit. Dumneavoastră aţi spus „patru probleme ridicate”. Am citit 45 de minute. Vă daţi seama, dacă erau 20 de probleme, şi acum citea săracul, domnul senator Popa Nicu Vlad!

Dar să le amintesc eu, dacă se poate: despre situaţia cotelor de lapte, despre subfinanţarea ANSVSA pe care, prin Hotărârea Guvernului nr. 701/2014, o mai coordonaţi, despre efectele Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 8/2014 – despre taxarea „până la os” a agricultorilor, despre proiectele de export de produse agricole şi alimentare spre zona asiatică, respectiv zona chineză, şi altele.

Păi, ele sunt tot poveşti!

În privinţa camerelor agricole, aţi promis, domnule ministru, că le veţi transforma în furnizor de consultanţă şi dezvoltare pentru fermieri şi pentru cei care îşi desfăşoară activitatea în mediul rural, dar, concret, acestea nu-şi îndeplinesc rolul pentru atingerea cerinţelor la nivel naţional şi chiar european. Mai nou, evitaţi, găsind alte preocupări în loc de a sta de vorbă cu reprezentanţii celor 14 camere agricole înfiinţate şi funcţionale, şi amânaţi a şasea oară o decizie clară pentru înfiinţarea restului de 27 de camere agricole, de structuri care ar trebui să funcţioneze foarte urgent.

Guvernul din care faceţi parte a promis consolidarea CEC, pentru finanţarea agriculturii, respectiv cofinanţarea proiectelor cu finanţare europeană, a IMM-urilor, a micilor întreprinzători, a activităţilor independente, dar nu s-a făcut nimic concret, cu toate că, atenţie, domnule ministru, recentul Raport publicat de Curtea de Conturi Europeană reliefează faptul că agricultura românească, în perioada 2007-2013 – într-adevăr, într-o perioadă în care, hai să spunem, dumneavoastră nu aţi fost neapărat la conducerea ministerului –, a pierdut proiecte în valoare de 700 de milioane de euro din cauza faptului că beneficiarii acestora nu au putut obţine credite sau garanţii. Şi dumneavoastră, domnule ministru, sunteţi răspunzător de aceste pierderi esenţiale pentru agricultură.

Ştiţi cine a ”câştigat” din toată această pierdere? Statul român şi băncile: 50 de milioane de euro! Doar pentru faptul că au ţinut aceşti bani undeva, în conturile acestor instituţii. Agricultura, în niciun caz!

Am evocat toate aceste aspecte şi cu scopul de a conştientiza cu toţii dimensiunea problemelor din agricultura românească şi efortul pe care ar trebui să-l facă un asemenea minister în vederea rezolvării acestora.

Aşteptările sunt mari, iar efortul depus nu este pe măsură. Finalizarea multor proiecte este tergiversată de ani de zile, acestea au fost demarate, apoi abandonate, în schimb, sunt bifate doar politic, drept realizare a promisiunilor din campania electorală.

Şi o altă observaţie, domnule ministru. Aţi convenit, în fine, înfiinţarea Agenţiei Zonei Montane – şi vă mulţumesc –, instituţie… vă mulţumesc, pentru că ştiţi că sunt dintr-o zonă în care, sigur, muntele este prezent, şi chiar într-o cantitate mare, instituţie publică vitală pentru perspectiva de dezvoltare a circa 35% din suprafaţa ţării, unde trăiesc 3,6 milioane de români, din care peste 2 milioane sunt agricultori care deţin 1 milion de exploataţii agricole, cu o medie de 3 hectare pe exploataţie. Excelent! Dar, mă întreb, de ce aţi consfinţit alăturarea ei de CEFIDEC, structură de cercetare şi de bună practică, ambele, sigur, esenţiale. Concentrarea lor la Vatra Dornei lasă fără finalitate şi fără rost ideea de multidiversitate culturală şi agricolă a majorităţii locuitorilor din Munţii Apuseni, Carpaţii Meridionali, Munţii Banatului. Poate că aţi dat astfel satisfacţie anumitor politicieni şi consilieri ai dumneavoastră: domnul profesor Radu Ray şi domnul fost senator Avram Crăciun. Concentrarea celor două structuri la Vatra Dornei nu va face viabilă, cred eu, ideea relansării şi diversificării agriculturii montane. Sigur, am mai spus, este un punct de vedere personal, pentru care eu consider că dumneavoastră sunteţi principalul vinovat.

Onorat Senat,

Îmi doresc ca aici, în aula Camerei superioare a Parlamentului, la încheierea dezbaterilor asupra prezentei moţiuni simple, să stabilim clar ce vrem şi ce putem să facem concret şi asumat de către întreaga clasă politică pentru agricultura românească, având în vedere derularea exerciţiului bugetar aferent politicii de coeziune şi a PAC 2014 – 2020.

Astfel, vă invit, doamnelor şi domnilor senatori, cu respectul cuvenit, să reflectăm asupra afirmaţiilor referitoare la România, făcute de renumitul profesor de economie Parker Willis, de la Universitatea din Columbia, într-o prezentare în „Jurnalul de comerţ” din New York, în contextul crizei economice din anii ’30. Şi citez2: „România este o ţară cu o imensă bogăţie naturală. Zăcăminte de petrol, gaze naturale, minereuri şi metale îi asigură un viitor strălucit, pe care puţine ţări industrializate îl vor putea concura. Cu pământul ei fertil şi populaţia harnică, va putea trece prin crize mai severe decât aceasta din 1930. Sunt convins că va veni ziua în care marea problemă a României va fi nu cum să-şi asigure capitalul străin, ci cum să reglementeze intrarea lui în ţară.”

Stimaţi colegi,

Iată că, la mai bine de 80 de ani de la cele afirmate de domnul profesor Parker, ne-am confruntat cu o nouă criză economică, iar România chiar are probleme privind reglementarea intrării capitalului străin în ţară, în contextul actual, capitalul UE, fonduri de coeziune atât de necesare, dacă vrem cu adevărat ca agricultura românească să fie una performantă. Sper ca la nivelul întregii clase politice să se contureze un punct de vedere unitar, astfel încât în agricultura românească să fie stabilit un program concret de guvernare coerentă… guvernanţă agricolă, materializat printr-un pact pe agricultură. Până atunci însă, nu putem decât să constatăm cu gust amar că toate eforturile umane, financiare, sociale nu au dat rezultatele scontate. Or, în asemenea situaţii, nu mai este cale de a trata cu indulgenţă managementul deficitar al instituţiei publice responsabile.

Soluţia este una singură: schimbarea echipei şi a strategiei de revigorare a agriculturii româneşti!

Vă mulţumesc pentru atenţie”.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ECONOMIE

Redeschiderea restaurantelor la capacitate 100% presupune anumite condiții de acces. O decizie, la 1 iunie. Ce spune șeful DSU

Publicat

Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, a precizat luni că o eventuală deschidere a restaurantelor în proporţie de 100% va presupune anumite condiţii de acces. Acesta a adăugat că o decizie finală privind restaurantele se va lua până la data de 1 iunie.

„Dacă se creşte la capacitate de 100%, se poate să existe măsuri suplimentare. Pentru că acum, până la 50%, nu există mai multe măsuri implementate. Aşa că, dacă vrem să creştem în următoarea perioadă, în condiţiile epidemice care sunt, probabil că pentru a creşte capacitatea vor trebui să fie anumite condiţii. Dar aceste condiţii se discută în cadrul comitetului şi o să revenim cu ele „, a declarat Raed Arafat.

Vezi și VIDEO OFICIAL: Starea de alertă, prelungită cu 30 de zile în România. Ce măsuri de relaxare au fost decise. DOCUMENTE

Şeful DSU a subliniat că, în prezent, în zonele cu incidenţa sub 1,5 îmbolnăviri la mia de locuitori este permis un grad de ocupare în restaurante de 50%, cu acces necondiţionat.

„În zonele sub 1,5 incidenţă, avem până la 50% fără să spunem că sunt vaccinaţi sau nevaccinaţi. Deci, nu ştiu unde aţi văzut că noi obligăm să fie doar vaccinaţi, pentru că în hotărâre şi peste tot spune că sub 1,5 la mie incidenţă ai capacitate de restaurant 50% în interior, fără condiţionarea vaccinării, aici nu s-a condiţionat, vorbim când va creşte mai mult, când va creşte capacitatea mai mult în mod experimental, şi aici se cere într-adevăr vaccinarea sau testele, să fi fost bolnavi cu SARS-CoV-2 în ultimele 90 de zile, dar nu mai puţin de 15 zile”, a explicat Arafat.

Acesta a punctat că autorităţile nu au discutat încă despre varianta „compartimentării restaurantelor pentru vaccinaţi şi nevaccinaţi”, întrebat despre faptul că se vorbeşte în spaţiul public despre acest lucru.

„Nu s-a luat nicio decizie, nu s-a discutat încă o astfel de măsură, aşa că e prea devreme să vorbim dacă va fi aşa ceva, sau să confirmăm, sau să infirmăm. Se discută în spaţiul public. La acest moment, ce v-am comunicat sunt cele trei variante: vaccinat, testat – în condiţiile pe care le-am zis, sau ai avut boala în ultimele 90 de zile, dar nu mai puţin de 15 zile”, a declarat Arafat.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Delgaz Grid, amendă uriașă de la Consiliul Concurenței pentru abuz de poziție dominantă. Tarife nejustificate la servicii

Publicat

Consiliul Concurenței a sancționat compania Delgaz Grid SA, membră a grupului E.ON, cu o amendă în valoare de circa 30 de milioane lei (aproximativ 6,1 milioane euro) pentru abuz de poziție dominantă.Consiliul Concurenței a sancționat compania Delgaz Grid SA, membră a grupului E.ON, cu o amendă în valoare de circa 30 de milioane lei (aproximativ 6,1 milioane euro) pentru abuz de poziție dominantă pe piața serviciilor conexe distribuției de gaze naturale, respectiv pe piața serviciilor de verificări și revizii tehnice ale Instalațiilor de Utilizare a Gazelor Naturale (IUGN) în zona de distribuție a Delgaz Grid SA, potrivit Mediafax.

Delgaz Grid sancționată: abuz de poziție dominantă

„Delgaz Grid SA deţine o poziţie de monopol pe piaţa distribuţiei de gaze naturale aferentă zonelor geografice pentru care are licenţă de distribuţie, în speță judeţele situate în partea de nord a ţării (Maramureș, Satu Mare, Sălaj, Cluj, Bistrița Năsăud, Timiș, Arad, Bihor, Caraș-Severin, Hunedoara, Mureș, Sibiu, Alba, Harghita, Iași, Botoșani, Vaslui, Suceava, Neamț, Bacău)”, se arată într-un comunicat transmis luni de Consiliul Concurenței.

În cadrul investigației declanșate la sfârșitul anului 2018, Autoritatea de concurență a constatat că, în perioada martie 2015 – decembrie 2018, Delgaz Grid SA, în calitate de distribuitor de gaze naturale, a abuzat de poziția sa dominantă prin refuzul de a acorda acces tuturor companiilor din piață la o facilitate esențială – înregistrarea fișelor de evidență a lucrărilor de verificări/revizii tehnice în sa baza de date.

În acest fel, au fost create condiții discriminatorii pentru firmele prezente pe această piață față una dintre companiile cadrul grupului E.ON.

Favorizarea companiei din cadrul grupului E.ON a contribuit la consolidarea poziției acesteia pe piața serviciilor de verificări și revizii a instalațiilor de utilizare a gazelor naturale furnizate în aria de distribuție a Delgaz.

Serviciul de înregistrare a datelor din fișele de evidență a lucrărilor de verificări și revizii în baza de date a distribuitorului este indispensabil unei companii care concurează pe piața serviciilor de verificări și revizii tehnice ale instalațiilor de utilizare a gazelor naturale, fiind esențial pentru desfășurarea activității.

Delgaz-Grid sancționată: Data scadentă a verificării nu a fost transmisă consumatorilor finali

Prin neînregistrarea sau înregistrarea cu întârziere a fișelor în baza de date administrată de Delgaz Grid SA, mecanismul de funcționare a pieței serviciilor de verificări şi revizii tehnice ale instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale era întrerupt și nefuncțional, întrucât informația legată de data scadentă a verificării/reviziei tehnice nu era transmisă la timp consumatorului final, prin notificarea realizată de furnizorul de gaze naturale, sau operatorilor economici autorizați aflați deja într-o relație contractuală cu clienții.

„Acțiunile anticoncurențiale întreprinse de Delgaz Grid SA au condus atât la afectarea concurenței pe piața serviciilor de verificări și revizii tehnice furnizate în aria sa de distribuție, prin limitarea accesului operatorilor economici pe această piață și împiedicarea dezvoltării acestora, cât și la afectarea consumatorilor, prin restrângerea posibilității acestora de a-și alege furnizorii de servicii de verificări/revizii tehnice și prin creșterea cheltuielilor cu astfel de servicii” a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

În calitatea sa de operator al sistemului de distribuție de gaze naturale, Delgaz Grid SA avea o obligație specială de a asigura un tratament nediscriminatoriu pentru firmele ce acționează pe piețe conexe, îndeosebi de a evita favorizarea în orice fel a întreprinderilor care sunt parte a aceluiași grup.

Activitățile de verificare şi revizie tehnică a instalațiilor de utilizare a gazelor naturale se efectuează în condiţii concurenţiale, de către operatori economici autorizaţi de ANRE și selectaţi de clientul final.

Tarifele practicate de către operatorii autorizaţi pentru efectuarea serviciilor de verificări şi revizii tehnice ale instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale sunt stabilite în condiţii de piată, pe baza cererii și ofertei.

Delgaz Grid sancționată: a recunoscut faptele concurențiale

Delgaz Grid SA a recunoscut integral faptele anticoncurențiale și a beneficiat de reducerea amenzii.

În ultimii ani, Autoritatea de Concurență a aplicat mai multe sancțiuni companiilor care își desfășoară activitatea pe piața serviciilor conexe distribuției de gaze pentru încălcarea normelor de concurență.

Delgaz Grid sancționată: tarife excesive, nejustificate economic

Astfel, compania Distrigaz Sud Rețele SRL (DGSR) a fost amendată cu 17.650.326 lei (aprox. 3,7 milioane euro), pentru abuz de poziție dominantă manifestat prin practicarea unor tarife excesive, nejustificate economic, pentru avizarea tehnică a proiectelor de execuție, recepția și punerea în funcțiune a instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale (IUGN).

Alte firme sancționate de Consiliul Concurenței

Distribuitorul de gaze naturale Premier Energy SRL, în calitate de succesor legal al companiei Gaz Sud SA a fost sancționat cu 6,3 milioane lei (aprox. 1,3 milioane euro) pentru că a abuzat de abuz de poziția sa dominantă prin impunerea unor tarife discriminatorii pentru servicii de avizare tehnică a proiectelor, de recepţie a lucrărilor şi de punere în funcţiune a IUGN, diferenţiate în funcţie de realizatorul lucrărilor de proiectare şi de execuţie a instalaţiilor.

Distribuitorul de gaze naturale Wirom Gas SA și nouă executanţi de lucrări în domeniu au fost amendați cu 920.069 lei pentru pentru încheierea unei înţelegeri anticoncurenţiale prin care au stabilit un preț fix pentru realizarea IUGN.

În urma implementării angajamentelor asumate de E-Distribuție Muntenia SA (EDM) în contextul investigației privind un posibil abuz de poziție dominantă, durata medie de obținere a avizelor tehnice de racordare (ATR) emise de companie a scăzut cu 20%, în condițiile în care, numărul cererilor de racordare a crescut cu 30%.

De asemenea, intervenția Consiliului Concurenței a condus la creșterea transparenței procesului de racordare și a gradului general de informare a utilizatorilor în legătură cu procesul de racordare, în ultimul an, numărul de clienți care utilizează serviciul online de racordare crescând cu peste 90%.

Consiliul Concurenței monitorizează cu atenție piața gazelor naturale, mai ales în contextul liberalizării acesteia pentru consumatorii casnici de la 1 iulie 2020, și va interveni prin toate pârghiile legale pentru a descuraja orice comportament incorect.

sursa: Mediafax

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Testarea în farmacii pentru depistarea COVID a fost aprobată de Ministerul Sănătății. Se vor folosi teste antigenice rapide

Publicat

farmacie

Ministrul Sănătății, Ioana Mihăilă, a semnat ordinul privind activitatea de testare în farmacii cu teste antigenice rapide pentru diagnosticarea infecției cu SARS-CoV-2.

Potrivit reprezentanților Ministerului Sănătății, farmaciile pot opta pentru desfășurarea activității de testare antigenică rapidă pentru depistarea COVID-19 după obținerea unui aviz temporar emis, în format electronic, de direcțiile de sănătate publică judeţene, respectiv Direcția de Sănătate Publică Bucureşti. Avizul este valabil șase luni, iar farmaciile pot solicita prelungiri succesive cu șase luni.

Instruirea personalului implicat în activitatea de testare va fi organizată gratuit de Colegiul Farmaciştilor din România, în colaborare cu Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, pe baza unei proceduri de instruire care face obiectul unui protocol de colaborare, avizat de Ministerul Sănătății, și care va fi încheiat în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data publicării ordinului în Monitorul Oficial.

Farmaciile vor utiliza exclusiv teste antigenice rapide pentru diagnosticarea infecției cu SARS-CoV-2 din nazofaringe. Acestea pot prelua teste antigenice rapide de la Ministerul Sănătății, cu titlu gratuit, prin direcțiile de sănătate publică județene, respectiv Direcția de Sănătate Publică Bucureşti, în limita stocului disponibil. Testarea se realizează prioritar cu testele primite de la Ministerul Sănătății, care nu pot face obiectul comercializării. Serviciul de testare se va desfăşura în condiţiile legii.

În urma efectuării testării, farmaciile emit un buletin de testare, semnat electronic, pe care îl comunică persoanei testate. De asemenea, au obligația de a raporta către direcțiile de sănătate publică județene, respectiv Direcția de Sănătate Publică Bucureşti, rezultatele tuturor testelor efectuate și situaţia stocurilor.

În privința organizării zonei de testare, ordinul prevede ca aceasta să fie pe o suprafață delimitată, destinată exclusiv procesului de testare, și care îndeplinește cumulativ următoarele condiții: este amplasată într-un perimetru care poate fi aerisit corespunzător prin deschiderea unei ferestre sau prin utilizarea unui alt sistem de ventilație care asigură un schimb de aer interior/exterior și filtrare, este dotată cu masă de lucru placată cu materiale lavabile ușor de curățat și dezinfectat, scaun, recipiente pentru colectarea deșeurilor medicale rezultate din activitatea de testare și are o suprafață de minimum 4 metri pătrați utili, delimitată de spațiul oficinei.

Totodată, circuitul persoanelor care se testează trebuie să fie delimitat prin marcaje și/sau paravane de cel al circuitului normal pentru clienții farmaciei. De asemenea, farmaciile își pot organiza zona destinată activitații de testare și prin amplasarea, în imediata vecinătate, a unor corturi sau cabine de testare, izolate, care vor îndeplini condițiile menționate anterior și cu respectarea prevederilor legale aplicabile în ceea ce privește ocuparea domeniului public.

Personalul implicat în activitatea de testare va purta obligatoriu echipament de protecție compus din mască chirurgicală/FFP2/FFP3, vizieră sau ochelari de protecție, mănuși de examinare de unică folosință, halat de unică folosință.

„Testarea are un rol esențial în limitarea răspândirii virusului SARS-CoV-2. Utilizarea corectă a testelor rapide, în număr mare și asigurând un timp scurt între cerere și acces la testare, ceea ce înseamnă implicit un rezultat rapid, are un rol semnificativ în reducerea răspândirii virusului. Prin aceste reglementări, persoanele care au suspiciuni sau simptome vor putea să-și facă testul rapid într-un mod accesibil și sigur”, a declarat ministrul Sănătății, Ioana Mihăilă.

Ordinul a fost publicat în Monitorul Oficial.

sursă: Mediafax

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VREMEA până în 23 mai în Transilvania și celelalte regiuni din țară. Variații mari de temperatură, nopți mai reci

Publicat

Vremea va fi caldă câteva zile, apoi se răcește și se încălzește din nou. Mai frig va fi în perioada 13-14 mai. Nopțile vor fi mai răcoroase, iar din 12 mai este posibil să plouă mai multe zile.

Administrația Națională de Meteorologie a prezentat prognoza pentru următoarele două săptămâni, până în 23 mai, în regiuni din țară.

TRANSILVANIA

La începutul acestei săptămâni va fi vreme caldă. Media regională a temperaturilor maxime va fi de 22-23 de grade în primele trei zile ale săptămânii.

Pe 13 mai vremea se va răcori, media maximei va fi de 17 grade, după care se va încălzi treptat și, în intervalul 15 – 23 mai, se vor înregistra valori termice diurne cuprinse, în general, între 21 și 23 de grade.

Temperaturile nocturne vor fi în creștere la începutul intervalului, de la 2 grade în prima noapte, spre 6-8 grade între 12 și 15 mai, iar în intervalul 16 – 23 mai se vor înregistra minime nocturne de 8-10 grade.

Începând cu data de 12 mai se vor semnala ploi în fiecare zi a intervalului de prognoză, dar pe 12 și 13 mai, precum și între 17 și 20 mai, acestea pot fi pe arii mai extinse și mai importante cantitativ.

LA MUNTE

Intervalul va debuta cu temperaturi diurne în creștere, până la valori medii de 15 grade. În intervalul 11-13 mai, temperaturile maxime vor marca o scădere, spre 9-10 grade, în medie.

După data de 14 mai, valorile maxime vor crește și, până la sfârșitul intervalului, deși vor mai fi ușoare variații, media acestora se va menține la 13-15 grade.

Temperaturile minime vor avea variații pe parcursul celor două săptămâni, iar media acestora se va situa între 3 și 7 grade, cele mai ridicate valori urmând a se înregistra în intervalul 16-19 mai.

Probabilitatea pentru averse, posibil însemnate cantitativ, se va menține ridicată după data de 12 mai. Pe crestele montane înalte vor mai fi posibile precipitații mixte.

DOBROGEA și pe litoral

În prima săptămână maximele termice vor avea variații de la o zi la alta. Cele mai răcoroase zile vor fi în 12 și 13 mai, când media lor se va situa în jurul valorii de 17 grade, iar cea mai caldă zi va fi în 15 mai, când media va atinge 23-24 de grade.

În cea de a doua săptămână nu vor fi variații termice semnificative. Media temperaturilor minime va fi în creștere de la 7-8 grade în prima dimineața, până în jurul a 14 grade în data de 17 mai, apoi nu se va modifica semnificativ.

Ploi slabe se vor semnala, pe arii restrânse, în primele două zile ale intervalului de prognoză, iar în rest probabilitatea de ploaie va fi redusă.

CRIŞANA

Vremea va fi deosebit de caldă la începutul primei săptămâni a intervalului de prognoză, când se vor înregistra medii ale temperaturilor maxime de 25-27 de grade, apoi se va răcori și, pe 13 și 14 mai, media regională a maximelor diurne va fi de aproximativ 19 grade.

Va urma o încălzire a vremii, iar între 15 și 23 mai se vor înregistra, în medie, valori de 22-24 de grade, caracterizând o vreme apropiată de normal din punct de vedere termic, pentru această perioadă.

Regimul termic nocturn va fi caracterizat de temperaturi în creștere în primele nopți, de la 5-6 grade la început, spre 11 grade pe 13 mai.

Ulterior, valorile termice minime vor avea ușoare variații, dar se vor încadra, în general, între 10 și 12 grade. Probabilitatea de ploaie va fi ridicată în intervalul 12 – 23 mai, dar în jurul datelor de 13 și 18 mai ploile se vor semnala pe arii extinse și pot fi mai importante cantitativ.

MARAMUREŞ

Vremea va fi deosebit de caldă în primele zile, când se vor înregistra maxime diurne de 23-25 de grade, în medie, apoi se va răci și, pe 13 și 14 mai, media temperaturilor diurne va fi de 18 grade.

Va urma un proces de încălzire, astfel încât, între 15 și 23 mai, regimul termic diurn va fi caracterizat prin valori situate între 20 și 24 de grade, cele mai ridicate fiind de așteptat în jurul datei de 17 mai și, din nou, spre sfârșitul intervalului.

Temperaturile nocturne vor fi în creștere la începutul intervalului de prognoză, de la 4 grade în prima noapte, spre 10 grade pe 13 mai, iar apoi se vor situa, în general, între 9 și 11 grade.

Probabilitatea de ploaie va fi ridicată începând cu data de 12 mai, dar averse mai însemnate cantitativ și pe arii mai extinse se pot consemna cu precădere în jurul datelor de 13 și 19 mai.

BANAT

Vremea, caldă în primele zile ale intervalului de prognoză, când se vor înregistra maxime termice, în medie, de 25-27 de grade, se va răcori ulterior, astfel încât, în jurul datei de 13 mai, media regională a temperaturilor maxime va fi de 20 de grade.

Va urma un proces de încălzire, iar între 15 și 23 mai valorile termice diurne se vor situa între 22 și 25 de grade, caracterizând un regim termic normal pentru această perioadă.

Nopțile vor fi răcoroase la începutul intervalului, când media minimelor nocturne va fi de aproximativ 7 grade, apoi valorile termice vor fi în creștere spre 10-12 grade în intervalul 12 – 23 mai.

Probabilitatea de ploaie va fi în creștere începând cu data de 12 mai, dar averse mai însemnate cantitativ și pe arii mai extinse se vor semnala cu precădere în jurul datelor de 12 și 13 mai, precum și în intrevalul 17 – 19 mai.

MOLDOVA

În primele două zile vremea se va încălzi, iar media temperaturilor maxime se va situa în jurul valorii de 22 de grade. Până în data de 13 mai valorile termice vor fi în scădere cu 5-6 grade, apoi vor crește din nou.

La sfârșitul primei săptămâni a intervalului de prognoză și la începutul celei de a doua, temperaturile maxime vor atinge, în medie, 24-25 degrade.

În zilele care vor urma, regimul termic diurn se va menține constant, caracterizând o vreme apropiată de normal din punct de vedere termic.

Temperaturile minime vor fi în creștere până în jurul datei de 17 mai, când se vor situa, în medie, în jurul a 12 grade, valoare ce va caracteriza regimul termic nocturn până la finalul intervalului de prognoză.

Ploi slabe, pe arii restrânse, se pot semnala aproape în fiecare zi, începând cu data de 12 mai.

MUNTENIA

La începutul intervalului, valorile termice diurne vor fi în creștere ușoară, până la medii în jurul a 22 de grade.

La mijlocul primei săptămâni, maximele termice vor marca o scădere spre valori medii de 19 grade.

Apoi, după data de 14 mai, temperaturile maxime vor fi din nou în creștere treptată până la valori, în medie, de 25…26 de grade, iar până spre sfârșitul intervalului vor mai fi ușoare variații, dar media regională nu va coborî sub 24 de grade.

Media temperaturilor minime va fi în creștere de la 5-6 grade în prima dimineața, până în jurul a 12 grade la începutul celei de-a doua săptămâni.

Ulterior, variațiile termice nocturne nu vor fi semnificative. Averse, în general slabe cantitativ, se vor putea semnala aproape în fiecare zi, începând cu data de 12 mai.

OLTENIA

În primele două zile ale intervalului, temperaturile diurne vor fi în creștere ușoară, până la valori medii în jurul a 23 de grade.

Apoi, în data de 13 mai, maximele termice vor marca o scădere spre medii de 19…20 de grade. În a doua jumătate a primei săptămâni, temperaturile maxime vor fi din nou în creștere treptată spre valori, în medie, de 25-26 de grade, iar până spre sfârșitul intervalului vor mai fi ușoare variații și media regională a temperaturilor maxime se va situa în jurul a 24 de grade.

Temperaturile minime vor avea tendința de creștere de la valori medii de 6-7 grade în prima dimineața, până la aproximativ 12 grade, la începutul celei de-a doua săptămâni.

Ulterior, variațiile termice nocturne nu vor fi semnificative, iar media acestora va fi de 11-13 grade.

Probabilitatea pentru averse, posibil mai însemnate cantitativ, va fi mai mare în zilele de 12 și 13 mai și în jurul datei de 18 mai.

sursă: meteoromania.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate