Connect with us
Publicitate

Administrație

Analiză ZF: Autostrada Sebeș-Turda, cea mai scumpă după Bechtel. Costul total al unui kilometru de drum se apropie de 15 milioane euro

Publicat

Autostrada Sebeş-Turda, cu o lungime de 70 de kilometri, aflată în prezent în plină procedură de licitaţie, va costa aproximativ un miliard de euro, potrivit unei hotărâri adoptate de guvern, în 18 octombrie. Este vorba despre proiectul de hotărâre privind modificarea HG nr.234/2008 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii “Drum expres Sebeş-Turda”.

„Valoarea totală a investiţiei este de 4,6 mld. lei (1,03 mld. euro – n.red.), finanţarea efectuându-se din fondul de coeziune şi de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, pentru Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine“, se arată în informaţia de presă transmisă de guvern.

În urma adoptării hotărârii, costul unui kilometru de şosea între Sebeş şi Turda ajunge la aproape 15 milioane de euro, potrivit calculelor ZF. Informaţia de presă transmisă de guvern nu explică dacă în acest nou preţ este inclus doar costul de construcţie sau şi alte costuri, precum cele cu exproprierile.

Pentru cei 70 de kilometri, acestea sunt cele patru loturi şi costurile estimate ale construcţiei:

Lotul 1 – de la intrarea pe autostradă de la Sebeș până la Pârâul Iovului (17 km, km 0+000 – km 17+000) – 127 milioane euro

Lotul 2 – de la Pârâul Iovului până la intrarea în municipiul Aiud (24,25 km – km 17+000 – km 41+250) – 149 milioane euro

Lotul 3 – de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea (12,45 km – km 41+250 – km 53+700) – 108 milioane euro

Lotul 4 – de la nodul Decea până la intrarea în autostradă în zona Turda (16,3 km – km 53+700 – km 70+000) – 119 milioane euro

Noua șosea care va lega Coridorul IV paneuropean, aflat în prezent în construcţie, şi autostrada Transilvania, aflată momentan într-o situație incertă, va fi finanţată din fonduri europene în proporţie de 85%, iar restul de bani vor fi alocați de la bugetul de stat.

„Cunoaştem acest proiect (autostrada Sebeş – Turda – n.red.) şi am modificat programul (de acordare a fondurilor europene) astfel încât aceasta să poată fi cofinanţată din fonduri structurale. Până acum însă nu am primit o cerere (din partea statului român – n.red.) de fonduri de la Uniunea Europeană care să fie folosite pentru acest proiect. În consecinţă, nu am intrat în discuţii detaliate pe acest subiect“, spune Shirin Wheeler, purtător de cuvânt pe politică regională în cadrul Comisiei Europene, citat de ZF.

Licitaţia pentru construcţia unei autostrăzi între Sebeş şi Turda este în plină desfăşurare. În urmă cu două săptămâni, CNADNR anunţa că a prelungit până la 28 octombrie termenul de depunere a ofertelor din partea constructorilor pentru realizarea tronsonului de autostradă Sebeş – Turda, ca urmare a „managementului defectuos din cadrul unor compartimente ale CNADNR“. Atunci, actualul director al CNADNR Narcis Neaga a instituit o comisie de disciplină pentru verificarea unor angajaţi ai companiei, consideraţi responsabili pentru prelungirea termenului de depunere a ofertelor.

Citiţi şi:

Ultimul pas înaintea licitației: Proiectul Autostrăzii Sebeş – Turda, pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern

Contractul autostrăzii Sebeş-Turda va fi atribuit constructorilor care vor prezenta oferta cu cel mai scăzut preţ, iar durata de construcţie este de 22 de luni – 4 luni pentru proiectare, respectiv 18 luni pentru execuţia lucrărilor. Cu alte cuvinte, dacă până la finalul anului va fi desemnat un câştigător, autostrada ar trebui să fie finalizată până la sfârşitul anului 2015, cel târziu începutul anului 2016, potrivit calculelor ZF.

România a construit sau are în construcţie circa 234 de kilometri de autostrăzi finanţate din fonduri europene prin programul POS-Transporturi. Valoarea cumulată a contractelor pentru construcţia acestor 234 de kilometri de autostrăzi se ridică la circa 1,3 miliarde de euro, potrivit calculelor ZF.

Sursa: ZF

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Pingback: VIDEO | Florin Roman, despre costurile autostrăzii Sebeș-Turda: „Calculele au fost făcute inexact. În această sumă sunt cuprinse mai multe obiective” | Alba24

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate